Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Na blikseminslag doet de Ethernet het van één computer niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daheb
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-10-2021
[Beantwoord]

Hallo mensen,

vanochtend is vlak bij mijn huis de bliksem ingeslagen en zijn de stoppen doorgeslagen. Nu ben ik er achter gekomen dat één van mijn computers geen internet meer heeft. In adapter-instellingen staat onder 'LAN verbinding' dat de kabel niet is aangesloten.. wat wel het geval is.

Ik heb in de router kabels omgewisseld, zonder effect.

Als ik een laptop aansluit aan dezelfde Ethernet kabel dan krijgt de laptop wel verbinding.

Ook doet de Wi-Fi op de computer het nog wel.

Mijn moederboord is de MSI Z77A-G43 en ik heb de Experiabox V9.

Iemand die kan vaststellen wat er mis is en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
daheb

Alle reacties

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Klinkt alsof je ethernetpoort van je pc kapot is. Koop een goedkope losse ethernetkaart en zet die in je pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 30-05-2016 15:40 ]

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Maak je gebruik van de onboard ethernet ingang, of van een pci-e kaart?

Anjunabeats

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41

BCC

Heb je kabel internet? Dan is het mij ook wel eens gebeurt dat het in de grond insloeg => via de coax kabels naar utp kabels => internet poorten opgeblazen. Sinds die tijd heb ik er altijd een UTP zekering tussen. Maar probeer eens een andere netwerkkaart inderdaad.

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 30-05-2016 15:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• daheb
Wow, bedankt voor het snelle antwoord mensen.
wizai schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:40:
Maak je gebruik van de onboard ethernet ingang, of van een pci-e kaart?
Ik maak gebruik van de poort op het moederboord. Ik heb alleen een TP-Link dingetje er in zitten wat voor de Wi-Fi is, daar zit geen Ethernet poort in.
Invisible_man schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:40:
Klinkt alsof je ethernetpoort van je pc kapot is. Koop een goedkope losse ethernetkaart en zet die in je pc.
Oke, ik heb ergens nog zo'n USB-Ethernet adapter liggen, zou dat ook werken of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door daheb op 30-05-2016 15:53 ]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39
Probeer eens je USB-Ethernet adapter inderdaad, kijken of dat werkt.
Andere mogelijkheid is dat de poort aan de andere kant van de kabel (in je Experiabox?) stuk is. Die kan je ook even omwisselen om te kijken of het daar aan ligt.

Ik weet bijna zeker dat een van deze 2 kapot is :)
Let us know!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 23:04

MsG

Forumzwerver

Zo is bij ons ook eens alles qua netwerk stuk gegaan. De stroomkabels werden er bij onweer altijd keurig uitgetrokken, maar alle netwerkaansluitingen e.d. niet.

Vlakbij ingeslagen -> inductieschade? naar router -> router gefrituurd, en alle netwerkadapters van de moederborden waren naar de galemiezen. Gewoon een verzekeringskwestie van gemaakt met geheel nieuw moederbord (de betrouwbaarheid van het geheel wordt ook niet meer per se gegarandeerd).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
BCC schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:41:
Heb je kabel internet? Dan is het mij ook wel eens gebeurt dat het in de grond insloeg => via de coax kabels naar utp kabels => internet poorten opgeblazen. Sinds die tijd heb ik er altijd een UTP zekering tussen. Maar probeer eens een andere netwerkkaart inderdaad.
Denk je dat zo'n zekeringetje voldoende beveiliging biedt?
Als die zekering doorslaat is namelijk het kwaad (extreme spanningspiek van meer dan een miljoen volt) al geschied, ook al vindt dat doorslaan plaats in een fractie van een milliseconde.
Wij schakelen bij afwezigheid of bij naderend onweer alles uit. Stekkers eruit en tevens de modemverbinding. Ik verbaasde me er wat dat betreft een beetje over een bericht hier van iemand die bij onweer wel de stroom uitschakelde maar vrolijk (nou ja vrolijk ..... :( ) de netwerkverbinding liet zitten. Met alle nare gevolgen van dien.

• dôh
  • Laatst online: 26-11 14:32
daheb schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:36:
Hallo mensen,

vanochtend is vlak bij mijn huis de bliksem ingeslagen en zijn de stoppen doorgeslagen. Nu ben ik er achter gekomen dat één van mijn computers geen internet meer heeft. In adapter-instellingen staat onder 'LAN verbinding' dat de kabel niet is aangesloten.. wat wel het geval is.

Ik heb in de router kabels omgewisseld, zonder effect.

Als ik een laptop aansluit aan dezelfde Ethernet kabel dan krijgt de laptop wel verbinding.

Ook doet de Wi-Fi op de computer het nog wel.

Mijn moederboord is de MSI Z77A-G43 en ik heb de Experiabox V9.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
daheb
Tip voor als hij stuk is: neem contact op met je verzekeraar. Als je de juiste dekking hebt kun je een claim plaatsen. :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bliksem is raar goed... en iedereen gaat er op z'n eigen manier mee om.

maar heb wel ooit eens een ECS (K7S5A geloof ik :+ ) gehad welke zn lan poort er mee opgehouden was.. echter daar lagen de kabels weggewerkt en had ik nog geen laptop,,, dus de PC maar naar de router gebracht.. toen deed het kreng het acuut weer. terug op zn oude plek, zelfde oude kabel, en voila werkte ook weer :/

later nog eens een ander cheap ass bordje gezien met exact de zelfde klachten.. hele PC stroomloos gemaakt (alle randapp afgekoppeld) cmos batterij er uit, 10 min gewacht ( koffie / thee :Y ) en ook die werkte naderhand gewoon weer ... geen idee hoe het kan, etc maar ze hebben daarna (tot de elco's het opgaven :+) gewoon prima gewerkt.

404 Signature not found

• BCC

BCC

Techneut schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:02:
[...]
Denk je dat zo'n zekeringetje voldoende beveiliging biedt?
Als die zekering doorslaat is namelijk het kwaad (extreme spanningspiek van meer dan een miljoen volt) al geschied, ook al vindt dat doorslaan plaats in een fractie van een milliseconde.
Wij schakelen bij afwezigheid of bij naderend onweer alles uit. Stekkers eruit en tevens de modemverbinding.
Het ligt er net aan hoe of waar het inslaat. Een overspanningabeveiliging is beter dan niets, en als de bliksem echt inslaat dan maakt het niet uit of je d'r stekkers eruit hebt, want de magnetische puls maakt dan waarschijnlijk alsnog alle elektronica kapot. Toch maar overstappen op glas en in een kooi van faraday gaan wonen :)

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 30-05-2016 19:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Ik mag hopen dat men "overspanningsbeveiliging" bedoelt waar men "zekering" schrijft, want een zekering is echt veel te traag om ook maar iets te merken van blikseminslag...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BCC

BCC

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BCC schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:15:
[...]

Het ligt er net aan hoe of waar het inslaat. Een zekering is beter dan niets, en als de bliksem echt inslaat dan maakt het niet uit of je d'r stekkers eruit hebt, want de magnetische puls maakt dan waarschijnlijk alsnog alle elektronica kapot. Toch maar overstappen op glas en in een kooi van faraday gaan wonen :)
Vroegah ook wel eens 1tje gehad PCI ISDN modem kaart er in.... die was geploft, kaart er uit en de PC werkte ook weer goed ;-) dat was destijds een dubbele inslag aan de overkant vd straat.

404 Signature not found

• Techneut
  • Niet online
[...]

Het ligt er net aan hoe of waar het inslaat. Een overspanningabeveiliging is beter dan niets, en als de bliksem echt inslaat dan maakt het niet uit of je d'r stekkers eruit hebt, want de magnetische puls maakt dan waarschijnlijk alsnog alle elektronica kapot. Toch maar overstappen op glas en in een kooi van faraday gaan wonen :)
Helemaal waar. Maar verreweg de meeste inslagen zijn natuurlijk niet direct maar in de omgeving. En dan zal een overspanningsbeveiliging toch wel z'n nut hebben. Hoewel alles even verbreken natuurlijk boven alles gaat. Het beestje kan best een poosje zonder z'n baasje.
Maar door BCC werd een zekeringetje genoemd en dat is wat anders dan een overspanningsbeveiliging. Een zekeringetje is hier totaal zinloos

• daheb
Bedankt voor alle hulp

Dit USB-Ethernet dingetje werkt. Ik merk niet echt verschil in de snelheid en hij doet het goed.
Het is een AX88x72a dingetje van Konig.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

[...]
want de magnetische puls maakt dan waarschijnlijk alsnog alle elektronica kapot.
Zijn netwerk-componenten daar extra gevoelig voor ??
Vannacht ook blikseminslag vlakbij ; groep in de woonkamer lag eruit, maar aardlek-schakelaar om en alles had weer stroom.
Alleen een access-point daar was hartstikke dood. En later bleek dat op zolder een switch het heeft begeven !

• BCC

BCC

D'r hangt een hele lange antenne aan (utp kabel/coax kabel) en het is gevoelige electronica, dus misschien wel. Maar heb je kabel internet? Want vaak komt het via de coax naar binnen.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 23-06-2016 14:49 ]

• Techneut
  • Niet online
Goner schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Zijn netwerk-componenten daar extra gevoelig voor ??
Vannacht ook blikseminslag vlakbij ; groep in de woonkamer lag eruit, maar aardlek-schakelaar om en alles had weer stroom.
Alleen een access-point daar was hartstikke dood. En later bleek dat op zolder een switch het heeft begeven !
Alles op het gebied van elektronica is daar gevoelig voor, met name de micro-elektronica. En dat betreft bijna alles op dit terrein. Niks misschien (zie bovenstaande reactie), dat geldt dus gewoon ook voor netwerkcomponenten. Reden dat mijn vrouw en ik alles uitschakelen en de verbinding met de modem verbreken bij naderend onweer. En eigenlijk zou ik iedereen willen adviseren om dat ook te doen met de computer en netwerkverbindingen Dit bericht van Goner illustreert het nut van die gewoonte.
Inderdaad kan je die complete verbinding zien als een heel lange antenne. Die inductie van een inslag in de omgeving is dus helemaal niet zo zeldzaam.

Offtopic:
Ik heb vroeger ooit een keer gelezen dat de vroegere elektronenbuizen (zeg maar in de radio's tot en met de jaren 50) geen last hadden van onklaar raken door een intensieve elektromagnetische impuls. En dat ze daarom werden (of nog steeds worden?) toegepast in de besturing van installaties voor kernenergie en kernwapens. Ondanks de onhandig enorm grote afmetingen van de apparatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 23-06-2016 17:43 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

BCC schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:48:
D'r hangt een hele lange antenne aan (utp kabel/coax kabel) en het is gevoelige electronica, dus misschien wel. Maar heb je kabel internet? Want vaak komt het via de coax naar binnen.
Nee, nog ouderwets via de telefoonkabel.
Komt binnen in meterkast en dan via telefoonkabel naar router op zolder. Daar hing de overleden switch aan.
En dat AP beneden zat n.b. achter 2 Homeplug stekkers in een stekkerdoos met nog -tig apparaten.

Als het binnengekomen was via elektriciteit of telefoon was er wel meer schade geweest lijkt me ?
(er bleek later ook nog een tl-lamp op zolder overleden te zijn :?)

• Techneut
  • Niet online
Goner, die lange antenne is natuurlijk bij wijze van spreken, het maakt niet uit hoe de verbindingen lopen Je zegt: "Als het binnengekomen was via elektriciteit of telefoon was er wel meer schade geweest lijkt me ?".
Je weet niet waar het binnen kwam, bovendien bleek later ook een tl-lamp kapot. Het is ook niet per definitie of-of, het kan net zo goed en-en zijn, een bewijs van de grilligheid van zo'n inslag. Je vertelt: "En dat AP beneden zat n.b. achter 2 Homeplug stekkers in een stekkerdoos met nog -tig apparaten". Ook dat zegt helemaal niets. Dat bleek ook uit je relaas, blikseminslagen gaan gepaard met dusdanig hoge spanningen (miljoenen volt) dat elke logische redenatie die je met de normale spanningen zou hebben niet meer van toepassing is. Het slaat dwars door en over alles heen, zelfs al zou je er bij wijze van spreken honderd filters tussen hebben zitten. Je mag alleen maar blij zijn dat je er op dat moment niet in de buurt zat.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Nee, ik spreek jullie redenering niet tegen! Ben blij met alle inzichten.
Vraag me alleen af wat er precies is gebeurd omdat het zulke gevarieerde 'schade' is. Er lag 1 groep uit 's ochtends met alleen een defect AP en 2 verdiepingen hoger een switch en een lamp (beide in andere groep).
Je zou dan inderdaad denken aan verschillende effecten van dezelfde klap ...

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:21
Ik heb een zelfde probleem sinds de bliksem van de week:
  • in elk geval één poort op de switch kapot (poorten die niet in gebruik zijn nog niet getest, maar kleine kans dat die het begeven hebben, lijkt me)
  • de netwerkkaart in de printer kapot (en mogelijk de printer zelf; lampjes branden normaal, maar testen lukt zo niet)
  • één van de twee LAN-poorten op het moederbord kapot (alleen de toen aangesloten poort)
Het heeft me wel aan het denken gezet. Ik overweeg een UPS, ook om de NAS netjes uit te laten schakelen bij problemen met de stroomvoorziening. Ik heb dan de mogelijkheid om UTP via de UPS te laten lopen. Als de verbinding tussen AOP en modem via de UPS laat lopen, is dan alles erachter (direct aan modem en via de op modem aangesloten switch) ook beschermd?
Heeft zo'n ding effect op alle apparaten erachter, of is het slechts geschikt voor 1 apparaat?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Techneut schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:00:
[...]
Reden dat mijn vrouw en ik alles uitschakelen en de verbinding met de modem verbreken bij naderend onweer. En eigenlijk zou ik iedereen willen adviseren om dat ook te doen met de computer en netwerkverbindingen Dit bericht van Goner illustreert het nut van die gewoonte.
Inderdaad kan je die complete verbinding zien als een heel lange antenne. Die inductie van een inslag in de omgeving is dus helemaal niet zo zeldzaam.

Offtopic:
Ik heb vroeger ooit een keer gelezen dat de vroegere elektronenbuizen (zeg maar in de radio's tot en met de jaren 50) geen last hadden van onklaar raken door een intensieve elektromagnetische impuls. En dat ze daarom werden (of nog steeds worden?) toegepast in de besturing van installaties voor kernenergie en kernwapens. Ondanks de onhandig enorm grote afmetingen van de apparatuur.
Gezien hoe vaak het omweert, en hoe weinig het ook daadwerkelijk fout gaat, ga ik echt niet bij elke mogelijke onweersbui alles eruit trekken :).

En het lijkt me sterk dat ze ergens nog radiobuizen gebruiken als transistors. zelfs de simpelste ic's zouden al een halve kamer vullen. en je hebt continu iemand nodig om de kapotte radio buizen te vervangen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:38
wheel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 07:53:
Heeft zo'n ding effect op alle apparaten erachter, of is het slechts geschikt voor 1 apparaat?
Ethernet is altijd galvanisch gescheiden, dus het heeft enkel effect op de kabel waar hij in zit. Hij heeft IEEE802.3af ondersteuning, dus het is waarschijnlijk een simpel doosje met een paar varistors naar aarde.
Àarde moet je dan wel aansluiten, anders heb je er niets aan.

Grote kans dat het vervangen van de transformatoren (vaak embedded in de socket) de poort weer tot leven wekt.

• wheel
jeroen3 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:57:
[...]

Ethernet is altijd galvanisch gescheiden, dus het heeft enkel effect op de kabel waar hij in zit. Hij heeft IEEE802.3af ondersteuning, dus het is waarschijnlijk een simpel doosje met een paar varistors naar aarde.
Àarde moet je dan wel aansluiten, anders heb je er niets aan.
Dank voor je reactie. Het protocol zegt me niet zoveel. Maar betekent je opmerking over "galvanisch gescheiden" dat mijn oplossing via een UPS ook alleen werkt voor het eerste, direct aangesloten apparaat?

• Techneut
  • Niet online
[/quote]
[quote]
heuveltje schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:02:
[...]

Gezien hoe vaak het omweert, en hoe weinig het ook daadwerkelijk fout gaat, ga ik echt niet bij elke mogelijke onweersbui alles eruit trekken :).
Kan ik me heel goed voorstellen, die gedachten hadden wij ook. Totdat een kennis van ons een paar straten verder een inslag had, met als gevolg dat alles aan gort geslagen was. Verder, ook een inslag in de buurt, die kans is statistisch gezien al wat groter, kan door de inductie toch wel behoorlijk schade veroorzaken.

Enige tijd later hadden we zelf tijdens een onweersbui weliswaar alles uitgeschakeld, behalve de modem, want daar zat ook de telefoon op. Laat nou net na afloop van de bui de telefoonverbinding morsdood zijn. En bij mijn weten was het niet eens een inslag in de wijde omgeving. De volgende dag werd door een monteur van toen nog UPC de modem vernieuwd.
Deze twee ervaringen, maar vooral de eerste, maken je toch wel wat voorzichtiger. Bovendien toont alleen de titel van dit topic samen met de reacties toch wel aan dat het gevaar niet alleen maar denkbeeldig is.
En het lijkt me sterk dat ze ergens nog radiobuizen gebruiken als transistors. zelfs de simpelste ic's zouden al een halve kamer vullen. en je hebt continu iemand nodig om de kapotte radio buizen te vervangen
Het was geen borreltafelverhaal, het stond destijds (pakweg 20 jaar geleden) in een vakblad. Ik zuig het dus niet uit mijn duim.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 27-06-2016 14:46 ]

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Techneut schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:59:
[/quote]
[quote]
[...]
Kan ik me heel goed voorstellen, die gedachten hadden wij ook. Totdat een kennis van ons een paar straten verder een inslag had, met als gevolg dat alles aan gort geslagen was. Verder, ook een inslag in de buurt, die kans is statistisch gezien al wat groter, kan door de inductie toch wel behoorlijk schade veroorzaken.

Enige tijd later hadden we zelf tijdens een onweersbui weliswaar alles uitgeschakeld, behalve de modem, want daar zat ook de telefoon op. Laat nou net na afloop van de bui de telefoonverbinding morsdood zijn. En bij mijn weten was het niet eens een inslag in de wijde omgeving. De volgende dag werd door een monteur van toen nog UPC de modem vernieuwd.
Deze twee ervaringen maken je toch wel wat voorzichtiger.
Grappig dat je over telefoons begint :)
Ik werk nu 8 jaar bij een bedrijf dat +- 20.000 "telefonie apparaten" bij particuliere klanten uit heeft staan.
En inderdaad hebben we wel wat toestellen meoten vervangen i.v.m. blikseminslag moeten vervangen. Maar dat aantal kan ik denk ik nog net op mijn vingers natellen. dus ï like my odds :P

[...]
Het was geen borreltafelverhaal, het stond destijds (pakweg 20 jaar geleden) in een vakblad. Ik zuig het dus niet uit mijn duim.
[/quote]
Bij kerncentrales zal wel redelijk het "als het werkt, verander het niet" principe gelden.
Maar zoals gezegd het lijkt mij zwaar onwaarschijnlijk
Radio buizen hebben een hele reek eigen problemen waardoor ze zwaar onbetrouwbaar en onwenselijk zijn. De enige papieren die ik er over kan vinden stammen uit de jaren 60.
Dus totdat ik ergens het tegendeel bewezen zie, geloof ik er toch niet erg hard in.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:38
wheel schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:22:
[...]

Dank voor je reactie. Het protocol zegt me niet zoveel. Maar betekent je opmerking over "galvanisch gescheiden" dat mijn oplossing via een UPS ook alleen werkt voor het eerste, direct aangesloten apparaat?
Ja. Dat werkt alleen op de twee apparaten aan die kabel.
Volgens de specificatie bevat ethernet tot 1.5kV galvanische scheiding.

Hier in het dorp is ooit de bliksem ingeslagen een paar straten verderop. Toch waren in de gehele straat de UPC modems en versterkers kapot. Wij blij met glasvezel :).

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Techneut schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:59:
ik heb het ook wel eerder gehoord ...
Wikipedia: Nuclear electromagnetic pulse

http://www.bibliotecapley...tech/esp_scalartech39.htm
Many people have bought or kept old vacuum tube radios for use after an EMP attack. Although vacuum tubes are thousands of times more resistant to EMP than transistors (and discrete transistors are much more resistant than integrated circuits), other components of vacuum tubes radios can be damaged by EMP.

[ Voor 30% gewijzigd door Goner op 27-06-2016 12:21 ]

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Goner schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:18:
[...]

ik heb het ook wel eerder gehoord ...
Wikipedia: Nuclear electromagnetic pulse

http://www.bibliotecapley...tech/esp_scalartech39.htm
Many people have bought or kept old vacuum tube radios for use after an EMP attack. Although vacuum tubes are thousands of times more resistant to EMP than transistors (and discrete transistors are much more resistant than integrated circuits), other components of vacuum tubes radios can be damaged by EMP.
Dat radiobuizen beter bestand zijn tegen emp dan ic's geloof ik ook meteen. Maar ik geloof niet dat Atoomcentrales ze daarom nog gebruiken. :)

• wheel
jeroen3 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:37:
[...]

Ja. Dat werkt alleen op de twee apparaten aan die kabel.
Volgens de specificatie bevat ethernet tot 1.5kV galvanische scheiding.

Hier in het dorp is ooit de bliksem ingeslagen een paar straten verderop. Toch waren in de gehele straat de UPC modems en versterkers kapot. Wij blij met glasvezel :).
Dank, dan dus een UPS voor de NAS en aparte bescherming van eventuele andere apparatuur.

Hier ook glasvezel, maar toch 3 apparaten stuk (switch, moederbord en printer). Vermoedelijk dichtbij ingeslagen, aangezien bij de buren nagenoeg alles met een stekker kapot is.

• ShadowLord
  • Laatst online: 08:34
daheb schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:36:
[Beantwoord]

Het 'enige juiste' antwoord heb ik hier nog niet gelezen en dat is: Geef de hele PC op aan de verzekering als defect, haal een nieuwe en maak zo snel mogelijk een backup.

Nu is misschien alleen je netwerk defect, het is bijna een garantie dat er in de toekomst meer kuren aan je PC zullen komen. Dat kan over een week zijn, maar ook over 6 maanden. Zoals hierboven al besproken doet bliksem hele rare dingen en je hebt al het bewijs dat je computer hier ook een klap van heeft gehad.

Uiteraard kun je de PC wel blijven gebruiken zo lang hij nog functioneert, maar ik zou echt niets meer wat je niet kwijt wilt raken vertrouwen aan het apparaat.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Techneut
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:26:
[...]

Dat radiobuizen beter bestand zijn tegen emp dan ic's geloof ik ook meteen. Maar ik geloof niet dat Atoomcentrales ze daarom nog gebruiken. :)
Ik ben daar geen ingewijde, ik memoreerde enkel iets wat ik ooit een tijd geleden las in een vakblad. Geen sensatieblad dus. Maar de details weet ik na die lange tijd niet meer, het zou kunnen zijn dat het ging over bepaalde noodvoorzieningen die in het uiterste geval bij een ernstige nucleaire ramp, dus als bijna alles plat zou liggen" nog in stand kunnen worden gehouden. Ik weet nog wel, dat het accent van het verhaal was dat de ouderwetse radiobuizen wat dit betreft "tegen een stootje" zoals emp kunnen.
Zie ook het commentaar van Goner over dit aspect.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 27-06-2016 14:48 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ShadowLord schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:40:
[...]
Geef de hele PC op aan de verzekering als defect, haal een nieuwe en maak zo snel mogelijk een backup.
Komt er plotselinge hoge spanning op elektrische apparaten te staan bijvoorbeeld als gevolg van bliksem in de buurt? Dan kan dit storingen geven aan je elektrische apparaten. Dit verschijnsel heet inductie. Helaas vergoedt niet elke woonverzekeraar schade als gevolg van inductie.

• ShadowLord
Goner schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:00:
[...]

Komt er plotselinge hoge spanning op elektrische apparaten te staan bijvoorbeeld als gevolg van bliksem in de buurt? Dan kan dit storingen geven aan je elektrische apparaten. Dit verschijnsel heet inductie. Helaas vergoedt niet elke woonverzekeraar schade als gevolg van inductie.
In dit geval was het een inslag bij de TS zelf, dus dan is het sowieso al anders voor de verzekering (hopelijk :)).
Maar inderdaad, niet alle verzekeraars zijn even coulant met het vergoeden van PC's (en andere apparatuur) waar gevolgschade niet onmiddellijk optreed.

Los daarvan is het nog steeds zo dat je de PC niet meer kan vertrouwen en je dus zeker goede backups moet gaan/blijven maken zolang je de PC blijf gebruiken.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• heuveltje
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

ShadowLord schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:56:
[...]

In dit geval was het een inslag bij de TS zelf, dus dan is het sowieso al anders voor de verzekering (hopelijk :)).
Maar inderdaad, niet alle verzekeraars zijn even coulant met het vergoeden van PC's (en andere apparatuur) waar gevolgschade niet onmiddellijk optreed.

Los daarvan is het nog steeds zo dat je de PC niet meer kan vertrouwen en je dus zeker goede backups moet gaan/blijven maken zolang je de PC blijf gebruiken.
Das is IMHO dan ook wel weer wat ver overdreven. ALs je je hd/ssd een keer scant en geen fouten aantreft. en de pc nu gewoon enkele uren stabiel draait. Dan lijkt mij de kans dat er daarna alsnog iets kapot gaat eigenlijk vrij nihil.

• ShadowLord
Dat zou je inderdaad verwachten, maar helaas werkt dat met onweersschade niet helemaal zo. Ja, het kan zijn dat de PC nog jaren zonder enig probleem blijft draaien. Maar de kans is ook reëel dat hij dat niet meer haalt. Er kunnen verschillende onzichtbare schades ontstaan zijn die pas naar verloop van tijd duidelijk worden omdat componenten gedeeltelijk beschadigd zijn.

Denk hierbij aan condensatoren die niet goed meer werken (nu nog goed genoeg, maar over een tijdje zakken ze onder de benodigde grens en start je PC niet/moeilijk op). Printplaten die haarscheurtjes hebben opgelopen welke door toekomstig gebruik (opwarmen en weer afkoelen) steeds groter worden totdat er ook elektrische connecties verbreken (en je het dus dan pas merkt). IC's (chips) die kleine defecten hebben gekregen op nanoschaal die naar verloop van tijd steeds erger worden, etc etc.

Pagina: 1