Goede kabel voor ledverlichting

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-12 14:33
Hallo,

Mogelijk zit ik in een verkeerd sub-fora, maar de zoekresultaten gaven resultaten die zo nu en dan in de lounge uitkwamen. Dus mijn excuus als het hier fout staat. Vond het niet echt (computer-)hardware gerelateerd- AZ dus :).

Ik wil in de tuin wat lampen (armaturen) voorzien van een ledlamp. Hoe ik dit ga monteren en alles heb ik al helemaal (in het klein) uitgeprobeerd, maar in het groot moet ik wat afstand overbruggen.

De kabel waar de LED units aan zitten zijn niet lang genoeg om vele meters te overbruggen en de stekker ook nog droog en fatsoenlijk weg te werken. Ik wil daarom de LED-units verlengen zodat ik de schakelaars e.d. in een tuinhuis kan verwerken.

Nu is mijn vraag of ik zonder problemen de kabels kan verlengen. En nu zie ik daar niet zozeer het probleem in dat het niet zou kunnen, maar meer wat voor gevolgen het kan hebben als de kabels te lang worden, of dat de lamp die het verst weg is een even lange aansluiting moet hebben dan de geen die het dichts bij de stroombron zit.
Dus dat de ene niet bijzonder feller brand dan de andere.

Ik wou hiervoor telefoondraad gebruiken gezien deze 4 aders heeft die ik ook nodig heb voor de LED units. Maar mogelijk zijn de aders hiervan te dun.

Ik dacht dan bijvoorbeeld aan deze kabel.

Kan dat? En zo nee, wat kan ik dan wel het beste gebruiken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BLACKfm schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:54:

Ik wil in de tuin wat lampen (armaturen)
+
3
NEDERLANDS
BELANGRIJKE VEILIGHEIDSAANWIJZINGEN
Alleen voor gebruik binnen. Controleer regelmatig het snoer, de transformator en de overige onderdelen op beschadiging. Wanneer een onderdeel beschadigd is, mag het product niet worden gebruikt. Belangrijke informatie! Bewaar deze aanwijzingen voor toekomstig gebruik.

Waarschuwing! De lichtbron van dit product bestaat uit niet-vervangbare lichtdiodes (LED). Het product mag niet uiteen worden genomen, omdat de lichtdiodes oogletsel kunnen veroorzaken. Niet onderdompelen in water.
Dus...

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 29-05-2016 22:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En dat hoort niet in de Lounge, schopje naar AZ.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BLACKfm
Oh, nee... omdat het in de handleiding staat dat het er niet voor geschikt is doe ik het maar niet |:(.

Dus, terug naar de vraag :)... of zit ik niet op TWEAKERS.net?

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 29-05-2016 23:34 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tenzij die lampen bedoeld zijn om mee te bellen, is telefoondraad niet geschikt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BLACKfm schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:34:
Geef dan even aan waarom je weet dat het wel veilig kan qua vrieskou, verschillende verwachte types water, verwachte schade (dieren, anders), etc. gegeven de eigenschappen van de voorgestelde draad en isolatie, i.c.m. het max. vermogen (resp. V en I) dat je bent vergeten te noemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:45:
Tenzij die lampen bedoeld zijn om mee te bellen, is telefoondraad niet geschikt.
Ja want telefoondraad kan je alleen gebruiken om mee te bellen...

Zolang de weerstand voldoende laag is van de kabel lukt het prima, alleen ik gok dat die van telefoondraad wel aan de hoge kant zal zijn. Als de weerstand te hoog is zal waarschijnlijk eerst op kunnen vallen dat de kleuren niet meer gelijk zijn, en dan inderdaad dat de ene feller is dan de ander.
Ik durf niet direct te zeggen welke kabel je moet hebben, omdat ik niet weet hoeveel weerstand andere kabels hebben. In principe is het simpelweg dat je het minstens even dik wil hebben als de oorspronkelijke, en als je significant verder wil verlengen moet het significant dikker zijn.

Overigens de transformator is degene die je moet beschermen tegen water, beesten, etc. Afgaande op de afbeelding neem ik aan dat de rest niet meer dan 12V is.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 30 mei 2016 @ 07:34:
[...]

Ja want telefoondraad kan je alleen gebruiken om mee te bellen...
Het heeft weinig ander nut. De aders zijn net flosdraad, dus significante hoeveelheden stroom krijg je er niet doorheen. Dit oplossen door de spanning te verhogen is ook geen optie, daar kan de isolatie niet tegen.
In de praktijk betekent dit dat je <100V en <100mA moet blijven. Hogere stroom kan je doen, maar dan moet je rekening houden met een flinke spanningsval.

• BLACKfm
De stroombron komt in een tuinhuisje, dus wat dat betreft 'binnens huis', maar het huisje zelf staat buiten en is verder niet geconditioneerd. Het staat in dit geval dus gewoon droog. De armaturen zijn wat dat betreft ook spat-waterdicht en goed geventileerd (niet gesealed ofzo), dus mocht er wat vocht in komen dan mag dat niet voor al te veel problemen zorgen.

Volgens deze website kom ik uit op een draaddikte van 0,75mm. (15m is de grootste afstand) en er zal wel niet veel ampére door het draad gaan gezien ledverlichting (dus houd ik 1A max aan). En de ledlampen zijn 12v.

Het aangegeven telefoondraad is, zoals hierboven staat, 'net flosdraad' en op die website geeft het aan dat het volgens mij minder dan 0,20mm dik is per draad, dus dat zal wel niet de veiligste keus zijn.

Kom ik weg met bovenstaande berekening? En geld dan mogelijk nog steeds het verhaal over de weerstand van de draden en kan ik dan het beste 4x een kabel van 15m nemen ipv bijvoorbeeld...

- Verste led = 15m kabel
- 3e led = 12m kabel
- 2e led = 9m kabel
- 1e led = 6m kabel

...om te zorgen dat alle ledlampen even fel blijven branden? Of zal het niet uitmaken?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:30
Je kunt grond CAT5e CU -niet CCA!- nemen geschikt voor buiten. Je hebt dan 4 paar van 2x24AWG.
Dat is ongeveer 250mV verlies over 15 meter.

Weet je de spanning van de controller? Ik verwacht namelijk 12V met low-side PWM.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

BLACKfm schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:34:
[...]
Oh, nee... omdat het in de handleiding staat dat het er niet voor geschikt is doe ik het maar niet |:(.

Je kunt die trafo wel binnen zetten, en zelfs met telefoondraad e.e.a. verlengen, maar je gooit je geld in het water. Die lampjes zullen het op korte termijn begeven.

In concreto: uitgaande van 12V, 6W en maximaal 10% spanningsverlies kun je met die telefoondraad 8 meter, en met goede UTP 14 meter overbruggen per aderpaar.

Wikipedia: American wire gauge

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dezelfde aderlengte is van belang om minimaal lichtopbrengst verschil per armatuur uit te sluiten.

Ik zou een wandkabel-mb 6x08 pakken en de kabel door alle armaturen trekken. 5 maaltje zou ook kunnen maar is vaker slechter op voorraad bij installateurs of bouwmarkten.
-1ste led tussen rood en rood naar einde lichtlijn;
-2de led tussen blauw en blauw naar einde lichtlijn;
-3de led tussen geel en geel naar einde lichtlijn;
-4de led tussen groen op de '+';
-in het laatste armatuur rood/blauw/geel/'-' 4de LED aan, een gezamelijke min, zwart/wit terug naar de trafo knopen.

Dit zorgt het gemakkelijkste voor een even lange aderlengte voor alle led-armaturen wat spanning/lichtopbrengst verschil minimaliseert. Wel er even op letten dat je niet in alle armaturen alle aders doorknipt maar alleen de éne ader welke je nodig hebt eruit haalt.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je led-armaturen binnen 1 jaar er waarschijnlijk toch mee stoppen vanwege condensatie bij buitenmontage.

• BLACKfm
Delakhan schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:08:
Dezelfde aderlengte is van belang om minimaal lichtopbrengst verschil per armatuur uit te sluiten.

Ik zou een wandkabel-mb 6x08 pakken en de kabel door alle armaturen trekken. 5 maaltje zou ook kunnen maar is vaker slechter op voorraad bij installateurs of bouwmarkten.
-1ste led tussen rood en rood naar einde lichtlijn;
-2de led tussen blauw en blauw naar einde lichtlijn;
-3de led tussen geel en geel naar einde lichtlijn;
-4de led tussen groen op de '+';
-in het laatste armatuur rood/blauw/geel/'-' 4de LED aan, een gezamelijke min, zwart/wit terug naar de trafo knopen.

Dit zorgt het gemakkelijkste voor een even lange aderlengte voor alle led-armaturen wat spanning/lichtopbrengst verschil minimaliseert. Wel er even op letten dat je niet in alle armaturen alle aders doorknipt maar alleen de éne ader welke je nodig hebt eruit haalt.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je led-armaturen binnen 1 jaar er waarschijnlijk toch mee stoppen vanwege condensatie bij buitenmontage.
Als ze het een jaar vol houden dan heb ik alsnog veel plezier gehad voor die 3 tientjes.

Ik snap niet heel veel van het verhaaltje, maar vraag me af of dit ook van toepassing is op deze specifieke verlichting.

Voor mijn goede orde heb ik 2 voorbeelden gemaakt.
Zoals het uit de doos komt:

Ootb ikea shizzle

Hoe ik een mogelijke oplossing zie:

Custom ikea shizzle

Na het doormeten zijn alle 4 de aansluitingen met elkaar verbonden, dus wat dat betreft zie ik geen probleem in 1 (dikkere) basiskabel en wil daar vervolgens de losse units op aansluiten.

Is dat een mogelijke oplossing?

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Heb inderdaad verkeerd gekeken. Led zijn kleur geregeld dan gaat mijn verhaaltje idd niet op.
Pagina: 1