Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Beste Tweakers,

Ik heb al veel informatie kunnen vinden uit eerdere forum posts, maar ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die in een gelijke situatie als ik zitten / hebben gezeten. Mijn situatie:
- 29 jaar
- inkomen ~ 31k per jaar bruto
- alleen
- huidige huur van 720 exclusief

Aangezien ik "maar" 8 jaar inschrijftijd heb sta ik gemiddeld op de 80e plek bij een sociale huurwoning. De lotingwoningen heb ik al maanden ook geen geluk mee helaas en ik ben toch een fors deel van mijn salaris telkens kwijt aan huur. Mijn vraag is dan ook:
Kan ik beter blijven huren of in mijn eentje kopen?

Ik hoopte hier mensen tegen te komen die in een zelfde situatie hebben gezeten. Mijn twijfel komt namelijk uit het feit dat huren duur is maar flexibel. Gezien mijn leeftijd hoop ik toch binnen enkele jaren iemand te ontmoeten en wie weet in welke situatie ik dan beland. Mijn familie vooral waarschuwt om niet overhaast iets alleen te kopen, maar dat ik beter kan wachten en pas iets te kopen als je samen met iemand bent. Regelmatig komen de verhalen naar boven van Pietje die Klaartje heeft ontmoet, beiden alleen een huis gekocht, en nu komen ze er niet van af. Wat zouden jullie doen / wat hebben jullie gedaan?

Dit is wat ik zelf heb gevonden adhv een verwijzing uit een eerder topic, de stijging van de huurprijs weet ik en die van de huizenprijs ben ik maar van een daling van 3% uit gegaan (natte vinger werk). Je kan eenvoudig de conclusie trekken dat als ik de komende 3 jaar nog alleen woon kopen voordeliger is, maar is het inleveren op flexibiliteit van woonplek het dan waard? Afbeeldingen:

Grafiek

Overzicht

[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 30-05-2016 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:57
Financieel gezien is kopen het verstandigst maar volgens mij kun je dat zelf uitstekend uitrekenen. Volgens mij speelt er wat anders mee in je overweging: het gevoel ergens aan vast te zitten. Als dat echt zo is: je huis raak je altijd weer kwijt zolang je niet het onderste uit de kan wilt hebben. Dat betekent niet gelijk dat je veel verlies hoeft te incasseren. Als ik lees dat er een enorme wachtlijst is voor sociale huur dan vermoed ik dat je ook ergens woont waar de woningmarkt redelijk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zit in precies hetzelfde schuitje.
Huurhuis (wel maar 470E) en ik verdien practisch hetzelfde.

Maar ik mis een factor in je verhaal
Kun je een huis kopen ?
Ik kom meestal uit dat het max wat ik kan lenen rond de 130K ligt. wat inhoud dat ik inc spaargeld ongeveer een huis tot 135k kan lenen. Daar is in EHV iig practisch niks voor te krijgen (of iig niet iets wat niet meteen de helft kleiner is dan ik nu heb.)

Het vreemde is dat banken absoluut geen cent meer willen lenen.
Terwijl de maandelijkse kosten redelijk overeen komen met de huidige huur, en die is geen enkel probleem

Irritant genoeg, Maakt het niet uit of ik een huis zou kopen waarbij je nog 200E erfpacht in de maand zit, of een flat met "service kosten :X " van 150E in de maand. Totale maandlasten boeien niet in die overweging, alleen de hypotheek kosten wel.

Overigens zit je nu in een zeer gunstige tijd, juist als je van plan bent maar een paar jaar ergens te wonen.
-De rente is practisch nul als je hem maar een paar jaar vast wil zetten.
-De verwachting is dat prijzen gaan stijgen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
heuveltje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:55:

Kun je een huis kopen ?
Jaloers op je huur :) en ik kan een lening krijgen van zo'n 130k inderdaad. Ik zit dan vooral te kijken naar kleine huisjes of appartementen. In de categorie 100 tot 125 duizend zijn best leuke plekken te krijgen waar je eventueel ook met z'n tweeën kan wonen, maar met een kleine er bij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:07:
[...]

Jaloers op je huur :) en ik kan een lening krijgen van zo'n 130k inderdaad. Ik zit dan vooral te kijken naar kleine huisjes of appartementen. In de categorie 100 tot 125 duizend zijn best leuke plekken te krijgen waar je eventueel ook met z'n tweeën kan wonen, maar met een kleine er bij niet.
Lang wachten op de woningbouw :). En TBH het is niet de ideale huis/ligging vandaar dat ik ook weg wil.
Ik ben dan weer jaloers op een situatie waarin je voor 100k iets kunt kopen :P

De enige plekken hier in die range zijn vakantie parken waar je niet permanent mag wonen, of flats met 175-300E (excl stookkosten) aan service kosten :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
heuveltje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:11:
[...]
Lang wachten op de woningbouw :). En TBH het is niet de ideale huis/ligging vandaar dat ik ook weg wil.
Ik ben dan weer jaloers op een situatie waarin je voor 100k iets kunt kopen :P

De enige plekken hier in die range zijn vakantie parken waar je niet permanent mag wonen, of flats met 175-300E aan service kosten :?
Die wachtlijsten verschillen zeer sterk per gemeente. Ik woon niet eens in een hotspot, en alsnog is 8 jaar niks op de lijst.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
Ik heb 3 jaar geleden ook gekocht. Ook gelijk mijn eerste huis. Ik vind een huur woning puur weggegooid geld. Je krijgt er geen rooie cent voor terug. Dus ik heb destijds 135K geleend, en een ex-woningbouw huis gekocht waar gedurende het huis bestaat er één gezin in heeft gewoond. Daarna heeft het een jaar stil gestaan, en is het best goedkoop weggegaan.

Voordelen van mijn huis:

- Kijkt uit op een speelveld (kindvriendelijke buurt)
- Grote voortuin met oprit
- Grote garage die door de vorige eigenaren (met een Amerikaanse auto) zelf gebouwd is
- Royale achtertuin
- Schuur buiten de achtertuin (dus gescheiden van de achtertuin)

En later kwam ik via het Kadaster erachter dat het hele plein naast de schuur (waar de steegjes samen komen) ook volledig van mij is.

Verder heb ik nog 3 slaapkamers, en een zolder over de gehele lengte van het huis.
Ik ben wat dat betreft gezegend voor 600 euro per maand aan hypotheek lasten.

Ik doe ik vrij veel in huis, puur omdat ik weet dat alle beetjes gewoon een investering zijn in het huis zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het grootste probleem bij kopen is dat je een bepaald risico loopt.

Vragen die je jezelf moet stellen zijn:
- Kan ik dit huis weer makkelijk verkopen als ik weg wil? (hoe gevraagd zijn deze woningen?)
- Hoeveel onderhoud ben ik aan dit huis kwijt? (is er achterstallig onderhoud?)
- Hoe ontwikkelt de buurt zich?
- In geval van een appartement, hoe gezond is de VVE?

Enzovoorts. Allemaal dingen die je bij huren niet hebt.

Plus dat je met een budget probleem zit. 31k keer 4,5 is grofweg 139.000 euro die je kunt lenen.

Wat krijg je daarvoor? Dat is de vraag.

Maar goed, eigenlijk loop je bij elk budget tegen dingen aan. Ik heb een rijtjeshuis gekocht van 220k uit bouwjaar 2001 en ik schrik ervan wat er allemaal mis mee is en wat er allemaal nog mee moet gebeuren (rotte boeidelen, lekkage dak, achterstallig schilderwerk, badkamertegels zijn door werking gescheurd + lekkage, schimmel in de kruipruimte, breuk in riolering gehad etc).

En dan kan je die woning wel laten keuren, maar uit die keuring kwam bij ons niks boeiends :')

Eigen huis is dus altijd een risico. We lossen al die dingen op termijn wel op, maar het kost altijd meer geld dan je verwacht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 11:58
Welke regio woon je? Daarmee kun je ook al wel enigszins bepalen of je snel weer van een huis af bent.

Mijn eigen situatie: scheefwoner in een sociale huurwoning, van daaruit vrijwel direct rustig gaan zoeken naar een huis, regio Groningen, niet stad, want beduidend te duur voor onze eisen en kleine markt (vrijstaand, geschikt voor gezin, redelijke tuin en geen nieuwbouwwijk waar je aan het huisnummer moet zien waar je woont, Groningen is toch vooral rijtjeshuizen en appartementen).

Ik heb het huis 2 jaar geleden gekocht en sindsdien rigoureus aan het verbouwen, ik betaal bruto 650 euro hypotheek in de maand, netto rond de 500. Dit jaar gaat mijn huurprijs omhoog en komt deze ongeveer gelijk met de netto hypotheek. Ergo: bij een stijging volgend jaar, is het koophuis dus de goedkopere maandelijkse optie. Dan laat ik even buiten beschouwing dat ik al anderhalf jaar twee huizen betaal, maar dit jaar voor het laatst :P

Eigenlijk is het misschien beter om te kijken naar wat je wilt en niet direct naar wat je maandelijks kwijt bent. Denk je langdurig in een bepaalde regio te blijven dan is kopen bijvoorbeeld een interessanter optie (met de huidige hypotheekrente), maar dan moet je ook kijken wat voor huis je precies kwijt voor hetzelfde geld of misschien minder. Wil je flexibiliteit en indien nodig snel naar een andere plek kunnen verhuizen, dan is huren beter. Of als je meer huis/omgeving krijgt voor het huurgeld dan voor eenzelfde hypotheek.
Maar goed.. ik weet niet wat je eisen qua woning zijn, voor hetzelfde geld vind je kleiner wonen geen probleem als dat je daardoor maandelijks netto meer overhoudt.

Ik kon 3x meer woonruimte voor hetzelfde geld krijgen.. dan is de keuze snel gemaakt. Kost wel een flinke verbouwing in ons geval, dat had ook echt wel anders gekund (maar ja, verliefd en zulks).

Door studieschuld zat mijn leenmax op 140k, dat ik maandelijks zat overhield en 250k (met die rente) ook best had gekund, maakt niet uit. Ik begrijp dat banken voorzichtig zijn, maar ze staren zich wel heel erg kapot op het maximale leenbedrag en niet naar wat je kan missen. Dat ze 400 euro per maand rekenen voor studieschuld, terwijl ik maar 130 hoef af te lossen (en ik verdien echt niet te weinig), dat gecombineerd met het rekenen met je originele schuld, helpt ook niet.
Ik heb uiteindelijk in ons geval toch maar het inkomen van mijn vrouw mee laten nemen, toen bleek de lening een appeltje eitje verhaal. Hypotheek, (ver)bouwdepot. klaar. Deze zomer verhuizen en dan lach ik weer om wat er maandelijk over blijft (en om alle gebreken die na koop naar voren kwamen). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:14:
[...]

Die wachtlijsten verschillen zeer sterk per gemeente. Ik woon niet eens in een hotspot, en alsnog is 8 jaar niks op de lijst.

Members only:
Jup daarin kun je prima wonen.
pak maar in, ik kom hem vandaag nog wel ophalen :)

Extra jaloers mode. Ik zou je graag laten zien wat voor huis je daar in EHV voor koopt. alleen er staan er letterlijk 0 op funda atm :P

(nou ja 1tje, maar dan betaal je 125 voor het huis, en nog eens 200E in de maand voor de grond waar het op staat :P)

Overigens hoewel niet ideaal, hoeft een kleine het eerste jaar geen kamer voor zichzelf te hebben. Met een box op je eigen kamer kom je ook al een heel eind. En hoe groot is de kans dat dat binnen 3 jaar gebeurd ?

Overigens weet je nooit hoe groot die kans is.
Vriend van mij is 37 en heeft nog nooit een (echt serieuze) relatie gehad. Heeft begin december een koopcontract getekend, met sleuteloverdracht op 1 juli.
En sinds feb ofzo heeft ie een leuke meid ontmoet, waarmee het wel serieus is.

En wie zegt dat je over 3 jaar niet de ideale baan/vrouw vind. maar aan de overkant van het land ?
Moraal van het verhaal, probeer niet te ver vooruit te kijken, je weet toch nooit wat de toekomst brengt :)

[ Voor 31% gewijzigd door heuveltje op 30-05-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Ik had praktisch dezelfde situatie als jij, vorig jaar. Ik was ook 29, verdiende grofweg hetzelfde en twijfelde ook of ik moest kopen of blijven huren. Ik heb toen een gratis oriënterend gesprek gehad bij de Hypotheker en de uitkomst van wat ik kon lenen viel me heel erg mee. Ik ben gaan zoeken in regio Utrecht, maar uiteraard niet in de binnenstad en ik heb in totaal 3 of 4 woningen bezichtigd. Allemaal redelijk interessant, maar 1 sprong er echt bovenuit. Meteen een bod gedaan en binnen een week had ik reactie.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn hypotheek rond maart/april 2015 heb afgesloten, en mijn hypotheekadviseur vertelde me dat ik niet veel later had moeten zijn. Hij gaf aan dat als ik na 1 juni of 1 juli was gekomen, ik zo 20.000 tot 30.000 minder had kunnen lenen...

Ook had ik praktisch geen eigen inleg, waar de adviseur rekening mee hield. Ik had dus het maximaal bij te lenen bedrag geleend, dat was vorig jaar nog 103% van de prijs van het huis.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

TS, kom je met jouw inkomen überhaupt wel in aanmerking voor een sociale huurwoning?

Tevens zou ik me afvragen of je in de nabije toekomst weer van woonplaats wil veranderen? Kopen is een lange termijn iets en huren vaak voor de korte termijn; je betaalt meer maar je krijgt er flexibiliteit voor terug. Ook als je niet zeker bent van bijvoorbeeld je baan/ inkomen kan huren wel eens verstandiger zijn.
Prosac schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:18:
Ik heb het huis 2 jaar geleden gekocht en sindsdien rigoureus aan het verbouwen, ik betaal bruto 650 euro hypotheek in de maand, netto rond de 500. Dit jaar gaat mijn huurprijs omhoog en komt deze ongeveer gelijk met de netto hypotheek. Ergo: bij een stijging volgend jaar, is het koophuis dus de goedkopere maandelijkse optie.
Je gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan onderhoudskosten, verzekeringen en belastingen. Bij huur heb je daar minder last van.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
bombadil schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:29:
TS, kom je met jouw inkomen überhaupt wel in aanmerking voor een sociale huurwoning?

Tevens zou ik me afvragen of je in de nabije toekomst weer van woonplaats wil veranderen? Kopen is een lange termijn iets en huren vaak voor de korte termijn; je betaalt meer maar je krijgt er flexibiliteit voor terug. Ook als je niet zeker bent van bijvoorbeeld je baan/ inkomen kan huren wel eens verstandiger zijn.
Grens voor inkomen zit op 32.400 geloof ik hier in Arnhem, ik moet dus dit jaar iets vinden want volgend jaar mag ik er überhaupt niet meer in. Ik ben overigens van plan om in deze regio te blijven wonen, dus ook dat werkt in het voordeel van kopen. Mijn twijfel komt vooral op het feit dat je in deze leeftijd toch wel wat serieuzer naar relaties kijkt en daarin ook flexibel wilt blijven voor eventueel ooit samen te wonen. Is het niet overhaast om zelf iets te kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:31:
[...]

Grens voor inkomen zit op 32.400 geloof ik hier in Arnhem, ik moet dus dit jaar iets vinden want volgend jaar mag ik er überhaupt niet meer in. Ik ben overigens van plan om in deze regio te blijven wonen, dus ook dat werkt in het voordeel van kopen. Mijn twijfel komt vooral op het feit dat je in deze leeftijd toch wel wat serieuzer naar relaties kijkt en daarin ook flexibel wilt blijven voor eventueel ooit samen te wonen. Is het niet overhaast om zelf iets te kopen :)
Lastig inderdaad, twee jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Ik betaalde alleen wel iets minder aan mijn huur, maar had dezelfde 'vaste lasten'. Al met al bleef er toen weinig geld over om te sparen, al kwam ik wel prima uit elke maand en kon ik in de zomer royaal op vakantie.

7 jaar daarvoor dacht ik nog 'even tijdelijk huren tot ik iemand ontmoet', maar dat heeft uiteindelijk toch nog de nodige jaren geduurd voor ik 'er klaar voor was'. Toen ontmoette ik twee jaar geleden iemand die ook huurde en een half jaar later hebben we onze handtekening onder een koopcontract gezet! Ik ben blij dat ik achteraf geen huis had gekocht, want mevrouw wilde perse in haar eigen plaats blijven wonen :+

Een vriend had net een flat gekocht toen hij zijn partner ontmoette. Ze wonen nu in de flat, maar willen ook wel het liefst naar een eengezinswoning gaan verhuizen. Ik vrees echter wel dat ze wat verlies zullen maken op de flat, al is dat iets wat je toch wel met 2 jaar gezamenlijk sparen kan opvangen.

Al met al een lastige situatie. Als je wat wilt kopen denk dan na aan de volgende dingen:
- krijg je een partner in de buurt of is de kans even groot dat ze ver weg woont (sommige mensen zijn plaatsgebonden qua wonen)
- hoe snel wil je in een relatie eventueel kinderen? Dus is een flat voldoende of wil je een huis?
- hoe snel is de woningmarkt qua verkoop in je omgeving?
- Een jaar huur kost je 8400,- ongeveer. Als je een woning koopt heb je hypotheek/notaris/etc kosten waar je al snel 6000,- kwijt bent. Dan komen er nog klus kosten bij, dus stel dat je 9000 dan kwijt bent. De vraag is of de verwachting is dat de huizen in de plaats waar je koopt waardevast zijn of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 11:58
bombadil schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:29:

[...]
Je gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan onderhoudskosten, verzekeringen en belastingen. Bij huur heb je daar minder last van.
Valt mee.. qua verzekeren ga ik er bij de meeste verzekeringen zelfs op vooruit omdat ik in een beduidend gunstiger postcodegebied terecht kom. Ja, ik heb nu een ovr en opstalverzekering extra. Maar dat komt op ongeveer 30 euro extra (wat weer compenseert bij de lagere maandlasten verzekeringen). Belastingen, tja ik verhuis naar een regio buiten de stad waar dat allemaal net weer een stuk gunstiger is. De WOZ is nieuw, maar de afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting etc zijn allemaal een stuk lager dan waar ik nu woon, dus die extra WOZ voel ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

tweakerdennis schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:39:
[...]

Al met al een lastige situatie. Als je wat wilt kopen denk dan na aan de volgende dingen:
- krijg je een partner in de buurt of is de kans even groot dat ze ver weg woont (sommige mensen zijn plaatsgebonden qua wonen)
- hoe snel wil je in een relatie eventueel kinderen? Dus is een flat voldoende of wil je een huis?
- hoe snel is de woningmarkt qua verkoop in je omgeving?
- Een jaar huur kost je 8400,- ongeveer. Als je een woning koopt heb je hypotheek/notaris/etc kosten waar je al snel 6000,- kwijt bent. Dan komen er nog klus kosten bij, dus stel dat je 9000 dan kwijt bent. De vraag is of de verwachting is dat de huizen in de plaats waar je koopt waardevast zijn of niet!
Kluskosten zijn tegenwoordig niet veel lager of hoger dan een huurhuis imho.
Je kunt instapklare woningen kopen, of bouwvallen van huurhuizen.
Ik heb ook 3k in dit huurhuis gestoken, om het voor mijn (toch niet al te hoge) eisen bewoonbaar te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kopen of huren is eigenlijk geen financiële keuze. Kopen is inderdaad op het lange termijn vaak goedkoper, maar je levert er wel vrijheid voor in. Ik zou zelf pas een woning kopen wanneer je van plan bent daar lang te blijven wonen en door andere motivatie al gebonden bent aan die locatie (sociaal leven, familie of kinderen). Een werkgever hoort hier niet bij aangezien de tijden dat we 30 jaar bij dezelfde werkgever zaten inmiddels lang voorbij zijn. Een werkgever kan failliet gaan, verhuizen of overgenomen worden. Ook kan het zijn dat je een betere uitdaging tegen komt of om andere redenen uit elkaar gaat. Er lastig als je dan vast zit aan je koopwoning.

Als alternatief kan je natuurlijk ook altijd een woning kopen met uitzicht op rendement, maar dan neem je wel een risico en moet je kijken naar populaire locaties zoals Amsterdam of Utrecht (en hopen dat de bubbel niet barst door bijv autonoom rijden of "het nieuwe werken").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Deveon schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:02:
Kopen of huren is eigenlijk geen financiële keuze. Kopen is inderdaad op het lange termijn vaak goedkoper, maar je levert er wel vrijheid voor in. Ik zou zelf pas een woning kopen wanneer je van plan bent daar lang te blijven wonen en door andere motivatie al gebonden bent aan die locatie (sociaal leven, familie of kinderen). Een werkgever hoort hier niet bij aangezien de tijden dat we 30 jaar bij dezelfde werkgever zaten inmiddels lang voorbij zijn. Een werkgever kan failliet gaan, verhuizen of overgenomen worden. Ook kan het zijn dat je een betere uitdaging tegen komt of om andere redenen uit elkaar gaat. Er lastig als je dan vast zit aan je koopwoning.

Als alternatief kan je natuurlijk ook altijd een woning kopen met uitzicht op rendement, maar dan neem je wel een risico en moet je kijken naar populaire locaties zoals Amsterdam of Utrecht (en hopen dat de bubbel niet barst door bijv autonoom rijden of "het nieuwe werken").
Vrijheid is relatief.
Ja je moet je oude woning verkopen. Maar afhankelijk van je woning is dat ook iets wat binnnen enkele weken/maanden geregeld kan worden. En zoals de TS het uitrekent scheelt het amper iets met

Aan de andere kant heb je wel de vrijheid dingen aan te passen. Ik zou in mijn huidige huurhuis graag een andere keuken willen zetten, de badkamer hertegelen, en de muur isoleren, en de achtertuin eens op de schop willen nemen
Maar dat zijn allemaal dingen met flinke investeringen, en waar ik geen cent voor terug ga zien als ik hier wegga. Dus die doe ik dan ook niet (en omdat ik die niet doe wil ik hier nog liever weg, viceus cirkeltje :))

* heuveltje die al 2 jaar aan het ruzieen is met de woningbouw over een beschilderde schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:39:

Kan ik beter blijven huren of in mijn eentje kopen?
als ik je beschrijving doorlees denk ik dat je niet moet kopen om lagere maandlasten te hebben... dat kan in jouw geval erg risicovol zijn aangezien je je niet lang vastlegd en eigenlijk geen duidelijk beeld van je toekomst hebt en dus niet eens kunt voorzien of je de komende 5 jaar in die woning wilt en kunt blijven.

Om een voorbeeld te geven, als je denkt dat je in 2 jaar 100 euro lagere maandlasten denkt te kunnen hebben als je koopt tov huur; betekent dat dat je in 2 jaar ongeveer 2400 euro kunt 'winnen'.
bij echter een woning van 100.000 euro heb je bij aankoop ook ongeveer 5-6% kosten, dat komt dus uit op zo'n 5000 euro..
als je echter bv bij vertrek uit de woning binnen twee jaar huurt, kun je gewoon de huur opzeggen, bij verkoop moet je nog maar wachten of de woning snel genoeg verkocht wordt, wat ook misschien kan leiden tot een of twee maandlasten die je 'extra' hebt.

De 'winst' die je maakt aan lage maandlasten gaat makkelijk verloren bij een vroegtijdige transactie van de woning, dat is nu eenmaal het risico van 'kopen' dat je dan zelf draagt, terwijl je bij huren zelf flexibeler bent en de verhuurder dat eigendomsrisico draagt (die is dan verantwoordelijk ervoor snel na-huurders te vinden om een leegstaande woning weer verhuurd te krijgen en niet die maanden huur te 'verliezen')

Als je graag wilt kopen, zou ik er juist voor kiezen misschien wat meer maandlasten te betalen, dan je zou doen als je huurt, maar met die meeruitgaven juist specifiek je risico's te laten dalen...
dus wat meer aflossen dan strict noodzakelijk... juist die extra aflossing is eigenlijk in investering in meer 'eigendom'.... natuurlijk zit dat vermogen wel 'vast' in de woning, maar juist dit helpt je bij een vroegtijdige verkoop om het risico van iets hogere lasten of meeruitgaven op te vangen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:40
Het is maar net wat je prioriteiten op dit moment zijn en waar je gevoel goed bij is.

Mijn verhaal:
6 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie en zoals sommige hier vinden vond ik huren weg gegooid geld, dus daarom gekocht. De jaren daarna mezelf keihard fysiek tegen gekomen (burn out, teveel sporten, teveel werken) verschillende revalidatie trajecten gedaan en kan momenteel fysiek bijna niks hebben en op het werk gaat het allemaal lastig. Ook noodgedwongen van 5 naar 4 dagen werken gegaan. Ik durf nu met een hypotheek niet van werk te veranderen en ook alle klussen rondom het huis staan mij verschikkelijk tegen. Ik heb daarom uiteindelijk mijn huis te koop gezet. De kosten koper kosten zal ik er niet uit krijgen (destijds 8% overdrachtsbelasting), maar ik ben er gewoon helemaal klaar mee. Ik snak juist weer naar een beetje vrijheid, ook al kost dat wat geld. Toevallig of niet, vandaag wordt het voorlopig koopcontract getekend :)

[ Voor 4% gewijzigd door carbidsjitter op 30-05-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

carbidsjitter schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:42:
Het is maar net wat je prioriteiten op dit moment zijn en waar je gevoel goed bij is.

Mijn verhaal:
6 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie en zoals sommige hier vinden vond ik huren weg gegooid geld, dus daarom gekocht. De jaren daarna mezelf keihard fysiek tegen gekomen (burn out, teveel sporten, teveel werken) verschillende revalidatie trajecten gedaan en kan momenteel fysiek bijna niks hebben en op het werk gaat het allemaal lastig. Ook noodgedwongen van 5 naar 4 dagen werken gegaan. Ik durf nu met een hypotheek niet van werk te veranderen en ook alle klussen rondom het huis staan mij verschikkelijk tegen. Ik heb daarom uiteindelijk mijn huis te koop gezet. De kosten koper kosten zal ik er niet uit krijgen (destijds 8% overdrachtsbelasting), maar ik ben er gewoon helemaal klaar mee. Ik snak juist weer naar een beetje vrijheid, ook al kost dat wat geld.
ik vind het absoluut vervelend voor je !
Maar verder begrijp ik je redenatie niet ?
Je durft vanwege de hypotheek niet van werk te veranderen, maar huur moet je ook gewoon elke maand betalen :) En kwa klussen rondom huis doet je verhuurder ook maar bar weinig :)

En sja ik kan de huur inderdaad met 2 weken opzeggen. Maar ik moet nog minimaal 6 jaar wachten wil ik een andere huurhuis vinden. Of dat nu vrijheid is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Bedankt iedereen voor alle input :) ik heb op verschillende websites een hypotheek berekening gedaan en kom dan uit op ~450 bruto maandlasten (400 netto) tegenover nu 720 huur. Ik werk overigens in de detachering en weet daarmee eigenlijk nooit waar ik kom te werken. Door jullie input kan ik alle pro's en con's tegen elkaar zetten, maar dat maakt het er niet makkelijker op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:40
Iedereen heeft z'n eigen redenatie (gelukkig maar, anders zou het ook saai zijn), ik doel meer op dat ik naar een appartement wil zonder tuin, eenvoudiger. En idd. huur moet je ook betalen, maar het is meer dat als het mis gaat bij evt. veranderen van werk, dan zou ik relatief eenvoudig nog bij m'n ouders kunnen wonen, het ZOU kunnen. Dat is altijd nog beter dat als het huis in de executie verkoop komt en ik blijf zitten met 50k schuld. Door de ervaringen uit het verleden weet ik een ding: als ik zo doorga kom op de lange termijn weer in de ziektewet. Elke werkweek is een strijd. Ik zeg altijd maar, een dag voor mij op het kantoor zitten is voor mij tegenwoordig tig keer zwaarder dan de elfstedentocht fietsen in weer en wind.

Maar al met al kun je dit lastig rationeel benaderen, het is gewoon het hele gevoel erbij, bij mij heeft geld in ieder geval niet meer de hoofdprioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carbidsjitter schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:03:
Iedereen heeft z'n eigen redenatie (gelukkig maar, anders zou het ook saai zijn), ik doel meer op dat ik naar een appartement wil zonder tuin, eenvoudiger. En idd. huur moet je ook betalen, maar het is meer dat als het mis gaat bij evt. veranderen van werk, dan zou ik relatief eenvoudig nog bij m'n ouders kunnen wonen, het ZOU kunnen. Dat is altijd nog beter dat als het huis in de executie verkoop komt en ik blijf zitten met 50k schuld. Door de ervaringen uit het verleden weet ik een ding: als ik zo doorga kom op de lange termijn weer in de ziektewet. Elke werkweek is een strijd. Ik zeg altijd maar, een dag voor mij op het kantoor zitten is voor mij tegenwoordig tig keer zwaarder dan de elfstedentocht fietsen in weer en wind.

Maar al met al kun je dit lastig rationeel benaderen, het is gewoon het hele gevoel erbij, bij mij heeft geld in ieder geval niet meer de hoofdprioriteit.
Ieder zijn eigen aanpak. Als ik dit relaas lees zou ik eerder mijn eigen plekje willen houden en ander werk zoeken, aangezien dat blijkbaar zo'n opgave is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostyGunman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 15:10
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:56:
Bedankt iedereen voor alle input :) ik heb op verschillende websites een hypotheek berekening gedaan en kom dan uit op ~450 bruto maandlasten (400 netto) tegenover nu 720 huur. Ik werk overigens in de detachering en weet daarmee eigenlijk nooit waar ik kom te werken. Door jullie input kan ik alle pro's en con's tegen elkaar zetten, maar dat maakt het er niet makkelijker op :)
Ik zit op dit moment precies in dezelfde situatie: 26 jaar en wil ook graag gaan kopen in Delft. Ik zit met iets andere getallen, de prijzen zijn hier ook aan de hoge kant. Ik wilde in eerste instantie ook proberen om met kopen de maandlasten te drukken, maar ik kwam er al snel achter dat het moeilijk gaat zijn. Ik betaal nu 900 euro huur en met een leuk appartement te kopen, kom ik praktisch altijd op een vergelijkbaar bedrag per maand uit. €540 hypotheek, €75 allerlei belastingen, €100 gas, water, licht, €60 internet, €100 vve. Als je een huis koopt zonder vve, spaar je dat bedrag uit, maar moet je dus zelf sparen voor reparaties aan het huis, mijn inschatting is dat dit bij oude huizen nog wel eens flink hoger kan uitvallen dan €100 vve bijdrage in de maand.

Mijn reden om nu te verhuizen gaat dan ook zijn echt mijn eigen woning te willen hebben waar ik aan kan veranderen wat ik zelf wil, meer ruimte dan ik nu heb, meer faciliteiten (parkeerplaats en fietsberging en nog wat andere zaken) en natuurlijk je eigen huis bezitten in plaats van alleen de huurbaas te betalen iedere maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:38
Sowieso je nooit blind staren op de waarde van een huis. Het kan stijgen en dalen.
Wij hadden 2,5 jaar geleden een huis gekocht voor 155K.
Nu zijn er blijkbaar vergelijkbare huizen in de buurt verkocht voor 172K. Oke :S, in 1 klap het huis boven water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik ben me ook aan het oriënteren voor de aankoop van een woning, ik kan alleen vrij weinig lenen doordat ik flexwerker ben en nog geen drie jaar werk, ze nemen het gemiddelde van de laatste drie jaar.
(alleen met een werkgeversverklaring kijken ze naar het laatste jaarinkomen, maar kan geen verklaring krijgen)

Nu heb ik wel het geluk dat ik iets in het noorden van Nederland zoek, is hier in vergelijking met de rest van Nederland vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Hou er ook rekening mee dat je binnenkort de k.k. niet meer voor 100% in je hypotheek kan houden, je zal dus eigen spaargeld moeten hebben om een huis te kunnen kopen.

Wij kunnen voor 2018 nog geen hypotheek krijgen (iets met een BKR die nog af moet lopen) maar we hebben ons als doel gesteld om tegen dat tijdstip 10% van de waarde van de woning + kosten koper aan eigen geld in te kunnen leggen. Dan zou het in ons geval om zo'n 15.000-17.000 euro gaan, en zouden we maar 90% van onze koopprijs hoeven lenen.

Scheelt wel even in het risico dat je loopt en ook aan hypotheekrente.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
ik zit in praktisch dezelfde situatie. Inmiddels woon ik al 1.5 jaar in mn huis in de randstad. 50m2. Heb ook een vriendin ontmoet sindsdien. Maar in dit appartement zouden we het prima nog een jaar of 2-3 uithouden samen voordat we eventueel gaan kopen. Ik zou het gewoon doen! Met de huidige rentestand is het de slimste en minst risicovolle keuze sinds tijden. Denk ook aan de daling van het maximale koopbedrag, en dat je je hypotheek met lage rente ook mee kunt nemen.

Een starters komt je toch wel van af. Als je een duur huis hebt wordt het lastiger. Zorg wel dat je iets kiest wat een beetje een populaire keuze is uiteraard, niet een krot in een mindere wijk kopen om een paar vierkante meter meer bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:25:
Hou er ook rekening mee dat je binnenkort de k.k. niet meer voor 100% in je hypotheek kan houden, je zal dus eigen spaargeld moeten hebben om een huis te kunnen kopen.

Wij kunnen voor 2018 nog geen hypotheek krijgen (iets met een BKR die nog af moet lopen) maar we hebben ons als doel gesteld om tegen dat tijdstip 10% van de waarde van de woning + kosten koper aan eigen geld in te kunnen leggen. Dan zou het in ons geval om zo'n 15.000-17.000 euro gaan, en zouden we maar 90% van onze koopprijs hoeven lenen.

Scheelt wel even in het risico dat je loopt en ook aan hypotheekrente.
Het scheelt sowieso aan risico, maar de rente volgens mij niet, omdat je waarschijnlijk met NHG gaat lenen. Bij de meeste banken val je dan al in de laagste risicoklasse, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

finsdefis schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:53:
[...]

Het scheelt sowieso aan risico, maar de rente volgens mij niet, omdat je waarschijnlijk met NHG gaat lenen. Bij de meeste banken val je dan al in de laagste risicoklasse, toch?
< 100% is volgens mij geen NHG meer mogelijk, omdat de executiewaarde al boven het hypotheekbedrag ligt. Daardoor is er geen risico op een restschuld bij gedwongen verkoop en is NHG niet nodig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:56:
450 + onderhoud huis, cv + gemeentelijke belastingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
tweakerdennis schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:53:
[...]
450 + onderhoud huis, cv + gemeentelijke belastingen
Onderhoud huis alleen, die CV en belastingen komen er bij de huur van 720 ook nog bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Ik heb op mijn 29e, geen relatie ook een huis gekocht.

Mijn redenatie was op zijn minst wil ik nog wel 5-8 jaar in deze regio blijven wonen en geen appartement. Als partner al een huis heeft komen we daar wel uit.

Mijn eisen waren dus: Geen appartement, betaalbaar in mijn eentje, genoeg ruimte voor vriendin en eventueel gezinsuitbreiding later.

3 kwart jaar later relatie, ongeveer anderhalf jaar later gaan samenwonen. Wonen nu in mijn huis. Ze had geen eigen huis dus dat was gemakkelijk. Al met al heb ik wel het gevoel dat kopen een juiste keus voor mij was.

Zelf zit ik ook in de detachering. En zeg nou zelf, een opdracht moet wel heel goed zijn en voor een erg lange tijd voor je er over na zou denken om te verhuizen uit je regio waar je graag woont ;)

En tjah goedkoper? je steekt sneller en meer geld in je eigen woning dan in een huurhuis. Of je maandlasten gaan zakken is dus niet zeker. :P Daar staat tegenover dat je wel meer vrijheid hebt mbt. verbouwen/aanpassen. Is ook wat waard.

Daar staat tegenover dat het op lange termijn goedkoper is dan huren en je er in het beste geval winst uithaalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 30-05-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 20:08
Tja ik heb vorig jaar ook een huis gekocht (eerste huis, nooit eerder wezen huren) en kon gelukkig genoeg hypotheek krijgen + eigen geld natuurlijk.

Voor mij was het als volgt:
Kan ik genoeg lenen voor een huis waar ik (bij wijze van) 30 jaar kan blijven (dus genoeg ruimte voor evt kinderen etc)? Zo ja hup kopen.
Als ik niks gevonden had dan is het nog even de afweging ga ik iets huren echt maar voor 1 of 2 jaar om te wachten tot er iets geschikt is of koop ik een appartementje.

Tja die vraag kan je natuurlijk alleen zelf beantwoorden. Wil je < 5 jaar ergens blijven dan zou ik niet zo snel iets kopen ivm de bijkomende kosten. Bij > 5 jaar zal het imo (ook vanwege de lage rentes) al snel interessant worden.

Leuk detail: ik ben ongeveer evenveel kwijt aan hypotheek dan wat ze qua huur vragen voor gelijkwaardige huizen. (Natuurlijk heb je dan wel nog je eigen geld maarja met die rentes....)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:55:
[...]

Onderhoud huis alleen, die CV en belastingen komen er bij de huur van 720 ook nog bovenop
Dat geldt niet voor alle gemeentelijke lasten, er zit ook een eigenaarsdeel aan en daarnaast onroerendzaakbelasting en opstalverzekering.

Maar simpel gezegd, reken even €450 + €50 voor de extra gemeentelijke lasten en verzekeringen. Als je dan voor jezelf dezelfde maandlast aanhoudt als je nu hebt wil het zeggen dat je nog €2.640,- per jaar hebt voor onderhoud en/of extra aflossing. Stel dat je daardoor €1.500,- per jaar extra weet af te lossen (of in ieder geval achter de hand houden) verklein je het risico al enorm en vergroot je je flexibiliteit.

Jij rekent nu met een daling van de woningprijs van 3% per jaar en een stijging van 3% van de huurprijs, een behoorlijk doemscenario wat mij betreft.

Mijn samenvatting, als je de gehele besparing gebruikt om het risico te reduceren kan het bijna niet anders dan dat je (financieel) beter af bent.

Dan natuurlijk alleen nog de vraag of de beoogde woning vergelijkbaar is met de huurwoning.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 08:50
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:07:
[...]

Hoe kom je aan dit bedrag? Er wilt namelijk nog wel eens verschil zitten tussen wat hypotheek verstrekkers aangeven op hun website via rekentools en wat ze je echt kunnen bieden. Dit heeft te maken met de rentepercentage in deze tools. Zo hadden wij berekend dat we een X bedrag konden krijgen terwijl dit in een gesprek ongeveer 30k hoger bleek te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
Vissert schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:17:
[...]

Hoe kom je aan dit bedrag? Er wilt namelijk nog wel eens verschil zitten tussen wat hypotheek verstrekkers aangeven op hun website via rekentools en wat ze je echt kunnen bieden. Dit heeft te maken met de rentepercentage in deze tools. Zo hadden wij berekend dat we een X bedrag konden krijgen terwijl dit in een gesprek ongeveer 30k hoger bleek te liggen.
Dan gebruik je de verkeerde rekentools.

Met een bruto inkomen van €31k van TS en zonder studieschuld of andere beperkingen kom ik trouwens op een maximale hypotheek van ca €145k wat een maandlast geeft van ca. €470 met de rente 10 jaar vast. Een ca. €5k eigen geld zal je toch minimaal nodig hebben om het gat tot 102% en een rol vloerbedekking te kunnen kopen.

https://www.hypotheek24.nl/

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 08:50
assje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:30:
[...]

Dan gebruik je de verkeerde rekentools.

Met een bruto inkomen van €31k van TS en zonder studieschuld of andere beperkingen kom ik trouwens op een maximale hypotheek van ca €145k wat een maandlast geeft van ca. €470 met de rente 10 jaar vast. Een ca. €5k eigen geld zal je toch minimaal nodig hebben om het gat tot 102% en een rol vloerbedekking te kunnen kopen.

https://www.hypotheek24.nl/
Ik gebruikte destijds de rekentool van de ING. Later legde de hypotheekadviseur van de ING uit dat er in de tool gebruik wordt gemaakt van een hogere rente. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar het is de moeite waard om er even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Vissert schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:17:
[...]
Ik heb meerdere tools gebruikt, die van de ING komt zo'n beetje op het laagste uit. Dankjewel voor de waarschuwing trouwens :) ik zal er extra naar vragen bij een eventueel eerste gesprek. Ik heb geen schulden of wat dan ook.

Als ik al jullie reacties door lees dan zijn er nogal wat factoren die mee spelen. De meest voor de hand liggende kan ik voorzichtig beantwoorden (je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt).

Wil je blijven wonen in/rond Arnhem? Yes. Hier zit mijn sociale leven en ik zie mijzelf niet 1,2,3 naar West Nederland of het buitenland vertrekken. Tenzij Doutzen Kroes met mij in Friesland wil gaan wonen.

De huizen in de categorie 100-125k zijn overigens klein uiteraard, met z'n 2en kun je er prima wonen maar met een gezin al lastiger. Maar goed een gezin kan nog jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:21
Ik heb vorige maand mijn eerste huis gekocht (25 jaar), omdat ik het huren moe was omdat ik, zoals al eerder genoemd, weinig er voor voelde om in comfort te investeren.

Zoals hierboven gezegd kan het zijn dat ING in hun rekentool met de standaard toetsrente (+/- 5% ?) rekent, wat absoluut een vertekend beeld kan geven. Rabobank bijvoorbeeld rekent met werkelijke percentages.

Heb je daarnaast al gekeken naar een starterslening? Weet niet of hier een max leeftijd voor geldt, maar zo niet dan kan dit wellicht het extra zetje zijn om toch een iets groter huis te kunnen kopen. Na 3 jaar begin je pas met aflossen en rente betalen (wat natuurlijk ook een risico kan zijn als je salaris niet stijgt).

Keuzes, keuzes, maar als je voor langere tijd wil blijven wonen is kopen in deze tijd waarschijnlijk geen slechte keus. Uiteindelijk ben je met een huurhuis ook alleen maar flexibel als je er vanaf wil, niet als je wil overstappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:39:
Mijn familie vooral waarschuwt om niet overhaast iets alleen te kopen, maar dat ik beter kan wachten en pas iets te kopen als je samen met iemand bent. Regelmatig komen de verhalen naar boven van Pietje die Klaartje heeft ontmoet, beiden alleen een huis gekocht, en nu komen ze er niet van af. Wat zouden jullie doen / wat hebben jullie gedaan?
Zie de andere kant van het verhaal, als de relatie geen stand houdt mogen jullie samen de woning verkopen. (En hopen op geen restschuld). Je weten ook niet wanneer je die droompartner ontmoet, misschien wel nooit. Je hebt geen glazenbol.

Indien je graag in de regio wil blijven wonen waar je nu woont kan je prima kijken naar kopen. Het voordeel met alleen kopen is dat je dus geen regelingen hoeft te treffen voor als een van de partners wegvalt of zoals eerder beschreven het uiteenvallen van de relatie. Een nadeel kan zijn dat je niet twee inkomens kan gebruiken om te kopen. Wat dat betreft hebben de banken ongefundeerd veel vertrouwen in stelletjes.
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:31:
Ik ben overigens van plan om in deze regio te blijven wonen, dus ook dat werkt in het voordeel van kopen. Mijn twijfel komt vooral op het feit dat je in deze leeftijd toch wel wat serieuzer naar relaties kijkt en daarin ook flexibel wilt blijven voor eventueel ooit samen te wonen. Is het niet overhaast om zelf iets te kopen :)
Gezien je antwoord lijkt het mij niet overhaast. Zie ook eerdere opmerking over potentieel eeuwig moeten wachten anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
heuveltje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:55:

Kun je een huis kopen ?
Ik kom meestal uit dat het max wat ik kan lenen rond de 130K ligt. wat inhoud dat ik inc spaargeld ongeveer een huis tot 135k kan lenen. Daar is in EHV iig practisch niks voor te krijgen (of iig niet iets wat niet meteen de helft kleiner is dan ik nu heb.)

Het vreemde is dat banken absoluut geen cent meer willen lenen.
Terwijl de maandelijkse kosten redelijk overeen komen met de huidige huur, en die is geen enkel probleem

Irritant genoeg, Maakt het niet uit of ik een huis zou kopen waarbij je nog 200E erfpacht in de maand zit, of een flat met "service kosten :X " van 150E in de maand. Totale maandlasten boeien niet in die overweging, alleen de hypotheek kosten wel.

Overigens zit je nu in een zeer gunstige tijd, juist als je van plan bent maar een paar jaar ergens te wonen.
-De rente is practisch nul als je hem maar een paar jaar vast wil zetten.
-De verwachting is dat prijzen gaan stijgen.
In EHV hebben ze een project Slimmerkopen (www.slimmerkopen.nl). Misschien is dat iets voor je? Heb via dat project een maand geleden gekocht.
Pagina: 1