SSD vervangen, kan niet normaal booten

Pagina: 1
Acties:

• ArpieTech
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02-2024
Vandaag heb ik een Peak PNB C1015 - I2N3 laptop gekocht samen met een Sandisk 240 GB SSD. De SSD heb ik gekloond, in de dvd drive geïnstalleerd en dit werkt prima. Nu heb ik een 1 TB HDD en een 240 GB SSD in het laptop en dit werkt goed. Het probleem dat ik nu heb, is wanneer ik het laptop opstart. Hij komt in de herstelinstellingen en via hier kan ik de Sandisk SSD selecteren en boot het laptop naar Windows. Na even googelen ben ik er achter dat dit laptop geen "legacy UEFI" heeft, en ik dus niet zo maar de boot order kan veranderen. Hier kwam ik echter pas achter nadat ik de oude schijf geleegd had. Op de oude 1 TB HDD staat dus niets meer.

Het laptop werkt goed maar ik wil niet iedere keer via de herstelinstellingen hoeven booten. Kan iemand mij advies geven? Zou het helpen als ik de fysieke SSD en HDD omwissel? In een normale bios / UEFI is de boot sequence veranderen niet moeilijk, maar nu kom ik er even niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door ArpieTech op 29-05-2016 23:08 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.thewindowsclub...r-boot-record-mbr-windows ?

En anders, maar dan ben je eigenlijk niet veel kwijt met een laptop die vandaag gekocht is: 1TB even eruit vissen, Windows opnieuw installeren via USB-drive op de SSD en daarna de 1TB er weer inzetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ArpieTech
Dit heeft niet gewerkt helaas.
Als ik Windows opnieuw installeer op de SSD, is de Windows activatie code van het laptop dan nog geldig?

De SSD en HDD omwisselen heeft geen effect gehad, zonder HDD boot hij eerst naar EFI Network 0 for IPV6 en EFI Network 0 for IPV4.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou de ssd op de plek van de hdd zetten.
Dan kan je nog bedenken of je de hdd echt nodig hebt.

Zet dan windows er opnieuw op.

Pas als dat werkt de hdd er weer aan. Kijk met schijfbeheer of die echt leeg is (niet met de verkenner).

• ArpieTech
De SSD zit nu op de plek van de HDD, maar nu boot hij dus eerst naar EFI network 1 en 2. Zou dit verholpen zijn na een schone installatie?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat soort meldingen krijg je als de bios geen juiste boot media kan vinden. Als de instal goed gaat en de boot order juist staat, zou je een dergelijke melding niet krijgen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ArpieTech schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:08:
De SSD zit nu op de plek van de HDD, maar nu boot hij dus eerst naar EFI network 1 en 2. Zou dit verholpen zijn na een schone installatie?
Nee, nu even die fixmbr uitvoeren van MAX3400 in "SSD vervangen, kan niet normaal booten". Als het kan, zonder je HDD erin. Dan weet je zeker dat je van de SSD boot. Later kun je de HDD er weer bij zetten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• ArpieTech
Room42 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:13:
[...]

Nee, nu even die fixmbr uitvoeren .
Wanneer ik zonder HDD naar de recovery instellingen ga zijn er geen geavanceerde instellingen. Geen goed teken lijkt mij. Ben nu vast een bootable USB aan het maken.

• ArpieTech
Het is opgelost, na een schone Windows installatie boot het laptop normaal met de HDD als tweede schijf. Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1