Enorme dip in FPS na enkele uren spelen

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:47
Hallo,

Allereerst even mijn systeemspecs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 304,80€ 304,80
1Gigabyte GA-Z87X-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Palit GTX 980 Ti Super JetStream 6 GB€ 665,80€ 665,80
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 81,95€ 81,95
1Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1Asus PB287Q Zwart€ 429,-€ 429,-
1Corsair Hydro H100i€ 150,95€ 150,95
2Fractal Design Silent R2, 140mm€ 18,95€ 37,90
1Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown (Qwerty)€ 179,50€ 179,50
1Corsair Gaming Scimitar RGB Zwart€ 88,-€ 88,-
1G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 63,50€ 63,50
1Corsair AX860i€ 213,-€ 213,-
1Samsung 840 EVO 500GB€ 209,-€ 209,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.506,35

Ik speel regelmatig World of Warcraft, een in mijn ogen niet ontzettend zware game. Ik speel hem weliswaar op ultra-HD, maar dat moet geen probleem zijn voor een 980 Ti. Dat is het ook eigenlijk niet, maar af en toe na een paar uur spelen zakt de FPS helemaal de grond in, en dan niet alleen van de game, maar ook als ik dan bijvoorbeeld de Win-toets indruk, 'fade' het start-menu ontzettend schokkend in.

Ik heb op 'n gegeven moment de Task Manager erbij gehouden, en de CPU en RAM load zitten nog lang niet op 100%. Vervolgens heb ik GPU-Z gedownload, en daar een log van bijgehouden. Deze is hier te downloaden.

Wat me opvalt is dat de GPU load vrijwel de hele tijd op 99% zit. Verder zie je in de kolom PerfCap Reason '4' staan. In GPU-Z zelf geeft hij daar VRel aan (zie deze screenshot). Ik kan alleen op internet niet veel vinden over wat dat precies is. GPU-Z geeft zelf als uitleg 'Limited by Reliability Voltage', maar wat dit dan precies inhoudt?

Ik heb de kaart in december 2015 gekocht, dus er zit nog gewoon garantie op. Denken jullie, dat er iets mis is met de kaart?

https://freight.associates

Verwijderd

Zou kunnen, heb je de temperaturen al eens gemeten?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Aan de log te zien is er vrij weinig aan de hand, wat je probleem des te vreemder maakt.

Wat zijn de temperaturen van de CPU? Hoe zit het met de verdere airflow in je case? Kun je eens proberen met een huis tuin keuken ventilator extra airflow op je pc te zetten?

Zo te zien heb je geen overclock op je CPU, Maar heb je je GPU overclocked? Zo ja: terug naar stock: Zo niet, wat gebeurd er als je je GPU bijv 50 MHz terugclocked op memory en Core? Blijft het probleem dan bestaan?

Zo kan je mogelijk 1 voor 1 dingen proberen. (Zelf weet ik het ook niet)

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:47
@hmmmmmmmmmpffff: De temps staan ook in de log die in mijn post staan, de temps blijven over het algemeen op max. 70 graden hangen.

@Ardjee: De temps van de CPU zijn maximaal 50 graden.

De airflow in de case is verder prima, lijkt me. Ik heb 2x 120mm intake aan de voorkant, 1x 120mm intake aan de zijkant (blaast dus direct tegen de GPU aan), 1x 120mm outtake aan de achterkant en 2x120mm op de waterkoeler van mijn CPU, dus ook outtake, aan de bovenkant. Dus precies 3x120mm intake en 3x120mm outtake.

GPU is gewoon helemaal stock, en ik wil eigenlijk het liefst niet met GPU gaan clocken (up- of down). Niet zozeer omdat ik niet weet hoe dat moet of dat ik bang ben dat het stuk ga, maar ik vind het wat teveel gedoe en ik heb het idee dat zo'n GPU 'gewoon' moet werken. Zoals gezegd zit er nog gewoon garantie op dus als ik op een bepaalde manier kan valideren dat het ding niet lekker is dan gaat'ie gewoon naar de winkel

https://freight.associates

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Werkt de fan van je voeding? Kan me voorstellen dat als die te warm word dat er dan problemen instaan. Probeer eens via de software van corsair op max te laten draaien.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar hoe zit het met je memory-usage als alles inkakt? Kan me ook voorstellen dat je misschien niet dagelijks je drivers en/of BIOS controleert maar mogelijk dat je daar ook nog iets kan winnen aan performance/stabiliteit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Of je nou wel of niet overclockt, de GPU overclockt zichzelf al, binnen een marge, op basis van wat hij meet.
Dat is de zogeheten Boost functie en dat doen alle high-end nVidia kaarten.
Daar bij houden ze rekening met stabiliteit van de voeding, temperatuur van de kaart zelf, omgevingstemperatuur en nog wat variabelen.

Dat, in combinatie met de melding die je krijgt, gok ik dat de luchttemperatuur in de kast je voeding beinvloed, waardoor die iets minder stabiele voltages geeft en de GPU terugklokt of begint te 'klapperen' tussen hogere en lagere snelheid.
Dat zou het gedrag kunnen verklaren iig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1