Toon posts:

Vermoed dat mijn processor defect is, wat kan ik nu nog doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een vraag/situatie.

Gisteren kon ik op mijn pc makkelijk, 3x eve online en een film draaien, na het afsluiten gister avond en het opstarten vanochtend is er "iets" gebeurt maar ik weet niet wat.

Nu wanneer ik programma's start duurt het erg lang en draaien zaken niet vloeiend.

Ik vermoed dat het mijn cpu is die iets mankeert.

Ik heb "userbenchmark" gedraaid en zie daar dat mijn systeem over het algemeen ok is, echter mijn cpu score is zeer laag.
(systeem: http://www.userbenchmark.com/UserRun/1175801 processor: http://www.userbenchmark.com/UserRun/1175838#PROCESSOR)

Tevens heb ik everest home geinstalleerd en daar zie ik:Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EVLwTN1.png Dat 1 thread op 0% blijft staan.

Welke tests kan ik nog meer doen?
Zien jullie iets heel geks in mijn systeem?
Tips/truuks/advies is zeer welkom.
Ik heb gezocht op google en deze site naar diverse zaken maar kan geen passend probleem/antwoord vinden.
Tevens p95 geprobeert echter die software gaat mij een beetje te ver.
D3mark geeft mij geen hardware score alleen voor mij gpu.

Alvast bedankt voor de effort!

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-05-2016 17:50)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 14:56

MsG

Forumzwerver

En laat eens je temperaturen zien, in bijvoorbeeld CPU-Z / Speedfan of een ander tooltje.

een CPU is meestal óf stuk, óf werkend. Half-werkend zoals in jouw geval is echt extreem zeldzaam.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10-2025
De kans dat je CPU dood is, is héél klein. Het is denk ik eerder je moederbord of je RAM.

Gooi eens memtest over je systeem vannacht. Laat dat ding de hele nacht draaien en kijk dan nog eens.
http://www.memtest.org/download/5.01/memtest86+-5.01.zip

Je moederbord kan ook defect zijn. Die is helaas niet te testen.
Probeer er een nieuwere BIOS in te flashen of dezelfde, maar dan nog een keer.
Als het niets uitmaakt, kan je je moederbord altijd nog RMA doen of er 1 kopen/lenen waarmee je je moederbord kan uitsluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door SilentDecode op 30-05-2016 17:20 ]

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • Beste antwoord

• MsG

MsG

Forumzwerver

En laat eens je temperaturen zien, in bijvoorbeeld CPU-Z / Speedfan of een ander tooltje.

een CPU is meestal óf stuk, óf werkend. Half-werkend zoals in jouw geval is echt extreem zeldzaam.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
SilentDecode, Ik zal dat vannacht starten.

MsG, Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/k2KAiNH.png

Ahhh....

OK fan was niet aan het draaien...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0cB7zmJ.png

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 17:36 ]

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Je CPU is te warm. Daardoor zal hij automatisch langzamer draaien, in een poging minder warmte te produceren.

Kijk eens of je CPU-fan wel draait? Zo ja, dan opnieuw koelpasta aanbrengen.

[ Voor 37% gewijzigd door wording op 30-05-2016 17:37 ]

• SilentDecode
wording schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:36:
Je CPU is te warm. Kijk eens of je CPU-fan draait? Zo ja, dan opnieuw koelpasta aanbrengen.
Pasta is niet altijd het antwoord. Teveel pasta maakt je CPU heet, te weinig pasta, maakt wederom je CPU heet..

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
SilentDecode schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:37:
[...]

Pasta is niet altijd het antwoord. Teveel pasta maakt je CPU heet, te weinig pasta, maakt wederom je CPU heet..
Ik zeg niet dat hij er extra op moet smeren, ik zeg dat hij het opnieuw moet aanbrengen. Dus na reinigen/weghalen van het bestaande.

Daarmee fix je bijvoorbeeld ook ventilatoren die niet goed contact maken, aangezien je die er zo opnieuw op moet zetten.

• SilentDecode
wording schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:38:
[...]

Ik zeg niet dat hij er extra op moet smeren, ik zeg dat hij het opnieuw moet aanbrengen. Dus na reinigen/weghalen van het bestaande.

Daarmee fix je bijvoorbeeld ook ventilatoren die niet goed contact maken, aangezien je die er zo opnieuw op moet zetten.
My bad. Leesfoutje ;)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
Is je computer Idle terwijl je speedfan draait?
Of ben je iets aan het doen? Voor Idle zijn die temperaturen VEEL te hoog...

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja de fan draaide dus helemaal niet, ik raakte hem aan en pats daar ging hij!!

Dit is een primeur voor mij. Dank jullie voor de snelle antwoorden die temperaturen maakte dat ik er keek.

Ik zal kijken of hij het blijft doen, progamma's lijken nu weer normaal te functioneren.

Bij volgend falen zal ik een nieuwe fan installeren.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:07
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:50:
Nou ja de fan draaide dus helemaal niet, ik raakte hem aan en pats daar ging hij!!

Dit is een primeur voor mij. Dank jullie voor de snelle antwoorden die temperaturen maakte dat ik er keek.

Ik zal kijken of hij het blijft doen, progamma's lijken nu weer normaal te functioneren.

Bij volgend falen zal ik een nieuwe fan installeren.
Vooral bij fans zou ik dat risico echt niet nemen.
Ik weet niet of jouw kast standaard open staat of een window erin heeft zitten zodat je dit bij elke start kan controleren maar als een fan 1x geweigerd heeft betekend dat vaak dat hij in de huidige staat "op" is.

Ik zou zeggen, doe er een nieuwe in!

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Verwijderd

Topicstarter
ok dank voor de tip

• MsG

MsG

Forumzwerver

Vaak start hij dan niet eens door of piept je BIOS al. Anders even de instellingen doorlopen of die veiligheden wel aan staan. Gek dat hij het meteen weer doet als je hem aanraakt. Hou deze dus kritisch in de gaten. of zat er iets knel in de fanbladen?

Pagina: 1