Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 07:04
Beste Tweakers,

Ik heb een studie gevolgd waar mijn werkgever voor betaald heeft. Deze heb ik helaas niet af kunnen ronden met succes dus zal ik de gemaakt kosten terug moeten betalen.

Ik heb zelf een voorstel gedaan om een x aantal overuren hiervoor te gebruiken en de rest van de kosten uit van de spaarrekening te betalen. Ik kreeg vandaag een e-mail met daarin het voorstel:

100 overuren (netto a xxx)
resterende bedrag xxx

Ik ging er zelf vanuit dat deze overuren brutto gebruikt kunnen worden als terugbetaling aangezien het salaris niet uitbetaald word.

Graag zou ik willen weten, of ik het bij het juiste eind heb of dat mijn werkgever het bij het juiste eind heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar het lijkt mij wel logisch.
In principe krijg je gewoon salaris uitbetaald en moet je daar belasting over betalen. Helaas voor jou gaat dat direct naar de pot 'studieschuld', maar dat betekent niet dat je ineens geen belasting hoeft te betalen.

De werkgever kan wel flexibel zijn en het bruto tarief gebruiken, maar dan moet hij het verschil bruto-netto zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Ik ben met ZroBioNe.
Dat wat je netto krijgt, gebruik je om die rekening te betalen alleen wordt het nu niet eerst op je bank gestort. Of verwacht je dat je werkgever die overuren op een of andere manier dan laat verdwijnen uit de boeken zodat er geen belasting hoeft te worden betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit klopt. Je werkgever kan de uren niet wegpoetsen en het bedrag bruto gebruiken, maar moet belasting betalen. Dan krijg jij dus het (netto) deel wat overblijft. :)

Stond overigens in je contract dat je cursussen die niet behaald zijn terugbetaald moeten worden? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je werkgever zal het van je netto-salaris inhouden, maar de gemaakte studiekosten (minus een drempelbedrag, afhankelijk van het jaar) kun je zelf van de belasting aftrekken... Is het toch nog (bijna) bruto ;)

[ Voor 35% gewijzigd door naitsoezn op 30-05-2016 17:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Collegegeld aftrekbaar na stoppen met studie? ?
nvm... O-)

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 30-05-2016 17:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Misschien heeft je werkgever nog ruimte in WKR? Dan zou je het bruto mogen inzetten zou ik zeggen:
http://www.belastingdiens...t_gerichte_vrijstellingen

Zolang je werkgever de 1,2% nog niet opgevuld heeft moet het mogelijk zijn. In hoeverre je werkgever wil meewerken is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
De werkgever heeft gelijk. Het netto-deel dat normaal naar jouw bankrekening gaat, gaat nu naar de aflossing van de studieschuld, dat is het enige dat verandert. Er verandert niks aan wat de werkgever af moet dragen aan de fiscus.

Eigenlijk is het hetzelfde als dat jij zelf vanaf jouw bankrekening de werkgever betaalt uit wat je (netto) hebt verdiend (bij diezelfde werkgever). Alleen nu gaat het direct, zonder dat dat geld op jouw bankrekening heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Heren, bedankt voor de snelle reactie's. Het antwoord lijkt me wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Frys schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:59:
Ik heb een studie gevolgd waar mijn werkgever voor betaald heeft. Deze heb ik helaas niet af kunnen ronden met succes dus zal ik de gemaakt kosten terug moeten betalen.
Dit vind ik eigenlijk nogal kort door de bocht. Waarom kon je de studie niet afmaken eigenlijk? Werkgever gerelateerd of had je meer tijd nodig vanwege priveredenen. Is het niet veel handiger die cursus alsnog af te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:41:
[...]

Dit vind ik eigenlijk nogal kort door de bocht. Waarom kon je de studie niet afmaken eigenlijk? Werkgever gerelateerd of had je meer tijd nodig vanwege priveredenen. Is het niet veel handiger die cursus alsnog af te maken?
Gebrek aan voorkennis en misschien wel te hoog gegrepen om een HBO studie te doen naast mijn werk.
Pagina: 1