CPU 2x zo warm na plaatsing nieuwe koeler??

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:50

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb mijn PC eens flink uitgebreid qua koeling. Ik heb drie kastventilatoren geplaatst:

1x vooraan, zuigt lucht de PC in
1x vlakbij de CPU, blaast lucht de PC uit
1x boven de voeding (dichtbij CDRW en
DVD-ROM), blaast lucht de PC uit

Daarnaast heb ik de standaardkoeler van mijn PIII-700 vervangen door een GlobalWin Vos32+. Een joekel van een aluminium koelvin waarop twee ventilatoren zitten (zie www.globalwin.com.tw voor product specs). Tussen de CPU en de koelvin zit warmtegeleidingspasta.

Voorheen, met de originele koeler van de CPU, werd de CPU ongeveer 40 tot 45
graden Celsius wanneer ik in het BIOS de temperatuurstatus bekeek. Echter nu
met de nieuwe koeling ligt de temperatuur op 85 graden Celsius!!!

Weet iemand hoe dit kan?? Heb ik misschien te weinig of teveel pasta tussen de CPU en de koelvin geplaatst?? Of is er een andere mogelijkheid?

Voor de zekerheid heb ik de CPU nu maar ingesteld op 7x66 = 466 MHz. om zodoende in ieder geval de hoeveelheid geproduceerde hitte te reduceren...

Hopelijk weet iemand een oplossing voor mij, want ik heb niet een koeler van fl. 99,- gekocht om de CPU temperatuur te zien verdubbelen!!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

gooi die kast ventilatoren eens uit, je hebt kans dat de luchtstroom niet zo gaat als je denkt. Dus Globalwin aanlaten en de rest uit. Dan temp. bekijken, als ie nog te hoog is dan ff kijken of die Globalwin wel goed erop zit.....

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Hey, Brian (geinig hier heb je hetzelfde topic als in die nieuwsgroep).
Kijk nog maar eens in de nl.comp.hardware nieuwsgroep, daar staan een aantal suggesties van mij.

PSN-id: Chrasher

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik heb even snel een opsomming gemaakt van al mijn reacties op jouw vragen in de nieuwsgroep. :)
Wat ik zelf altijd probeer met een nieuwe koeler, is hem eerst eens monteren zonder koelpasta. Hierna controleer ik VISUEEL of de koeler netjes PLAT op de processor-core gedrukt zit. Dit kan je makkelijk tegen het licht controleren. Er mag dus geen licht tussen CPU en koeler vallen. (een klein beetje aan de randjes is geen probleem, want dit moet worden opgevangen door die koelpasta).

En wat betreft die specificaties van de handleidig: laat je niet foppen. Er zijn diverse koelers in de handel die ondanks de specificaties NIET passen op de betreffende processoren. Sommige koelers zijn uitgerust met "spacers" (kleine plastic blokjes die ervoor dienen om de koeler vlak te houden op de CPU) Maar soms zijn deze spacers (nokjes) dus te dik, waardoor er tussen de koeler en
de CPU altijd een spleet lucht blijft zitten. Dit is NIET te zien als je er koelpasta op gedaan hebt ! En de koeling is daardoor ZEER slecht.

De CPU is het kleine rechthoekje met het blauwe contact oppervlak. LET OP! Dit onderdeel MOET gekoeld worden. HIER moet dus de koelpasta op! De heatsink MOET kontact kunnen maken met deze CPU anders koelt hij niet. Van een recente P3- of Celeron-Coppermine is deze iets groter dan een vierkante centimeter (hij is misschien niet helemaal vierkant maar het ziet er niet ver naast). En hij zit altijd exact in het midden van de print (secc2) of de plastic houder (PPGA). Hoe groot die van een Duron of andere AMD-CPU is weet ik niet exact. En je hebt gelijk, alleen hierop dien je een "dun" laagje pasta te doen.

De koelpasta die ik gebruik (die van mij heeft een witte kleur, maar ik ken ook zilverkleurige pasta) kan ik er gewoon met een papieren zakdoekje vanaf vegen. Normaal gesproken mag dit spul niet hard worden.
Die pasta dient alleen de kleine luchtgaatjes (krassen en onvolkomenheden op de CPU en koeler)op te vullen. De rest wordt namenlijk weggedrukt. Mischien gebruik je van die speciale warmtegeleidende lijm i.p.v. pasta ? Dit is eigenlijk alleen om een koeler te monteren zonder clips of ander mechanisme.

De overtollige pasta moet namenlijk door de druk vanzelf naar buiten worden gedrukt, waardoor een rondom de CPU een randje is te zien met pasta. Als je te weinig pasta gebruikt, dan is dit vaak te zien doordat aan 1 of meerdere kanten van de CPU geen pasta te zien is. Gebruik je te veel dan is er helemaal niets meer te zien van de CPU, omdat er zoveel pasta weggedrukt is naar de randen van de CPU.

Die extra sensor die je hebt geplaatst ligt dus nu naast je CPU. En door al die extra ventilatoren in je kast denk ik dat die sensor alleen maar de temperatuur van je kast meet omdat er vermoedelijk lucht langs blaast. De CPU-sensor (belangrijkste sensor) zit in de CPU gemonteerd (niet zichtbaar) en
geeft dus de daadwerkelijke temperatuur van je CPU aan, dit is dus niet de temperatuur van je koellichaam (aargghh wat een woord!) of heatsink (that's better!). Als deze temperatuur zo snel stijgt, dan is er daadwerkelijk iets goed mis met de koeling.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, voordat je die CPU mischien wegbrand !

Verwijderd

je moet bij die Vos32 achter de klem een stapeltje papier doen, eigenlijk is die klem voor een athlon en die is niet scheef zeg maar...

Hij klemt gewoon niet goed

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb die klem zelf al flink zitten verbuigen zodat 'ie steviger aandrukt. Stapeltje papier is dus niet nodig...

Crasher, ik heb witte siliconenpasta van PlowStar. De temperatuursensor heb ik nu in de behuizing van de CPU zelf geplaatst - er is ruimte tussen de achterkant van de cartridge en de achterkant van de printplaat. De sensor zit nu vlak achter de CPU en geeft onder zware belasting (SETI@HOME) 32 graden C aan. Omdat hij in de behuizing zit, is het 'out of the question' dat deze sensor last heeft van luchtstromen van de ventilators...

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Die sensor op die plaats meet niet de werkelijke temperaruur van je CPU, maar alleen de achterkant hiervan (waarbij daar dus ook nog de dikke groene printplaat tussen zit).
Die "Flip-Chip" CPU's zijn zo gemaakt dat de warmte afgifte zoveel mogelijk naar de voorkant van de CPU wordt afgevoerd wat je dus ziet als het vierkante blauwachtige metalen omhulsel.
De temperatuur van je CPU (dit is dus niet de externe sensor) is de belangrijkste waarde die je in de gaten dient te houden.

Als jouw originele koeler lagere waardes aangaf dan die huidige koeler, dan is er toch iets mis. Of die nieuwe koeler is veel slechter, of (wat mij de meest logische verklaring lijkt) die nieuwe koeler zit er toch niet correct (of vlak) op.
Het lijkt mij toch het beste om die koeler eens VISUEEL zonder koelpasta te controleren
op een correcte aansluiting op die CPU.
Hij hoeft er maar een graad scheef op te zitten (wat niet te zien is als je er al koelprut opgedaan hebt) en het koeleffect is al grotendeels verloren gegaan.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Een update in zaak Brian Dickens contra de heethoofdige CPU... :-)

Heel de zaak gedemonteerd, koelpasta verwijderd, alles weer gemonteerd.
Visuele inspectie leverde in ieder geval de zekerheid op dat de CPU goed tegen de koelvin klemt. Alles weer gemonteerd (met een klein beetje koelpasta) en het spul weer in de PC gezet. Dus voor verdere discussie
vervalt het argument dat de CPU wel eens geen goed contact kan maken.

In het BIOS gaat de temperatuur nu naar tegen de 72-75 graden, ongeveer 10
graden lager dan voorheen. Nog steeds slecht, natuurlijk. Onder Windows met
Seti@Home stabiliseert de temperatuur ongeveer rond de 80 graden, ongeveer 5
graden lager dan voorheen. Zonder Seti@Home, dus gewoon wat staan te duimendraaien, levert een temperatuur op van 35-37 graden.

Ik ga zometeen de originele koeler weer plaatsen. Als de temperatuur dan nog
hoge waarden aangeeft weet ik tenminste zeker dat de temperatuursensor kaduuk is. De resultaten zal ik natuurlijk hier posten!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
De standaardcooler zit er nu weer op. Temperatuur in BIOS zit op 50 graden Celsius en in Windows met Seti@Home draaiende wordt 'ie nog geeneens 55 graden...

Kortom, er is iets vreemds met de GlobalWin cooler. Het moet 'm in de geleiding van de warmte zitten. De originele cooler doet dit met een soort thermische folie/tape, de GlobalWin gebruikt pasta. Moet ik misschien eens thermische folie/tape proberen met de GlobalWin?

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Vreemd, ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van die originele Intel koelers. maar ik heb zelf geen ervaring met die GlobalWin Vos32+ dus kan daar weinig van zeggen.
Ik vindt het verschil eigenlijk wel erg groot tussen die twee koelers.
Meer als 25 graden celcius !!!!

Hoop voor je dat er nog meer tweakers zijn met zo'n GlobalWin die wat ervaringen kunnen delen hierover. Ben zelf erg nieuwsgierig naar de eventuele uitkomsten.

Verwijderd

Brian, wat voor een Mainboard heb je?

Er zijn borden in omloop, die de Core Diode van de CPU direct uitlezen, heb jij toevallig zo'n bord, dan kom je inderdaad hoger uit.
Wat niet het verschil tussen de standaard en GlobalWin verklaard.

Abit BE6-II
Asus P3 v4
Soltek hebben die meting... http://HardwareXpo.hypermart.net

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb dus een ABIT BE6-2. Maar ja, die temperatuur klopt natuurlijk nog steeds niet...

Ik het nu het vermoeden dat het mechanisme dat de koeler stabiel vastzet op het mobo, de koeler een beetje van de CPU aftrekt. Als dat zo is, heb ik dus een probleem...

Er is mij in een Engelstalige nieuwsgroep aanbevolen een dun koperen plaatje tussen de CPU en de koeler te plaatsen. Zou dit helpen en zo ja, waar kan ik zo'n plaatje krijgen?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb bij www.ocshop.nl gezien dat er ook zilveren plaatjes zijn. Welke zijn beter? Kan iemand mij er advies over geven?

Verwijderd

Als je gewoon een PIII koopt (met standaard koeler) zit er geen koelpasta bij, is dit dan niet nodig ofzo???

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Meestal zit er op een standaard koeler een soort thermische folie. Soms zelfs helemaal niets, en dan is het maar hopen dat de CPU heel goed contact maakt met de koelvin...

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Zo, nu weet ik uiteindelijk zeker waar het probleem door wordt veroorzaakt... Bij de koeler zit een set klemmen bedoeld om de koelvin stabiel te kunnen plaatsen. Deze klemmen trekken de koelvin echter iets naar
voren waardoor de koelvin losraakt van de processor... en dat is dus een
groot probleem...

Ik heb dit gecontroleerd door de cartridge en de koeler handmatig tegen elkaar te persen terwijl de PC aan stond. En bingo - de temperatuur nam meteen een flinke duik naar beneden...

Ik heb al een dubbelgevouwen stuk karton bevestigd tussen de klem die de cartridge tegen de koelvin aanduwt en de cartridge zelf. Dit heeft echter niet geholpen... Ik zit nu te denken dat ik misschien het beste een "cold plate" tussen de CPU en de koelvin kan plaatsen (zie bv. www.ocshop.nl of www.3dfxcool.com ). Dan zou het probleem wel opgelost moeten zijn, denk ik...

Weet iemand misschien een betere oplossing of is mijn idee wel goed?

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:21

Chakotay

Lick here to continue

Een colplate zou moeten helpen jah, dan wordt de temperatuut ook meteen mooier verdeelt.

Zilveren zijn beter(en duurder) dan koperen btw, omdat zilver beter hitte geleid.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

Pagina: 1