Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-05 11:03
Mijn vraag:
Recentelijk heb ik een mooie set van twee Klipsch RP-280F vloerstaande speakers gekocht met een capabele AV receiver (Onkyo TX-NR646). De versterker heb ik op de 'PC HDMI in' port aangesloten via de HDMI aansluiting achterop mijn NVIDIA GeForce GTX 770 kaart van mijn computer. Het is mij af en toe gelukt om via mijn computer nu digitaal muziek af te kunnen spelen via mijn versterker, zodoende om gebruik te maken van de Digital to Analog Converter in de versterker.

Helaas lukt het afspelen van muziek niet consequent. Soms werkt het wel (1 op de 10 keer) en soms werkt het weer niet. Mijn computer ziet de versterker als 'TX-NR646-4' tussen mijn afspeelapparaten staan en geeft ook aan dat deze geluid zou moeten geven (de volumemeter beweegt omhoog zoals bij normaal afspelen). Toch komt er geen muziek uit mijn boxen.

Af en toe werkt mijn setup wel. Het hang er dan vanaf in welke volgorde ik de apparaten in/uit schakel en HDMI kabels aansluit. Vandaag heb ik talloze volgorde geprobeerd, maar het lukt me niet om de audio output van mijn computer af te spelen via mijn nieuwe boxen.

Ik zou graag willen weten waarom het mij niet lukt om gewoon standaard geluid via mijn computer af te kunnen spelen via mijn nieuwe boxen op de Onkyo versterker. Ongeacht volgorde van opstarten en/of aansluiten. Wat doe ik verkeerd? Weet iemand de oplossing?

...

Setup:
GeForce GTX 770 met 3 aangesloten apparaten:
- Samsung HD ready tv (DVI -> VGA)
- Samsung SMBX2450 FHD monitor (DVI -> HDMI)
- Onkyo TX-NR646 AV receiver (HDMI -> PC HDMI input)

Het beeld wat naar de Onkyo gestuurd wordt dupliceer ik met mijn FHD monitor. Vanaf de Onkyo heb ik ook een HDMI kabel lopen van de Out Main naar mijn hoofdmonitor. Zo kan ik de output van de versterker zien. Dit is dus hetzelfde beeld maar met een overlay van de receiver (zoals volume). Ik had dus om mijn twee inputs van mijn hoofdmonitor hetzelfde beeld! Niet praktisch maar wel handig als ik b.v. de setup wou uitvoeren van de versterker.

Software:
Firmware Onkyo: 104020300101 (laatste update)
PC: Windows 10 update (laatste update)
Geforce Experience 2.11.3.5 (laatste update)
GeForce Game Driver Ready 368.22 (laatste update)

---

In mijn audio afspeelapparatenlijst staat de TX-NR646-4 aangegeven. De controller draait op NVIDIA High Definition Audio welke 'correct' werkt en geïnstalleerd is. Dit gebeurd standaard bij het installeren van je video drivers.

---

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb de setup ooit werkend gekregen door kabels aan en uit te sluiten op een bepaalde manier. Ik denk daarom ook dat het probleem ligt aan een handshake o.i.d. Maar ik weet niet meer precies hoe.

De HDMI kabels en poorten werken. Mijn laptop aansluiten via de HDMI kabels op de 'HDMI PC in' op de Onkyo werkt lekker 'plug & play'. Muziek speelt mooi af.

Op het internet hoor ik veel over kapotte HDMI borden van Onkyo. Aangezien de aansluitingen wel gewoon werken, lijkt me dit niet het probleem.

Ik heb ook een HDMI aansluiting op mijn moederbord zitten. Als ik de Onkyo hierop aansluit met een HDMI kabel dan gebeurd er helemaal niets. Dit vind ik ook frappant. Dat was ook mijn eerste idee van hoe deze setup zou moeten gaan werken.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Waarom zou je zo moeilijk lopen doen met 2 monitoren en ook nog eens je onkyo apart op je videokaart?
Kun je niet gewoon 1 hdmi kabel van gtx-770 naar je onkyo doen?
dus pc -> onkyo hmdi-in

de onkyo heeft 2 hdmi-outs, hier sluit je dan je hd-ready tv op aan middels hdmi en je monitor via hdmi.

dan gaat al het geluid en beeld via je gtx770 naar de onkyo.
wel dan even op de pc bij afspeelapparaten je videokaart selecteren zodat het geluid via de videokaart loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door da_stiech op 30-05-2016 17:31 ]

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
da_stiech schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:55:
Waarom zou je zo moeilijk lopen doen met 2 monitoren en ook nog eens je onkyo apart op je videokaart?
Kun je niet gewoon 1 hdmi kabel van gtx-770 naar je onkyo doen?
dus pc -> onkyo hmdi-in

de onkyo heeft 2 hdmi-outs, hier sluit je dan je hd-ready tv op aan middels hdmi en je monitor via hdmi.

dan gaat al het geluid en beeld via je gtx770 naar de onkyo.
wel dan even op de pc bij afspeelapparaten je videokaart selecteren zodat het geluid via de videokaart loopt.
Bedankt da_stiech,

Door jou suggestie om een HDMI naar mijn Onkyo en vandaar uit naar mijn twee monitoren te gaan heb ik geprobeerd maar werkte niet. Blijkbaar geeft hij de HDMI audio en video feed niet consequent door naar mijn FHD monitor. Toen ik probeerde mijn PC GTX 770 DVI > Onkyo > FHD monitor te doen, kreeg ik beeld op mijn monitor via de Onkyo en Audio via mijn Speakers op de versterker! De scenario die ik dus wou hebben.

Ik heb de HDMI van mijn pc aangesloten op de 2e input van mijn FHD scherm en deze geeft nu ook goed beeld. Die gebruik ik nu omdat het mij beter lijkt. Je gaat dan rechtstreeks naar de monitor i.p.v. via de versterker. Dit weet ik niet zeker. Beiden werken, dus voor nu gebruik ik het.

Dus ik heb nu:

PC DVI > Onkyo (geeft audio)
PC HDMI > Monitor (geeft video)
PC DVI > VGA HD-ready monitor. (geeft video op 2e scherm)

Nu heb ik rechtstreeks beeld van mijn pc op mijn FHD monitor, geluid via mn Onkyo en mijn 2e HD-ready scherm ook goed werkend. Ik kan ook de instellingen van mijn Onkyo bekijken én een overlay krijgen over het beeld van mijn pc. Dat gaat dan via DVI>Onkyo>FHD monitor. Ik vraag me wel af of dat geen compromis is t.o.v. HDMI. En/of nu mijn audio dus via DVI naar mijn Onkyo gaat. Heeft dit nog consequenties voor de kwaliteit?

EDIT:
Mijn versterker speelt nu af in PCM en dit klinkt toch wel iets minder. Moet er zo nog maar even goed naar kijken...

[ Voor 10% gewijzigd door Julianvvz op 30-05-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
dan denk ik toch dat er iets niet helemaal goed ingesteld staat op je pc.
voordeel van een av-reciever is juist dat je daar al je audio en video bronnen op aansluit. dus zoals ik in min vorige poste uitlegde.

dat je dan geen beeld krijgt lijkt mij een instelling op de pc te zijn.
Heb je wel de hdmi uitgang van de gxt als primaire beeldscherm geselecteerd? ( geen idee of dit mogelijk is btw) zodat de hdmi poort van de gtx wordt gebruikt als uitgang voor beeld en niet de DVI uitgang?

PCM wil zeggen dat het decoderen van het audioformaat bij de bron gebeurd en niet in de onkyo.

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
Enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat mijn receiver gaat decoderen i.p.v. bij de bron? Settings hiervoor kan ik niet vinden. Ik zou graag het verschil willen horen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 19:55

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Begrijp ik nou goed dat je eerste setup qua HDMI-bekabeling als volgt was?

PC > Monitor > Versterker

Indien het bovenstaande dan is het vrij logisch dat je geen/slecht/onbetrouwbaar geluid hebt. Een monitor zal via EDID 'adverteren' dat die geen of stereo geluid ondersteunt.

Sluit je als volgt aan:

PC > Versterker > Monitor

Dan adverteert de EDID van de versterker dat die geluid ondersteunt, en wellicht met PCM/AC3/DTS en 6 of 8 speakers.

Kun je een diagram maken van je setup?

You only live once, so live to the max's

Pagina: 1