Toon posts:

RAID 2 verschillende schijven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 20Gb Maxtor 5400 toeren, en een 20Gb Maxtor 7200 toeren, kan ik deze in een Raid 0 config als 40Gb gebruiken? en is mijn snelheidswinst dan nog wel redelijk ten opzichte van 2x20Gb op ATA100?

Verwijderd

Dat kan, wat betreft snelheid kan ik je niet helpen (zie sig), ik heb altijd die schijven gehad in een raid, nog nooit 2 verschilende!

Verwijderd

Denk wel dat je hier snelheid mee wint theoretisch zou ata 100 100 mb per minuut data overdracht moeten aankunnen, door raid 0 (stripen) toe te passen in jouw situatie haal je denk ik een performance winst van ca. 30% ,nadeel is dat als de raid verbroken is (1 schijf kapot) dat je dan alle informatie van beide schijven verliest: dus back-ups maken.

Je kan hier: http://www.uni-mainz.de/~neuffer/scsi/what_is_raid.html kijken wat RAID precies is en wat de mogelijkheden ermee zijn, vooropgesteld dat je een beetje Engels kan lezen?.

Succes.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:15
RAID-0 is maximaal 2x zo snel als de sloomste (zwakste schakel). Meestal is het gebruik van 2 verschillende schijven af te raden, omdat je zoveel performance verlies hebt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dus eigenlijk of het verschil in snelheid erg groot is als ik 2x 7200 toeren schijven zou gebruiken. Dus of die 5400 toeren schijf de boel vertraagd..
Ik hoef dus voor RAID niet exact 2 dezelfde schijven te gebruiken?

Verwijderd

Nee je kunt twee verschillende schijven gebruiken, bij verschillende afmetingen wordt de tweede schijf evenredig groot aan de kleinste gemaakt dus b.v 20 en 10 Gig schijf wordt als het ware een scsi schijf van 20 Gig.

Wat de snelheid betreft die zou theoretisch 2 x zo snel moeten worden als de langzaamste schijf.

Kijk ook even hier:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/166567

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 09:43 schreef mdenie het volgende:
Nee je kunt twee verschillende schijven gebruiken, bij verschillende afmetingen wordt de tweede schijf evenredig groot aan de kleinste gemaakt dus b.v 20 en 10 Gig schijf wordt als het ware een scsi schijf van 20 Gig.

Wat de snelheid betreft die zou theoretisch 2 x zo snel moeten worden als de langzaamste schijf.

Kijk ook even hier: [topic=166567]

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 09:36 schreef Léone het volgende:
Ik bedoel dus eigenlijk of het verschil in snelheid erg groot is als ik 2x 7200 toeren schijven zou gebruiken. Dus of die 5400 toeren schijf de boel vertraagd..
Ik hoef dus voor RAID niet exact 2 dezelfde schijven te gebruiken?
Nee, je kunt twee verschillende soorten schijven gebruiken, het enige nadeel is (en dat staat hierboven ook al) dat de langzame disk de snelle ophoudt!

Verwijderd

Nee verschillende schijven kan. Beide schijven zijn ata 100: theoretisch dus 100 mb schrijven en lezen per minuut; bij stripen in theorie dus 200 Mb per minuut, denk als het 130 Mb per minuut wordt je niet mag klagen. Je moet zelf bepalen of je dat de moeite vindt: als je backups maakt i.v.m mogelijke raid breuk lijkt het mij wel de moeite waard.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx people!
Ik heb gisteravond mijn RAID configje gemaakt. Mijn bios van m'n Asus A7V geflashed, en win2k opnieuw geinstalleerd. Loopt als een trein nu! Nu nog ff wat geheugen erbij en ik ben de man >:) 8-) Thnx voor jullie reacties :)

Verwijderd

welcome *D
Pagina: 1