Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoozeWooz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
heyy,

ik heb bij een bedrijf “X” mijn scriptie mogen schrijven via detacheerder “Y”. Deze samenwerking was voor 6 maanden afgesproken. Binnen die tijd is een stuk afgeleverd, waar iedereen blij mee is.

Nu speelt er de volgende situatie: de prof vond dat ik een ander onderzoek (gerelateerd) eraan moest plakken welke 3 maanden duurt. Bedrijf “Ẍ” wilde echter niet het contract verlengen.

Ok prima dacht ik; dan is mijn werk nu dus exclusief voor de universiteit en heb ik geen verplichtingen meer naar “X”. Inmiddels is het project afgerond en dacht ik een vriendelijk gebaar te maken naar “X” door de resultaten te presenteren. Blijkt dat ze alles willen hebben; niet alleen de resultaten maar ook de source-code, documentatie; gratis en voor niets, omdat er “voor het gehele project” iets afgesproken was (staat niks van in het contract, enkel de loopduur), en het mijn schuld is dat het niet binnen de 6 maanden afgerond is…..

Heb toen gezegd dat ik me daar niet in kon vinden en ze toch met iets beters moeten komen bij het volgende gesprek.

Welke vervolgstappen zou jij mij aanraden??

Zelf heb ik de volgende zaken bedacht:
- Meest ideale scenario is als Bedrijf “X” gratis het werk kan krijgen
- Voor mij is het meest ideale scenario dat ik voor de 3 maanden uitbetaald krijg

Scenario:
1. Geen geld, dan ook geen tegenprestatie meer,
→Nadeel: Ze kunnen de poot stijf houden, hevig afdingen of evt. Mij omzeilen door via de professor de gegevens op te vragen.

2. Het werk moest confidentieel blijven, echter is er wel afgesproken dat een artikel gepubliceerd zou worden met “resultaten” en de “samenvatting” (verplicht volgens de uni). Nooit is er echter specifiek afgesproken wat daarin zou staan, dus ik kan hierin zo ver gaan als ik wil. Nu kan ik me voorstellen dat de afweging tussen het voordeel wat de concurrentie hiermee opdoet en 3 maanden studentensalaris erg makkelijk gemaakt is?

3. ..?

tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zit me af te vragen of jij überhaupt een partij bent in dit verhaal. Volgens mij gaat het tussen bedrijf X en de universiteit. De rechten van de source code e.d. liggen nu bij de universiteit en dus mogen zij het met elkaar uitvechten. Imo heb je weinig te eisen qua salaris als de uni het besluit te delen.

Maar goed, dit is slechts een boerenverstand mening :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Belangrijkste vraag: heb je je cijfer voor de afstudeeropdracht al binnen? Dan kunnen we dit namelijk als (interessante) bijzaak kwalificeren.
Standeman schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:56:
Volgens mij gaat het tussen bedrijf X en de universiteit.
Nee. Over het algemeen is er op universiteiten geen contract tussen instelling en stagebedrijven.
De rechten van de source code e.d. liggen nu bij de universiteit
Ook onjuist. In beginsel liggen alle rechten bij de student.

Leidend is dus de overeenkomst tussen stagiair en bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 10:23

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Wat ik bij ons op de hogeschool weet is dat er een contract wordt afgesloten tussen de student, de school én het bedrijf. Maar goed, ik kan het wel proberen uit te leggen maar ik denk dat men het hier fijner vindt om zelf de bron te lezen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik denk niet dat jou contract heel erg verschilt, maar in het geval dat dat wel zo is is het misschien verstandiger dat jij jou contract (zonder specifieke info) ook deelt. Wanneer het ruwweg hetzelfde is, dan zit je gewoon safe aangezien je werk buiten de afgesproken periode is gemaakt. Wat ik in dat geval zou doen is de opgevraagde gegevens tegen een eerlijke vergoeding te koop aanbieden aan bedrijf "X". Dan heb je ten eerste de kans er nog wat aan te verdienen en bij een eventueel juridisch vervolg kun je dan gewoon laten zien dat je ze de kans hebt gegeven het voor een eerlijke prijs te kopen en zij dit simpelweg hebben geweigerd.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BoozeWooz schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:41:
Nu speelt er de volgende situatie: de prof vond dat ik een ander onderzoek (gerelateerd) eraan moest plakken welke 3 maanden duurt. Bedrijf “Ẍ” wilde echter niet het contract verlengen.
Wat staat er in je contract?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:41
Naar mijn weten wordt de thesis die je schrijft intellectueel eigendom van de universiteit. Dus de source code doorverkopen aan bedrijf X zou, denk ik, niet gepast. zijn. Is er voor de vervolg studie trouwens gebruik gemaakt van gegevens die tijdens de eerste studie confidentieel moesten blijven? In dien ja, zou dat wel een lastig kunnen worden.

Eigenlijk had je de resultaten niet moeten presenteren aan bedrijf X, wat niet weet, wat niet deert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het een ander onderzoek betreft, zou je vast prima kunnen volhouden dat het bedrijf er niets over heeft te zeggen.
(Mits je al wel zeker bent dat je ze niet meer nodig hebt om een goed cijfer te halen ;) Al zou een goed 'werkgever' in theorie een ook v.w.b. zijn / haar rechten kritische en scherpe student moeten waarderen).
Kelvern schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:37:
Is er voor de vervolg studie (sic) trouwens gebruik gemaakt van gegevens die tijdens de eerste studie confidentieel moesten blijven?
Dat is inderdaad de andere kant van de medaille: als het recht van de data volledig binnen het bedrijf ligt, mag je (tenminste de brongegevens) misschien niet in een separaat onderzoek gebruiken.

Was er al gezegd dat e.e.a. afhangt van wat er precies in het contract staat? :+

Edit:
RoofTurkey schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:58:
Wat ik bij ons op de hogeschool weet is dat er een contract wordt afgesloten tussen de student, de school én het bedrijf. Maar goed, ik kan het wel proberen uit te leggen maar ik denk dat men het hier fijner vindt om zelf de bron te lezen:
Vreemd dat er niets over IE of geheimhouding in staat, al was het maar een placeholder.

Maar misschien is dat bewust. Ik meen dat er jurisprudentie is dat het IE bij de student ligt, zolang er niets over wordt afgesproken. Dat betekent dan overigens ook dat (afhankelijk van allerhande details) de brondata van de bron blijft.

[ Voor 28% gewijzigd door F_J_K op 06-06-2016 10:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 10:23

RoofTurkey

PredatorKalkoen

F_J_K schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:57:
[...]

Vreemd dat er niets over IE of geheimhouding in staat, al was het maar een placeholder.

Maar misschien is dat bewust. Ik meen dat er jurisprudentie is dat het IE bij de student ligt, zolang er niets over wordt afgesproken. Dat betekent dan overigens ook dat (afhankelijk van allerhande details) de brondata van de bron blijft.
Bij ons op school is dat, gelukkig, erg goed geregeld. Zolang je op school zit is je werk 50/50 IE van jezelf en de school. Wanneer je afstudeert of vroegtijdig stopt gaat het IE volledig naar de student(en), dit hoeft om die reden dan ook niet meer in een stage contract opgenomen te worden. Voor geheimhouding moet het betreffende bedrijf zelf indien gewenst een NDA opstellen, wordt dat niet gedaan dan is alle info in principe niet geheim (tenzij het 'duidelijk' geheim is, bijvoorbeeld wanneer je een mailtje krijgt dat eindigt met de tekst "Dit bericht is geheim en mag dus niet gedeeld worden." of iets wat daar op lijkt). Het mooie van dit soort 'simpele' contracten vind ik dan ook juist het feit dat alles wat er niet in staat ook vrijwel niet van toepassing is itt tot de moderne contracten die vaak juist alle potentiële gevaren proberen te dichten (op z'n Amerikaans).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Bijvraagje: mag BoozeWooz de termen van zijn contract zomaar publiceren hier om het te bespreken? Er was ook hier ergens toch een knop dat je niet teruggevonden kon worden, dat je topic niet geïndexeerd zou worden door zoekmachines? Just saying, kan problemen voorkomen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat laatste is geregeld middels de 'members only-tag'. Je ziet het alleen als je bent ingelogd. En een zoekmachine is hopelijk niet ingelogd :+
RoofTurkey schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:18:
Bij ons op school is dat, gelukkig, erg goed geregeld. Zolang je op school zit is je werk 50/50 IE van jezelf en de school. Wanneer je afstudeert of vroegtijdig stopt gaat het IE volledig naar de student(en), dit hoeft om die reden dan ook niet meer in een stage contract opgenomen te worden.
offtopic:
Gedeeld IE zuigt :X Maar in dit geval terecht: geen van beide partijen mag zonder toestemming van de ander publiceren.

Maar oneens: het moet wel in het contract als het bedrijf het anders ziet. En zodra dat het geval is, mag vanwege die 50/50-regeling de student niet een contract tekenen met het bedrijf zonder dat de instelling dat vooraf accordeert. Immers kan de student het IE helemaal niet (volledig) overdragen.
-
Al valt het in de praktijk meestal wel mee. En is evt. vertrouwelijkheid vaak belangrijker dan IE. Tot je "ruzie" krijgt - iets dat hier dreigt, zodat de papieren afspraken van belang worden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Hier heeft de universiteit toch wel een aantal advocaten voor in dienst?
Het zal waarschijnlijk niet de eerste keer zijn dat een bedrijf niet blij is met de uitkomst van een onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Edit: Oops, verkeerde topic 8)7

Neem contact op met de universiteit, die kunnen je hierin adviseren.

[ Voor 80% gewijzigd door Ionicawa op 06-06-2016 14:25 . Reden: Oeps, verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Als jij voor een bedrijf werk levert, al dan niet in stage vorm, dan is in principe alles wat je produceert van dat bedrijf. Source code en documentatie. Wat zij aan jou hebben geleverd in de vorm van kennis, ervaring en begeleiding is meer waard dan die paar euro stagevergoeding! In 99% van de gevallen is de uitkomst van een stage echt nutteloos voor het bedrijf, en de echte winst voor het bedrijf zit hem erin dat de stagebegeleider leidinggevende vaardigheden heeft kunnen oefenen in de praktijk :) Daarnaast publiceer je lekker voor de universiteit en krijg je een diploma. Prima toch?

Verder: als jij nu moeilijk gaat doen dan gaat je naam eraan, en de IT is een klein wereldje... geef ze een kopietje vd code en documentatie en ga met een opgeheven hoofd op zoek naar een baan...

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 06-06-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

pirke schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:57:
geef ze een kopietje vd code en documentatie en ga met een opgeheven hoofd op zoek naar een baan...
Ah gelukkig ik ben niet de enige die er zo over denkt. Wie weet dat ze je straks nog eens opbellen met de vraag een ander script te schrijven (dan wel betaald uiteraard, tegen hoger tarief want ja...). Vergeet ook niet een taart mee te nemen en te bedanken voor de hulp aan jouw scriptie.
BoozeWooz schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:41:
Inmiddels is het project afgerond en dacht ik een vriendelijk gebaar te maken naar “X” door de resultaten te presenteren. Blijkt dat ze alles willen hebben; niet alleen de resultaten maar ook de source-code, documentatie; gratis en voor niets, omdat er “voor het gehele project” iets afgesproken was (staat niks van in het contract, enkel de loopduur), en het mijn schuld is dat het niet binnen de 6 maanden afgerond is…..
Ook wel een leermomentje dit, denk ik.

[ Voor 86% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2016 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Sport_Life schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:12:
[...]

Ah gelukkig ik ben niet de enige die er zo over denkt. Wie weet dat ze je straks nog eens opbellen met de vraag een ander script te schrijven (dan wel betaald uiteraard, tegen hoger tarief want ja...). Vergeet ook niet een taart mee te nemen en te bedanken voor de hulp aan jouw scriptie.
Helemaal waar. Kantoormensen leven op taart :)

Ik heb de opening post met verbazing gelezen... als je voor een bedrijf werk heb verricht en code hebt geschreven, dan is het niet meer dan normaal dat je hun de code geeft, zeker op een stage. En als je straks een baan hebt is alle code ook van de baas. En de code van een stagiar is (sorry, ik wil niemand op z'n tenen trappen) meestal niet de beste kwaliteit. Een ervaren ontwikkelaar kan een jaar stage werk makkelijk binnen een maand reproduceren, en dat is ruim gerekend. Na de universiteit kom je net kijken in de grote mensenwereld (niet negatief bedoeld). Je hebt nog veel te leren. En zo'n houding als in de opening post helpt niet. Het is goed dat je je recht wilt halen, dat raad ik iedereen aan, maar in dit geval sla je naar mijn mening de plank helemaal mis.

[edit]

Over de publicatie en geheimhouding: normaliter maak je 2 rapporten: 1 gedetailleerd voor het bedrijf waar alles in staat, en 1 algemene versie waarin geen geheime of herkenbare zaken instaan die het bedrijf in een nadelige positie kunnen brengen. Namen van componenten etc weglaten en vervangen door "component X en Y". Bij prestatiegegevens heb je een generieke schaal met x% verbetering ipv dat je zegt dat iets wat eerst 54 seconde duurde nu in 33 seconde klaar is.

Als er geen geheimhoudingsverklaring is getekend heb je iets meer vrijheid, maar nog steeds zou ik gewoon even je verstand gebruiken. Als jij dingen wilt gaan publiceren waarmee je het bedrijf bewust in een nadelige positie brengt dan kan dat wel eens heel nadelig gaan uitpakken. Zeker als het bedrijf heeft aangegeven dat ze dat niet willen... Dan heb je weliswaar geen contractbreuk maar misbruik van vertrouwen en dat kan je heel wat meer kosten dan wat je in die paar maanden stagevergoeding hebt gekregen:
De straffen die opgelegd kunnen worden liegen er niet om. Bij het bekend maken van bedrijfsgeheimen is de maximumstraf zes maanden gevangenisstraf. Voor fabrieksgeheimen kan deze straf oplopen tot maximaal drie jaar gevangenisstraf. Ook kan er een geldboete worden opgelegd.
En die 3 maanden stagevergoeding, waar praat je over? 600 euro per maand ofzo? Een beetje IT freelancer verdient dat per dag ;) Je goede naam is heel wat meer waard dan dat!

[ Voor 39% gewijzigd door pirke op 07-06-2016 01:01 ]

Pagina: 1