Mag dit ? Zonder toestemming account gegevens vastleggen ?

Pagina: 1
Acties:

• innerchild
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01-2023
Hallo,

Ik ben vorig jaar bij een dealer garage geweest waar ik mijn koplamp heb laten vervangen van mijn Mazda.
Deze week ontving ik een opeens een brief van hun waarbij ze aangaven dat mijn auto toe was aan een onderhoudsbeurt ?? en of ik meteen een afspraak wilde inplannen voor de werkzaamheden.. ??? Ben er 1 keer geweest omdat ik niet anders kon...

Om het mij nog makkelijker te maken hadden ze al gelijk een login voor mij aangemaakt en ww. Mijn haren gingen gelijk overeind staan. Uit nieuwsgierigheid ingelogd en wat bleek ? Ze hadden al mijn prive gegevens al genoteerd met alle opties mbt het benaderen via iedere mogelijkheid al aangevinkt.

Verder kon ik met geen mogelijkheid het account verwijderen.

Mijn vraag is eigenlijk, mag een bedrijf zomaar zonder mijn toestemming mijn gegevens toevoegen aan hun database met login en ww waarbij ze alles al hebben ingevuld en het systeem werkt als een opt-out service dienst zonder de mogelijkheid om het account te kunnen verwijderen ?

Ik vind het nogal een aanslag op mij privacy. Ik heb er niet om gevraagd en nu staan mijn gegevens ergens in een database vermeld.

Indien dit niet mag of kan waar zou ik mijn klacht kunnen neerleggen. Kan dat dit bv bij de ombudsman ?

Alvast bedankt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ja, als je een klant van ze bent mogen ze de gegevens die jij aan ze gegeven hebt bewaren. Je hebt wel het recht op correctie, of verwijdering als de gegevens niet nodig zijn voor het doel waarvoor je ze hebt gegeven. (Als je bezwaar maakt tegen zoiets, moet je bijv geen mailadres geven).

---

Tenminste, in NL. Je zegt niet over welk land het gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

voor de belasting moeten ze volgens mij zelfs je gegevens bewaren.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50

BCC

Nou, voor de belastingdienst moeten ze je factuur bewaren (met jouw gegevens erop). Maar dat mag ook prima op papier in een doos op een zolder.

[ Voor 48% gewijzigd door BCC op 29-05-2016 21:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-12 11:40
Tja - je bent klant en gewoon opgenomen in hun klantendatabase.
Daar is niks illegaals aan.

Moet wel eerlijk zijn dat ik niet direct weet of ze zomaar een account mogen aanmaken - als het voor een mailing is, dan zal dat wel mogen. Is het zelfs nog vrij sympathiek dat je de opties van hoe/wanneer je te contacteren dat je die zelf dan nog kan instellen.

Als je zaken kunt gaan liggen aankopen via dat account, dan wordt het toch weer een iets ander verhaal - want dan zou er wel misbruik van gemaakt kunnen worden.
Zo een accounts wil je nu ook niet al te veel in het wild hebben rondhangen.

Maar uiteindelijk kan je er best van uit gaan dat als je ergens informatie moet doorgeven dat deze info in een elektronisch systeem zal worden opgeslagen.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-12 15:51
De vraag is: waarom hebben ze je NAW gegevens nodig voor het verwisselen van een koplamp? Lijkt mij niet helemaal logisch. Als ze ter plekke een lampje vervangen, why the hell hebben ze allemaal nodig en waarom heb je die info gegeven? Je hoeft die info niet te geven, en als ze erop staan dan verzin je gewoon iets (in geval je daar niet meer wilt terug komen)
Ik verzin wel vaker een adres/postcode/mailadres, als een winkel erop staat die te krijgen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Precies, ik vul veelal 'nvt' in als ik het niet relevant acht dat men mijn gegevens heeft. Levert meestal geen problemen op. Laatst nog in een sportschool waar je met je vingerafdruk je aanwezigheid kon bevestigen. Superhandig, ja, maar ik ga niet bij een random bedrijf mijn vingerafdruk in een database laten zetten. Zeker niet voor zoiets stoms.

Maar dat is geen antwoord op jouw vraag, dat realiseer ik mij. Ik ben geen privacy-deskundige (IANAL). Wel ben ik erg op privacy gesteld (al die gravende en nieuwsgierige bedrijven heb ik een broertje dood aan). Ik kan daarom je sentiment enorm voorstellen en voor mij zou het bedrijf pertinent op de zwarte lijst komen te staan, nadat ze al mijn gegevens verwijderd hebben (dat kun je volgens mij wel gewoon eisen).

[ Voor 79% gewijzigd door Room42 op 30-05-2016 17:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

segil schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:46:
Ik verzin wel vaker een adres/postcode/mailadres
Ga ajb geen mogelijk wel bestaand adres verzinnen, daar zal de ontvanger niet blij mee zijn :X Inderdaad dan liever nvt, postcode 0000, mailadres@localhost, etc.

(Hooguit iets als het postadres van de marketingafdeling, dat lost dan zichzelf wel op).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-12 15:51
F_J_K schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:20:
[...]

Ga ajb geen mogelijk wel bestaand adres verzinnen, daar zal de ontvanger niet blij mee zijn :X Inderdaad dan liever nvt, postcode 0000, mailadres@localhost, etc.

(Hooguit iets als het postadres van de marketingafdeling, dat lost dan zichzelf wel op).
Ja, als het enigszins kan doe ik zoiets... zoals het adres van het bedrijf zelf. Leuk om te zien of de verkoper zijn/haar eigen adres herkent :)

Verwijderd

bij een garage weten ze toch direct je adres als ze jouw kenteken intikken?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:36:
bij een garage weten ze toch direct je adres als ze jouw kenteken intikken?
Welke database gebruiken ze bij garages dan? Want de standaard voor-iedereen-toegankelijke database van RDW bevat alleen de (technische) gegevens van de auto, niet van de eigenaar....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ja, RDW heeft je adres. Ook als je verhuist: dat krijgen ze te horen via de gemeente. (BRP).

Maar een garage zou het niet mogen krijgen zonder toestemming van de klant, volgens https://www.rdw.nl/Partic...het-kentekenregister.aspx

Pagina: 1