Harde schijf verdeeld in 6 partities?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-10 16:02
Mijn vraag

Waarom is mijn gebruikte (uit een prebuild) hdd verdeeld in 6 partities waarvan ik er maar 1 toegang heb in file explorer?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het weer een partitie word van 932 gb?

Disk manager: http://imgur.com/ERI6cwx

Het is een hdd van seagate (1tb)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kun je de partities niet gewoon verwijderen en 1 nieuwe volume maken?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
waar komt de schijf uit?

Er staan meerdere recovery en OEM partities op, meestal komt dit uit een OEM pc (maar zelfs dan verwacht ik niet meerdere recovery partities.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even gokken, maar het is een UEFI systeem (want meer dan 4 primaire partities), en bevat de volgende partities denk ik:
1e: bootloader fabrikant voor aanroepen recovery
2e: ESP voor UEFI boot
3e: Drivers e.d. van fabrikant
4e: Windows, duh
5e: Windows recovery partitie
6e: Recovery image van fabrikant

Zit het echt in de weg? Je mist hoog uit 25 GB en dat is een schijntje van 1 TB (nog geen 2,3%).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Staat er nog belangrijke data op?

Anders kan je vanuit disk manager gewoon al die partities verwijderen.

Anders moet je partities mergen, dit is wat complexer maar kan wel met een Linux Live CD met bijv. gparted.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Switchie schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:46:
Kun je de partities niet gewoon verwijderen en 1 nieuwe volume maken?
Ik kan de paritities niet verwijderen als ik rechtermuisknop doe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Hero of Time schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:00:
Even gokken, maar het is een UEFI systeem (want meer dan 4 primaire partities), en bevat de volgende partities denk ik:
1e: bootloader fabrikant voor aanroepen recovery
2e: ESP voor UEFI boot
3e: Drivers e.d. van fabrikant
4e: Windows, duh
5e: Windows recovery partitie
6e: Recovery image van fabrikant

Zit het echt in de weg? Je mist hoog uit 25 GB en dat is een schijntje van 1 TB (nog geen 2,3%).
Dat zou best kunnen ja, ik heb hem namelijk geformateerd nadat ik hem uit een oude pc heb getrokken.

ach, als het (te) veel moeite kost maakt het me niks uit, maar alle bytes zijn welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Probeer het eens met Minitool partition wizard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Als je de schijf als dataschijf wil gebruiken kun je alle partities geforceerd wissen via killdisk.
Draai dit op de eerste honderd MB van de schijf dan is de partitietabel weg en kun je de schijf opnieuw initialiseren als MBR or GPT met één partitie.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 29-05-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Haha veel te ingewikkeld

Laat maar jongens, maar toch bedankt voor de hulp!😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Als je een partitie wilt verwijderen:

1. Open een opdrachtprompt.
2. Typ het volgende: diskpart

3. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: list disk
Noteer het nummer van de schijf waarvan u de partitie wilt verwijderen.

4. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: select disk nr
Selecteer de schijf nr waarvan u de partitie wilt verwijderen.

5. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: list partition
Noteer het nummer van de partitie die u wilt verwijderen.

6. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: select partition nr
Selecteer de partitie, nr, die u wilt verwijderen.

7. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: delete partition

Als je alles partities en data in 1 keer wilt verwijderen:

1. Open een opdrachtprompt.
2. Typ het volgende: diskpart

3. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: list disk
Noteer het nummer van de schijf waarvan u de partitie wilt verwijderen.

4. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: select disk nr
Selecteer de schijf nr waarvan u de partitie wilt verwijderen.

5. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: Clean
Noteer het nummer van de partitie die u wilt verwijderen.

Je moet de schijf hierna nog wel formateren.

LET OP
Zo te zien staat je boot gegevens op de 1TB schijf.
Als je alle partities verwijder os de hele schijf leeg maakt dan zal Windows niet
Niet starten omdat het de Boot gegevens niet kan winden.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Als killdisk al te ingewikkeld is. Wat is diskpart dan wel niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gaan rommelen met de partities vooraan de schijf kan je boot mogelijkheden in de war schoppen waardoor je een herstel moet uitvoeren. Het enige wat ik kan bedenken wat je echt kan verwijderen is de recovery partitie aan het eind van 24 GB. Maar die kan je dan weer niet bij je C: schijf toevoegen tenzij je die 450 MB Windows recovery gaat verschuiven. Of je gebruikt 'm als aparte partitie voor andere data, zoals documenten.

Het aller makkelijkste is om Windows opnieuw te gaan installeren, maar ik kan mij bedenken dat je daar geen zin in hebt.

Mare, de schijf komt dus uit een ander systeem? De recovery e.d. die op de schijf staan zijn niet voor het huidige systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Hero of Time schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:54:
Gaan rommelen met de partities vooraan de schijf kan je boot mogelijkheden in de war schoppen waardoor je een herstel moet uitvoeren. Het enige wat ik kan bedenken wat je echt kan verwijderen is de recovery partitie aan het eind van 24 GB. Maar die kan je dan weer niet bij je C: schijf toevoegen tenzij je die 450 MB Windows recovery gaat verschuiven. Of je gebruikt 'm als aparte partitie voor andere data, zoals documenten.

Het aller makkelijkste is om Windows opnieuw te gaan installeren, maar ik kan mij bedenken dat je daar geen zin in hebt.

Mare, de schijf komt dus uit een ander systeem? De recovery e.d. die op de schijf staan zijn niet voor het huidige systeem?
Precies die staan op mijn ssd van 120gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, dus de hele schijf is geen Windows of wat dan ook, maar puur voor data bedoelt? Dan kan je gewoon via een Gparted omgeving (bijvoorbeeld Ubuntu Live omgeving, of een ISO van de Gparted site zelf halen) de partities verwijderen en de data partitie vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:19:
Oh, dus de hele schijf is geen Windows of wat dan ook, maar puur voor data bedoelt? Dan kan je gewoon via een Gparted omgeving (bijvoorbeeld Ubuntu Live omgeving, of een ISO van de Gparted site zelf halen) de partities verwijderen en de data partitie vergroten.
Uhm, als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat windows weliswaar op disk1 staat (de SSD) maar de UEFI boot partities op disk0. Als je die partities van disk0 verwijdert gaat de PC echt niet meer booten (tenzij TS windows XP draait; dan heb ik niks gezegd)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Volgens mij komt die schijf 1 op 1 van een eerdere installatie van een andere machine, dan is het logisch dat je die structuur daar zo hebt.

@TS Heb je deze schijf NA je windows-installatie er pas ingezet? Of heb je de installatie gedraaid terwijl deze voorgeformatteerde en ingedeelde schijf er al in zat? Vind het namelijk een beetje bijzonder dat je 2e schijf maar 1 partitie heeft met alle losse Windows-partitie-onderdelen (boot, system) er ook bij in. Dit is technisch wel mogelijk, maar hoogst ongebruikelijk, en geeft soms ook onverwachte problemen. (Ik had dit ook per ongeluk eens voor elkaar toen ik Windows 7 installeerde en zelf de partitie voorindeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Voor de duidelijkheid,

de ssd heeft mijn windows de hdd mijn bestanden.

De hdd komt uit een oud systeem waar windows op die hdd heeft gedraaid, maar ik heb deze geformateerd op mijn eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
Je kan ook gewoon je windows dvd booten en al die partities verwijderen, windows setup dvd geeft die optie wel.
Tja ben je wel mooi een recovery kwijt, waar missc nog wel iets interessants op staat. ;)

ow op je ssd staat windows aii
dan staat op die andere hdd dus een boot voor dat!!

dat maakt het anders, en zou ik eens uitzoeken welke je windows nu boot?

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 30-05-2016 16:40 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

TechMax schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:27:
Voor de duidelijkheid,

de ssd heeft mijn windows de hdd mijn bestanden.

De hdd komt uit een oud systeem waar windows op die hdd heeft gedraaid, maar ik heb deze geformateerd op mijn eigen systeem.
Nou dat hangt er dus vanaf. Heb je deze hardeschijf er later ingezet? Want het lijkt alsof je je windows-installatie nu ook afhankelijk hebt gemaakt van die schijf. Dat kan je heel makkelijk testen, door de hardeschijf los te koppelen en alleen de SSD aan te sluiten. Start je PC dan prima door, dan kan je de hardeschijf prima leeghalen. Start hij dan niet door en krijg je foutmeldingen of dat hij blijft hangen? Dan ligt het wat gecompliceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
MsG schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:39:
[...]

Nou dat hangt er dus vanaf. Heb je deze hardeschijf er later ingezet? Want het lijkt alsof je je windows-installatie nu ook afhankelijk hebt gemaakt van die schijf.
gecompliceerder.
Precies dat

Ik zou je andere hdd loskoppelen en dan windows installen op je SSD, en daarna je andere hdd schijf weer aankoppelen en je ssd kiezen voor boot in je bios boot menu, en dan kan je de hdd lezen en leeghalen en parten wat je wil in windows.

[ Voor 27% gewijzigd door Mel33 op 30-05-2016 16:46 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Ik kan booten zonder hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke Windows versie draai je eigenlijk? En boot je nu met UEFI of Legacy?

@brahiewahiewa, scherp, ik had de tweede schijf even gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechMax
Ik draai Windows 19,

Ik geloof uefi.

Ik denk dat de partities zijn overgebleven van de windows installatie die er vroeger op stond, maar dit weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 13:20
Zou wel oppassen met heel de hdd wissen, als ik op het plaatje kijk zie ik geen boot / system partitie op de SSD staan.
Die heeft ie vanaf windows 7 wel nodig, als het UEFI is heb je nog wel meer partities nodig wil je kunnen booten

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een UEFI systeem met Windows 10 heeft vziw 4 partities: ESP, Boot, Windows en Recovery.

Weet je echt 100% zeker dat je met je UEFI systeem kan booten naar Windows zonder de HDD aangesloten te hebben? Want dat zou met je schijfindeling niet moeten kunnen. Er staat vast geen BOOT en EFI mappen op C:\.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechMax
Ik check morgen wel even of ik wel echt in uefi boot.

Ik kan altijd gewoon normaal booten ik heb die hdd er pas 2 maanden na mijn windows install aangehangen
Pagina: 1