Toon posts:

1440 vs 4K met de nieuwe 1070 GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Welk scherm, qua resolutie, koop ik het best voor mijn doeleinden?
Huidige set-up (exact) kan je terugvinden in mijn wenslijst met de naam ":D".

Extra informatie, veel belangrijker dan mijn vraag!

Ik ben van plan een GPU te kopen, allicht die nieuwe 1070 van NVIDIA.
Volgens eerste reviews zou deze kaart goed moeten werken op 1440p en een soort van instap zijn naar 4K.

Mijn budget voor de monitor is maximum €500.
Huidige monitor zal gebruikt worden als 2de scherm (24" TN 1080p)

Voor dit budget heb ik keuze tussen een redelijk groot aantal 27" 1440p schermen of enkele 4K schermen, die voor de prijs sowieso kleiner dan 30" zijn.

Ik geef ook de voorkeur aan een IPS paneel.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn set-up wordt enkel gebruikt voor gaming (Indie tot AAA) en videos (YouTube, Twitch, Netflix, ...)

Tot slot

Als er zaken zijn die ik ben vergeten, vraag maar raak.
Alvast bedankt voor enige hulp! :)

Alle reacties

• Chozx
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-01 09:40
Voor 1070 zou ik het lekker op 1440p houden.
Hier benchmarks voor 1080 1440 en 4k
Benchmarks vanaf 4:30

Binnenkort komt AOC met een 27'' 1440p scherm voor rond de 350€ waar ik hoogst waarschijnlijk ook naar ga kijken.

Voor nu 27'' : [URL=''http://tweakers.net/pricewatch/426106/dell-ultrasharp-u2715h-zilver-zwart.html'']pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver[/URL]

Voor 25'' : pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

EDIT : Meer info

[ Voor 141% gewijzigd door Chozx op 30-05-2016 12:55 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Chozx schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:44:
Ook wel handig.
Welke videokaart heb je?
op 't moment volgens mij nog geen 1, maar hij wil een 1070 kopen volgens de tekst.
een 1070 moet wel aardig mee kunnen komen op 4K als ik 't zo lees, maar dan vooral op medium/high en van de Alliasing afblijven (wat natuurlijk ook minder effect heeft als je een hoge pixeldichtheid hebt).
bedenk ook even wat voor functies je ernaast wilt hebben; denk aan USB-hub/ hoogteinstelling, pivot/ kantelbaar. Zelf zou ik voor 4K gaan, (ben ik erg tevreden mee), maar kijk wel naar de reviews, er zijn er een paar die ik niet zo graag persoonlijk zou willen aanschaffen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Chozx
NLBUURMAN schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:50:
[...]

op 't moment volgens mij nog geen 1, maar hij wil een 1070 kopen volgens de tekst.
een 1070 moet wel aardig mee kunnen komen op 4K als ik 't zo lees, maar dan vooral op medium/high en van de Alliasing afblijven (wat natuurlijk ook minder effect heeft als je een hoge pixeldichtheid hebt).
bedenk ook even wat voor functies je ernaast wilt hebben; denk aan USB-hub/ hoogteinstelling, pivot/ kantelbaar. Zelf zou ik voor 4K gaan, (ben ik erg tevreden mee), maar kijk wel naar de reviews, er zijn er een paar die ik niet zo graag persoonlijk zou willen aanschaffen.
Sorry las het niet goed. Heb het inmiddels aangepast :)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, momenteel maak ik gebruik van de Integrated GPU.

Het enige wat ik nodig heb is de mogelijkheid om deze aan een monitor arm te bevestigen.
(moet nog aangekocht worden).
Zaken zoals ingebouwde speakers of USB-hub, heb ik geen nood aan.

Er zijn in principe een aantal zaken die ik vrees:

- 4K op een scherm dat kleiner dan 30" is (hoogstwaarschijnlijk 27" of 28") is dat niet te klein?

- Games die geen 60fps halen op 4K, is downscalen een mogelijkheid, of krijgen we dan problemen met de visuals?

Als downscalen geen problemen geeft, zie ik geen enkele reden om een 1440p monitor te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort komt AOC met een 27'' 1440p scherm voor rond de 350€ waar ik hoogst waarschijnlijk ook naar ga kijken.
Welke zou dat mogen zijn?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-01 18:12
Om het simpel te zeggen: 1440p ziet er beter uit op een 1440p scherm dan op een 4K scherm maar 1440p op een 4K scherm ziet er wel beter uit dan gewoon 1080p. Je hebt er dus altijd profijt van maar als je toch alleen maar op 1440p speelt zou ik geen 4K scherm halen.

Ik heb zelf een R9 390 en speel vooral spellen die bijv. 3 jaar oud zijn, daarbij ben ik al tevreden met 40+ fps. Daarom heb ik zelf een 4K scherm aangeschaft en ik vind het geweldig, maar als je perse 60fps wilt spelen en vooral de nieuwste spellen speelt dan kan je beter voor 1440p gaan.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Voor 4K heb je nog veel snellere hardware nodig dan de GTX1080. Anders haal je nog geen geweldige framerates. Tenzij je echt een jaar of 5 met je scherm wilt doen zou ik nu geen 4K scherm kopen. Naast dat je de resolutie eigenlijk niet optimaal kan gebruiken of je moet effecten uit gaan zetten heb je ook nog eens te maken met slechtere panelen die minder goede kleuren en refreshrates hebben tov 1080 en 1440p schermen in het zelfde prijs segment.

Dat gezegd te hebben zou ik lekker wachten tot Polaris uit is dan is er wat meer concurrentie op de markt. Die zal denk ik ook snel genoeg zijn voor jou doeleinden en zorg mogelijk voor prijs verlagingen of is zelf misschien prijs prestatie gewijs erg interessant. Wellicht wordt er morgen meer over bekend maar sowieso deze maand.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 06:45:
Voor 4K heb je nog veel snellere hardware nodig dan de GTX1080. Anders haal je nog geen geweldige framerates. Tenzij je echt een jaar of 5 met je scherm wilt doen zou ik nu geen 4K scherm kopen. Naast dat je de resolutie eigenlijk niet optimaal kan gebruiken of je moet effecten uit gaan zetten heb je ook nog eens te maken met slechtere panelen die minder goede kleuren en refreshrates hebben tov 1080 en 1440p schermen in het zelfde prijs segment.

Dat gezegd te hebben zou ik lekker wachten tot Polaris uit is dan is er wat meer concurrentie op de markt. Die zal denk ik ook snel genoeg zijn voor jou doeleinden en zorg mogelijk voor prijs verlagingen of is zelf misschien prijs prestatie gewijs erg interessant. Wellicht wordt er morgen meer over bekend maar sowieso deze maand.
Die vrees had ik ook al...
Toen ik zag dat naast 1440p, 4K ook een optie was, was ik helemaal niet zeker meer.

Ik denk dat ik dan toch voor een 1440p scherm zal gaan omdat 60fps op 4K nog te moeilijk is.
Inderdaad, nog wachten tot AMD met meer informatie komt vind ik ook een strak plan.

Ideaal zou zijn: 1440p, IPS paneel, 144hz op 27"
Nu, ik denk niet dat mogelijk is binnen mijn budget van €500...

Welke specificaties van scherm zijn het meest en minst belangrijk?

IPS vs TN
144hz vs 120(?) vs 75(?) vs 60(?)
27" vs 25"

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:46:
[...]

Die vrees had ik ook al...
Toen ik zag dat naast 1440p, 4K ook een optie was, was ik helemaal niet zeker meer.

Ik denk dat ik dan toch voor een 1440p scherm zal gaan omdat 60fps op 4K nog te moeilijk is.
Inderdaad, nog wachten tot AMD met meer informatie komt vind ik ook een strak plan.

Ideaal zou zijn: 1440p, IPS paneel, 144hz op 27"
Nu, ik denk niet dat mogelijk is binnen mijn budget van €500...

Welke specificaties van scherm zijn het meest en minst belangrijk?

IPS vs TN
144hz vs 120(?) vs 75(?) vs 60(?)
27" vs 25"
TN is voor mij een no go. Te slechte kleuren en kijkhoeken.
MVA is tegenwoordig goed te doen. Die hebben goed contrast. IPS heeft goede kijkhoeken en ook goede kleuren maar niet zon hoog contrast als MVA.

Ik heb zelf een Asus MG279G

https://www.asus.com/Monitors/MG279Q/

Had hier voor een Dell 3008WFP. Maar wilde een scherm wat een hogere refreshrate had en ook freesync kon. Hij bevalt erg goed.
144Hz IPS 27" Freesync 35-90fps range.

Freesync werkt ook mooi. Ondanks de max van 90 fps toch heerlijk soepel.

Na dit gehad te hebben wil ik geen 60Hz scherm meer. Als je dan terug gaat naar een 60Hz scherm is het voor je gevoel niet soepel meer.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
TN is voor mij een no go. Te slechte kleuren en kijkhoeken.
Dat lijkt zowat de algemene mening over TN vs IPS, vandaar wil ik ook graag een IPS.
Ik heb zelf een Asus MG279G
https://www.asus.com/Monitors/MG279Q/
Die had ik ook al gezien maarja, €100 boven budget is wel wat pijnlijk...
144Hz IPS 27" Freesync 35-90fps range.
Freesync werkt ook mooi. Ondanks de max van 90 fps toch heerlijk soepel.
M'n huidig scherm.
TN, 24", 1080p, 75hz met Freesync

Als ik nog een scherm met Freesync zou aanschaffen heb ik bijna "morele verplichtingen" ten opzichte van m'n geld... Laten we hopen dat Polaris stukken beter is dan Pascal! :)

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Die Asus MG279Q kostte gisteravond eventjes 519 euro bij SIComputers, een korting van zestig euro t.o.v. de laagste prijs in de PriceWatch. Heb een aankoop toen zelf ook even overwogen, maar in mijn herinnering had deze shop niet de beste reputatie op het gebied van aftersale service, iets waar je toch op wilt vertrouwen bij een aankoop van meer dan 500€. Bovendien heeft ook dit Asus model blijkens internet recensies nog te maken gehad met problemen als backlight bleeding/IPS glow en Quality Control. Sommigen spreken zelfs van een loterij om een goed exemplaar te pakken te krijgen...

Hoe dan ook, vanochtend was de aanbiedingsprijs niet alleen verdwenen, maar was de prijs van het goedkoopste model zelfs verder opgeschroefd naar 592€.

Wel heeft SI nog een demo-model in de aanbieding met enkele dode pixels voor 436€.
http://www.sicomputers.nl/asus-mg279q-demo.html Of je die wilt hebben is een tweede vraag, maar ik geef het je ter overweging.

• Chozx
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:09:
[...]

Welke zou dat mogen zijn?
Sorry voor late post. AOC Q2781PQ komt in juli

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

TheLiquidSphere schreef:

Er zijn in principe een aantal zaken die ik vrees:
4K op een scherm dat kleiner dan 30" is (hoogstwaarschijnlijk 27" of 28") is dat niet te klein?
Waarom zou een 27" 4K monitor te klein zijn? Wat bedoel je daar mee? Ben je bang voor een te hoog aantal pixels per inch en eventuele schalingsproblemen?

Lees anders eerst eens het Tweakers artikel over 4K monitoren uit januari van dit jaar. Meer specifiek de volgende twee pagina's:
http://tweakers.net/revie...Windows 10 in de praktijk
http://tweakers.net/revie...: Gamen op een 4K monitor

[ Voor 54% gewijzigd door choogen op 05-06-2016 17:34 ]

Pagina: 1