Eerste game pc zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Razeal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een game systeem bouwen waarmee ik ook gewoon mijn alledaagse zaken kan regelen, ik doe verder niet aan photoshop of muziekbewerking. Ik ben het zat een systeem in de winkel te kopen waar rotzooi in zit die na een jaar achterhaald is (is me nu 2 keer overkomen, welleenswaar met laptops)

Wat mag het systeem gaan kosten?
mijn budget is €1000. Dit is exclusief btw dus een €1200 incl btw.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ik heb mijn laptop vandaag verkocht aan een enthousiaste medetweaker en begin helemaal van scratch.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een systeem dat voor de komende 5 jaar +/- snel blijft draaien. Ik wil een ssd, relatief snel werkgeheugen, goede videokaart want het blijft een gamesysteem, cpu die niet snel vervangen hoeft te worden, en een stukje futureproofness.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet per se voorkeuren voor merken zolang ze maar goed omschreven staan, ik wil waar voor mn geld, goede prijs kwaliteit.
Wel heb ik al een kast uitgekozen en wil niet van dat model af stappen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De desktop komt op mijn tafel te staan waar mijn scherm ook op komt en alles wat er bij hoort. Het is een tafel van 200cm bij 75cm. Er komen waarschijnlijk 2 schermen op de kast en een stereo(versterker). indien mogelijk zo veel mogelijk kleurgelijkheid zwart/rood.
Omdat hij op tafel in zicht komt te staan wil het oog ook wat, qua geluid ben ik een laptop die games draait gewend (luid) en er staat een minikoelkast onder de tafel. Het hoeft dus niet muisstil te zijn!.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil het mooiste beste bang for the buck systeem! Ik heb met verschillende mensen in mijn kring gesproken, en krijg veel verschillende dingen te horen dus ik vraag het nu hier op het tweakers forum.
De een zegt het is zonde als je geen ddr4 haalt in een nieuw systeem de ander zegt dat mijn cpu mn videokaart gaat bottlenecken en ik met ddr3 ook klaar ben...
Hier zijn de dingen die ik in overleg zelf gevonden heb wat ik zelf zou willen halen maar ik zou er graag compatibility feedback op krijgen etc.
Moederbord:
pricewatch: Asus H170 PRO GAMING

Cpu:
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed

Kast:
pricewatch: Corsair Carbide Spec-Alpha Zwart/Rood

Ram:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14

Ssd:
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

Voeding:
pricewatch: Cooler Master GM G550M

Gpu:
?

Ram 71
I5 182
Mobo 133
Ssd 144
Voeding 70
Kast 90
Gpu ?

^ dit waren de pricewatch prijzen bij azerty op het moment van schrijven.

Ik twijfel nu over een aantal dingen:
Welke gpu moet ik nemen, de 970 of de 1070(word de 1070 ergens gebottlenecked)?
Ddr3 of ddr4 en dus bijpassend moederbord en cpu?
1070 aftermarket of toch Founders (ivm levertijd en verschil in prijs)?

Wat ik er wel bij moet vermelden is dat ik tot nu elke dag ongeveer 10 uur game maar vandaag mijn laptop verkocht heb en dus geen computer nog console heb om mee te gamen nu (misschien niet de beste zet..) en ik wil liever niet wachten tot 1 juli voordat ik weer een pc heb.
Ook moet ik vermelden dat alles in 1 keer besteld moet worden (een poosje op integrated gpu is dus helaas geen optie).

Ik hoop dat dit genoeg info is en ben heel erg benieuwd wat jullie voor tips en advies hebben! Sorry als de pricewatch lijstjes niet gelukt zijn, ik heb deze post gemaakt op mijn mobiel! :P

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Zet alles even in zo'n mooi pricewatch tabelletje, is een stuk makkelijker en een vereiste. Hier een handleiding Handleiding Pricewatch

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Een oudere generatie zal ook voldoen, maar waarom minder/ouder nemen voor dezelfde prijs?
DDR4 met een Skylake processor nemen dus

In games zal een CPU niet zo heel snel een bottleneck vormen. Ik geloof dat dat een i5-4690 pas een bottle-neck was bij Titan X/980ti in SLI Of 2x een 1070 (mijn verwachting). Er zijn ook games die heel zwaar op de CPU leunen, maar met een i5 moet je die ook gewoon kunnen spelen.
Dit is "mijn" "standaard" lijstje zonder GPU.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Phanteks Eclipse P400 - Zwart€ 65,-€ 65,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 59,-€ 59,-
1Corsair CX450M€ 52,45€ 52,45
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,57

Ik ben van plan een 970/290(x) 2e hands te halen bij dit systeem, op 1080p runt die vrijwel alles dus zwaarder vind ik niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Danny Phantom op 29-05-2016 03:25 ]

• Beest3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-09 13:14
Trouwens als je wat mee stilte wil vervang deze (Phanteks Eclipse P400 - Zwart) dan door de p400s

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Lijstje van danny is bijna perfect, maar niet zwart/rood (zoals gewenst):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Asus B150 Pro Gaming/Aura€ 117,95€ 117,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 62,95€ 62,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 61,90€ 61,90
1Corsair CX450M€ 52,45€ 52,45
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,42

- rood moederbord,
- rode accenten op kast + window
- rood RAM

Qua videokaart: wacht op de GTX1070 (half juni beschikbaar)

Informaticus of vakkundig Googler?

• Razeal
Okey heel erg bedankt voor jullie reacties!
Nog een paar vraagjes om uitleg waarom voor bepaalde dingen gekozen is:

- Mijn kast had ik al uitgekozen, ik ben er een beetje verliefd op geworden maar toch bedankt voor het meedenken!

- ik vind de asus b150 sowieso mooier dan de h170 vanwege de rode rgb, maar is de 170 niet beter/ gaat langer mee? Of is dat verschil onmerkbaar? En wat is t verschil tussen b en h?

- Waarom word er voor een 750 evo gekozen en niet 850?

- waarom 2.133 mhz ddr4 en niet 2400?

- is 450 watt genoeg voor de voeding mocht ik ooit nog extra ram plaatsen etc?

- Een maat van mij die i5-4460 heeft zegt dat zijn fps word teruggehouden door zn cpu (1920x1080) met een gtx970 en hij blijft zeggen dat de i5-6400 dit probleem nog erger zal vertonen omdat de base ghz 0,5 lager licht. Hij zegt dat ik minstens een i5-6500 nodig heb om de gtx 1070 bij te gaan houden.. wat klopt hier van?

Heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe en ik hoop dat ik niet te lastig ben met deze vragen.

• TheTinusNL
  • Niet online
Razeal schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:02:
Okey heel erg bedankt voor jullie reacties!
Nog een paar vraagjes om uitleg waarom voor bepaalde dingen gekozen is:

- Mijn kast had ik al uitgekozen, ik ben er een beetje verliefd op geworden maar toch bedankt voor het meedenken!

- ik vind de asus b150 sowieso mooier dan de h170 vanwege de rode rgb, maar is de 170 niet beter/ gaat langer mee? Of is dat verschil onmerkbaar? En wat is t verschil tussen b en h?

- Waarom word er voor een 750 evo gekozen en niet 850?

- waarom 2.133 mhz ddr4 en niet 2400?

- is 450 watt genoeg voor de voeding mocht ik ooit nog extra ram plaatsen etc?

- Een maat van mij die i5-4460 heeft zegt dat zijn fps word teruggehouden door zn cpu (1920x1080) met een gtx970 en hij blijft zeggen dat de i5-6400 dit probleem nog erger zal vertonen omdat de base ghz 0,5 lager licht. Hij zegt dat ik minstens een i5-6500 nodig heb om de gtx 1070 bij te gaan houden.. wat klopt hier van?

Heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe en ik hoop dat ik niet te lastig ben met deze vragen.
- De reden dat ik een andere kast aanraad is omdat er over jouw behuizing amper reviews zijn te vinden. Voor je het weet haal je zo'n flashy gamer futuristische kast in huis, maar maakt hij een kabaal van hier tot Tokio zonder dat hij goed koelt. Van de S340 is bewezen dat hij zeer goed koelt en bovendien aardig stil is, dat voor een mooie prijs en in dezelfde rood/zwarte kleuren.
- Het enige noemenswaardige verschil tussen B150 en H170 is de RAID ondersteuning die de H170 chipset biedt. Dat ga je toch niet gebruiken. Verder is er geen moer verschil qua levensduur.
- De 750 EVO levert meer GB/€ en is dus interessanter, omdat SSD's nog steeds relatief duur zijn. Echter is het 500GB model niet gunstig geprijsd, pricewatch: Crucial BX200 480GB is dat wel. De BX200 is koning qua opslag per euro. Het verschil in snelheid met een topmodel zoals de 850 EVO/850 Pro ga je toch niet merken in dagelijks gebruik.
- 450W is méér dan genoeg voor een gaming systeem met 1 doorsnee Nvidia GPU.
- Die vriend van jou praat pure onzin, dat slaat werkelijk nergens op. Die weet duidelijk niet hoeveel impact een paar MHz werkelijk heeft: weinig tot niets. Een illustratie wat 0,5GHz = 500 MHz verschil maakt als alle andere factoren hetzelfde blijven:
Afbeeldingslocatie: http://i62.photobucket.com/albums/h106/TheTinusNL/05ghz_zpssvca1k9q.png
Bijna niets, gemiddeld zo'n 3 fps meer. De videokaart is nog steeds de grootste bottleneck.
Verder vergelijkt hij twee generaties processors met elkaar puur op gigahertzen, zo doe je geen vergelijkingen.

• Razeal
Vond zijn vergelijkingen sowieso al wat schaars, toch twijfel ik nog wel tussen 6400 en 6500 vanwege de base clock die verdacht veel hoger is, die 20 euro extra wil ik dan nog wel investeren.
Ik zie tot nu toe de crucial bx200 in elk topic terugkomen, ik ga deze toch eens goed overwegen. Ik ga daarnaast een 2tb externe HDD gebruiken voor alle foto's en spellen die ik op dat moment niet speel.
Bedankt voor de uitleg over het moederbord, ik ga nu mn build aanpassen naar de b150; doorslaggevende rede is toch de rgb verlichting.
En is het niet aan te nemen dat de nieuwe lijn van corsair kasten gewoon van goede kwaliteit is voor deze relatief normale prijs?? Ben namelijk echt verliefd op het futuristische van deze kast

• TheTinusNL
  • Niet online
Razeal schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:28:
Vond zijn vergelijkingen sowieso al wat schaars, toch twijfel ik nog wel tussen 6400 en 6500 vanwege de base clock die verdacht veel hoger is, die 20 euro extra wil ik dan nog wel investeren.
Ik zie tot nu toe de crucial bx200 in elk topic terugkomen, ik ga deze toch eens goed overwegen. Ik ga daarnaast een 2tb externe HDD gebruiken voor alle foto's en spellen die ik op dat moment niet speel.
Bedankt voor de uitleg over het moederbord, ik ga nu mn build aanpassen naar de b150; doorslaggevende rede is toch de rgb verlichting.
En is het niet aan te nemen dat de nieuwe lijn van corsair kasten gewoon van goede kwaliteit is voor deze relatief normale prijs?? Ben namelijk echt verliefd op het futuristische van deze kast
Die "veel hogere base clock" moet je je niet op richten. Onder volle load staat de volledige Turbo er natuurlijk op, dan bedragen de snelheden 3,1/3,3 6400/6500, dat is waar je naar moet kijken.

Een externe HDD is een perfect maatje voor een SSD. Zo kun je de trage en luide HDD buiten je systeem houden, maar heb je toch nog een grote opslagschijf achter de hand, terwijl je systeem stil en snel blijft.

Verder heb ik wel vertrouwen in Corsair, maar toch weet je het maar nooit. Een kast kan op papier nog zo goed zijn, benchmarks moeten uitwijzen of ze hun werk daadwerkelijk goed doen qua koeling en stilte.

• Razeal
Ik heb zojuist 2 reviews (video) bekeken van de corsair kast, enige nadelen waren dat er vrij weinig ruimte was voor kabel management aan de achterzijde, er zaten geen rubbertjes op de kabelhouders (?) En de fanns die naar boven richten hadde slechte support maar die ga ik toch niet inbouwen.
Toch ga ik de kast die je hebt voorgesteld nog even goed bekijken puur qua looks denk ik toch op corsair uit te komen.
Die edges geven me een soortvan trots gevoel als ik er naar kijk.

• Danny Phantom
  • Niet online
Als clocksnelheden alles was wat telde was AMD nu de koning: pricewatch: AMD FX-9590 Black Edition
YouTube: Intel i5-6400 vs AMD FX-8350 vs FX-9590
5ghz boost

Hogere clocksnelheid zal in de meeste gevallen wel helpen, daar niet van

YouTube: i5-6400 vs i5-4690/K - Comparison

[ Voor 64% gewijzigd door Danny Phantom op 30-05-2016 23:02 ]

• Razeal
Haha danny ja daar heb je gelijk in, maar als onervaren iemand zijn de ghz het eerste verschil wat opvalt.

Als laatste vraagje heb ik nog een vraag over een budget monitor die mooi aansluit op de 1070, ik speel vooral RPG spellen dus hoef geen uber refresh rate te hebben.

Heb nu een hp 2229h en zoek iets tussen de 24 en 27"

Dit is overigens pas als ik weer wat gespaard heb!

• Danny Phantom
  • Niet online
Razeal schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:01:
Haha danny ja daar heb je gelijk in, maar als onervaren iemand zijn de ghz het eerste verschil wat opvalt.

Als laatste vraagje heb ik nog een vraag over een budget monitor die mooi aansluit op de 1070, ik speel vooral RPG spellen dus hoef geen uber refresh rate te hebben.

Inderdaad, is wel zo daar zoek ik altijd alles op en wil ik zelf alles weten voordat ik ga kopen :D
En bij de fx 9590 valt ook nog de 8 core op tegenover "maar" 4 van een i5 terwijl die dezelfde prijs hebben :D
Al zou die fx 9590 lekker zijn in de winter, geen kachel nodig :#

Wat voor scherm wil je dan? Met een 1070 zou ik voor minimaal een 1440p scherm kiezen, liefst met Nvidia V-sync al is dat niet echt hard nodig(?)

http://tweakers.net/categ...4aJXVJI0xFu7HtNnf98MaSik_

[ Voor 23% gewijzigd door Danny Phantom op 30-05-2016 23:09 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
Razeal schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:01:

Als je die monitor pas gaat aanschaffen als je weer wat gespaard hebt, dan zou ik dan pas gaan kijken. Je weet nooit wat er in de tussentijd nog komt: prijsdalingen of nieuwe modellen. We kunnen nu wel advies geven, maar dat is straks verouderd.

Voor RPGs is een 2560x1440 IPS scherm in ieder geval aan te raden. Wie weet wat er op Computex deze dagen nog naar voren komt.

• Danny Phantom
  • Niet online
TheTinusNL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:12:
[...]

Als je die monitor pas gaat aanschaffen als je weer wat gespaard hebt, dan zou ik dan pas gaan kijken. Je weet nooit wat er in de tussentijd nog komt: prijsdalingen of nieuwe modellen. We kunnen nu wel advies geven, maar dat is straks verouderd.

Voor RPGs is een 2560x1440 IPS scherm in ieder geval aan te raden. Wie weet wat er op Computex deze dagen nog naar voren komt.
Helemaal waar!

• Razeal
Oke bedankt!

• Razeal
Voor de meesten waarschijnlijk geen moeilijke vraag om te beantwoorden, ik stel hem toch even voor de zekerheid.
In mijn nieuwe build komt de Asus b150 pro gaming aura deze ondersteund ddr4 maar ik lees in andere topics in DAA dat ddr4 teruggeklokt word naar 2,133 mhz.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R

Deze heeft een €/gb van 3,87

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Deze heeft een €/gb van 3,74

Met andere woorden het 2,400 mhz ddr4 is goedkoper maar is het verstandiger om deze (snellere) te halen of toch 1 op 1 de snelheid van het moederbord over te nemen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan natuurlijk prima in je DAA topic. Merge.

• TheTinusNL
  • Niet online
Razeal schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:44:
Voor de meesten waarschijnlijk geen moeilijke vraag om te beantwoorden, ik stel hem toch even voor de zekerheid.
In mijn nieuwe build komt de Asus b150 pro gaming aura deze ondersteund ddr4 maar ik lees in andere topics in DAA dat ddr4 teruggeklokt word naar 2,133 mhz.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R

Deze heeft een €/gb van 3,87

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Deze heeft een €/gb van 3,74

Met andere woorden het 2,400 mhz ddr4 is goedkoper maar is het verstandiger om deze (snellere) te halen of toch 1 op 1 de snelheid van het moederbord over te nemen?
Ja, het wordt teruggeklokt naar 2.133MHz, dus sneller RAM kopen heeft geen zin.
Sowieso voegt sneller RAM al niets toe aan een gaming PC.

• Razeal
Advies vraag nog; bij mn nieuwe game pc is het waarschijnlijk ook handig om een nieuwe headset met microfoon (niet in draad) aan te schaffen.
Wou hier geen nieuw topic voor maken dus ik vroeg me af of er mensen waren met tips en ervaringen.

Ik kijk nu vooral naar de :
pricewatch: Trust GXT 322

pricewatch: Razer Kraken USB

En dat is dan ook wel echt het budget wat ik nog te besteden heb.

Ik ben op de hoogte dat razer vooral betalen voor merknaam is maar heb een paar producten erg goedkoop kunnen krijgen dus een setje zou best leuk zijn.

• TheTinusNL
  • Niet online
Razeal schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:41:
Advies vraag nog; bij mn nieuwe game pc is het waarschijnlijk ook handig om een nieuwe headset met microfoon (niet in draad) aan te schaffen.
Wou hier geen nieuw topic voor maken dus ik vroeg me af of er mensen waren met tips en ervaringen.

Ik kijk nu vooral naar de :
pricewatch: Trust GXT 322

pricewatch: Razer Kraken USB

En dat is dan ook wel echt het budget wat ik nog te besteden heb.

Ik ben op de hoogte dat razer vooral betalen voor merknaam is maar heb een paar producten erg goedkoop kunnen krijgen dus een setje zou best leuk zijn.
pricewatch: Sharkoon GSone
Sharkoon biedt veel producten met een hoge prijs/kwaliteitverhouding, waarvan de GSone er een is.

pricewatch: Creative Fatal1ty Gaming Headset is een hele populaire keuze en al jaren een bekende naam in het budgetsegment.

• Razeal
Bedankt voor je reactie TheTinusNL, de reviews die bij creative fatality staan zijn niet heel lovend over de levensduur/mic kwaliteit dit is iets waar ik me erg aan ga storen en de sharkoon ziet er wat cheap uit, zelfs vergeleken met de trust (heb m een keer op gehad in de mediamarkt en voelde best lekker aan voor 35 euro).

Heb nog een week om mijn finale besluit te maken :D

• Razeal
Zo heb vandaag alles besteld bij Azerty (uitzondering videokaart) en alles was op voorraad dus ik verwacht morgen levering.
Laatste vraagje wat misschien niet helemaal in het aankoop forum thuis hoort maar wel bij een nieuwe pc.
Ik kan hier zelf erg weinig info over vinden dus gok dat het een domme vraag is maar:
Welke drivers moet ik van tevoren downloaden en welke kunnen achteraf?
Zou een domper zijn als mn pc niet boot omdat de bios bijvoorbeeld via de disk geupdate moet worden en ik geen disk drive heb. (toch voor de corsair case gegaan)
En ik heb ook de 850 evo vervangen door een bx200 op aandringen dus hoop dat hij de verwachtingen waarmaakt.

Edit: ik wil waarschijnlijk een 2e hands gigabyte gtx980 extreme (GV-N980XTREME C-4GD) halen voor een leuke prijs. Nou staat er naast die kaart op gigabyte's site het volgende:

"Recommended system power supply requirement: 600W(with two 8-pin external power connectors)"

Maar mij was in eerste instantie verteld dat een cx450m van corsair genoeg was voor een single nVidia systeem.

Ik heb de cx450m besteld, kan hij deze videokaart runnen of moet ik het zekere voor het onzekere nemen en hem omruilen (of een andere gpu zoeken)

[ Voor 29% gewijzigd door Razeal op 15-06-2016 00:34 ]

Pagina: 1