Vraag

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10 16:42
Beste tweakers,

Ik werk op een middelbare school en heb met een clubje leerlingen een redactie gevormd welke zich gaat inzetten om regelmatig een schooljournaal te maken (ter vervanging van de schoolkrant). In de aanloop naar de eerste aflevering hebben we geëxperimenteerd met de aanwezige apparatuur maar daar werden we niet blij van. We willen gebruik kunnen maken van een losse XLR microfoon, scherpte-diepte effecten, goed filmen in donkere ruimtes (schoolfeesten), goed standaard geluid en een goede beeldkwaliteit.. We hebben inmiddels een budget van +/- 2000 euro voor een semi-professionele camera. Hoewel ik vrij veel weet van computers heb ik weinig kaas gegeten van videocamera's. Met behulp van de pricewatch en het bekijken van reviews kwam ik zelf tot de volgende twee camera's.

Sony HXR-NX100
Sony HXR-MC2500

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de MC2500 vanwege de professionele uitstraling (ik kan me voorstellen dat een echte Tweaker daar weinig om geeft maar een schooljournaal krijgt wat meer aanzien en aantrekkingskracht als de uitstraling professioneel is). Daarnaast lijkt het me voor leerlingen makkelijker om met een schoudercamera stabiel uit de hand te filmen dan met een compact camera. Voor zover ik de technische details begrijp voorziet deze camera in al onze behoeftes. Ik zou graag advies willen. Misschien zie ik iets over het hoofd? Ik kan het prijsverschil bijvoorbeeld lastig verklaren.

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Voor kleine scherptediepte en prestaties bij weinig licht heb je een stuk grotere sensor nodig dan 1/4". Het ziet er wel leuk uit zo'n camera, maar ik vraag me af, of je niet voor dit soort doeleinden beter af bent met een fotocamera die goed kan filmen en een los kastje voor je xlr-microfoon(s) (of geluid los opnemen en daarna synchroniseren). Je kunt de camera daarnaast ook gebruiken voor foto's.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ondanks dat ik niets van camera's weet, mag ik wel de suggestie/aanname doen dat er voldoende overige hardware aanwezig is om de uiteindelijke opnames van een dergelijk apparaat te verwerken/editen en dat ook nog op een "relatief" vlotte manier?

De bestanden op de MC2500 kunnen tot wel 28Mbps bereiken; dat is misschien erg leuk voor de hoeveelheid detail die je wil opnemen maar ik neem aan dat je uitzendingen niet op 28Mbps plaatsvinden? Of dat niet elke kijker ook een FullHD scherm/verbinding tot zijn beschikking heeft?

Je zal dus redelijk knappe apparatuur moeten hebben staan als je een avond lang een schoolfeest filmt (zeg even 4 uur continu materiaal), dat over HDMI of BNC naar een PC wil zetten en dan eens van 240 minuten materiaal wil knippen/plakken tot een overzichtelijk hoogtepunt van, pak 'm beet, 10 minuten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• michielvz
Dat is geen probleem idd.

• Universal Creations
28Mbit/s is nou ook weer niet heel veel. Ik werk al jaren met 1080p bestanden van mijn 5D2 met hogere bitrate (44Mbit/s) en dat gaat prima. Het knipwerk is sowieso veel werk en je gaat echt niet 4uur lang een schoolfeest filmen, zo boeiend is dat niet (heb jaren op een middelbare school gewerkt).

• michielvz
Universal Creations schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:56:
Voor kleine scherptediepte en prestaties bij weinig licht heb je een stuk grotere sensor nodig dan 1/4". Het ziet er wel leuk uit zo'n camera, maar ik vraag me af, of je niet voor dit soort doeleinden beter af bent met een fotocamera die goed kan filmen en een los kastje voor je xlr-microfoon(s) (of geluid los opnemen en daarna synchroniseren). Je kunt de camera daarnaast ook gebruiken voor foto's.
Daar heb ik wel kort naar gekeken maar ik las dat videobeelden met een fotocamera soms kleine stotteringen kunnen bevatten. Je ziet wel steeds vaker dat (semi-) professionele filmers hiermee werken maar een dedicated apparaat moet toch beter zijn lijkt me?

Wat scherpte diepte betreft. Hoe groot moet een sensor zijn om dat redelijk te kunnen? De NX100 heeft een sensor die wel groot genoeg is toch? In dit filmpje vanaf minuut 6 zie je een demonstratie van scherpte-diepte met deze camera.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
Ik zou gewoon voor die NX100 gaan die heeft best nette stabilisatie en een 1 inch sensor.

Instagram

• Universal Creations
Een 1" sensor is inderdaad al een heel stuk beter (16x zo grote sensor als een 1/4").
Stotteringen heb ik nog nooit gehad met een fotocamera tijdens het filmen. Misschien als er een verkeerde geheugenkaart (te traag) gebruikt wordt.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:39
Ik zou je vooral niet blindstaren op dat alles "professioneel" en het beste van het beste moet zijn. Het is een schooljournaal, geen miljoenen kostende hollywood productie.. (die trouwens ook vaak genoeg normale consumenten DSLR's inzetten als camera). Zie hier op imdb bijvoorbeeld een lijst.

De productie (belichting, framing, juiste instellingen) en nabewerking zijn imo belangrijker dan de gebruikte camera. Kwa stabiel (uit de hand) filmen zijn er ook nog genoeg mogelijkheden, zoals shoulder rigs, kan je iedere cam met een tripod gat op schroeven.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:02
Denk dat hij met een Panasonic G7 en een leuke lens een heel eind komt , en veel goedkoper .

• michielvz
Een DSLR of systeemcamera is wel het overwegen waard. Prijstechnisch aantrekkelijk en ook te gebruik als fotocamera. Wat ik erover lees is het wel lastiger in gebruik. Omdat de camera door leerlingen van verschillende leeftijden bedient gaat worden betwijfel ik daarom of het slim is om voor een fotocamera te gaan. Hoe denken jullie hierover?

• Universal Creations
Een professionele videocamera is echt niet makkelijker te leren bedienen dan een fotocamera.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

BLN

DSLRs hebben bijna geen bruikbare autofocus voor video. Vind ik wel een belangrijke overweging. Ook de automatische stand voor video is niet echt goed. Ik film zelf met een DSLR, dus ik ben er aan gewend. Maar voor running and gunning tijdens het maken van een schooljournaal heb je veel meer aan een dedicated video camera.

If it ain't broken, don't fix it

• michielvz
Dat dacht ik dus ook. Het focussen en customizen van je toestel en instellingen lijkt me makkelijker op een videocamera. Ik kan me best voorstellen dat ik dit onder de knie krijg maar het is de bedoeling dat leerlingen zo autonoom mogelijk te werk gaan. Als het teveel op een docent gaat leunen komt de continuïteit in het geding.

Verwijderd

Als de €2000,- op moet/mag, dan zou ik kijken naar iets van een combinatie zoals hieronder:
pricewatch: Canon EOS 80D body Zwart
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon)
pricewatch: Røde VideoMic GO
Al heb je hierbij niet de optie voor XLR-mics. Waarom willen jullie trouwens specifiek werken met XLR-mics? Weet je waar XLR goed voor is?
En dan nog een belangrijke vraag. Wat is het gebruiksscenario? Studio-opnames, interviews, documantaire-clips. noem maar op?

Professionele uitstraling zoals de TS het noemt lijkt me trouwens een misvatting. De professionaliteit van je werk zit 'm in hoe je werkt en het resultaat dat je levert, niet het uiterlijk van de apparatuur die je bij je draagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2016 17:35 ]

• Universal Creations
BLN schreef op zondag 29 mei 2016 @ 16:54:
DSLRs hebben bijna geen bruikbare autofocus voor video. Vind ik wel een belangrijke overweging. Ook de automatische stand voor video is niet echt goed. Ik film zelf met een DSLR, dus ik ben er aan gewend. Maar voor running and gunning tijdens het maken van een schooljournaal heb je veel meer aan een dedicated video camera.
De 70D en 80D hebben wel degelijk bruikbare AF tijdens video, maar gebruik ook de juiste lenzen hiervoor. De 18-35 f/1.8 is een mooie lens, maar de focusmotor is wat minder geschikt voor AF tijdens video. De STM lenzen van Canon (en sinds kort ook de nieuwe 18-135 USM) zijn daarvoor zeer geschikt. De 18-135 STM als standaardlens kan voor het algemene shots gebruikt worden en de 50/1.8 STM voor de kleine scherptediepte shots.

• michielvz
@Woutoud Bedankt voor je advies. Wat is volgens jou het voordeel van jouw voorstel t.o.v. de NX100? We willen ook graag een reporter-mic gebruiken en die vind ik voornamelijk met een XLR aansluiting.

@Universal Jij ook bedankt :) Ik kan me voorstellen dat het een mooi resultaat oplevert maar het feit dat leerlingen lenzen moeten kiezen/verwisselen schrikt mij al af. Ik zie zoiets al op de grond vallen tijdens het wisselen :'(

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:39
michielvz schreef op zondag 29 mei 2016 @ 18:08:
Ik kan me voorstellen dat het een mooi resultaat oplevert maar het feit dat leerlingen lenzen moeten kiezen/verwisselen schrikt mij al af. Ik zie zoiets al op de grond vallen tijdens het wisselen :'(
Als je verschillende kinderen hebt die met die ermee werken is de boel verzekeren zoiezo al verstandig.
Ook een "semi-professionele camera" kan niet goed tegen vallen. Eventueel overleggen met de kinderen die dat ding gebruiken, dat ze alleen mogen wisselen aan een tafel (en uiteraard ook de boel verzekeren).

Wel opvallend trouwens dat je je wel zorgen maakt om een 50mm F/1.8 lens van 100 euro, maar niet om een camera van 1500 :+

[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 29-05-2016 18:19 ]

• Universal Creations
@Universal Jij ook bedankt :) Ik kan me voorstellen dat het een mooi resultaat oplevert maar het feit dat leerlingen lenzen moeten kiezen/verwisselen schrikt mij al af. Ik zie zoiets al op de grond vallen tijdens het wisselen :'(
Als je daar bang voor bent, dan gebruik je alleen maar de 18-135 lens. Overigens zijn serieuze leerlingen die aan zoiets meewerken voorzichtiger met spullen dan je denkt. Dat is mijn ervaring althans (ik heb jarenlang een "crew" gehad die de techniek verzorgde voor theatervoorstellingen en schoolfeesten).

[ Voor 22% gewijzigd door Universal Creations op 29-05-2016 18:25 ]

Verwijderd

@Woutoud Bedankt voor je advies. Wat is volgens jou het voordeel van jouw voorstel t.o.v. de NX100? We willen ook graag een reporter-mic gebruiken en die vind ik voornamelijk met een XLR aansluiting.
De grotere sensor en de kwaliteit van het objectief. Deze Sigma is vanaf f/1.8 al erg scherp en daarmee goed geschikt om in donkere omstandigheden te gebruiken of algemeen voor dunne scherptediepte.
De 80D (of 70D) zijn daarbij dSLR's die goed geschikt zijn voor videowerk, al heeft UC wel een punt wat betreft de AF in combinatie met non-STM lenzen. Dan doet de 80D het nog steeds beter dan de concurrentie, maar STM geeft voor video nog nettere resultaten. :)
De 18-135mm van Canon is voor allround werk dan prima geschikt, maar wel beduidend minder lichtsterk.

Wat het microfoonverhaal betreft, als je toch al met een reportage-mic aan de slag wilt zit je inderdaad redelijk vlot aan XLR vast. De vraag is dan of je inderdaad niet beter met een externe recorder kunt gaan werken.

• michielvz
Ik zou een actieve XLR adapter kunnen gebruiken maar dat maakt het systeem wel weer lastiger om te gebruiken. Het is de bedoeling dat er weinig instructie nodig is om ermee te kunnen werken en dat gevorderde gebruikers er meer mee kunnen dan standaard filmpjes schieten. De beeldkwaliteit is inderdaad wel erg goed. Lastige keuze. Ik denk toch dat de NX100 het beste compromis is tussen beeld en geluidskwaliteit en gebruiksgemak.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
De 80D heeft gewoon een 3.5mm microfoon ingang. Daarmee kan je gewoon een simpele microfoon gebruiken, bijvoorbeeld de Rode die Woutoud voorstelde.

• michielvz
Begrijp ik maar we willen graag een reporter-mic gebruiken en die gebruiken voornamelijk xlr.

Weet iemand trouwens hoe ik kan weten/bepalen hoe nauw de scherpte-diepte is die ik met de NX100 kan bereiken? We vinden het mooi om tijdens een interview van +/- een meter afstand, een onscherpe achtergrond +/- 5+ meter te hebben.

edit: vraag toegevoegd

[ Voor 59% gewijzigd door michielvz op 30-05-2016 13:05 ]

• Universal Creations
michielvz schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:27:
Begrijp ik maar we willen graag een reporter-mic gebruiken en die gebruiken voornamelijk xlr.

Weet iemand trouwens hoe ik kan weten/bepalen hoe nauw de scherpte-diepte is die ik met de NX100 kan bereiken? We vinden het mooi om tijdens een interview van +/- een meter afstand, een onscherpe achtergrond +/- 5+ meter te hebben.

Op howmuchblur.com kun je dat vergelijken. De cropfactor van de nx100 is 2,7.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
Zit een redelijk snelle lens op van F2.8 29mm tot F4.5 bij 348mm.

Wat wel erg fijn is dat er een ingebouwde ND filter op zit waarmee je dus met een lagere F stop kunt schieten met een shutter van 1/50, dit is bevorderlijk voor het creëren van een kleine DOF.

Instagram

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

michielvz schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:27:

pricewatch: Sony A6300 body met pricewatch unsorted: Sony XLR-K2M Audio accesoire. hiermee geef je de camera XLR inputs en goede Preamps.

De sony 6300 heeft fase detectie en zou daarmee goed moeten focusen tijdens video

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 30-05-2016 19:44 ]

ora et labora

• Universal Creations
Furfoot schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:35:
Zit een redelijk snelle lens op van F2.8 29mm tot F4.5 bij 348mm.

Wat wel erg fijn is dat er een ingebouwde ND filter op zit waarmee je dus met een lagere F stop kunt schieten met een shutter van 1/50, dit is bevorderlijk voor het creëren van een kleine DOF.
f/2.8 bij 9,3mm en f/4.5 bij 111,6mm. Niet enkel de brandpuntsafstand omrekenen, maar ook het diafragma.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
mrc4nl schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:43:
[...]

pricewatch: Sony A6300 body met pricewatch unsorted: Sony XLR-K2M Audio accesoire. hiermee geef je de camera XLR inputs en goede Preamps.

De sony 6300 heeft fase detectie en zou daarmee goed moeten focusen tijdens video
Oeh en doe daar dan een Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS voor het algemene werk en een Sony 35mm F1.8 OSS voor het portret-style interview werk. Beide uitstekend geschikte objectieven voor video, door hun stabilisatie en stille focus. Dan heb je een hele goede set-up!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

BLN

Het vele advies hier is leuk onderbouwd. Maar de TS gaat een school journaal maken. Met andere woorden, door de school heen, door de wijk heen, op evenementen mee. Rond lopen, mensen interviewen. Het advies wat hier wordt gegeven is inderdaad goed voor een kleine DoF. Maar daarnaast moet de camera makkelijk en intuïtief te bedienen zijn. En niet na een een krap uur stand-by een lege accu hebben (a6300) focus hunten met autofocus (80D met Sigma 18-35) of te beperkte audio ingangen hebben voor presentatie werk (alle genoemde camera's hier). Deze adviezen lijken allemaal erg gebaseerd op de specs van de camera's. Ze geven prachtige DoF en hebben een hoog dynamisch bereik. Maar ook echt wel een stijle leercurve. Ik draai items voor VARA/BNN, RTL en andere opdrachtgevers met DSLRs. Maar altijd met een losse recorder voor het geluid en ervaren camera mensen.

Maar zoals ik al eerder zei; voor rondrennen, snel reageren, stabiele focus, betrouwbaardere automatische belichting, veel betere audio opties en veel ergonomischer zijn voor video kun je beter een videocamera kopen. Er wordt nu een beetje een Tesla aangeraden, terwijl er een bestelbus nodig is. (Vergelijkingen gaan altijd mank, maar het is een beetje de specs vs de praktische bruikbaarheid ) Just my 2 cents.

If it ain't broken, don't fix it

• Universal Creations
BLN schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 02:28:
Het advies wat hier wordt gegeven is inderdaad goed voor een kleine DoF.
Daar werd ook om gevraagd.
focus hunten met autofocus (80D met Sigma 18-35)
Universal Creations schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:40:
De 70D en 80D hebben wel degelijk bruikbare AF tijdens video, maar gebruik ook de juiste lenzen hiervoor. De 18-35 f/1.8 is een mooie lens, maar de focusmotor is wat minder geschikt voor AF tijdens video. De STM lenzen van Canon (en sinds kort ook de nieuwe 18-135 USM) zijn daarvoor zeer geschikt. De 18-135 STM als standaardlens kan voor het algemene shots gebruikt worden en de 50/1.8 STM voor de kleine scherptediepte shots.
of te beperkte audio ingangen hebben voor presentatie werk (alle genoemde camera's hier).
Universal Creations schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:56:
een los kastje voor je xlr-microfoon(s) (of geluid los opnemen en daarna synchroniseren).
Deze adviezen lijken allemaal erg gebaseerd op de specs van de camera's. Ze geven prachtige DoF en hebben een hoog dynamisch bereik. Maar ook echt wel een stijle leercurve.
Universal Creations schreef op zondag 29 mei 2016 @ 15:30:
Een professionele videocamera is echt niet makkelijker te leren bedienen dan een fotocamera.
Maar zoals ik al eerder zei; voor rondrennen, snel reageren, stabiele focus, betrouwbaardere automatische belichting, veel betere audio opties en veel ergonomischer zijn voor video kun je beter een videocamera kopen. Er wordt nu een beetje een Tesla aangeraden, terwijl er een bestelbus nodig is. (Vergelijkingen gaan altijd mank, maar het is een beetje de specs vs de praktische bruikbaarheid ) Just my 2 cents.
Snel reageren, stabiele focus en betrouwbare automatische belichting is met een videocamera echt niet beter dan met een afgestopte (f/8 and be there ;) ) systeemcamera/70D/80D. "Betere Audio-opties": ik dacht dat het simpel moest zijn? Genoemde camera's hebben vaak ook hoofdtelefoon aansluitingen en audio-levels op display. Daarnaast kan er ook een losse audio-box gebruikt worden (zoals gezegd). Ergonomie is wel een belangrijk verschil, maar daar zijn schouderrigs voor en die hoeven echt niet veel te kosten.

• michielvz
Bedankt voor alle reacties! Dankzij jullie en het internet ben ik veel wijzer geworden. Ik ga binnenkort langs bij het ONC die ook een journaal maken om te zien en horen hoe zij het doen. Ik denk dat de begeleider strak begeleidt en dat is bij ons niet de bedoeling. Daarom vind ik het zo belangrijk dat het voor leerlingen technisch haalbaar is. We denken erover om instructiekaarten te maken voor verschillende soorten opnames dus misschien zou de stijle leercurve van een dslr daarmee gecompenseerd kunnen worden. Het ONC gebruikt een Nikon D5200 icm een F1.4 lens en zo te zien een Rode microfoon waarvan ik aanneem dat het geen XLR mic is. Helaas ben ik niet uit de DOF calculatie gekomen dus heb nog steeds niet echt een goede indruk van de DOF van de NX100. Ik neem aan dat het qua smalheid niet in de buurt komt van de F1.4 lens die het ONC gebruikt? En is er een hoorbaar kwaliteitsverschil tussen XLR microfoons en 3.5 jack microfoons?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

michielvz schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:12:
En is er een hoorbaar kwaliteitsverschil tussen XLR microfoons en 3.5 jack microfoons?
de geluidskwaliteit zit m niet in de aansluiting maar in de microfoon zelf. ;)
XLR kan wel beter tegen een stootje dan 3.5mm

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 01-06-2016 18:48 ]

ora et labora

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Op de kleinere DOF na is er geen enkele reden om voor een DSLR of andere fotocamera te kiezen. Dat werkt echt een stuk gecompliceerder dan een run en gun videocamera (ENG-camera). Een keine DOF wil je trouwens juist niet bij reportages. Heel belangrijk is ook goed geluid. Een vak op zich, maar met een ENG camera nog het makkelijkst te realiseren. Ook de motorzoom, ND filter en goede autofocus spreken voor een dedicated videocamera. Soms ook nog met ingebouwde beeldstabilisatie. Laat je niet verleiden door een professioneel uiterlijk. Een microfoonkap met de naam van het programma/school doet ook wonderen.

Naast de eerstgenoemde Sony kun je ook nog denken aan een Panasonic HMC AC90, due heeft een prima beeldstabilisatie.

• michielvz
Ik neigde inmiddels toch meer naar een DSLR zoals de Canon EOS 80D. Het is voor mij moeilijk in te schatten wanneer het te moeilijo wordt. Het is niet erg als er een stijle leercurve is. Als het maar te doen is voor (over het algemeen) bovenbouw havo vwo leerlingen. Ik zag op youtube een demonstratie van touchfocus. Dat ziet er heel makkelijk en accuraat uit. Audio is nog even een uitdaging. Dan wordt het interviewen met een shotgun mic in de hand of toch een actieve XLR converter icm een handheld mic. Dat is een duurdere oplossing maar volgens mij kwalitatief beter en technisch haalbaar.

Wat de dof betreft. Het journaal dat we als voorbeeld gebruiken gebruikt erg vaak een smalle dof. Imho iets te vaak maar het effect is mooi. Je ziet veel focushunting maar ik verwacht dat het met de 80D en stm lensen makkelijker gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door michielvz op 05-06-2016 15:00 ]

• Universal Creations
Focushunten met de 80D en STM lenzen is nihil. En je kunt altijd afstoppen voor meer DoF. Met een standaard videocamera moet je werken met grote DoF en kun je die niet kleiner maken.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Als ik je dan toch nog een tip mag geven voor het geluid: koop een Sennheiser ENG-set. Dat bestaat uit een draadloze ontvanger die je in een XLR-aansluiting of 3,5mm ingang kunt pluggen. De zakzender met dasspeldmicrofoon is heel handig voor monologen of eenzijdige interviews. De plug-on zender kan op elke microfoon met XLR-aansluiting worden geprikt (bij de standaarduitvoering alleen die geen fantoomvoeding nodig hebben). Je bent hiermee enorm flexibel en kunt bijvoorbeeld opnemen aan de overkant van de straat terwijl het object goed te verstaan is. Als reportagemic adviseer ik een EV re50 of Sennheiser MD42. Ja, rondomgevoelig, maar daardoor vrijwel ongevoelig voor handlingsgeluiden en omdat je ze dichtbij gebruikt is er voldoende rejectie van het omgevingsgeluid, zodat je op een receptie bijvoorbeel een interview kunt afnemen.

• michielvz
Bedankt voor de tips. Ik hoopte dat goed geluid ons niet teveel zou gaan kosten. Hooguit 200 a 300 euro. Helaas zijn alle reporter mics xlr mics. Als ik het goed begrijp kom ik dan automatisch uit bij het gebruik van de beachtek DXA-MICRO PRO welke nog wel lastig te krijgen is. Hierdoor nemen de kosten enorm toe. Een senheiser ENG set zit er dan niet in maar een mic van 250 eu moet nog wel kunnen eventueel gecombineerd met een Rode Shotgun van 80 euro voor de presentatie van het nieuws in de studio. Bij elkaar zit ik dan op ongeveer 700 euro.

Zou een lange 3.5 mm shotgun mic niet een beter alternatief zijn? Zoiets wordt ook gebruikt in dit journaal. Deze bijvoorbeeld. Zeer goedkoop, geen xlr adapter nodig en misschien al voldoende.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

michielvz schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:05:
Zou een lange 3.5 mm shotgun mic niet een beter alternatief zijn? Zoiets wordt ook gebruikt in dit journaal. Deze bijvoorbeeld. Zeer goedkoop, geen xlr adapter nodig en misschien al voldoende.
Als je nog geen XLR recorder hebt is het wel voordeliger om te gaan voor een 3.5mm microfoon.
Let wel op dat je dan bent overgeleverd aan de ingebouwde versterker in je camera. die zijn vaak erg "basic"

Voor een 3.5mm microfoon zou je kunnen kijken naar een rode videomic, ze zijn erg populair onder dslr gebruikers om te filmen. bijvoorbeeld deze
pricewatch: Røde Videomic (Rycote Edition)

Had jij trouwens dit topic al gevonden?
Het video-dSLR hardware topic

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2016 21:30 ]

ora et labora

• michielvz
Het topic had ik nog niet gezien, bedankt! De Røde is idd populair maar door zijn compacte formaat lastig als reporter/handhelds mic te gebruiken. Zou deze ook kunnen?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

michielvz schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:56:
Het topic had ik nog niet gezien, bedankt! De Røde is idd populair maar door zijn compacte formaat lastig als reporter/handhelds mic te gebruiken. Zou deze ook kunnen?
Geen idee, ik heb geen ervaring met die dingen.

wat ik mij wel opeens bedenk, als jij al een reporter microfoon hebt (met xlr) waarom dan niet gewoon een xlr naar 3.5mm adapter kopen?

edit deze heeft betere reviews
http://www.bax-shop.nl/xl...tails.html#productreviews

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2016 23:19 ]

ora et labora

Pagina: 1