Foto's: foto's met juiste aanmaakdatum exporteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:27
Ik heb circa 800 foto's op mijn iPhone 6s staan die ik nu toch echt een keer wil gaan archiveren :)

De foto's verschijnen keurig, via de cloud, in de 'foto programma' op mijn mac mini uit 2012. Echter wil ik de foto's graag als back-up op mijn NAS toevoegen met de juiste datum en tijd van het moment van het maken van de foto.

Nu zijn er via het programma diverse mogelijkheden om deze apart op te slaan. Je kan ze selecteren en verslepen naar een willekeurige map op je mac of je kan ze exporteren. Via deze beide opties wordt de datum en tijd van de foto gewijzigd naar het moment van verplaatsen/kopieren.

Gek word ik er van :) Ik heb ook al via windows gekeken echter is dat geen optie omdat er dan tientallen mapjes verschijnen met meerdere foto's.

Iemand de gouden tip voor mij?

Ik gebruik een mac mini uit 2012 met OSX El Capitan versie 10.11.05

Ik heb al diverse opties in Google gevonden echter biedt geen enkele optie nog de oplossing. Wellicht is er een ander programma? Of een optie die ik nog niet gezien heb? Er zijn wel meerdere mensen die er last van hebben..

Alvast bedankt!

©2004

Beste antwoord (via hk12nl op 01-06-2016 20:13)

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 22:47

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

harm12nl schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:53:
Nu zijn er via het programma diverse mogelijkheden om deze apart op te slaan. Je kan ze selecteren en verslepen naar een willekeurige map op je mac of je kan ze exporteren. Via deze beide opties wordt de datum en tijd van de foto gewijzigd naar het moment van verplaatsen/kopieren.
Via het standaard hulpprogramma 'Fotolader' je foto's van iPhone naar Mac slepen. Bij mij staat bewerkingsdatum/aanmaakdatum gewoon op datum van nemen van foto.

[ Voor 55% gewijzigd door kaassouffle op 31-05-2016 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

Heeft de iPhone netjes de EXIF data gevuld? Zo ja dan heeft de datum/tijd van wijziging van het bestand geen invloed meer maar moet je op zoek naar een stuk software wat die EXIF data kan uitlezen....

Daarnaast: Over het algemeen wordt de datum/tijd van laatste wijziging getoond in verkenner-achtige programmas. Als je dat programma weet te overtuigen de datum/tijd van aanmaken te tonen ben je natuurlijk ook klaar; die wordt zelfs bij kopieren meestal wel intact gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Croga schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:01:
Heeft de iPhone netjes de EXIF data gevuld? Zo ja dan heeft de datum/tijd van wijziging van het bestand geen invloed meer maar moet je op zoek naar een stuk software wat die EXIF data kan uitlezen....

Daarnaast: Over het algemeen wordt de datum/tijd van laatste wijziging getoond in verkenner-achtige programmas. Als je dat programma weet te overtuigen de datum/tijd van aanmaken te tonen ben je natuurlijk ook klaar; die wordt zelfs bij kopieren meestal wel intact gelaten.
Thx voor je reactie. Vult een iPhone niet automatisch de EXIF data? Manueel heb ik hier niets voor gedaan. Ik ben hier namelijk zelf niet mee bekend..

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Foto's die je maakt op een iPhone worden voorzien van EXIF.

Wat je het best kunt doen is óf je Photos library archiveren. Je maakt dan een aparte bibliotheek (kopie) waarin deze foto's staan. Je kunt meerdere bibliotheken openen (maar slechts 1 syncen met iCloud).
Je kunt ook de boel exporteren en met A Better Finder Rename (of iets soortgelijks) hernoemen. EXIF waarden kun je hierbij in de filename plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 11:43
ben ik ook tegen aan gelopen bij het overstappen naar een mac. Werd er ook gek van.

Je hebt de optie "exporteer origineel" ergens in de photos app. Als je die gebruikt wordt de datum niet aangepast. Ik kan nu even niet bij mijn mac maar vanavond wel. mocht het nog nodig zijn kan ik het even proberen.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 22:47

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

harm12nl schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:53:
Via het standaard hulpprogramma 'Fotolader' je foto's van iPhone naar Mac slepen. Bij mij staat bewerkingsdatum/aanmaakdatum gewoon op datum van nemen van foto.

[ Voor 55% gewijzigd door kaassouffle op 31-05-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
oyay schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:36:
ben ik ook tegen aan gelopen bij het overstappen naar een mac. Werd er ook gek van.

Je hebt de optie "exporteer origineel" ergens in de photos app. Als je die gebruikt wordt de datum niet aangepast. Ik kan nu even niet bij mijn mac maar vanavond wel. mocht het nog nodig zijn kan ik het even proberen.
Dit had ik al geprobeerd echter als ik dan in finder kijk en dan bij 'info' dan staat daar toch 2x de datum van verplaatsing... Kijk ik dan verkeerd?
kaassouffle schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:45:
[...]

Deze had ik nog niet geprobeerd! Ik ga vanavond even kijken of het werkt!
iAmRenzo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:19:
Foto's die je maakt op een iPhone worden voorzien van EXIF.

Wat je het best kunt doen is óf je Photos library archiveren. Je maakt dan een aparte bibliotheek (kopie) waarin deze foto's staan. Je kunt meerdere bibliotheken openen (maar slechts 1 syncen met iCloud).
Je kunt ook de boel exporteren en met A Better Finder Rename (of iets soortgelijks) hernoemen. EXIF waarden kun je hierbij in de filename plaatsen.
Thx. Mochten de andere opties niet lukken dan ga ik hier even induiken!

Bedankt allen voor de reacties, ik kom er vanavond op terug!

Edit: de tip van kaassouffle heeft mij geholpen! Alle andere ook bedankt voor de hulp.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 780397

Goedenavond,

Ik heb 'hetzelfde'. Ik heb foto's van mij telefoon naar de SD kaart verplaatst. Nu hebben alle foto's de datum bij 'genomen op' de datum van het verplaatsen gekregen. Op de computer kan ik bij eigenschappen etc dus niet de datum terugvinden waarop de foto's zijn genomen. Is er een programma die dat wel kan? Het gaat om meer dan 1000 foto's, dus ik zit flink met de handen in het haar...
Pagina: 1