Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 11:11
Wat ga je met je laptop doen?
- Browsen, pdf's bekijken in dropbox-folder, geen multimedia dingen

Wat is je budget?
300 à 350 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Neuj.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zoek een vervanger voor mijn afstervende Lenovo SL300 13" laptop. Deze gebruiken we alleen om dingen op te zoeken/vakanties te boeken online, en om af en toe recepten (in pdf) te bekijken in een dropbox folder. De Lenovo is traaaaag, heeft Vista, en is gewoon aan het eind van zijn latijn. Deze maat scherm bevalt ons wel, en het traag opstarten zou met een chromebook verleden tijd moeten zijn hoop ik.

Qua schermformaat en snel opstarten, icm ons budget kwam ik dus zelf op een Chromebook uit. Meerdere tabs in de browser schijnt beter te gaan met 4Gb aan ram, ipv 2, dus dat zou ik wel willen. Waar ik zelf nog even geen chocola van kan maken is de cpu, is een Chromebook met een intel, of toch een Nvidia K1 beter dan de ander?

uncle_sjohie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-08 18:05
Ik bezit de Toshiba CB30-B-104 en ik ben er erg blij mee.

Van wat ik zo snel kan vinden is blijkt niet direct welke sneller is, wat misschien belangrijker is is de architectuur: ARM vs x86. Nou is dit voor alleen chromeos niet belangrijk maar mocht je willen dualbooten met een volledig Linux OS dan kan het zijn dat de hoeveelheid beschikbare applicaties keldert op het ARM platform.

Mijn keuze was uiteindelijk afhankelijk van het mooie FullHD IPS scherm en de 4gb ram, hoewel de 16gb wat krap is (zeker voor dualboot) is veel goed te maken met een kleine USB3.0 stick.

Kijk anders ook even naar de criteria waarop je kunt selecteren in de pricewatch, misschien dat je nog een vereiste vindt. Misschien dat 13" wat klein is voor een laptop die je nooit meeneemt (ik zit soms ook in te zoomen op pagina's zodat ze goed leesbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb ook net zoals NowayIndustries de Toshiba CB 2. Draai daar nu GalliumOS op welke gemaakt is voor Chromebooks, werkt zeer prettig en batterijduur is 90% van wat die onder ChromeOS haalt.

Kijk ook eens hier voor een goede vergelijking: https://wiki.archlinux.or...ome_OS_devices/Chromebook

Ook kun je bijvoorbeeld bij http://www.chromeit.nl/ bepaalde niet in EU uitgegeven types ook krijgen. Als je misschien een type hebt wat net wat meer moet kunnen dan een EU versie bijvoorbeeld.

Persoonlijk vind ik de Acer C910 nu wel heel netjes qua specificaties, maar heb me niet ingelezen in de bouwkwaliteit en andere reviews, ben overigens wel erg tevreden over de bouwkwaliteit van mijn CB2 in tegenstelling tot sommige reviews waar dat een minpunt zou zijn.

Edit:
In mijn post ga ik eigenlijk in op wat ik belangrijk vind. 8)7
Maar dit hoeft voor jou natuurlijk niet te gelden.
Ik zou het wel zonde vinden om te kiezen voor een nieuwe laptop als je in dit segment CB's ook een CB kan krijgen met een FullHD scherm.
Wat ik zo kan vinden is dat de nVidia Tegra K1 ongeveer gelijk presenteert als de Intel Celeron N2840.
Ik zat dan zo ongeveer naar dit lijstje te kijken: http://tweakers.net/pricewatch/compare/424288;431855;477549/
Waarbij de 15" Acer net wat meer kan door de Intel Celeron 3205U en de 32GB ssd ten opzichte van de Toshiba die wel 70€ goedkoper is.

Ik stel voor dat je je eisen wat specifieker maakt, met betrekking tot hardware en eventuele software mogelijkheden en dan deze verschillende CB's met elkaar of de hardware daarvan met elkaar gaat vergelijken. Denk dat er dan wel een wat duidelijker beeld voor je komt.

[ Voor 36% gewijzigd door True op 30-05-2016 16:19 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 11:11
Softwaremogelijkheden kan ik kort over zijn, dualboots of experimenteren met Linux is nicht im frage, ik wil 'em as-is gebruiken om te surfen en om pdfs vanuit mijn dropbox te openen. Op het hardware front is 4Gb voor de performance en toekomstbestendigheid wel een harde eis, een 13" scherm is need to have, en 15" nice to have, Die Acer Chromebook CB5-571-C506 zou dan de meest logische kandidaat zijn.

uncle_sjohie