Installeren van SSD + HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iKS
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik heb zojuist een SSD aangeschaft (Sandisk Ultra II 480GB) en nu wil ik daar mijn windows op installeren en mijn HDD ernaast zetten als extra opslagruimte. Nu is het een beetje onduidelijk hoe ik dit het beste aan kan pakken. Na wat Googlen vind ik vooral info over het overzetten van data van de HDD naar de SSD, maar een compleet schone installatie lijkt me toch beter?

Wat ik het liefste zou willen is windows installeren op mijn SSD en dan op mijn HDD niks verwijderen behalve Windows zelf, zodat ik bestanden etc niet verlies. Is er een manier om dit te doen zonder een paar honderd GB aan bestanden van mijn HDD te backuppen?

Ook snap ik niet helemaal hoe ik instel dat mijn SSD de "hoofdschijf" is en de HDD de 2e schijf is, dat werkt volgens mij met raid 0 en raid 1 ofzo (ooit wat over gelezen), maar geen idee hoe precies. Of is het gewoon beide schijven aansluiten op mijn moederbord en in de bios de SSD als startschijf instellen?

Heeft iemand een goede handleiding voor me die me hier stap voor stap doorheen leidt? :) Alle tips zijn welkom!

Beste antwoord (via iKS op 30-05-2016 16:25)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dus nog even voor het gemak:
  1. Schakel je PC uit.
  2. Sluit je SSD aan op een van de witte SATA poorten, bij voorkeur SATA0 of bij gebrek aan SATA1.
  3. Haal je HDD los.
  4. Boot een USB of DVD met Windows om je SSD te installeren eventueel door boot aan te passen in BIOS/UEFI.
  5. Installeer Windows op je SSD.
  6. Boot Windows en kijk of het gelukt is.
  7. Haal USB / DVD er uit en zet BIOS/UEFI goed op de SSD.
  8. Boot Windows.
  9. Schakel je PC weer uit :P
  10. Hang je HDD weer aan een SATA poort, bij voorkeur een witte.
  11. Boot je pc en als het goed is boot die nu ook je nieuw geïnstalleerde Windows, zo niet BIOS/UEFI aanpassen.
Succes.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Beide disks aan je moederbord hangen, booten met usb of dvd met Windows, dit installeren op je SSD, daarna in je BIOS/UEFI aangeven dat 1ste bootdisk je SSD is. Dan boot je vanaf dan netjes de nieuwe Windows. Daarna kun je prima werken met nog Windows ook geïnstalleerd op je HDD die je handmatig kan verwijderen.

Edit:
RAID 0 en RAID 1 is heel wat anders, dit gaat om fysieke disks als één virtuele disk zien.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 30-05-2016 13:41 ]

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-12-2025

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Beide schijven aansluiten in je PC, dan in je BIOS kan je de startup order van de schijven instellen.
1) CD/DVD
2) SSD
3) HDD

Vervolgens je PC aanzetten (met windows schijf erin) en dan start de Windows installatie.
Bij het installeren geef je dan aan dat je Windows wil installeren op je SSD.

Als je zeker wil zijn dat je data niet verwijdert wordt , sluit je de HDD niet aan tot Windows op de SSD geïnstalleerd is.

Raid 0 en Raid 1 staat hier helemaal los van overigens ;)

Last.fm | Code Talks

• iKS
Zo dat zijn nog eens snelle reacties, thanks!
True schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:40:
Beide disks aan je moederbord hangen, booten met usb of dvd met Windows, dit installeren op je SSD, daarna in je BIOS/UEFI aangeven dat 1ste bootdisk je SSD is. Dan boot je vanaf dan netjes de nieuwe Windows. Daarna kun je prima werken met nog Windows ook geïnstalleerd op je HDD die je handmatig kan verwijderen.

Edit:
RAID 0 en RAID 1 is heel wat anders, dit gaat om fysieke disks als één virtuele disk zien.
Hoe werkt dat handmatig verwijderen van windows dan? Gewoon alle folders verwijderen van de HDD die met windows te maken hebben (Windows, program files, etc)?

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-12-2025

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

iKS schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:43:

[...]

Hoe werkt dat handmatig verwijderen van windows dan? Gewoon alle folders verwijderen van de HDD die met windows te maken hebben (Windows, program files, etc)?
Ja dan ben je al een heel eind.
Uiteindelijk kan je eventueel al je belangrijke files/documenten naar de root kopieren en de andere mappen verwijderen.

Overigens er kan altijd wat fout gaan, dus als je belangrijke bestanden hebt op de schijf zou ik toch altijd een backup maken. Als je harde schijf een keer kapot gaat is dat ook wel zo fijn ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Afvalzak op 30-05-2016 13:53 ]

Last.fm | Code Talks

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om het helemaal zeker goed te hebben:
Hang alleen je ssd in de kast, als het even kan op poort 0
Instaleer windows
Hang dan de andere hdd erin. Nu kan je van deze hdd je windows verwijderen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iKS schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:43:

[...]

Ja, later de userfolders nog even een paar maanden staan mocht je daar nog iets in hebben staan wat toch belangrijk blijkt te zijn. Maar in de regel kun je C:/Windows, Program Files, Program Data weg knikkeren.

• iKS
Oke bedankt voor alle hulp!

• iKS
Nog een kleine vraag, moet ik een Sata2 of Sata3 kabel gebruiken bij deze SSD? Ik heb beide soorten aansluitingen op mijn moederbord en ga zo nog even die kabel halen, maar not sure welke vd 2 ik nodig heb!

edit: ik heb hier nog een rode Sata kabel liggen, maar nog sure wat voor een dat is?

[ Voor 17% gewijzigd door iKS op 30-05-2016 15:41 ]

• Reepje
  • Niet online
Er bestaan geen sata1 sata2 of sata3 kabels. Een sata kabel is een sata kabel.

We weten niet wat voor een computer je hebt, dus is het moeilijk om te zeggen waar je hem moet aansluiten.
Wat voor moederbord heb je?

• iKS
Moederbord is Gigabyte G1 Sniper B5. Ik heb wat zitten googlen en volgens deze website (https://www.pugetsystems....Is-there-a-difference-97/) is zo'n zwarte kabel 2x zo snel, kan ik dan niet beter zo'n kabel aanschaffen? Vind die alleen niet bij de mediamarkt website. Ze zeggen daar ook dat het niet uitmaakt maar lijkt me toch raar? :p

[ Voor 10% gewijzigd door iKS op 30-05-2016 15:47 ]

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Lees net de test over de kabels maar waar jij leest dat de zwarte kabel 2x zo snel is is mij een raadsel.

• Reepje
  • Niet online
Volgens de link die je zelf geeft is de conclusie: alle kabels zijn hetzelfde :?

bovendien heb ik je net gezegd, er is geen verschil, of je moet een echte rommel kabel kopen misschien dan.

De sata kabel moet in de sata3_0

• iKS
Staat bij die plaatjes dat de zwarte 6GB/s is en de rest 3GB/s, maar I guess dat het niet uitmaakt dan?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

nee maakt niets uit. Allemaal 7 pinnetjes / adertjes :)

Overigens, mocht je nog een windows installatie op de HDD hebben staan, zou ik wachten met het koppelen van de HDD tot windows op je SSD geinstalleerd is. Anders heb je kans dat windows stiekem de bootloader van de HDD aanpast ipv een bootloader op de SSD te zetten.

-_-

• iKS
Ah goede tip dankje! Daar is geen risico op als ik de HDD later erbij aansluit? Anders formateer ik die HDD ook gewoon maar zou een hoop gedoe schelen als dat niet nodig is :)

• Reepje
  • Niet online
iKS schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:51:
Staat bij die plaatjes dat de zwarte 6GB/s is en de rest 3GB/s, maar I guess dat het niet uitmaakt dan?
8)7 8)7 :X
M2M schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:53:
nee maakt niets uit. Allemaal 7 pinnetjes / adertjes :)

Overigens, mocht je nog een windows installatie op de HDD hebben staan, zou ik wachten met het koppelen van de HDD tot windows op je SSD geinstalleerd is.
Heb ik hem ook al aangeraden, maar ik heb het bange vermoeden dat we misschien tegen een muur praten hier.

• iKS
@Reepje, nee totaal niet. Lijkt me zo raar niet dat ik eerst probeer alle info te krijgen aangezien ik op het moment niks heb om mijn bestanden op te backuppen dus wil ik het zo goed mogelijk doen. Beetje jammer dat dat meteen belachelijk gemaakt wordt, maar toch bedankt voor de hulp.

• Reepje
  • Niet online
Ik maak het niet belachelijk, althans niet de bedoeling, maar je moet gewoon goed lezen.

(maar inderdaad ik had het aardiger kunnen brengen, sorry).

• iKS
No problem :)

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
iKS schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:51:
Als je het hele artikel leest ipv enkel de plaatjes (we zijn hier immers niet op de basisschool), dan gaat het artikel juist over de valse claim dat er verschil zou zijn tussen de kabels, en een test die de claim finaal onderuit haalt.

Er zit geen verschil tussen de kabels (behalve de kleur dan). Dat wisten we al en de test bevestigt dat dus.

Acties:
  • Beste antwoord

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dus nog even voor het gemak:
  1. Schakel je PC uit.
  2. Sluit je SSD aan op een van de witte SATA poorten, bij voorkeur SATA0 of bij gebrek aan SATA1.
  3. Haal je HDD los.
  4. Boot een USB of DVD met Windows om je SSD te installeren eventueel door boot aan te passen in BIOS/UEFI.
  5. Installeer Windows op je SSD.
  6. Boot Windows en kijk of het gelukt is.
  7. Haal USB / DVD er uit en zet BIOS/UEFI goed op de SSD.
  8. Boot Windows.
  9. Schakel je PC weer uit :P
  10. Hang je HDD weer aan een SATA poort, bij voorkeur een witte.
  11. Boot je pc en als het goed is boot die nu ook je nieuw geïnstalleerde Windows, zo niet BIOS/UEFI aanpassen.
Succes.

Pagina: 1