Toon posts:

Youw8 weegschaal "hacken"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals sommige van jullie wellicht weten, is één van de pioniers op "smart" wegen al een poosje failliet. Hierdoor zit ik al een tijdje met een domme weegschaal. Dit terwijl hij best slim kan zijn. Voor wie het niet weten, omschrijf ik hier kort wat de youwa8 weegschaal kan.

Youw8 is de eerste internet weegschaal. De digitale weegschaal toont je gewicht, BMI en vetpercentage en stuurt ze naar je online dashboard. Daar kun je doelen stellen, je voortgang zien en buddies vinden. Ook op mobiel en tablet.*

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_MPK1QJD4S7I/TPI3clE4ibI/AAAAAAAAD1M/3LJmQSO5Moc/s400/youw8%2B-%2Bweegschaal.jpg

De weegschaal bestaat uit 2 onderdelen
1. De Weegschaal
2. De ontvanger

Wanneer je (met blote voeten) op de weegschaal gaat staan, meet deze je gegevens en stuur deze (via 868 Mhz) naar de ontvanger. Deze zend het op zijn beurt weer naar youw8 toe. Hier kon je op de site (al dan niet tegen betaling) Je gewicht, BMI en vetpercentage bijhouden.

Wat mij leuk lijkt, is het verzenden van deze gegevens te ondervangen en vervolgens zelf te gaan gebruiken en bij te houden.
Ideeën zijn
- De HUE lamp BMI afhankelijk laten kleuren (Rood te veel, Oranje pas op en groen goed)**
- De Lamp bij gewichtsverlies groen en rood bij toename**
- Sowieso mijn eigen gegevens opslaan op een raspberry of mijn synology
- Als jullie ideeën hebben hoor ik het ook graag.

Bovenstaande ideeën kan ik uitvoeren zodra ik de data kan onderscheppen. Daar stopt het een beetje bij mij. Ik heb geen idee hoe ik dat kan doen. Ik verwacht niet dat het encrypt is. Het met openDNS geprobeerd om de link te kunnen achterhalen en wat netwerksniffers, maar het is mij nog niet gelukt. Heeft iemand een idee hoe het zou kunnen. Ik kan op zich wel solderen, maar zou het eerst willen kijken of het zonder kan.

Alvast bedankt.

*youw8.com
** Via Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Tja er zijn grofweg 2 mogelijkheden.

Optie 1 is wat je al noemt: het netwerkverkeer onderscheppen en forwarden naar een eigen service die het weer snapt. Maarja als ze iets van HTTPS gebruiken houd het al snel op of je moet er op gokken dat ze alleen valideren dat er een certificaat is en niet of ie geldig is :).

Je trouwens wel vrij vlot eea onderzoeken. Kwestie van je ontvangertje via LAN aan een pc/laptop hangen en dan met wireshark (zat tutorials te vinden) even kieken wat ie doet.

Optie 2 zou zijn om zelf met een 868 mhz ontvanger (die heb je vast ook wel 'kant en klaar' op ebay) het verkeer te sniffen. Maar zonder enige vorm van documentatie ben je wel beperkt tot gokken wat er in een datapakket zit. Dit kan simpel zijn "tijd:gewicht:vet:whatever" maar dat kan ook een binary pakketje zijn compleet met CRC en hash er overheen :)

Allicht de ontvanger een keertje openmaken en kijken of hier iets van een fabrikant te vinden is (ze kopen die stuff vast in) en allicht dat je daar wat verder mee komt.

Succes!

edit: googel op "youw8 protocol" laat ook eea zien hé?
http://www.domoticaforum.....php?f=15&t=4332&start=15
ik lees ook dat dat ontvangertje een webserver zou hebben dus dan kan je hem toch al redelijk makkelijk uitlezen?

[ Voor 10% gewijzigd door Mattie112 op 30-05-2016 17:01 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat mijn reactie van gister niet is doorgekomen. Dan nogmaals.
Bedankt voor de tips! Wireshark is een poosje geleden, maar ga er in het weekend mee aan de slag.

Het kastje heeft inderdaad een web interface, maar daar staat alleen het gewicht. Niet het Vetpercentage en de spiermassa enz...
Ik zal een update geven als het is gelukt.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Allright, succes!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Heb dezelfde thuis en ben er een paar maanden geleden mee begonnen maar allang weer gestopt.. In ieder geval is er een website die je kunt bezoeken met de laatst gemeten data.

Mijn onderstaande php scriptje filtert die data er uit in 3 variabelen, $weight[1], $units[1] en $impedance[1].

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
    $url = "http://192.168.1.100/";

$html = file_get_contents($url);

$pattern1 = '/<tr><td><b>Current Weight:<\/b><\/td><td>&nbsp;<\/td><td> (\d+.\d+)<\/td><\/tr>/';
    $pattern2 = '/<tr><td><b>Current Impedance:<\/b><\/td><td>&nbsp;<\/td><td>(\d+)<\/td><\/tr>/';
    $pattern3 = '/<tr><td><b>Working units:<\/b><\/td><td>&nbsp;<\/td><td>(\w+)<\/td><\/tr>/';

if (preg_match($pattern1, $html, $weight) && preg_match($pattern2, $html, $impedance) && preg_match($pattern3, $html, $units)){
        echo "Gewicht: ".$weight[1]." ".$units[1]."<br />";
        echo "Impedantie: ".$impedance[1]."<br />";
    }
?>