Trage SSD, Zelfs na herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• mdethmers
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06-2021
Hallo, hierbij mijn eerste post op dit tweakers forum, dus sorry als ik te weinig info etc. geef, maar ik zal mijn best doen!

Ik heb een Sandisk 120GB SSD, welke ik gebruik als opslag voor Windows 10. Ik heb windows 7 overgezet van mijn HDD naar mijn SSD, zonder herinstallatie, en vervolgens vanaf mijn SSD geüpgraded naar windows 10. Opstarttijden van de harddrive waren ongeveer 50 seconden, en na de upgrade naar de SSD waren de opstarttijden ong. 30 seconden.

Nog steeds aanzienlijk langzaam, maar dacht dat dit kwam door het spiegelen van de OS naar de SSD.

Nu toch de tijd kunnen vinden om windows opnieuw te installeren, zodat ik toch die opstarttijden van 10- seconden kan ervaren. Helaas is dit nu nog steeds niet het geval... :( de opstarttijden zijn nu rond de 20 a 25 seconden, waar ik nog steeds niet tevreden over ben.

Natuurlijk heb ik ook de lees en schrijfsnelheden gebenched van de SSD, welke op 480+- mb/s lees en 160 mb/s schrijf liggen. ook staat hij op AHCI modus ingesteld. de SSD zit op de Intel Sata3 poort van een Gigabyte z68-ud3h-B3. Het Mobo heeft ook 2 Marvell sata3 poorten, zouden deze verbetering kunnen brengen?

Laatst ook windows 10 op een SP (chinees merk?) 120GB SSD geïnstalleerd, en daar lagen de opstartsnelheden op een nette 5 seconden...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik kan het probleem niet zo snel vinden... :X

(setup:
intel i5 2550k
Z68-UD3H-B3
R9280x
600W voeding
2TB HDD
120GB SSD
16GB RAM)

[ Voor 3% gewijzigd door mdethmers op 29-05-2016 19:58 . Reden: specs erbij geplaatst ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is die 20-25 seconden na de bios of heb je die meegerekend?

• mdethmers
bedankt voor de reactie. de opstarttijden zijn na de Bios genomen. Met bios zullen de tijden rond de 4 seconden langer zijn.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sowieso zijn je boottijden van je systeem geen benchmark voor de SSD. Daar kunnen zoveel meer factoren verantwoordelijk zijn voor delay's tijdens het booten. Draai even, bijvoorbeeld, downloads: AS SSD Benchmark 1.9.5986.35387

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• fm77
  • Niet online
Weet je zeker dat hij niet alsnog start van de hd? (Suffe vraag, maar je weet maar nooit..)
Ook al je boot (en opslag) instellingen nagelopen in je bios?
Room42 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:04:
Sowieso zijn je boottijden van je systeem geen benchmark voor de SSD. Daar kunnen zoveel meer factoren verantwoordelijk zijn voor delay's tijdens het booten. Draai even, bijvoorbeeld, downloads: AS SSD Benchmark 1.9.5986.35387
Volgens mij gaat het hier om een kale installatie. Dan zou het toch wel snel moeten gaan.

[ Voor 62% gewijzigd door fm77 op 29-05-2016 20:08 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04

Tazzios

..

Heb je bij het opnieuw installeren van windows de bestaande partities weg gegooid? Mogelijk zijn ze niet aligned.

• mdethmers
@Evanescent: heb al een bench gedaan: 480MB lees en 160MB schrijf.

@fm77: neenee ;) SSD is alleen voor de OS, de rest staat op de HDD. welke instellingen zou ik dat moeten aanpassen etc? quick boot etc. staat al enabled.

@Tazzios SSD bestaat uit 3 partities. 1 van 600MB (voor systeem gereserveerd), 1 normale van 119GB en 1 kleine partitie van 7MB (welke niet is toegewezen?)

• fm77
  • Niet online
mdethmers schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:32:
@fm77: neenee ;) SSD is alleen voor de OS, de rest staat op de HDD. welke instellingen zou ik dat moeten aanpassen etc? quick boot etc. staat al enabled.
Dat zag ik achteraf idd al staan... Dan wordt het lastig om uit te zoeken waar het probleem zit.
Je zou eens bij Taakbeheer>Opstarten kunnen kijken of daar wat staat dat veel tijd opneemt.

Daarnaast is 20-25 seconden eigenlijk nieteens zo heel erg lang voor een boot :P

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet alle systemen kunnen snel starten. Ik heb een z68 bord, Crucial mx256 GB (veel sneller dan jouw ssd) en die boot in 26 seconden (power-on to desktop) met HHD aangesloten of 21 seconden zonder HDD.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:53
update de drivers eens van de chipset en ook van de sata controller,dat wil wel vaker eens helpen,met traag opstarten

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
Je zou voor test (ja, ik heb de bovenstaande tekst goed gelezen) de harddisk eens kunnen loskoppelen en kijken of je systeem nog boot.
Als dat niet zo is, staat een deel van de opstartbestanden (bootsector e.d.) nog op de harddisk en dat gaat gewoon niet snel.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
heb zelf een gigabyte z68xp-ud4, heb laatst de bios vernieuwd naar UEFI BIOS update die beschikbaar was voor mijn bord en sindsdien boot de boel een stuk sneller hier.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

nIghtorius

Poef!

@Evanescent: heb al een bench gedaan: 480MB lees en 160MB schrijf.
ruwe doorvoersnelheden zijn helemaal niet interessant voor boottijden. Het zijn de IOPS (I/O operations per second) die hier veel meer interessant zijn.

Kun je deze even posten?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04

Tazzios

..

..

@Tazzios SSD bestaat uit 3 partities. 1 van 600MB (voor systeem gereserveerd), 1 normale van 119GB en 1 kleine partitie van 7MB (welke niet is toegewezen?)
Dat is nog geen antwoord op de vraag. :P Controleer of de partities aligned zijn.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
20-25 seconden is niet bepaald traag.
Vertoont de schijf ook deze traagheid als je applicaties start / cq. met programma's aan het werken bent ?

Wie du mir, so ich dir.

• mdethmers
@Reepje dat snap ik, maar had juist een ssd gekocht om wat sneller op te starten ;) tevens staan er ook videos waar er met een z68 board binnen 5 seconden incl. bios word opgestart.

@freaky35 gedaan, geen significant verschil.. helaas.

@Renault hier begint het interessant te worden. HDD losgekoppeld en in 7 seconden excl. bios op mijn bureaublad gekomen. hierna weer de HDD aangekoppeld, en tijden het opstarten voor een seconden een scherm gezien waar ik (waarschijnlijk) kon kiezen tussen windows 7 of windows 10. helaas verdween dit scherm snel en kon ik niet lezen wat hier stond.

voordat de SSD was aangeschaft, stond windows 7 op de HDD, welke ik gecopied heb naar de SSD (met zon tool :p). ook is de kleine partitie (gereserv. voor systeem) nog achtergebleven op de HDD. zou dit de enorme vertraging kunnen verklaren?

@popie ik zag inderdaad ook dat de nieuwe eufi bios je een stuk sneller laat booten. ik wacht nog even op de officiële versie (of is die al uit?)

@nIghtorius ik zie helaas geen bench die deze info geeft... een suggestie?

@Tazzios hier de resultaten. schijf 1 = SSD schijf 0 = HDD
Nummer/4096:
Schijf 1 partitienummer 0: 256
Schijf 1 partitienummer 1: 153856
Schijf 0 partitienummer 0: 2,375 <- hier klopt iets niet?
Schijf 0 partitienummer 1: 256
Schijf 0 partitienummer 2: 25856

@eheijnen hier heb ik helaas nooit wat van gemerkt, gezien ik op de 120GB niks meer dan windows en kleine programma's heb staan. windows start alleen langzaam op :p

EDIT:
hij geeft me een keuze om windows 10 of windows 7 te laten opstarten. voor het proberen maar eens windows 7 geprobeerd, welke hij (gelukkig 8)7 ) niet kan vinden. waarschijnlijk heeft dit toch iets te maken met de partitie op de HDD? ook start hij nu een stuk sneller op, maar laat tussendoor dus dat keuzemenu zien :$
http://static.tweakers.ne...3rbzr32Ae2lgi3LZ/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mdethmers op 30-05-2016 19:59 . Reden: toevoegen foto ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Wat Renault, Popie (die nieuwste BIOS niet-beta versie)en Evanescent zeggen. Post even een screenshot van AS SSD.

Daarnaast wat is het model van je Sandisk SSD? Afgezien dat 120GB SSD's sowieso al wat aan de trage kant zijn, zit er tussen modellen onderling ook veel verschil.

Je mainboard heeft ook nog een aparte USB3 chip van Etron. Mogelijk dat de drivers de opstart procedure vertragen, dat heb ik vaker mee gemaakt. Kun je proberen door in je bios even als test dat onderdeel uit te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door rookie no. 1 op 30-05-2016 21:19 ]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
Denk niet dat er nog een nieuwe bios komt voor een platform wat alweer oud word. De beta versie werkt prima verder hier.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002

nIghtorius

Poef!

het opstarten menu kun je aanpassen door even start -> uitvoeren -> msconfig -> ok te doen.
dan tabblad "Computer opstarten" de Windows 7 opstart optie te verwijderen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
mdethmers schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:21:

EDIT:
hij geeft me een keuze om windows 10 of windows 7 te laten opstarten. voor het proberen maar eens windows 7 geprobeerd, welke hij (gelukkig 8)7 ) niet kan vinden. waarschijnlijk heeft dit toch iets te maken met de partitie op de HDD? ook start hij nu een stuk sneller op, maar laat tussendoor dus dat keuzemenu zien :$
http://static.tweakers.ne...3rbzr32Ae2lgi3LZ/full.jpg
Het kan zijn dat hij probeert te booten naar de windows 7. Dat lukt niet waardoor die door gaan naar windows 10 mij hij probeert het wel. Beide schijven helemaal formatteren en opnieuw proberen

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
Ik heb vandaag ook mijn PC opnieuw geinstalleerd en had hetzelfde probleem. Bij mij waren het echter 2ssd's en een nieuwe msata. De 2 SSD's heb ik losgekoppeld, en toen windows op de msata geinstalleerd, toen de SSD's weer aangekoppeld en via het boot menu vamaf de mSata schijf geboot. Beide ssd's geformatteerd en ik boot in 5-10 seconden.

Mijn advies : HDD loskoppelen, windows installeren op de ssd, de hdd aansluiten, via het bootmenu (f12 oid) van de ssd opstarten, en de hdd formatteren. Dan staat je boot sector op de ssd, en is de hdd helemaal leeg zodat die niet vertraagd

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Je hebt een BCD-probleem,er staan oude verwijzingen naar niet bestaande schijven en installaties in.

Als je niet wil herinstalleren kan je proberen om met een tooltje als bcdedit/bootrec de bootstore op te ruimen.
(http://pcsupport.about.co...ild-bcd-store-windows.htm in het Engels en een omgekeerd probleem, zelfde oplossing)

Anders moet je bij de herinstallatie niet vergeten om alle partities op de ssd te verwijderen.

In beide gevallen de hdd eerst loskoppelen

• mdethmers
@rookie no. 1: laatste bios update is geïnstalleerd. SSD is een sandisk PLUS 120GB SSD. usb3 zal ik uitzetten.

@MichaelvD2203: denk dat dit ook het geval is. waarschijnlijk zal dit wel geüpdatet zijn toen ik de HDD loskoppelde en toen booten, waarna hij vervolgens wel het keuzemenu liet zien.

@thomas1907: formateren van de HDD gaat hem niet worden. staan rond de 200 games op, dus dan wacht ik liever wat langer dan deze allemaal kwijt te zijn ;)

@MJanzn: ik heb een soortgelijke oplossing gevonden om de partitie te verwijderen. hierbij mijn oplossing:

nadat @Renault me op weg hielp met de tip om de HDD los te koppelen en te booten, kwam ik tot de "conclusie" dat tijdens het mirroren (?) van de os van de HDD naar de SSD de partitie met oude verwijzingen is blijven staan op de HDD, welke dus verkeerde verwijzingen had.

vervolgens heb ik "MiniTool Partition Wizard Bootable 9.1" gedownload (de gepirate, omdat de gratis versie geen dynamische schijf aanpassingen ondersteund) , omdat ik via windows zelf de oude partitie niet kon verwijderen. dit op mijn USB gezet en vervolgens via de usb in de wizard geboot. hier heb ik simpel de oude partitie verwijdert, en terug in windows geboot. hierna startte windows in 6 seconden op, zonder nog enige meldingen of menus te tonen.

Heel erg bedankt voor alle hulp! zonder jullie was ik hier zeker niet uitgekomen.

• rookie no. 1
Mooi, 6 seconden is heel netjes.

Verder over het model (Sandisk Plus) en capaciteit (120GB) kan je wel zeggen dat je één van de meest trage SSD's van de huidige- en afgelopen generaties te pakken hebt. Met de snelheid die je nu hebt mag je blij zijn.

• mdethmers
dat kan wel kloppen ja. ssd zit er nu al een jaar in en was toen ook al niet de duurst :p
mischien ooit een andere, maar met deze boost ben ik al zeer tevreden. :D

• rookie no. 1
Mooi! Als jij tevreden bent, zijn wij tevreden :D
Pagina: 1