Laptop fans schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-05 15:31
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste de fans van mijn laptop kan schoonmaken, want deze verzamelen natuurlijk een hoop stof en ik merk dat de GPU zijn standaard clock speeds niet meer kan volhouden (thermal throttling dus). De laptop zelf is wel open te krijgen (heb ik al gedaan om een extra HDD erin te plaatsen), maar de fans zelf kunnen niet makkelijk schoongemaakt worden. Dit is tegenwoordig met heel veel laptops het geval, waardoor het onderhoud een stuk lastiger wordt. In mijn geval zitten er heatpipes die de fans met de GPU en CPU verbinden en het lijkt me geen goed idee deze even te demonteren :D .

Ik heb natuurlijk op het internet gezocht en daar worden de meest uiteenlopende methodes gegeven, zoals een stofzuiger tegen de fans aanzetten, er met een kwastje in te gaan wroeten of een compressor te gebruiken. (Meeste methodes lijken me niet bevorderlijk voor de levensduur van de laptop |:( ) Dus ik ben benieuwd wat jullie aanraden.

De laptop die ik gebruik is een XMG C504. Dit is dezelfde laptop als de Gigabyte P35W v2 (linkje) Als het help zal ik wel wat foto's van de binnenkant van de laptop posten.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markheloking
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 05:37
Het klinkt naar mijn idee gewoon naar een standaard configuratie. De fan zit "vastgemaakt" aan het koelblok (rooster), meestal met een, of een combinatie van: tape, schroefjes, lijm en soldeer/laswerk.

Als je hem echt grondig schoon wilt maken, dan zal je het hele koelblok met heatpipes en all van het moederboard af moeten halen. Schroeven van de twee sockets losmaken, fankabel losmaken, (soms nog een of meerdere fan schroeven die aan de bodemplaat vastzitten losmaken), en eruit kantelen (meestal).

Vervolgens de piep kleine schroefjes in de plaat die de fan afsluit eraf halen, kapje eraf en je kan aan de binnenkant van de fan schoonmaken.

Ik heb het zo even snel uitgeschreven, als het niet duidelijk is, laat het even weten.

[edit]

vergeet natuurlijk niet je koelblokken en cpu/gpu schoon te maken (van de koelpasta). Ik zelf gebruik altijd een keukenrol met schoonmaak alcohol (97%). Voor het plaatsen van de nieuwe koelpasta geldt: het oppervlak is veel kleiner dan een desktop cpu, dus met mate. Ik doe altijd een halve rijstkorrel in het midden en tot dusver heb ik altijd minimaal 10 graden (en geen thermal throttling meer) verbetering gezien na elke schoonmaak die ik heb gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door markheloking op 30-05-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
markheloking schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:43:
Het klinkt naar mijn idee gewoon naar een standaard configuratie. De fan zit "vastgemaakt" aan het koelblok (rooster), meestal met een, of een combinatie van: tape, schroefjes, lijm en soldeer/laswerk.

Als je hem echt grondig schoon wilt maken, dan zal je het hele koelblok met heatpipes en all van het moederboard af moeten halen. Schroeven van de twee sockets losmaken, fankabel losmaken, (soms nog een of meerdere fan schroeven die aan de bodemplaat vastzitten losmaken), en eruit kantelen (meestal).

Vervolgens de piep kleine schroefjes in de plaat die de fan afsluit eraf halen, kapje eraf en je kan aan de binnenkant van de fan schoonmaken.

Ik heb het zo even snel uitgeschreven, als het niet duidelijk is, laat het even weten.

[edit]

vergeet natuurlijk niet je koelblokken en cpu/gpu schoon te maken (van de koelpasta). Ik zelf gebruik altijd een keukenrol met schoonmaak alcohol (97%). Voor het plaatsen van de nieuwe koelpasta geldt: het oppervlak is veel kleiner dan een desktop cpu, dus met mate. Ik doe altijd een halve rijstkorrel in het midden en tot dusver heb ik altijd minimaal 10 graden (en geen thermal throttling meer) verbetering gezien na elke schoonmaak die ik heb gedaan.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb momenteel geen koelpasta dus die zal ik sowieso even moeten halen. Ik zal morgenochtend de laptop even openmaken en kijken hoe de heatpipes en de fans vastzitten en er een foto voor deze thread van maken. Ik vraag me alleen wel af of je je garantie niet kwijtraakt wanneer je de laptop dusdanig uit elkaar haalt. Ik zou het wel raar vinden, want hoe moet je anders je laptop onderhouden? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

RichardQG schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:26:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik heb momenteel geen koelpasta dus die zal ik sowieso even moeten halen. Ik zal morgenochtend de laptop even openmaken en kijken hoe de heatpipes en de fans vastzitten en er een foto voor deze thread van maken. Ik vraag me alleen wel af of je je garantie niet kwijtraakt wanneer je de laptop dusdanig uit elkaar haalt. Ik zou het wel raar vinden, want hoe moet je anders je laptop onderhouden? 8)7
Je kan rustig de laptop open maken als je weet hoe dat moet.
Rustig op je gemak open schroeven (denk wel aan ESD), en schoonmaken maar.
Zolang je niks kapot maakt of eventuele zegels verbreekt is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En mocht je toch met de stofzuiger bezig gaan: hou de ventilatoren even tegen zodat ze geen energie gaan opwekken en je laptop in gaan sturen. Je kunt natuurlijk ook het stekkertje van de fan er even uithalen. Ow, en een oude tandenborstel (vooral zachte) doen wonderen op de bladen van de ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markheloking
sypie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:18:
En mocht je toch met de stofzuiger bezig gaan: hou de ventilatoren even tegen zodat ze geen energie gaan opwekken en je laptop in gaan sturen. Je kunt natuurlijk ook het stekkertje van de fan er even uithalen. Ow, en een oude tandenborstel (vooral zachte) doen wonderen op de bladen van de ventilator.
Ik ga zelf ook altijd de oude tandenborster route, dat is eigenlijk het enige wat echt goed werkt tegen dat hele fijne stof. Dat gaat ook altijd helemaal in je huid zitten en krijg je er niet afgewassen haha. Als je net klaar bent altijd helemaal grijze vingers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
Ik heb vandaag de laptop opengemaakt, maar ik liep tegen een paar problemen aan.

Allereerst was een van de schroefjes waarmee de onderkant aan de rest van de laptop vastzit, doorgedraaid. Deze was er na een hoop gesjor eindelijk uit te krijgen, gelukkig zonder iets kapot te maken.

Daarnaast waren er twee kabels die de onderkant met de rest verbonden. De vorige keer toen ik er een HDD in wilde plaatsen had ik er geen last van omdat ik de schijf makkelijk aan de zijkant erin kon schuiven. Nu kan ik er door deze kabel erg moeilijk bij. Ik heb uiteraard geprobeerd de kabel los te maken, maar deze kabel was onmogelijk los te peuteren (zie de afbeelding eronder).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/16xKWHR0dMX1Ie49gwIe08uO/full.jpg

Ik kon er dus al niet lekker bij, maar nu blijkt er op de fans ook nog een garantie sticker te zitten. De sticker zit op een van de schroefjes waarmee de fans vastzitten. Zie onderstaande foto's:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vB2kJuRrE8ZyQDCioI3HRicC/full.jpg

Uitvergroot:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/E64JXnl9Blj8KpmV0Dyd6XyY/full.jpg

Ook aan de andere kant zit er een sticker op de fan:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Vn5QwiKx75Ig4ncq0U6lBllx/full.jpg

De achterkant met de heatpipes naar de CPU en GPU ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6yAR7aZxyX7mIZsMlWuVD0LW/full.jpg
MarElo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:47:
[...]

Je kan rustig de laptop open maken als je weet hoe dat moet.
Rustig op je gemak open schroeven (denk wel aan ESD), en schoonmaken maar.
Zolang je niks kapot maakt of eventuele zegels verbreekt is er niets aan de hand.
Probleem is dus dat er wel zegels zitten die voorkomen dat je goed bij de fans kunt.

Wat kan ik het beste doen om de laptop alsnog schoon te krijgen? Eerlijk gezegd snap ik ook niet hoe de fabrikant nou precies in gedachten heeft hoe je deze laptop langer dan 1-1,5 jaar moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Gewoon de zegels zo goed als mogelijk voorzichtig los halen (niet verbreken) en de fans eruit halen, misschien kom je wel een hele pluk stof tegen als je de fan eruit haalt.

En die laatste pic met heat pipes, schroef die eens los en vervang de coolpasta.

Het kabeltje wat je los wilt hebben op de eerste pic, neem een platte schroevendraaier en duw de zwarte connector uit de witte. geen groffe maar gewoon een klein plat schroevendraaiertje.
Beetje met je duim eruit proberen te trekken,....moet lukken.

[ Voor 56% gewijzigd door MarElo op 31-05-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
MarElo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:53:
Gewoon de zegels zo goed als mogelijk voorzichtig los halen (niet verbreken) en de fans eruit halen, misschien kom je wel een hele pluk stof tegen als je de fan eruit haalt.

En die laatste pic met heat pipes, schroef die eens los en vervang de coolpasta.

Het kabeltje wat je los wilt hebben op de eerste pic, neem een platte schroevendraaier en duw de zwarte connector uit de witte. geen groffe maar gewoon een klein plat schroevendraaiertje.
Beetje met je duim eruit proberen te trekken,....moet lukken.
Ik probeerde het al met een platte schroevendraaier los te maken, maar er was weinig beweging in te krijgen. Misschien was ik gewoon iets te voorzichtig en zette ik te weinig kracht. Ik heb momenteel trouwens geen coolpasta, dus die zal ik sowieso even moeten kopen.

Hoe zou ik trouwens de twee schroefjes (?) die in de afbeelding hieronder zijn aangegeven, eruit moeten halen?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IoghBBDyTJ2oIxnWpC6k5L1Y/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik altijd doe is een paperclip in de fan van buitenuit en dan met een compressor de boel doorblazen. Tuurlijk is de laptop uit elkaar halen beter, alleen op deze manier blaas je ook 90% van het stof er uit en is het binnen 2 minuten gedaan. Wil je het echt goed doen moet de laptop inderdaad even los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Ik denk dat je alleen het witte afdekplaatje los moet schroeven, want op de rood omcirkelde dingen zie ik geen schroeven, misschien dat er onder het void stikkertje nog een schroefje zit.

Kom op niet bang zijn en haal die fan eruit om te kijken of er stof in zit.

[ Voor 17% gewijzigd door MarElo op 31-05-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
MarElo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:34:
Ik denk dat je alleen het witte afdekplaatje los moet schroeven, want op de rood omcirkelde dingen zie ik geen schroeven, misschien dat er onder het void stikkertje nog een schroefje zit.

Kom op niet bang zijn en haal die fan eruit om te kijken of er stof in zit.
Okay, maar ik heb mijn laptop wel weer in elkaar geschroefd (ik moet dit ook ergens op typen :+ )
Het is nu een beetje laat, maar ik ga morgen de fans open maken. Mocht de koelpasta echt te oud zijn, zal ik deze ook vervangen. Ik zal het resultaat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Sowieso koelpasta vervangen. Is bijna altijd teveel in mijn ervaring. Daarnaast stelt het losmaken van de heatpipe niks voor zolang je het met beleid doet :) Inderdaad fan vastzetten, liefst perslucht erop. CPU en koelblokken 100% ontdoen van oude koelpasta en dan nieuw erop. Weinig doen! Halve rijstekorrel is meer dan genoeg, meestal doe ik nog iets minder.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
Ik heb vandaag de laptop opengemaakt, maar ik kreeg dat verdomde kabeltje echt niet los :( . Dat ding zat echt muurvast. Omdat ik er dus niet bij kon met de schroevendraaiers ging ik over op plan B. Ik kon de fans wel blokkeren en een stofzuiger (+ zelf een beetje blazen) gebruiken. Ook heb ik voor zover ik kon met een oude tandenborstel de fanbladen schoongemaakt. Ik scheen met een zaklamp door de opening en ik zag verrassend weinig stof. Ik heb zoveel mogelijk ervan weggehaald. Ik heb net even een Furmark test gedaan en de GPU blijft nu onder de thermal throttling temperatuur.

Bedankt allemaal voor jullie advies d:)b en ik zal het onthouden voor de volgende keer dat ik de laptop wil schoonmaken (en het betreffende kabeltje wel los wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgende keer geen stofzuiger meer gebruiken. Door al het plastic wat er in zit en de lucht die er langs gaat kan dit een statischelading opwekken. Dan is het best mogelijk dat dit zich ontlaad aan de laptop met mogelijke schade.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 01-06-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de volgende keer: zorg voor een plastic "spudger". Dit is een soort mini koevoet van kunststof die gebruikt wordt om reparaties uit te voeren en om connectoren los te kunnen wrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markheloking
JT schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:11:
Sowieso koelpasta vervangen. Is bijna altijd teveel in mijn ervaring. ... Weinig doen! Halve rijstekorrel is meer dan genoeg, meestal doe ik nog iets minder.
_/-\o_ eindelijk iemand die het met me eens is. Holy shit wat krijg ik altijd goede resultaten na een repaste van een laptop, dat scheelt altijd echt zó belachelijk veel dat je je gaat afvragen of je niet ergens iets verkeerd hebt gemeten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardQG
Even een update:
De furmark test liep goed, maar de framerates vielen toch tegen ten opzichte van wat ze voorheen waren. Ik kreeg het idee dat het toch meer een software probleem was. De nvidia drivers waren weliswaar up to date, maar ik heb ook meteen alle andere drivers geupdated. Hierna waren de framerates weer helemaal zoals ze zouden moeten zijn.
sypie schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:31:
Voor de volgende keer: zorg voor een plastic "spudger". Dit is een soort mini koevoet van kunststof die gebruikt wordt om reparaties uit te voeren en om connectoren los te kunnen wrikken.
Bedankt! Dat lijkt me inderdaad erg handig.
Pagina: 1