upgraden/vervangen huidige game/cad systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-11 10:27
Mijn vraag
Mijn huidige systeem is alweer van medio 2013, gezien de flinke hardware matige verbeteringen wil ik mijn huidige systeem graag upgraden. Ook heb ik een neefje beloofd dat hij mijn oude onderdelen mag overnemen zodat hij ook een leuke game computer in elkaar kan zetten. Meneer is mij iets te snel af geweest en heeft inmiddels het geld bijeen gespaard, nu zit ik zelf dus in de situatie ook te moeten vervangen :P

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb mijn keuze even gesplitst in wat ik wil gaan vervangen en wat ik graag wil behouden/hergebruiken.

Hergebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 780 Gaming 3G€ 459,95€ 459,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Corsair Carbide 300R€ 74,80€ 74,80
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 117,95€ 117,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal878,55

De reden om dit mee te willen nemen: De componenten zijn allemaal nog in prima staat. De pc staat onder mijn bureau uit het zicht dus voor de looks hoeft het niet. Wel wil ik graag mijn kabels netjes wegwerken ivm schoonmaken en overzicht.

Te vervangen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 241,-€ 241,-
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 118,95€ 118,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 80,95€ 80,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,85

met het oog op de nieuwe serie videokaarten wil ik graag een cpu die voldoende mee kan komen, ook de 3d Cad software vraagt een goede processor. Verder heb ik geen vertrouwen meer in mijn huidige voeding. deze heb ik dus gelijk maar meegenomen hierin.

Wat is je budget?

Voor het vervangen/uitbreiden heb ik een budget van ongeveer €600, minder is mooier maar als het nodig is wat extra bij te leggen is dit ook geen probleem.

Ik wil hem gebruiken om.

de huidige games van dit moment op 1080p maar in de toekomst wil ik graag naar 4k en klaar zijn voor VR
echter neem ik in de huidige upgrade nog geen video kaart mee aangezien mijn huidige GTX780 nog volstaat. Zodra de 1070 beter voorradig en gunstiger geprijsd is ga ik daar naar kijken.

Verder maak ik veel gebruik van 3d Cad software (Solidworks, Autoplant 3D, Autocad)

Welke vragen heb je hier nog over?

Het door mij geselecteerde RAM geheugen. Ben zelf nog niet tegen de grenzen van mijn huidge 8GB DDR3 setje aangelopen maar toch wil ik met het oog op zwaarder wordende Cad software graag uitbreiden naar 16GB.
Nu heb ik zelf een setje DDR4 geheugen gevonden, maar de klokfrequenties zeggen mij hier weinig in. hoger = beter lijkt me logisch, maar wat is hierin precies voldoende?

Ben ik met deze upgrade toekomst bestendig of sla ik de plank volkomen mis?
vooral op het intern geheugen ontgaat het mij aan kennis wat hierin gekozen moet worden.

mijn huidige processor (I5 4670k) heb ik overklokt, ik ben dus ook van plan dit weer te gaan doen.

Beste antwoord (via GLR89 op 07-06-2016 09:09)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
YouTube: High Speed RAM - Is it Worth it? DDR3 1333MHz vs 2400MHz Test. Mag dan wel een DDR3 test zijn, maar het principe is natuurlijk hetzelfde met DDR4. Ingame maakt RAM snelheid geen moer verschil.
Met 16GB moet je de komende jaren wel weer even vooruit kunnen.

Betreft de processor: wil je gaan overklokken? Het levert namelijk wel iets op, maar de meerprijs die je betaalt is veel te groot. Sommigen willen het voor de leuk.
Ik weet niet in hoeverre jouw software baat heeft bij hogere snelheden, maar om bovenstaande reden zou ik een locked i5 (6400/6500) met uitgebreid B150 moederbord de voorkeur geven over een unlocked i5 6600k met Z170 bord à €100 extra.

Informaticus of vakkundig Googler?

Alle reacties

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 19:40

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

Je hebt een i5-4670k? Dan zie ik niet in waarom je naar Skylake zou willen upgraden. Die 5% stock performance winst zou ik het niet voor doen en de Haswell chips zijn ook nog eens erg goede overclockers. Koop desnoods een betere koeler om hogere overclocks te behalen, maar Skylake is het voor jou niet waard.

Misschien dat AMD Zen weer wat leven in de CPU-markt gaat brengen, maar zoals het er nu voor staat is het prestatiegat tussen Intel generaties klein.

Tuurlijk, als je je oude spul weggeeft dan moet je wat nieuws hebben en dan is de samenstelling die jij hebt prima hoor, daar niet van. Wil alleen maar aangeven dat het niet per se de moeite waard is qua de prijs/performancewinst ratio.

Als je je PSU niet vertrouwt, dan is de RM550x een uitstekende keuze.

Hoger geclockt RAM is niet per se beter, zeker niet in games. Over CAD durf ik niets te zeggen, maar ik zou dan de middenweg bewandelen en een 2400MHz setje kopen, als je toch het geld ervoor hebt: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16.

Zie deze link: http://www.bit-tech.net/h...-4-performance-analysis/9

Upgraden voor de prestatiewinst hoef je het niet te doen, maar je hebt in ieder geval zo een mooi en prijsefficiënt lijstje samengesteld. Over 2/3 maanden zijn hopelijk de custom videokaarten van MSI, Sapphire, EVGA e.d. op de markt en hopelijk naar een normale prijs gezakt, ik zou dan inderdaad pas naar een nieuwe GPU kijken.

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

• jelle514
  • Laatst online: 21-11 20:41
Ziet er uit als een mooi lijstje, ook een goede voeding gekozen. Meeste mensen nemen er een met veel meer vermogen dan hun systeem nodig heeft. Met snelheid van geheugen heb ik niet heel veel ervaring, maar zoals je zegt, zou het logisch zijn als sneller geheugen beter is, maar ik vraag me af hoeveel invloed dit in de werkelijkheid gaat hebben op je performance.
De upgrade naar een 1070 afwachten is volgens mij ook een goede keuze, tegen die tijd zijn de nieuwe kaarten van AMD misschien ook binnen en zit daar iets leuks tussen

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Het lijstje ziet er prima uit! Over de I5 processor; als je dan toch gaat upgraden, is een i7 geen mogelijkheid? Weet niet of je je pc gebruikt voor "een enkele keer 3D CAD" of dat je er 40 uur per week je geld mee verdient. Dan zou ik een i7 toch wel willen overwegen.

Wat het RAM betreft; snelheid is niet perse beter of slechter. Ook de "winst" zal niet duidelijk zichbaar zijn tussen 2400 Mhz of 3000 Mhz. Kies een goed en niet te duur setje. (Kingston, Crucial, Corsair)

-

• TheTinusNL
  • Niet online
Nieuwe voeding er in en over een maandje een GTX1070/1080, dan ben je klaar. Meer hoef je niet uit te geven. Die Haswell processor vervangen door een Skylake processor staat gelijk aan het weggooien van geld.

Als je niet genoeg hebt aan je huidige i5 kun je gewoon op zoek gaan naar een tweedehands i7 4770(k) of 4790(k), dan hoef je niet gelijk een hele basis te vervangen in de vorm van cpu/mobo/ram.

Als je zo nodig je neefje een plezier wilt doen, ga dan gewoon op zoek naar een leuk tweedehands setje voor hem in de vorm van een i5 4460 (of eventueel jouw oude als jij een i7 koopt) + B85 moederbord + 8GB DDR3, geef hem je oude voeding.

Dan ben jij nu voor €100 (voeding) + €250 (i7) klaar en heeft hij voor €225 (of minder als jij hem jouw oude cpu geeft) een mooie basis.

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-11 10:27
Bedankt voor de tips, hele probleem is dat ik mijn cpu icm moederbord van de hand doe. Mn neefje gebruikt tot op heden een AMD A4 (specs weet ik niet) icm een gtx770, zijn wens was over te gaan naar een Intel vanwege slechte ervaringen met AMD (ben hier zelf niet mee bekend dus kan er slecht over oordelen)
Vandaar dat ik hem mijn cpu incl. moederbord heb verkocht. Vond dit zelf een mooie gelegenheid op te schalen maar Skylake maar nu blijkt dus dat dit een slechte keuze is. Hmm zit niet altijd mee haha 8)7

De keuze voor een i7 heeft ook mijn gedachten gekruist, echter is het Cad gebruik slechts voor af en toe thuis werken, en verder vooral hobby matig. Aangezien gamen toch de hoofd taak wordt leek mij een i5 daarom voldoende.

rest mij dus alleen nog het geheugen. Kan uit jullie reacties dus opmaken dat meer niet beter is en 2400mhz ruimschoots volstaat. Wellicht dat iemand kan verklaren wat dit precies doet qua prestaties?

qua vk zit ik gelukkig niet op hete kolen. Wachten wat polaris dus gaat doen, ik heb geduld :P

bedankt voor de tips.

Acties:
  • Beste antwoord

• TheTinusNL
  • Niet online
YouTube: High Speed RAM - Is it Worth it? DDR3 1333MHz vs 2400MHz Test. Mag dan wel een DDR3 test zijn, maar het principe is natuurlijk hetzelfde met DDR4. Ingame maakt RAM snelheid geen moer verschil.
Met 16GB moet je de komende jaren wel weer even vooruit kunnen.

Betreft de processor: wil je gaan overklokken? Het levert namelijk wel iets op, maar de meerprijs die je betaalt is veel te groot. Sommigen willen het voor de leuk.
Ik weet niet in hoeverre jouw software baat heeft bij hogere snelheden, maar om bovenstaande reden zou ik een locked i5 (6400/6500) met uitgebreid B150 moederbord de voorkeur geven over een unlocked i5 6600k met Z170 bord à €100 extra.

Pagina: 1