Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Instabiel netwerk of internet

Pagina: 1
Acties:

• ethefrankenic
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-10 17:37
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om te kijken waar het probleem zit met ons instabiel netwerk.
Mijn vrouw klaagt dat het internet van haar computer soms wegvalt (zeer kort).

nu weet ik niet of het internet wegvalt of dat het wifi signaal wegvalt.
m.a.w. moet ik het in de router zoeken of in de modem/internetaansluiting.

Bestaat er een eenvoudig windows programma die dit kan loggen?
Zodat ik aan het einde van de dag kan zien dat bijvoorbeeld 2 keer het internet is weggevallen, terwijl de wifi verbinding wel in stand bleef.

Alvast bedankt voor de hulp

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ping -t 8.8.8.8 :?

Serieuzer: er is geen magic bullet die alle werk voor je kan doen. Wat je moet doen is duidelijk krijgen hoe je netwerk in elkaar zit en hoe het gedrag op verschillende plekken is.

Je hebt het over de computer van je vrouw en over WiFi. Ik neem aan dat die dus via WiFi ergens mee verbonden is. Waarmee? En hoe is de verbinding daarvandaan naar het internet?

Je zegt niets over je eigen computer. Dat impliceert dat jij dezelfde problemen niet ervaart. Hoe is die computer aangesloten op het internet?

Je hebt het over wegvallende internetverbinding bij goede WiFi. Dat is opvallend - en staat haaks op normale verwachting, namelijk dat WiFi inherent vrij brak is terwijl een normale internetverbinding stabiel zou moeten zijn. Waarom vermoed je dat dit het geval is? Wat voor internetverbinding heb je überhaupt?

Oslik blyat! Oslik!

• ethefrankenic
Sorry, voor gebrek aan duidelijk informatie.

Het gaat om kabelinternet van Ziggo. Komt binnen via cisco modem/router (router functie gebruiken we niet, want deze is slecht). hierachter zit een linksys e2000.

Het normale internet gebruik is geen probleem, hier is eigenlijk niets aan te merken.
Echter gebruikt mijn vrouw bepaalde software om op de portal van een leverancier te komen (mijn vrouw werkt van huis uit) deze geeft soms de melding dat de verbinding verbroken is en dan moet ze vaak weer aardig wat werk opnieuw doen. Als mijn vrouw dan internet probeert. werkt dit gewoon. het lijkt alsof het om een zeer korte onderbreking gaat.

Het treed ook niet consistent op. sommige dagen een paar keer per dag, en dan gebeurt het weer een paar dagen niet. Ik heb hem nu 2 dagen aan een netwerkkabel hangen (kris-kras door het hele huis). tot nu toe heb ik nog geen klachten gehoord. het is alleen behoorlijk lastig om dit als permanente oplossing te gebruiken. dan moet ik door een betonnen vloer en 2 wanden boren en hier heb ik geen zin in.

Het zou dus mooi zijn als er één of andere monitor tool is die de netwerkverbinding in de gaten houdt zodat ik achteraf kan zien wat er gebeurt is.

Het was overigens maar een voorbeeld dat internet wegvalt bij goede wifi. het is inderdaad logischer als het de wifi is. maar als de wifi wegvalt geeft de computer normaal gesproken toch aan dat hij zijn verbinding kwijt is en dan duurt het weer een paar seconden voordat de verbinding hersteld is.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:33
Begin eens met via LAN werken als het mogelijk is? Desnoods een dagje quick and dirty kabel door je huis.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ethefrankenic schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:10:
Het gaat om kabelinternet van Ziggo. Komt binnen via cisco modem/router (router functie gebruiken we niet, want deze is slecht). hierachter zit een linksys e2000.
Als je het zo stellig post, is het "jouw" probleem; blijkbaar werkt iedereen in huis met de WiFi van de Linksys en die lijkt weg te vallen. Wat je ook al zegt; als het met de kabel gaat, werkt het wel vlekkeloos.

Je vergeet allen te vermelden (en eventueel te testen) of je op 2.4GHz of 5GHz issues hebt met WiFi; aangezien 2.4GHz nogal gevoelig is voor "overbelasting" door de 1600 andere buren, lijkt het me raadzamer om te proberen op 5GHz te werken of om een instelling voor je 2.4GHz te realiseren op een kanaal wat zo leeg mogelijk is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Jee, linksys e2000, dus geen externe antennes en geen 2.4/5 simultaan gebruiken. Zou me niets verbazen dat de linksys het probleem is wanneer dat door een muur heen moet.

Overigens is het ook niet echt het snelste apparaat. Zelfs standaard UBee modem doet het beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2016 22:20 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 19:20

Felyrion

goodgoan!

Hiervoor kan ik zeer het tooltje ping monitor van Emco aanraden. Voor dit doeleinde gratis te gebruiken.

Zie:
http://emcosoftware.com/ping-monitor

Dit tooltje installeren op de pc van je vrouw en pingen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (google). Dit tooltje houdt dan zolang de pc aanstaat bij hoe stabiel de verbinding is, en wanneer deze weggevallen is.

Liefst ook op een pc met een vaste verbinding testen.

De tool kan dan een rapportje genereren met momenten waarop de verbinding weggevallen is.

Let wel, het is niet 100% waterdicht omdat de pings maar met een bepaalde interval verstuurd worden(wel instelbaar overigens, bij config even aangeven dat ping interval 1 sec is, dan meet hij iedere seconde) .

[ Voor 8% gewijzigd door Felyrion op 29-05-2016 22:24 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En die is wel goed? De e2000 ook van Cisco en komt uit zelfde periode en is qua WiFi vergelijkbaar met de slechtste van de Cisco modemrouters :o

Sowieso, welke Cisco modem/router dan exact? En wat zou er precies mis zijn met de routerfunctie - is misschien relevant hier?
Het normale internet gebruik is geen probleem, hier is eigenlijk niets aan te merken.
Echter gebruikt mijn vrouw bepaalde software om op de portal van een leverancier te komen (mijn vrouw werkt van huis uit) deze geeft soms de melding dat de verbinding verbroken is en dan moet ze vaak weer aardig wat werk opnieuw doen. Als mijn vrouw dan internet probeert. werkt dit gewoon. het lijkt alsof het om een zeer korte onderbreking gaat.

Het treed ook niet consistent op. sommige dagen een paar keer per dag, en dan gebeurt het weer een paar dagen niet. Ik heb hem nu 2 dagen aan een netwerkkabel hangen (kris-kras door het hele huis). tot nu toe heb ik nog geen klachten gehoord. het is alleen behoorlijk lastig om dit als permanente oplossing te gebruiken. dan moet ik door een betonnen vloer en 2 wanden boren en hier heb ik geen zin in.
Dat wijst sterk op WiFi. En betrouwbare WiFi door een betonnen vloer en twee wanden is allerminst een sinecure.

Sowieso - betonnen vloeren wijzen doorgaans op (loze) leidingsbuizen. Als je eentje hebt naar die kamer of in ieder geval die verdieping zou je zonder boorwerk makkelijk een kabel naar boven kunnen krijgen :)
Het zou dus mooi zijn als er één of andere monitor tool is die de netwerkverbinding in de gaten houdt zodat ik achteraf kan zien wat er gebeurt is.

Het was overigens maar een voorbeeld dat internet wegvalt bij goede wifi. het is inderdaad logischer als het de wifi is. maar als de wifi wegvalt geeft de computer normaal gesproken toch aan dat hij zijn verbinding kwijt is en dan duurt het weer een paar seconden voordat de verbinding hersteld is.
Hier doe je een waarschijnlijk onterechte aanname. Het is prima mogelijk dat een WiFi-verbinding wel in stand blijft zonder dat er ook maar een bit aan data overheen kan gaan. Dat leidt geheid in de VPN-achtige software van je vrouw tot verlies van verbinding :o

Gegevens worden om over WiFi verzonden te worden gemoduleerd. Dat kan op verschillende manieren, waarbij hogere modulatie meer data kan vervoeren, maar gevoeliger is voor verstoring. Bij goed signaal zullen AP en station (client) onderling goed afspreken waarmee te communiceren en zal dat stabiel zijn, maar bij marginaal signaal is het verschil tussen signaal en ruis erg klein waardoor er die inschatting er regelmatig naast zal zitten. Dan kan data verloren gaan. Nu is afgesproken dat de keepalive packets die de verbinding in stand houden altijd met de laagst mogelijke modulatie verstuurd worden. Dat is eigenlijk te traag voor normaal dataverkeer, maar het zorgt dat de verbinding ook bij uitermate beroerde omstandigheden overeind blijft. Leuk, maar je hebt er voor je data niets aan en zaken die afhankelijk zijn van (een minimale) dataoverdracht klappen er evengoed uit.

Ik vermoed dan ook dat je qua WiFi met die betonnen vloer en muren in een marginale situatie zitten en eens in de zoveel tijd net te slecht worden voor minimale gegevensoverdracht die de app van je vrouw vereist. Dat kan komen door verstoring (microgolfoven die even aan staat bij jullie of de buren, iemands draadloze deurbel die afgaat of een buur die z'n WiFi-verbinding even heftig gebruikt) of door net iets meer demping, bijvoorbeeld een deur die dicht gaat, of iemand die anders gaat zitten (mensen zijn flinke dempers voor WiFi). Juist omdat het ws bij voorbaat zo marginaal is, is niet veel nodig om het eruit te laten klappen.

Advies:
Kijk nog even aan met die netwerkkabel voor de zekerheid. Als je het zeker denkt te weten, trek de kabel eruit en werk weer draadloos. Komt het probleem terug, dan weet je het zeker: je moet met een kabel die betonvloer overbruggen. Compromis is dat je vervolgens een AP boven neerzet en het laatste stuk (zonder betonvloer) alsnog draadloos doet, maar ik zou stellen dat als je toch bezig bent je het gewoon goed moet doen. Zeker als iemands broodwinning afhankelijk is van een stabiele verbinding. Je gaat ook geen leaseauto accepteren met een wiel die los hangt...

Oslik blyat! Oslik!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06

Setje power-line adapters halen en dan kijken dat je op dezelfde groep aansluit. Ik lees hier vaak reacties over problemen met zulke adapters, maar mijn ervaring is dat ze doorgaans stabieler werken dan wifi..

• ethefrankenic
Allen heel hartelijk bedankt voor de snelle reacties. genoeg stof om te proberen.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Powerline kan inderdaad prima werken of juist ook brak zijn.... dat hangt echter af van veel factoren wat heel lastig is om in te schatten...maar vaak zeker voor zo'n afstand is het wel beter dan WiFi.

Beste oplossing is netwerk kabel leggen, dat werkt gewoon altijd.

Powerline is wat dat betreft 2e keuze. Nou zit je bij ziggo. Je zou dan een "extra WiFi punt vis het stopcontact" kunnen proberen via ziggo. Dat is een setje powerline adapters waarbij als extra in 1 van de 2 een WiFi AP is ingebouwd ( maar deze heeft daarnaast ook nog een gewone Lan aansluiting welke ik zou adviseren te gebruiken).

Werkt het niet goed stuur je ze binnen 30 dagen retour en krijg je je geld terug....en kun je de kabel gaan leggen.

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik heb een vergelijkbaar problem, ben Ziggo klant (vroeger UPC) en heb een Cisco EPC 3212 modem met daarachter een TP-Link Archer C7 AC1750 router (vrij nieuw).
Ik heb het problem op mijn game computer die via LAN rechtstreeks op de router is aangesloten (geen switches ertussen).
De verbinding valt soms een paar seconden weg, soms een paar minute.
Soms 5 dagen niet, en dan weer 6 keer in een kwartier.
Ook alds het network nauwelijks belast is (2 persoons huishouden, smorgens om 06:00 uur).
Het kan aan Ziggo liggen, aan het modem, aan de bekabeling en nog aan mijn PC.
Ik heb er nu een logger op zitten (pingt elke 2 seconden 3 verschillende IP adressen) en deze bevestigd het wegvallen.
Modem is al vrij oud en heft eerder problemen gehad, die zijn toen (1 jaar geleden) opgelost door een nieuwe voeding (stekkertrafo).
Andere kabel al geprobeerd, maar misschien nog niet lang genoeg.
Wat is wijsheid, alles een voor een proberen uit te sluiten, PC rechtstreeks op modem?

Cititzen of Ladonia

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-11 09:07
Wat in ieder geval handig om te weten is of je verbinding wegvalt tussen jouw computer en de router, of dat het probleem zit tussen de router en Ziggo. Om dat uit te sluiten zou je inderdaad je computer rechtstreeks kunnen aansluiten op de modem. Als je dan nog steeds het probleem ondervindt, weet je dat het probleem zeer waarschijnlijk niet bij je router zit.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Sorcees je kan beter een nieuw topic maken voor je probleem. meestal kijkt men naar de startpost om te zien hoe de situatie is en reageert men daar op.

Je geeft aan dat je ziggo hebt met cisco en daarachter een archer C7. Heb je de ziggo modem in bridge modus (laten) zetten? Zo niet, heb je nu waarschijnlijk een router achter een router wat problemen kan geven. In dat geval kun je de archer C7 beter als AP gebruiken. (hij heeft vast een AP modus).

Mocht je hem wel in bridge hebben staan, haal hem er dan uit en probeer het eens rechtstreeks op de ziggo router. Hier kun je gelijk je lijn statusen bekijken. De ziggo modem router is een prima router overigens, het accespoint (= WiFi) is vaak wat minder, maar dat kun je gewoon uit zetten en daarvoor je Archer blijven gebruiken.

Als je wat meer informatie wilt over dit probleem raad ik je aan om zelf even een nieuw topic te maken en daar even in de startpost duidelijk bij te zetten hoe je alles hebt aan gesloten (ziggo modem in bridge of niet) en of er verder ook problemen zijn met andere computers+ wat er verder nog aan je netwerk hangt.

Als je niet zeker weet of je modem in bridge staat of niet, kijk dan even naar het WAN ip van je Archer. Als dat iets is van 192.168.XXX.XXX, dan staat je ziggo modem niet in bridge.
Pagina: 1