Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Surroundsound woonkamer max. €1.250

Pagina: 1
Acties:

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11 11:01
Ik zoek een?
Surroundsound systeem voor in de woonkamer. Aangezien ik nog geen koop- of hobbyervaring heb met audiosystemen ben ik zoekende naar wat ik precies wil en wat de mogelijkheden zijn. Ik neig naar een 5.1 systeem, maar sta zeker open voor suggesties. Ik begrijp dat een versterker een belangrijk onderdeel is van de set, dus als hier adviezen over zijn dan hoor ik deze ook graag.

De kamerindeling is (grofweg) als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ym4Z0qv.jpg

Wat is je budget?
Als budget heb ik €1.000 in gedachte voor het complete plaatje (boxen/subwoofer + versterker), maar als voor een kleine extra investering veel meer geboden kan worden, is dit geen probleem. Als maximum houd ik voor nu €1.250 aan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk TV/films/series te kijken en af en toe muziek te luisteren. Ik heb momenteel een 46" Samsung Smart TV en maak gebruik van de ingebouwde speakers van deze TV. Dus in principe is alles wat ik nu koop een upgrade op het bestaande geluid.

Tevens heb ik een raspberry pi die aangesloten dient te worden op de surround set. Naast de raspberry pi heb ik geen externe apparatuur.

Wat heb je zelf al gevonden?
Momenteel heb ik zelf 2 setjes op het oog, de eerste is een Harman Kardon BDS 885S (5.1) die ik met korting in de rentepuntewinkel van ING kan kopen: https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6574311#107650.

Wat ik uit deze set opmaak is dat de set vrijwel identiek is aan de Harman Kardon BDS 880 met een andere versterker die technisch gelijk is aan de versterker van de BDS 885S. En een optie om Spotify te koppelen o.i.d., zelf maak ik geen gebruik van Spotify dus dit biedt voor mij geen meerwaarde.

De andere set die ik op het oog heb is de Philips Fidelio E5 (4.1). Het mooie aan dit systeem lijkt mij de draadloze speakers die je vrijwel overall kunt neerzetten, wat meer flexibiliteit biedt omdat je niet aan kabellengtes vastzit.

Tevens zie ik de Philips Fidelio E6 (4.1) die ik met korting in de rentepuntewinkel van ING kan kopen:
https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6574315#107662. Wat ik begrijp is dat het verschil tussen de E5 en de E6 voornamelijk zit in het feit dat je de boxen individueel (of per 'set') kunt koppelen met apparatuur, waardoor je deze nog flexibeler kunt inzetten. Aan de andere kant vraag ik mij af hoeveel ik hiervan gebruik zal maken en of het de meerprijs wel waard is.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Van zowel de Harman Kardon als de Philips begrijp ik dat deze een interne versterker hebben en dat je deze niet los erbij hoeft te kopen, klopt dit?
- Als jullie kijken naar de bovengenoemde opties, ben ik op de goede weg of raden jullie totaal iets anders aan met mijn budget?
- Waar zouden jullie voor gaan als jullie de keuze zouden hebben uit bovenstaande opties, welke geeft volgens jullie een beter geluid?
- Hebben jullie alternatieven die meer 'bang for your buck' bieden?

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Sonos Playbar en 2x een Sonos Play 1 of Play 3? Deze kun je dan later eventueel uitbreiden met een subwoofer.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Roflzor
NeHoX schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:36:
Sonos Playbar en 2x een Sonos Play 1 of Play 3? Deze kun je dan later eventueel uitbreiden met een subwoofer.
Dank voor je snelle reactie, ik heb er even naar gekeken maar het lijkt erop (a.d.h.v. reviews) dat SONOS geen ondersteuning biedt voor surroundsound. Of heb ik dit mis?

Tevens ben ik nog vrij sceptisch over soundbars, het geluid vond ik tegenvallen wanneer ik hiernaar luisterde in bijv. de Mediamarkt. Toegegeven: dit is niet een vergelijkbare situatie als de woonkamer, maar een 5.1 set vond ik al veel beter klinken.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 09:17
Ik heb sinds dit weekend de Fidelio e6 binnen. Werkt echt fantastisch eigenlijk. Dikke verbetering is het display wat er is. Krijgt nu feedback op wat je instelt. Het geluid is ook erg goed. Natuurlijk is er veel beter geluid met andere speakers, maar zo draadloos werkt het echt naar behoren.

Ik heb de satellieten ingeleerd en ik krijg goede surroundsound bij games en films.

Omdat ik geen kabels wilde en kon leggen, was dit de beste oplossing voor mij. Tot nu toe echt heel tevreden.

Vrouwlief ook omdat ze niet te groot zijn en best mooi design hebben.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-11 13:21
http://www.teufelaudio.nl...ers%20en%20systemen.13215

Met een denon x1200 als versterker of een van een ander merk wat je mooi vind.
Wel zou ik er een kopen met een inregelmicrofoon zoals die denon die stelt de set mooi af.

http://hificorner.nl/hifi...pioneer/pioneer-vsx-930-k

Dit is ook een mooie staat eigenlijk tegenover de denon x2200 voor een kleine meerprijs ten opzichte van de x1200.
Of een 2e hands versterker die prijzen zakken erg snel van die dingen, als ze net het nieuwste weer niet ondersteunen ofzo. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 30-05-2016 18:11 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom niet zelf gaan luisteren en speakers en receiver uitkiezen? Altijd beter dan die standaard setjes..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Roflzor
Kuhr89 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:28:
Ik heb sinds dit weekend de Fidelio e6 binnen. Werkt echt fantastisch eigenlijk. Dikke verbetering is het display wat er is. Krijgt nu feedback op wat je instelt. Het geluid is ook erg goed. Natuurlijk is er veel beter geluid met andere speakers, maar zo draadloos werkt het echt naar behoren.

Ik heb de satellieten ingeleerd en ik krijg goede surroundsound bij games en films.

Omdat ik geen kabels wilde en kon leggen, was dit de beste oplossing voor mij. Tot nu toe echt heel tevreden.

Vrouwlief ook omdat ze niet te groot zijn en best mooi design hebben.
Dank voor je reactie, heb jij bewust gekozen voor de E6 in plaats van de E5? Heeft de E5 bijvoorbeeld niet die display waarmee je kunt zien wat je instelt? Wat zijn je ervaringen met het koppelen van de bovenste 2 speakers met de rest, is dat makkelijk te doen? Of gebeurt dat automatisch?
Goofy1978 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:04:
http://www.teufelaudio.nl...ers%20en%20systemen.13215

Met een denon x1200 als versterker of een van een ander merk wat je mooi vind.
Wel zou ik er een kopen met een inregelmicrofoon zoals die denon die stelt de set mooi af.

http://hificorner.nl/hifi...pioneer/pioneer-vsx-930-k

Dit is ook een mooie staat eigenlijk tegenover de denon x2200 voor een kleine meerprijs ten opzichte van de x1200.
Of een 2e hands versterker die prijzen zakken erg snel van die dingen, als ze net het nieuwste weer niet ondersteunen ofzo. :)
Die Teufel set die je linkt ziet er tof uit, ik weet alleen niet of m'n vriendin deze ook mooi vindt. Wanneer ik thuis ben zal ik deze even laten zien.

Over de surround receivers heb ik nog weinig kennis, wat bedoel je precies met een inregelmicrofoon, is dit om de hoge en lage tonen in te stellen?
DennusB schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:09:
Waarom niet zelf gaan luisteren en speakers en receiver uitkiezen? Altijd beter dan die standaard setjes..
Dat is denk ik wel een goede optie, alleen heb ik geen idee waar ik precies op moet letten wanneer ik in zo'n winkel sta. Uiteraard kan degene die daar werkt daar wel e.e.a. over vertellen, echter realiseer ik mij ook dat die altijd eerst aan het verkopen van apparatuur denkt. Wellicht dat ik na het inwinnen van wat kennis dit samen met mijn vriendin ga doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Roflzor op 31-05-2016 08:49 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 09:54
Roflzor schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:01:
[...]

Dank voor je snelle reactie, ik heb er even naar gekeken maar het lijkt erop (a.d.h.v. reviews) dat SONOS geen ondersteuning biedt voor surroundsound. Of heb ik dit mis?

Tevens ben ik nog vrij sceptisch over soundbars, het geluid vond ik tegenvallen wanneer ik hiernaar luisterde in bijv. de Mediamarkt. Toegegeven: dit is niet een vergelijkbare situatie als de woonkamer, maar een 5.1 set vond ik al veel beter klinken.
Sonos ondersteunt wel surround, alleen geen DTS. Enkel een playbar geeft 3.0 geluid, gesimuleerd naar 5.(1), voeg je er 2 play:1, :3 of :5(2e gen) toe, dan heb je echte 5.0 surround. Subwoofer er bij het en het is 5.1.
Waar vooral op gelet moet worden is dat het advies is om je tv op de playbar aan te sluiten, echter veel tv's (o.a. samsung) hebben slechts 2.0 optical output!
Mijn advies, sluit rechtstreeks je bluray speler er op aan, tenzij je ook tv geluid over je set wil hebben, dan moet je misschien kijken naar een splitter.

Laurens-Jan Merkx

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 09:17
Roflzor schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:47:
[...]

Dank voor je reactie, heb jij bewust gekozen voor de E6 in plaats van de E5? Heeft de E5 bijvoorbeeld niet die display waarmee je kunt zien wat je instelt? Wat zijn je ervaringen met het koppelen van de bovenste 2 speakers met de rest, is dat makkelijk te doen? Of gebeurt dat automatisch?
Ik heb bewust voor de E6 gekozen i.p.v. de E5. Dit heeft te maken met het nieuwe geluidssysteem, waarbij ze een 'center' speaker creeëren. Dit effect lukt (in onze kamer) prima. Je hebt echt een goede positionering van het geluid. Daarnaast is dat kleine display toch wel fijn, je weet precies hoe je de Bass en de Treble hebt ingesteld etc. Daarbij komt ook dat je deze kunt instellen dat hij vanzelf na een paar seconden uit gaat.

Het afnemen van de speakers werkt goed. Je pakt ze allebei af, zet ze ergens neer op een plek die je ingeluisterd hebt via het systeem, en het werkt goed. Het geluid uit die satelliet speakers is ook prima voor wat wij ermee doen. (Film, series en gaming). Je hoeft ook geen knop in te drukken, hij schakelt meteen over op het 5.1 geluid bij films/games etc.

Als mijn vriendin gaat koken, dan pakt ze 1 speaker eraf en zet ze in de keuken en laat deze verbinden met haar iPhone, ook dit gaat erg makkelijk. Je kunt ze ook stereo gebruiken, dan komt er een kleine handeling bij.

Bij ons was het een pré dat het hybride moest zijn. De bank staat midden in de kamer, dus kabels doorleggen is niet zo makkelijk. Ook geluid krijgen in de keuken en/of op zolder was wel iets dat gewenst was.
Wat ook ideaal is, is dat je de speakers dus ook in de tuin kunt zetten, moet je ze alleen wel even via je telefoon aansturen. Ik kan niet het geluid van de TV naar de tuin nemen, daarvoor is het glas en de muren te goed geïsoleerd.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-11 13:21
Een inregelmicrofoon zet je op de luisterpositie en de versterker past dan het volume en de timing van de speakers aan.
Dan krijg je een mooie stereo of surroudbubble waar elke speaker even hard staat, en het geluid je op dezelfde tijd bereikt.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Roflzor schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:47:
[...]

Die Teufel set die je linkt ziet er tof uit, ik weet alleen niet of m'n vriendin deze ook mooi vindt. Wanneer ik thuis ben zal ik deze even laten zien.

Over de surround receivers heb ik nog weinig kennis, wat bedoel je precies met een inregelmicrofoon, is dit om de hoge en lage tonen in te stellen?
Ik heb ook de Ultima 40 van Teufel, met een Yamaha versterker (weet niet meer precies welke). Daar krijg je ook een microfoontje bij. Deze zet je dan op de centrale plek van je bank en die gaat dan je speakers zo afstellen dat je geluid klopt. De echte nerds zullen ongetwijfeld nog meer willen fine tunen maar bij mij werkte het erg goed en ik sta nog steeds iedere keer versteld van wat voor geluid er uit de Teufel komt. O+

Ik heb ze in het wit trouwens, misschien vind je vriendin dat mooier.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 31-05-2016 18:05 ]

Facts don't care about your feelings

Pagina: 1