Wachtwoord vergeten MacBook, herstellen lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dag allen,

Gisteren heeft een kennis een nieuwe MacBook gekocht. Tijdens installatieproces geen specifiek wachtwoord ingesteld. Naar mijn weten geldt dan automatisch je Apple ID wachtwoord.

Na een reboot probeer ik opnieuw in te loggen pakt die het Apple ID wachtwoord niet.
Vervolgens krijg ik de mogelijkheid om het wachtwoord opnieuw in te stellen met het Apple ID. Als ik voor deze optie kies, gaat de MacBook rebooten en krijg ik een scherm om het Apple ID en wachtwoord in te voeren. Dit gaat zonder problemen en ik krijg een toeganscode op de iPad te zien.

Deze voer ik in en dan staat er iets van Firevault herstellen/ontgrendelen (gaat erg snel) en daarna komt een scherm opnieuw instellen van wachtwoord voltooid. Er staat het wachtwoord van uw gebruikersaccount is opnieuw ingesteld. Start opnieuw op en log in met uw nieuwe wachtwoord.

Probleem is, ik heb helemaal geen nieuw wachtwoord gekozen op dit moment... Is er wellicht een standaard wachtwoord?

Ook heb ik geprobeerd met CMD + R te booten, vervolgens in via hulpprogramma's terminal geopend en probeer ik middels "resetpassword" het wachtwoord opnieuw in te stellen. Volgens plaatjes op google moet ik dan een schijf en account kunnen selecteren maar ik heb deze optie helaas niet.

Laatste optie die ik had was opnieuw installeren middels recovery mode, maar dan staat het dat ik de schijf moet ontgrendelen, jullie raden het al; het wachtwoord werkt niet.

Iemand tips of wordt het een retourtje winkel?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20

Kek

3flix

lees deze eens:

http://www.howtogeek.com/...orget-your-macs-password/

waarschijnlijk is de disk geencrypt en zie je die daarom niet staan..

het zal nodig zijn eerst de disk te decrypten voordat je deze kan wissen of andere acties uitvoeren...

[ Voor 13% gewijzigd door Kek op 28-05-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Die heb ik inderdaad net doorgelezen, maar wat is het wachtwoord om de disk te encrypten? Bij de eerste installatie van OS X krijg je de optie om firevault in te schakelen, maar je hoeft dan niet direct een wachtwoord aan te maken omdat die je Apple ID wachtwoord aanhoudt.

In het artikel staat zoals ik het interpreteer ook dat je die firevault code alleen krijgt als je code niet wordt opgeslagen in de iCloud Keychain, die staat aan. Vandaar dat ik waarschijnlijk bij het herstellen van mijn wachtwoord ik een code op de iPad krijg te zien. Normaal gesproken moet je na het invoeren van die code volgens mij de optie krijgen om een nieuw wachtwoord aan te maken, maar die optie verschijnt helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Er is geen "standaard" wachtwoord.

Bij het installeren is er een wachtwoord opgegeven, dit kun je niet skippen. (omdat de eerste user een admin user is)
Je Mac login is niet gelijk aan het apple ID login. Je kunt je Apple ID wel gebruiken om het admin password te resetten, mits dat is aangegeven bij het aanmaken van de eerste user.

Filevault password is het password van je Mac of een recovery key die word aangemaakt bij het aanzetten van Filevault.

Wat mogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door z1rconium op 29-05-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

SquareOne schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:59:
Gisteren heeft een kennis een nieuwe MacBook gekocht. Tijdens installatieproces geen specifiek wachtwoord ingesteld. Naar mijn weten geldt dan automatisch je Apple ID wachtwoord.
Vroeger was je admin wachtwoord dan gewoon 'blanco' als je geen wachtwoord opgaf. Weet niet of dat nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:59:
Dag allen,

Gisteren heeft een kennis een nieuwe MacBook gekocht.

- KNIP -

Iemand tips of wordt het een retourtje winkel?
Hoe NIEUW was de macbook ?
Was hij gesealed in de doos, of was de doos al een keer open geweest ( buiten bereik van de kennis )
Kan het zijn dat het een retourmodel is geweest, van een eerdere klant ?

persoonlijk accepteer ik geen 'dure' spullen als er geen seal / plastic omheen zit, of de verpakking al eens is opengeweest ( plakband verbroken/vervangen )
Zeker in het geval van laptop / ipad / telefoons wil ik de "eerste" gebruiker zijn dan .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
Mocht het gaan om een EFi password icloud lock achtig iets. Dan kan ik dit er voor je afhalen. Uiteraard moet je dan wel eigendoms papier kunnen overhandigen, want deze methode werkt ook bij gestolen en geblokkeerde macs.

Zonder bon of iCloud registratie is de kans natuurlijk heel groot dattie niet geheel eerlijk is. Heb je die wel dan is het natuurlijk geen probleem.

Stuur maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Uiteindelijk is het gelukt dmv een clean install en het lijkt erop dat het ergens mis ging door iets met iCloud.

Bij het installeren kwam het standaardscherm om in te loggen met iCloud, daar begon de MacBook gelijk te zeuren over het wachtwoord van de MacBook Air (terwijl ik de schijven volledig gewist had dmv schijfhulpprogramma?). Gelukkig kon ik nog terug en kon ik tijdens de installatie iCloud overslaan, vervolgens een wachtwoord voor de computer aangemaakt en alles leuk in orde. Totdat ik daarna via systeemvoorkeuren in iCloud wilde inloggen; inloggen met Apple ID, vervolgens code op iPad, en daarna een schermpje voor het invoeren van het wachtwoord van de MacBook. Hier heb ik geprobeerd het wachtwoord in te vullen wat ik zojuist tijdens de installatie had aangemaakt, ging niet, ook Apple ID wachtwoord geprobeerd ging ook niet. Kon een code sturen naar de iPad maar dan begint het verhaal weer opnieuw.

Toen maar eens geprobeerd een ander beheerdersaccount aan te maken. Hier heb ik vervolgens via iCloud ingelogd en kreeg ik de mogelijkheid om een code naar de iPad te sturen. Deze ingevoerd en vervolgens weer de vraag om het wachtwoord van de computer in te voeren (hier het wachtwoord van deze beheerder ingevoerd) en het werkt.

Vervolgens terug naar het main account, daar zelfde stappen opnieuw gedaan, en hop het werkt. Ik heb dus het vermoeden dan er iets vast is blijven hangen in de verificatie met de Apple servers, nogal vaag probleem als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
Ik vind het sowieso vaag, aangezien ik nog nooit de vraag heb gehad om een code te sturen voor het inloggen op icloud om zodoende een pasword in te stellen voor het account. Toevallig 2factor authentication aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Klopt 2-factorverificatie stond ingeschakeld. Die heb ik vervolgens inderdaad ook tussendoor maar even uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor de zoekers op Tweakers die ooit nog een eens een Filevault disc willen formatteren waar ze de key niet van hebben: https://derflounder.wordp...vault-2-encrypted-volume/.
Pagina: 1