Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor informatica studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

De laptop is voor gebruik op een informatica studie. Buiten dat om zal ik de laptop niet veel gebruiken voor andere dingen. Ik wil Windows gaan gebruiken. Gamen doe ik op een andere laptop. (https://www.hogeschoolrot...elor/informatica/voltijd/). Wat er allemaal op de studie gaat gebeuren is niet echt vertelt alleen de globale lijn (websites, games & apps bouwen) is vertelt. Verder zijn de specs die op de site te vinden zijn vrij verouderd dus kan hier niet echt veel mee.

Wat is je budget?

900 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ja maar ik zal gaan reizen met de metro dus zal het daar niet gaan gebruiken (dit is ook maar 40 minuten). Maar voor op school wil ik toch wel een lange accuduur

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst heb ik Lenovo maar ik sta open voor suggesties. Ik heb gekeken naar de volgende modelen:
http://tweakers.net/price...80n4012fnx/specificaties/
http://tweakers.net/price...ga-500-14-80n4012rnx.html

Verdere voorkeuren:
i5 of hoger
14" niet groter (anders past het niet in me tas)
SSD?

Wat is nou echt de must have in een laptop voor zo'n studie?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 12:58 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:26
Zelf al iets gevonden?

Qua specificaties zul je waarschijnlijk niet veel nodig hebben.
Een SSD en een hoog resolutie (1080p) scherm zou ik wel adviseren.

Verwijderd

Topicstarter
Nog niets gevonden. Is een i3 of i5 aan te raden? Dit zou de zoektocht al een stuk makkelijker maken

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Studie Informatica? Mag ik nu raden of je theoretische informatica gaat doen? Of dat je 4 jaar lang als een malloot gaat programmeren? Of ga je iets met compliancy doen (en dus 95% alleen maar lezen)?

Neem toch aan dat de betreffende school wel een richtlijn kan afgeven wat je minstens in je laptop/PC moet hebben om opdrachten en andere zaken te kunnen voltooien?

Soortgelijke vragen (en betere topicstarts) staan ook in Laptop Aankoopadvies dus mogelijk dat je daar even een uurtje doorheen wil lopen om voor jezelf (en ons) meer informatie in de startpost te zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit is wel een beetje summier, en zoals DGonlag2 en MAX3400 al aangeven, enige inzet is wel gewenst daarbij hoort toch echt je eigen vooronderzoek.

Weet je al zo'n beetje wat je gaat doen? Wat voor programmeertalen je gaat leren? Wat voor IDE er wordt aangeraden door je opleiding?

Wat ik persoonlijk echt een must vind voor school/college/programmeren:
  • SSD, want van ene naar andere les, nog even wat in de trein doen, etc. etc.
  • FullHD, want programmeren op een brakHD lees: 1366x768 is echt niet leuk, onhandig en dit wordt zeer irritant.
  • Lange batterijduur, gezien je niet altijd bij colleges kan laden.
Een beetje Tweaker kan ook prima een non-ssd laptop kopen en hier zelf een ssd in monteren, dan de hdd in bijvoorbeeld een caddy zetten omdat dvds bijna toch niet meer nodig zijn.

Qua grote zou ik geen 17" nemen dit is veel te veel zeulen, 13" kan wel maar met FullHD is dat soms wel een beetje klein. Waarschijnlijk is een 14" of 15" het meest handig in dit geval.

Kom je ongeveer hier op uit: http://tweakers.net/categ...pBd7W-eVkbF6iXrP85j7TS9AQ

In één keer klaar ben je met: pricewatch: Asus R556LA-DM2549T maar wel 4GB wat wel krap is voor debuggen(lees 20 tabbladen + IDE).
Anders zoiets: pricewatch: Asus F555LA-DM2655T druk je een pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB of pricewatch: Crucial BX200 240GB in, koop er een caddy bij, trek de DVD er uit en zet daar je 1TB hdd in en je kan er vier jaar mee doorkomen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb informatie in de startpost veranderd en aangevuld

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
Misschien handig te vermelden dat de Hogeschool van jouw keuze ook nog "eisen" en "tips" heeft waaraan je laptop moet voldoen.

Verwijderd

Topicstarter
De hogeschool heeft niks mee gegeven over de eisen van de laptop. Maar ik zou graag willen weten of ik aan een i3 genoeg heb.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:19:
De hogeschool heeft niks mee gegeven over de eisen van de laptop. Maar ik zou graag willen weten of ik aan een i3 genoeg heb.
Ik denk niet dat je aan een i3 genoeg hebt, eerder een quad-core i5. Ik weet ook niet wat voor Informatica opleiding je gaat doen? Is dat puur programmeren of ga je ook VM's draaien?

Check dat even bij je opleiding.

hi!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Deze vraag is al minsten 10x voor gekomen de laatste maand. Zit er bij die antwoorden niet wat tussen? En wat vind je er eigenlijk zelf van dat je als informatica student niet weet wat je nodig hebt :p

• CCJJVV
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:19:
Sorry dat ik het moet zeggen maar dit bewijst maar weer dat je vooronderzoek dan simpel weg niet goed genoeg is.
Omdat je het blijkbaar niet kan vinden:
-Ga naar de link die jij gestuurd hebt
-Scroll naar onderen naar Praktische Informatie
-Klik op laptop
- Et voila

Als je het dan echt niet kan vinden wat met on waarschijnlijk lijkt hier het linkjehttps://www.hogeschoolrot...formatica/voltijd/laptop/

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CCJJVV schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:06:
Als je het dan echt niet kan vinden wat met on waarschijnlijk lijkt hier het linkjehttps://www.hogeschoolrot...formatica/voltijd/laptop/
Sorry hoor maar heb je dat zelf wel gelezen?

Aandachtspunten hardware
  • Processor: Intel i5 of i7
  • Geheugen: 8 GB RAM of meer
  • Harddisk: 320 GB of meer, 5400 RPM hard disk drive of sneller
  • Videokaart: DirectX 9 ondersteunende video card op 1024 x 768 of met een hogere resolutie (let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ gebruikt)
  • Optisch: DVD-ROM + DVD-Writer
  • Media: USB 2.0 (minimaal 1 poort), WLAN (IEEE 802.11g/n), Gigabit-LAN
  • Uitgangen: VGA, HDMI, Line-out
Algemene aandachtspunten bij aanschaf
  • Let op de duurzaamheid van de behuizing. De laptop wordt enkele alen per dag in en uit de tas gehaald en vervoerd;
  • let op het draaipunt van de schanieren van het beeldscherm. Het scherm wordt vele malen per dag geopend en gesloten. Het openen en sluiten moet soepel kunnen, maar er mogen geen 'dode punten' zijn waarbij het scherm heen en weer kan worden bewogen;
  • werktijd van de batterij. Essentieel voor de levensduur van de batterij is de eerste paar keer helemaal opladen en ontladen. Volg hierbij het instructieboekje nauwgezet;
  • aansluitpunt van de externe voeding. Deze moet degelijk zijn en op een strategisch punt zitten met het oog op stoten.
Een super underclocked i5 zijn er tegenwoordig ook in dualcores.
320GB harddisk op 5400 RPM, zijn er tragere HDD? Waarom is 8GB/i5/i7 nodig als je niet de ruimte hebt voor VM's, dus je kan aannemen dat ze geen VM's hebben bij die opleiding maar dan is er ook echt geen reden voor een i7 als je alleen een IDE gebruikt.
1x USB 2.0 :'( WLAN, Gigabit-LAN, minimaal Windows 7 maar minimaal is dan El Captain(of hoe dat heet) gelijk of beter en mag dat ook?
Zowel VGA ALS HDMI, high end laptops hebben tegenwoordig zelden nog VGA.

De algemene aandachtspunten zijn dan wel weer redelijk behalve natuurlijk de batterij werking want lithium-ion-accu.
Nu ben ik de 1024x768 videokaart nog vergeten te noemen. 8)7

• MAX3400

MAX3400

True schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:01:
[...]

320GB harddisk op 5400 RPM, zijn er tragere HDD? Waarom is 8GB/i5/i7 nodig als je niet de ruimte hebt voor VM's, dus je kan aannemen dat ze geen VM's hebben bij die opleiding maar dan is er ook echt geen reden voor een i7 als je alleen een IDE gebruikt.
Wat is alleen een IDE? Want als je de Pricewatch erbij pakt, zijn er voldoende 2.5" SATA-600 HDD's te vinden die ook niet verder komen dan 5400RPM. Sterker nog, er zijn ook SSHD's te vinden die hieraan voldoen. En met 8GB RAM en een SSHD, kan je, met enig hangen en wurgen, gewoon 6 volledige Server 2012R2 VM's draaien als test-opstelling.

Daarnaast, en dat is dan even op basis van de PDF vs. de topicstart; een Intel Core i3-5005U kan hier ook aan voldoen aangezien deze HT heeft en gewoon VT-x en VD-d meebrengt. Maar helaas is een Intel Core i3-5005U voorzien van shared video memory (tot maximaal 16GB volgens Intel) en voldoet dus "direct" niet aan de eisen uit de PDF.

Ik denk zelfs dat de eisen uit de PDF een deadlock gaan vormen; laptops met een dedicated GPU zoals een GT840M of M360, zijn dun gezaaid binnen het budget van de topicstarter.

• CCJJVV
True schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:01:
[...]

Sorry hoor maar heb je dat zelf wel gelezen?

Aandachtspunten hardware
  • Processor: Intel i5 of i7
  • Geheugen: 8 GB RAM of meer
  • Harddisk: 320 GB of meer, 5400 RPM hard disk drive of sneller
  • Videokaart: DirectX 9 ondersteunende video card op 1024 x 768 of met een hogere resolutie (let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ gebruikt)
  • Optisch: DVD-ROM + DVD-Writer
  • Media: USB 2.0 (minimaal 1 poort), WLAN (IEEE 802.11g/n), Gigabit-LAN
  • Uitgangen: VGA, HDMI, Line-out
Algemene aandachtspunten bij aanschaf
  • Let op de duurzaamheid van de behuizing. De laptop wordt enkele alen per dag in en uit de tas gehaald en vervoerd;
  • let op het draaipunt van de schanieren van het beeldscherm. Het scherm wordt vele malen per dag geopend en gesloten. Het openen en sluiten moet soepel kunnen, maar er mogen geen 'dode punten' zijn waarbij het scherm heen en weer kan worden bewogen;
  • werktijd van de batterij. Essentieel voor de levensduur van de batterij is de eerste paar keer helemaal opladen en ontladen. Volg hierbij het instructieboekje nauwgezet;
  • aansluitpunt van de externe voeding. Deze moet degelijk zijn en op een strategisch punt zitten met het oog op stoten.
Een super underclocked i5 zijn er tegenwoordig ook in dualcores.
1x USB 2.0 :'( WLAN, Gigabit-LAN, minimaal Windows 7 maar minimaal is dan El Captain(of hoe dat heet) gelijk of beter en mag dat ook?
Zowel VGA ALS HDMI, high end laptops hebben tegenwoordig zelden nog VGA.

De algemene aandachtspunten zijn dan wel weer redelijk behalve natuurlijk de batterij werking want lithium-ion-accu.
Nu ben ik de 1024x768 videokaart nog vergeten te noemen. 8)7
Volledig mee eens.

Natuurlijk zijn die specificaties een bij elkaar geraapt zooitje en zwaar gedateerd.
Het was mij ook meer te doen om die aandachtspunten en natuurlijk het aantonen dat hij gewoon weg niet goed gekeken heeft of ze er waren. Voor het zelfde geld waren ze wel up-to-date en kocht hij iets dat niet aan de eisen voldeed van de opleiding en dan zat hij met een laptop die niet voldeed.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MAX3400 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:12:
[...]

Wat is alleen een IDE? Want als je de Pricewatch erbij pakt, zijn er voldoende 2.5" SATA-600 HDD's te vinden die ook niet verder komen dan 5400RPM. Sterker nog, er zijn ook SSHD's te vinden die hieraan voldoen. En met 8GB RAM en een SSHD, kan je, met enig hangen en wurgen, gewoon 6 volledige Server 2012R2 VM's draaien als test-opstelling.

Daarnaast, en dat is dan even op basis van de PDF vs. de topicstart; een Intel Core i3-5005U kan hier ook aan voldoen aangezien deze HT heeft en gewoon VT-x en VD-d meebrengt. Maar helaas is een Intel Core i3-5005U voorzien van shared video memory (tot maximaal 16GB volgens Intel) en voldoet dus "direct" niet aan de eisen uit de PDF.

Ik denk zelfs dat de eisen uit de PDF een deadlock gaan vormen; laptops met een dedicated GPU zoals een GT840M of M360, zijn dun gezaaid binnen het budget van de topicstarter.
Hoewel je gelijk hebt denk ik dat er toch enige nuance is.
Ik heb geen kennis van de opleiding waar die pdf van is. Maar ik vind het frappant dat ze een i5/i7 aanraden met maar 320GB 5400RPM hdd. Als deze informatica opleiding programmeren en development leert. En dus geen VM's en dergelijk nodig heeft, kan ik de HDD eis snappen maar dan is er geen touw aan de i5/i7 te knopen zonder verdere uitleg dan in de pdf beschreven.
Als de opleiding wel met VM's werkt is een i7 wenselijk, een i5 mogelijk. Maar naast Windows heb je met 320GB niet echt bepaald nog heel erg veel ruimte voor meerdere VM's. Al helemaal niet als je zoals jij aangeeft 6 2012R2's wilt draaien, hoewel die in mijn beleving niet vooruit te branden zijn op <2GB, die vragen elk makkelijk 40-50GB.

Maar we dwalen af, het is duidelijk een richtlijn welke opgesteld is >5 jaar terug waarbij je sowieso al niet zeker weet wat voor opleiding dat nu precies is.
Kom op zeg, WLAN toevoegen als requirement en een 1024 scherm... 8)7

offtopic:
edit:
Ik vraag me af of het sowieso niet slim is een best-buy-guide te maken met meerdere modellen voor aankomende studenten voor verschillende opleidingen. Tweakers wil ook een beetje de algemenere kant op waarom niet wat tips geven aan de nieuwkomers die keer op keer weer een treurige TS maken.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 29-05-2016 22:29 ]

• MAX3400

MAX3400

True schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:25:
[...]

...Al helemaal niet als je zoals jij aangeeft 6 2012R2's wilt draaien, hoewel die in mijn beleving niet vooruit te branden zijn op <2GB, die vragen elk makkelijk 40-50GB.
offtopic:
Elke VM wil best starten vanaf 512MB en met een differencing master-VHD, kan ik 6 VM's op 30GB HDD kwijt. Een test-opstelling hoeft niet snel te zijn, maar dat is voor een ieder om te bepalen/ervaren.

En ja, de specs uit de PDF zijn wat 2005; neemt niet weg dat ik het budget toch echt zou proberen te verhogen naar 1000 Euro. Dat scheelt echt een bak ergernis als je het langzaamstje jongetje/meisje van de klas bent en je hebt meteen een heleboel meer keuze in gewicht / performance / opslag / etc.

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
Ik heb het even in denpricewatch gezet, ik zie 1 laptop onder de 700 die aan de eisen voldoet

http://tweakers.net/categ..._Djrkv6pEb8xYQQ8gUhH7CuPw

Ik heb er voor het gemak al geselecteerd met ssd, voordat je klachten krijgt over de laadtijden.

• MAX3400

MAX3400

ard1998 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:39:
Ik heb het even in denpricewatch gezet, ik zie 1 laptop onder de 700 die aan de eisen voldoet
Shared memory... ;)

• ard1998
De kleinere selectie maakt het zoeken makkelijker (ik vat shared Memory op als geheugen dat tussen CPU cores gedeeld word. Maar ik ben ook nor maar een student ;) )

• MAX3400

MAX3400

ard1998 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:50:
De kleinere selectie maakt het zoeken makkelijker (ik vat shared Memory op als geheugen dat tussen CPU cores gedeeld word. Maar ik ben ook nor maar een student ;) )
Dat kan; eerder in het topic staat dat de videokaart geen shared memory mag gebruiken. Dat houdt vaak in dat je een Intel-CPU moet limiteren op 16MB eigen geheugen of dat een laptop voorzien moet zijn van een extra videokaart zoals een Nvidia of AMD.

Aangezien die laptops toch iets prijziger zijn en in bepaalde gevallen ook flink sneller door de accu heen gaan, vraag ik me af of het budget of de eisen voor de opleiding wel realistisch zijn.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MAX3400 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:52:
[...]

Dat kan; eerder in het topic staat dat de videokaart geen shared memory mag gebruiken. Dat houdt vaak in dat je een Intel-CPU moet limiteren op 16MB eigen geheugen of dat een laptop voorzien moet zijn van een extra videokaart zoals een Nvidia of AMD.

Aangezien die laptops toch iets prijziger zijn en in bepaalde gevallen ook flink sneller door de accu heen gaan, vraag ik me af of het budget of de eisen voor de opleiding wel realistisch zijn.
Maarja zolang TS niet aangeeft wat zijn eisen echt zijn weten niet of dit wel of niet realistisch is.

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
Hmm, die specs zijn inderdaad niet echt up-to-date...
Ik raad je vooral aan een stevige laptop te kiezen (ik zit dan zelf richting een 2ehands toughbook of Elitebook te denken), hij moet namelijk elke dag mee...
Qua specs zou ik sowieso een SSD aanraden, 250Gb ofzo, een i5 van maximaal een paar jaar oud en een beetje fatsoenlijke resolutie (liefst HD).
Een optische drive heb je niet nodig, en zelfs Ethernet kan je nagenoeg nergens aansluiten op het netwerk.

Qua werkgeheugen, 8gb of meer. In je eerste jaar is het voornamelijk developen met Visual Studio, wat visualisatietools en iets van Eclipse, maar in het tweede jaar ga je aan de slag met VM's, a la Ubuntu. Voor het zwaardere VM-werk kan je de VM's gebruiken van de Hogeschool.

Het is fijn als je laptop een paar uur zonder stroom kan, dat scheelt je een hoop kabelspannen.

Bron: je krijgt waarschijnlijk van mij of een van mijn collega's les komend schooljaar ;)

• ard1998
Dan passen we het lijstje aan, door de gpu te specificeren op een nvidia mobile gpu die ondersteuning heeft voor battery boost.

http://tweakers.net/categ...2oO89LfknNuJu473nBp4LrOs_

Ik kom nu uit op minimaal 900 euro

8GB moet voldoende zijn, 2 gb voor Windows en 2GB voor iedere VM.

[ Voor 5% gewijzigd door ard1998 op 30-05-2016 07:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Startpost weer aangepast

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de volgende 2 laptops op het oog:

Lenovo Yoga 700
Lenovo Yoga 510

Beide i5 maar welke van deze is beter voor de desbetreffende opleiding?
Pagina: 1