Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoozeWooz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
Beste Tweakers,

ik heb begin dit jaar een eenmanszaak opgericht om met het idee een webshop te beginnen. Hier is uiteindelijk niks mee gebeurt en het is allemaal in de vergetelheid geraakt... inclusief dus de belastingaangifte.. stom stom..

Ik krijg dus net een brief binnen dat ik 5215 euro moet betalen :/; deze brief is gericht aan mij, dus niet naar mijn bedrijf (want eenmanszaak).

Omzetbelasting volgens schatting: 5000
Boete wegens niet betalen: 150
Boete wegens niet doen aangifte: 65
Totaal: 5215 euro ....

Nu heb ik dat geld niet zo 1-2-3.... zit echt met mijn handen in m'n haren... Ik heb 0 euro omzet gedraait, want website is er niet gekomen... Als ik mijn eenmanszaak zou sluiten, zou dit bedrag dan alsnog betaald moeten worden of wat wordt er aangeraden om te doen in dit scenario? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Doe alsnog aangifte omzetbelasting over die periode en geef aan dat je niks aan te geven hebt.

Die boete van €65 kom je niet onderuit maar die 5000 euro die ze schatten dat je af had moeten dragen wel. (Die 150 schelden ze je dan ook kwijt geloof ik.)

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeR op 29-05-2016 20:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Die boete kom je niet onderuit wrs, maar proberen kan altijd.
Verder; geen omzet = geen belasting, maar dan moet je wel eerst aangifte doen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bovenstaande antwoorden heb je weinig aan. Voor het verdere verloop is het van belang te weten of je bent uitgenodigd om aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GlowMouse schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:30:
Bovenstaande antwoorden heb je weinig aan. Voor het verdere verloop is het van belang te weten of je bent uitgenodigd om aangifte te doen.
Dit gaat om omzetbelasting, dat is sowieso verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja online waar niemand kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:28:
Doe alsnog aangifte omzetbelasting over die periode en geef aan dat je niks aan te geven hebt.

Die boete van €65 kom je niet onderuit maar die 5000 euro die ze schatten dat je af had moeten dragen wel.
Dit is juist. Ik zou ze even bellen om te vragen of je, na het doen van die aangifte simpelweg enkel de boete(s) kunt betalen. Als ze dat telefonisch niet kunnen beantwoorden dan zou ik die boete betalen, en een brief sturen aan de inspecteur om te vragen hoe verder.

Dus om je gerust te stellen: die 5000 euro hoef je in principe niet te betalen/krijg je hoe dan ook uiteindelijk terug. Het is simpelweg een bedrag dat ze dusdanig hoog schatten om je te stimuleren zelf alsnog aangifte te doen.

PS: Let op dat je belastingboetes niet af kunt trekken bij de inkomsten-/vennootschapsbelasting.

Bovenstaande is overigens in de veronderstelling dat je daadwerkelijk aangifte moet doen, en/of daar voor uitgenodigd bent.

[ Voor 27% gewijzigd door wording op 29-05-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
GlowMouse schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:30:
Eh, de meest korte klap is alsnog aangifte doen. Iets wat elke ondernemer moet. :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoozeWooz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-12-2020
Super bedankt voor alle info... Precies.. geen schriftelijke mededeling/brief of iets gekregen. Eerste bericht over aangifte begon gelijk over de boete. Heb dus geen aangifte gedaan inderdaad, mijn fout, erg stom.

Ik zal dan alsnog aangifte doen.. mag ik dan de acceptgiro verscheuren, of moet ik alsnog de 5215 euro krijgen en krijg ik pas de volgende ronde dat bedrag terug als correctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:30:
[...]

Dit gaat om omzetbelasting, dat is sowieso verplicht.
TS is niet eens belastingplichtig voor de omzetbelasting, omdat hij nooit (laat staan regelmatig) prestaties tegen vergoeding heeft verricht. Zonder uitnodiging rust op TS geen verplichting om aangifte te doen.

Wat TS moet doen, is binnen zes weken na dagtekening van de brief in bezwaar gaan. Doet hij dat niet (door bijvoorbeeld 'gewoon' aangifte te doen en af te wachten), worden de navorderingsaanslag en boete definitief, en moet je het 'geluk' hebben dat de heffingsambtenaar ambtshalve tot aanpassing overgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 29-05-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
BoozeWooz schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:36:
Super bedankt voor alle info... Precies.. geen schriftelijke mededeling/brief of iets gekregen. Eerste bericht over aangifte begon gelijk over de boete. Heb dus geen aangifte gedaan inderdaad, mijn fout, erg stom.

Ik zal dan alsnog aangifte doen.. mag ik dan de acceptgiro verscheuren, of moet ik alsnog de 5215 euro krijgen en krijg ik pas de volgende ronde dat bedrag terug als correctie?
Heb je inloggegevens voor de zakelijke site van de belastingdienst (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/)? En zo ja, als je daar inlogt, zie je daar dan opties voor het doen van Aangifte omzetbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daarvoor kun je ze 't beste even bellen. Ik heb dat ook ooit 's gehad maar dat ging om een beduidend lager bedrag dus dat heb ik gewoon betaald en even later weer teruggekregen. Daar ging minder dan een maand overheen.

Ik stel me inderdaad voor dat even 5000 euro lappen om 't later weer terug te krijgen lastig is, maar ik durf je niet te zeggen of je de betaling daarvan dan gewoon over kunt slaan.

En nogmaals die €65 wegens het niet doen van aangifte moet je sowieso betalen.

Oh en als je toch niks gaat doen met je bedrijf: vergeet niet het zooitje af te wikkelen: http://www.belastingdiens.../ik_stop_mijn_onderneming

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 29-05-2016 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
idd gewoon alsnog aangifte doen en even contact opnemen met de belastingdienst. De laatste (en enige gelukkig) keer dat mij dit gebeurde werd me geadviseerd het door mij uitgerekende daadwerkelijke bedrag met daarbij opgeteld de boete te betalen op het betalingskenmerk van de brief van de boete.... mijn boete was iets van 50 euro + x% van de aangifte, hetgeen in mijn geval een bedrag van ongeveer 150 euro was....
daarna kreeg ik een paar brieven die de boel rechttrokken (soort van creditering van de boete) en was het klaar...
de 65 boete ontkom je niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Super bedankt voor alle info... Precies.. geen schriftelijke mededeling/brief of iets gekregen. Eerste bericht over aangifte begon gelijk over de boete.
Heb je ook online gekeken? Als je niet bent uitgenodigd, moet je binnen zes weken na dagtekening van de andere brief deze brief aan De Belastingdienst sturen:
[plaats], [datum]

Ik ga in bezwaar tegen de naheffingsaanslag met kenmerk ....., en de daarbij opgelegde verzuimboetes. Ik ben niet uitgenodigd tot het doen van aangifte, en was ook niet verplicht om een verzoek tot uitnodiging in te dienen. Artikel 3 van de Uitvoeringsregeling AWR 1994 legt slechts een verplichting tot het doen van een uitnodigingsverzoek op aan belastingplichtigen. Ik ben echter geen belastingplichtige voor de Omzetbelasting, omdat ik nooit leveringen of diensten tegen vergoeding heb verricht. Ik ben daarom tevens geen omzetbelasting verschuldigd. De aanslag en boetes dienen daarom tot 0 te worden gereduceerd.

Groetjes van ....
[handtekening]
Als je deze brief stuurt, krijg je automatisch uitstel van betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:25
Weet je, uit eigen ervaring (vorig jaar juni) kan ik vertellen dat het verstandiger is om eerst het gehele bedrag over te maken naar de belastingdienst aangezien de afdeling die jouw bezwaar afhandelt, en de afdeling die het geld int, langs elkaar werken. Als je gelijk krijgt van de afdeling die jouw bezwaar afhandelt dan krijg je het oorspronkelijke bedrag gewoon teruggestort (bedrag exclusief boete, boete ben je sowieso kwijt). Echter, de afdeling die het geld probeert te innen zal desondanks nog steeds brieven sturen met het verzoek om te betalen.

Hier was ook een fout gemaakt door de boekhouder waardoor er meer omzetbelasting werd berekend dan nodig was. Eerst bezwaar gemaakt en de brief met betalen genegeerd. Echter, toen kwamen de brieven met boetes... Weer bezwaar laten maken door de boekhouder. Wel kregen we een brief dat ze een bedrag wilde terugstorten, maar de rekeningnummer was bij hun niet bekend. Aangezien we dachten dat ze het automatisch zouden vereffenen hebben we deze gewoon genegeerd. Toen kwam dus de brief dat men maatregelen zouden nemen (deurwaarder, toeslag etc.) en hebben we pas betaald. Achteraf zijn we tot conclusie gekomen dat het handiger is om eerst te betalen en dan bezwaar in te dienen. Andere mensen gaven ook het advies om eerst te betalen en dan pas bezwaar in te dienen aangezien belastingdienst inefficiënt is.

Zover ik weet, krijg je eerst een herinnering om te betalen (met de waarschuwing voor een mogelijke boete,) dan een brief met bedrag plus boete, dan weer een brief met boete plus verhoogde boete en dan krijg je laatste waarschuwing dat ze gerechtigd zijn om het geld te innen en indien je niet binnen 5 (?) werkdagen betaald ze gepaste maatregelen zullen treffen.

[ Voor 11% gewijzigd door Exor op 29-05-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54

Lordy79

Vastberaden

Mijn ervaring is dat je het beste kunt bellen met de belastingtelefoon en vragen hoe het opgelost kan worden. Als je aangeeft dat de aanslag eigenlijk nihil (nul) moet zijn dan denk ik dat ze je wel willen helpen en ik denk dat ze je adviseren om een officieel bezwaarschrift, schriftelijk in te vullen.
Meteen een boete voor te laat vind ik wel 'hard'. Ik ben ook wel eens te laat geweest met BTW en kreeg een waarschuwing. Als je binnen een jaar dan nog een keer te laat bent krijg je wel een boete.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 10:21
Zoals eerder genoemd, er is niet aan de hand! Mijn vriendin heeft nog een slapende onderneming en vergeet om de zoveel tijd de omzet door te geven. Gevolg is een boete en een schatting van 5/6000 euro.

1) Geef je omzet door via de gebruikelijke weg
2) Teken bezwaar aan tegen deze aanslag met als reden 'vergeten' + '0 omzet'
3) Betaal de boete a +/- 90 euro omdat je geen aangifte hebt gedaan
4) haal opgelucht adem
5) Schrijf je uit bij de KVK om zelfde riedel een kwartaal later te voorkomen.

(Wellicht overbodig, maar maak geen geld over! bezwaar is afdoende om vervolgens een herbereking te krijgen)

[ Voor 10% gewijzigd door Lumics op 30-05-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uitschrijven bij de KvK heeft natuurlijk geen effect bij de belastingdienst, of op wat dan ook eigenlijk behalve je lidmaatschap bij de KvK. Je zult gewoon je zaak moeten sluiten, je btw.nr opheffen bij de belastingdienst.

Verder snap ik niet dat TS niet gewoon de belastingdienst belt, zij sturen je toch een brief, wie kan er nou beter vragen over die brief beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crucialxnick
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-08 21:06
http://www.belastingdiens...ingsaanslag_btw_ontvangen

Wellicht een handige link voor mensen die zich afvragen hoe het zit in welke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:36
Ik heb een zelfde situatie meegemaakt. Toen heb ik direct de boete overgemaakt, en vervolgens bezwaar aangetekend. Na een paar weken werd dat goedgekeurd. Ondertussen ook alsnog aangifte gedaan.

In principe kost het je dan alleen de boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

De stappen te nemen zijn als volgt:

*Checken of je ooit een brief hebt gehad om aangifte te doen, waarschijnlijk wel, zo nee, meldt dit ook bij het bezwaar maken.
*Alsnog aangifte doen over betreffende tijdvak.
*Bezwaar maken tegen deze aanslag en melden dat je als nog aangifte hebt gedaan(eventueel kopie bijvoegen), maar wel zeker vragen om uitstel van betaling van het omstreden bedrag.
*Niet betalen
Bij aanmaning even bellen met de belastingdienst, want het gaat zo als eerder gemeld wel langs elkaar heen, maar door te bellen, wordt dat meestal wel recht gezet.

Als dit de eerste keer is dat je te laat bent, wordt de boete waarschijnlijk helemaal gecanceld.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cent58
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09-2017
Belastingdienst stuurt slechts 1 keer in een boekjaar een brief waarin staat wanneer aangifte Ob gedaan en betaald moet zijn. Dit is meestal aan het begin van het boekjaar.
Je bent als ondernemer verplicht om aangifte OB te doen als ze jou onderneming hebben beoordeeld als onderneming voor de omzetbelasting.
Remedie: 1. Zo snel mogelijk aangifte doen met je ondernemers login gegevens.
2. Op hetzelfde pagina ga je naar overige formulieren.
3. Bezwaar maken tegen aangifte OB(hier vul je in aanslagnummer, bedrag waartegen je bezwaar maakt en een invulblok waar je toelichting kan geven). Meestal worden ook boetes de eerste keer terug gedraaid, maar inderdaad, voor het niet doen van de aangifte ligt het aan de ambtenaar.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BoozeWooz schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:26:
Beste Tweakers,

Ik krijg dus net een brief binnen dat ik 5215 euro moet betalen :/; deze brief is gericht aan mij, dus niet naar mijn bedrijf (want eenmanszaak).
Jij en je eenmanszaak zijn hetzelfde. Je hebt met het beginnen van een eenmanszaak geen aparte rechtspersoon opgericht.

Je hebt nu voor aangifteverzuim en betaalverzuim een boete gekregen. Het aangifteverzuim zal ongetwijfeld blijven staan, de rest is door in bezwaar te gaan nog wel te corrigeren.

Doe er in ieder geval iets mee, negeren is zinloos en omdat je een eenmanszaak hebt zal uiteindelijk (na lang genoeg dit te negeren) er beslag worden gelegd. De belastingdienst kan daarin vrij ver gaan met dwangbevelen en overheidsvorderingen. Dit is uiteraard wel de ultieme consequentie en heel ver waarvan je nu bent, maar je moet hier wel actie op ondernemen. De Belastingdienst wordt gedurende het proces steeds minder coulant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Overigens: als je de belastingdienst had gebeld hadden ze je ook verteld dat je alleen het boetedeel moet betalen. Die circa 5k is gewoon een schatting en je kunt, zoals anderen, alsnog aangifte doen. FF bellen kost je een stuk minder tijd dan hier posten.

https://niels.nu

Pagina: 1