Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robzuur
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-08 12:43
Hallo,

Ik maak dit topic aan t.b.v. mijn zus die reeds is verhuist naar een nieuwe woning.
Ik heb mezelf aangeboden om haar internet aan te sluiten. Het betreft alles in 1 glas G75 van Caiway.
Voor haar netwerk heb ik een Linksys EA6100 aangeschaft. Dit leek mij wel een aardige dual band router voor een redelijke prijs.

Ik heb ervaring met het installeren van dit pakket, maar loop nu tegen een probleem aan.

Ze behoort 75 download en 75 upload te hebben maar via de kabel van de router naar de laptop haalt ze 50 download en 75 upload. Terwijl ze wel 75/75 haalt als de kabel direct vanaf de modem op de laptop is aangesloten.
Via wifi betreft het de volgende resultaten als ik er 5 meter van af zit:

2.4Ghz: 13 download en 60 upload
5.0Ghz: 13 download en 75 upload

Met de upload lijkt dus weinig aan de hand, maar de download vind ik wel erg laag en het lijkt ook weinig uit te maken waar ik in het huis sta ik lijk altijd 13 mbit download te halen.

Nu zit ik in een dubio, want ik denk dat het komt door de fast-ethernet poort(en) op de router. Maar dan nog blijft het apart betreffende de downloadsnelheden.

Zou iemand mij (en mijn zus) kunnen helpen?

Mvg,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb niet gecheckt voor hoeveel die Linksys gaat nieuw, maar hij heeft Fast Ethernet LAN, en een budget-SoC... De draadloze snelheden lijken heel bizar, maar ik zou eerst naar je WAN to LAN kijken (die toch wel erg laag ligt).

Ik heb geen idee hoe snel zo'n model wordt verondersteld te zijn, maar ik denk dat 75 Mbps NAT wel wat veel is voor zo'n instapper.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:01
Staan zaken als QoS en allerhande 'accelerators' oid uit? Staat hardware NAT aan?

Daarnaast, 100Mbit poorten in 2016? Voor 70 euro (laagste prijs in pricewatch) had je denk ik wel wat fatsoenlijkers kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 dingen:

1. Het topic is misleidend want de internetsnelheid wordt wel gehaald direct op/via het modem.
2. WiFi is geen maatstaf voor testen; hou die alsjeblieft uit de discussie.
Ik heb ervaring met het installeren van dit pakket
Vind je het heel erg als ik dit met een dikke korrel zout neem? Gezien je post-history is er absoluut voor ons geen enkele referentie te vinden dat je weet waar het over gaat. Hierdoor vergeet je meteen je startpost te voorzien van cruciale informatie zoals bepaalde settings uit de Linksys maar ook settings van de clients, wat voor type kabel je hebt gebruikt, etc. etc.

Aangezien ik aannames doe, ga ik er maar vanuit dat je 100BASE-TX hebt op het Linksys; maar Fast Ethernet (ondanks al je ervaring) is meer dan dat dus mogelijk moet je daar ook eens over nadenken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:56:
[...] Gezien je post-history is er absoluut voor ons geen enkele referentie te vinden dat je weet waar het over gaat. [...]
Hij heeft helemaal geen post-history! 8)7 Je hebt dus ook totaal geen referentie om aan te nemen dat hij NIET weet waar het over gaat. |:( Je punten van kritiek zijn valide, maar je benadering verre van. Ik krijg een nieuwe klomp van je, Max! :o
Robzuur schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:36:
[...] Terwijl ze wel 75/75 haalt als de kabel direct vanaf de modem op de laptop is aangesloten.
Daarmee is het punt van MAX3400 bevestigd. Je internetsnelheid wordt gewoon gehaald, je hebt niks te klagen. Wifi is helaas altijd onbetrouwbaar en zeer afhankelijk van heel veel factoren.

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 28-05-2016 21:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hij zegt net dat ze het alleen bedraad haalt als de router er niét tussen hangt :). Met de router ertussen valt het terug naar 50 Mbps down.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Borromini schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:23:
Hij zegt net dat ze het alleen bedraad haalt als de router er niét tussen hangt :). Met de router ertussen valt het terug naar 50 Mbps down.
En dus zit het probleem "in" de router (bepaalde QoS settings of whatever), in de ethernetpoorten (van router en/of aangesloten machines), de gebruikte kabels, de duplex-settings, offload-settings, eventuele NX-bits die wel/niet aan staan etc.

Troubleshooting 101 maar niet in de startpost vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robzuur
MAX3400 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:56:
2 dingen:

1. Het topic is misleidend want de internetsnelheid wordt wel gehaald direct op/via het modem.
2. WiFi is geen maatstaf voor testen; hou die alsjeblieft uit de discussie.

[...]

Vind je het heel erg als ik dit met een dikke korrel zout neem? Gezien je post-history is er absoluut voor ons geen enkele referentie te vinden dat je weet waar het over gaat. Hierdoor vergeet je meteen je startpost te voorzien van cruciale informatie zoals bepaalde settings uit de Linksys maar ook settings van de clients, wat voor type kabel je hebt gebruikt, etc. etc.

Aangezien ik aannames doe, ga ik er maar vanuit dat je 100BASE-TX hebt op het Linksys; maar Fast Ethernet (ondanks al je ervaring) is meer dan dat dus mogelijk moet je daar ook eens over nadenken?
Ik heb ervaring met het aansluiten van de glasvezelaansluiting van Caiway als in dat ik het een tiental keer heb gedaan bij familie en vrienden. Ik doelde niet op de ervaring met routers in het algemeen. Hier heb ik basiskennis van.

Ik ben het wel met je eens dat ik op voorhande meer informatie had kunnen doorgeven. Echter heb ik dit topic aangemaakt nadat ik bij haar wegkwam en al hoopte op enig commentaar. Ik ga er morgen weer heen en zal alle settings noteren.

Verder heb ik al wel zaken rondom kanalen geoptimaliseerd voor de 2.4Ghz band met inSSIDer, dit had geen effect.

Ik maak daarnaast gebruik van cat5e kabels. En de netwerkadapter van de laptop was ingesteld op 1Gbit full duplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Robzuur schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:27:
[...]
Ik maak daarnaast gebruik van cat5e kabels. En de netwerkadapter van de laptop was ingesteld op 1Gbit full duplex.
Waarom 1Gbit als je router 100Mbit is? Ik zou eens de machine zelf op 100Mbit Full Duplex zetten (aangezien de Linksys auto-sensing is) en dan nog eens testen.

Ik ken verder de opstelling niet maar kan je vertellen of er LAN-verkeer mogelijk is in de opstelling
PC-A -> Linksys -> modem -> PC-B

Want dan lijkt het me dat je in ieder geval kan testen of de 2 PC's elkaar kunnen/mogen zien en dan kan je ook netwerk-tests uitvoeren etc. etc. etc.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 28-05-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robzuur
MAX3400 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:29:
[...]

Waarom 1Gbit als je router 100Mbit is? Ik zou eens de machine zelf op 100Mbit Full Duplex zetten (aangezien de Linksys auto-sensing is) en dan nog eens testen.
100Mbit full duplex stond die standaard op en had geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:29:
[...]

Ga "alsjeblief" niet over Full/Half duplex praten als je niet weet wat je met een "Duplex" bedoeld :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

wimmel_1 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:30:
[...]

Ga "alsjeblief" niet over Full/Half duplex praten als je niet weet wat je met een "Duplex" bedoeld :)
Ok, dat is goed... Je zal vast wel kunnen uitleggen waarom http://www.cisco.com/c/en...ing/ethernet/10561-3.html onzin is en Cisco dus uit hun/haar/zijn nek l*lt over duplex & mismatch errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:34
Wat zegt de interne speedtest in de router?

Je wilt overigens "Media Prioritization" uitzetten.
Evenals "Parental Controls".
Dat zijn allemaal software features die de boel ophouden. De hardware moet het hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robzuur
jeroen3 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:37:
Wat zegt de interne speedtest in de router?

Je wilt overigens "Media Prioritization" uitzetten.
Evenals "Parental Controls".
Dat zijn allemaal software features die de boel ophouden. De hardware moet het hier doen.
Ik zal morgen zo veel mogelijk uitschakelen om te kijken wat voor effect het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Robzuur schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:30:
[...]

100Mbit full duplex stond die standaard op en had geen effect.
Top, dank je...

Had net MAX3400 in "Internetsnelheid niet gehaald" aangepast ivm het netwerk. Als je de PC's zo zou kunnen aansluiten, kan je ook tests doen met iperf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MAX3400 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:34:
[...]

Ok, dat is goed... Je zal vast wel kunnen uitleggen waarom http://www.cisco.com/c/en...ing/ethernet/10561-3.html onzin is en Cisco dus uit hun/haar/zijn nek l*lt over duplex & mismatch errors.
Laat ik 't zo zeggen dat ik poort(en) van bijv. Cisco L2 6950 "switches/blades" zéér goed berekend op Full/Half moet zetten om de spullenboel op de achtergrond op maximale snelheid te kunnen laten werken.

Maar da's Oude Rommel..... Met de "Nexus" spullen werkt 't echter nét zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 28-05-2016 21:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rustig aan jongens... :o

Duplex mismatch is hier vrijwel zeker niet aan de orde, simpelweg doordat de behaalde snelheid te hoog is. bij duplex mismatch krijg je de ene kant op forse packetloss en zakt de TCP snelheid vrijwel altijd in tot <4Mbps. Met 50Mbps is iets anders aan de hand. 100Mbps Half-duplex (zonder mismatch) en flink wat verkeer in beide richtingen zou het kunnen verklaren, maar bij een reguliere speedtest worden up en down los getest, dus ook dat is niet in eerste instantie aannemelijk.

Dat het aan de router moet liggen is duidelijk. De specs van dat ding zijn vrij teleurstellend voor de prijs (voor minder heb je een router met GbE en evengoed 2x2 WiFi-ac) en het is een nogal oud model (uit Q1 2014), maar het zou moeten voldoen voor 75Mbps.

Paar vragen voor TS:
- hoe test je de snelheden? Ik zou aanraden om op een goede speedtestserver met Ookla v3 software te testen. Voor de hand liggen die van KPN en Ziggo. Test eens met een van die twee (bedraad, WiFi zegt zoals al aangegeven niets). Haal je nog hetzelfde?
- Op de website van Linksys kun je firmware 1.1.5 (Build 172244) downloaden. Welke firmware draait het apparaat nu? Indien ouder dan 172244, probeer eens wat er gebeurt als je een upgrade doet. Ik lees namelijk in de release notes:
- Resolved issue of lower wireless performance at channel 10~13 (2.4GHz band) for European models when the channel width is set to "20MHz only".
Of dat aan de orde is weet ik niet (je noemt niet het gebruikte kanaal...) maar hoe dan ook klinkt dit als een update die je wilt hebben.

Tenslotte: met laptop direct op modem haal je wel je 75/75. Is dat met exact zelfde netwerkkabel als waar je de router mee aansluit? Zo nee, probeer router eens aan te sluiten met de kabel waarmee je 75/75 haalt op laptop :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robzuur
dion_b schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:13:
Rustig aan jongens... :o

Duplex mismatch is hier vrijwel zeker niet aan de orde, simpelweg doordat de behaalde snelheid te hoog is. bij duplex mismatch krijg je de ene kant op forse packetloss en zakt de TCP snelheid vrijwel altijd in tot <4Mbps. Met 50Mbps is iets anders aan de hand. 100Mbps Half-duplex (zonder mismatch) en flink wat verkeer in beide richtingen zou het kunnen verklaren, maar bij een reguliere speedtest worden up en down los getest, dus ook dat is niet in eerste instantie aannemelijk.

Dat het aan de router moet liggen is duidelijk. De specs van dat ding zijn vrij teleurstellend voor de prijs (voor minder heb je een router met GbE en evengoed 2x2 WiFi-ac) en het is een nogal oud model (uit Q1 2014), maar het zou moeten voldoen voor 75Mbps.

Paar vragen voor TS:
- hoe test je de snelheden? Ik zou aanraden om op een goede speedtestserver met Ookla v3 software te testen. Voor de hand liggen die van KPN en Ziggo. Test eens met een van die twee (bedraad, WiFi zegt zoals al aangegeven niets). Haal je nog hetzelfde?
- Op de website van Linksys kun je firmware 1.1.5 (Build 172244) downloaden. Welke firmware draait het apparaat nu? Indien ouder dan 172244, probeer eens wat er gebeurt als je een upgrade doet. Ik lees namelijk in de release notes:

[...]

Of dat aan de orde is weet ik niet (je noemt niet het gebruikte kanaal...) maar hoe dan ook klinkt dit als een update die je wilt hebben.

Tenslotte: met laptop direct op modem haal je wel je 75/75. Is dat met exact zelfde netwerkkabel als waar je de router mee aansluit? Zo nee, probeer router eens aan te sluiten met de kabel waarmee je 75/75 haalt op laptop :o
Ik heb de firmware geupdatet en allerlei randzaken uitgezet, het lijkt hierna in ieder geval een stuk beter te gaan. Verder ben ik erachter gekomen dat het vooral ligt aan de apparaten zelf en de hoeveelheid beton in het huis welke snelheid er wordt gehaald.

Zo heb ik vanmorgen mijn eigen laptop meegenomen en na de firmware upgrade haal ik op de 2.4Ghz gewoon ~72/72 en op de 5Ghz haal ik de maximale snelheid. Hetzelfde geldt voor de laptop van mijn zwager, deze haalt ook de maximale snelheid via 5Ghz. Daarnaast haal ik met de kabel vanaf de router naar mijn laptop ook de maximale snelheid (zelfs nog iets meer 80/80). Bij mijn zwager zijn laptop lijkt dit te blijken steken op 50Mbit (ongeacht de duplex), waarschijnlijk is hier bespaard op LAN en geïnvesteerd in de draadloze netwerkkaart.

Wat ik wel frapant vind is dat sommige apparaten dan maar een maximale snelheid van 15 download halen (waaronder vrijwel alle smartphones en bijv. de PS4), maar hier moeten mijn zus en zwager maar mee leven.

Bij deze in ieder geval bedankt voor alle inzichten en antwoorden, ik ben zelf weer wat wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robzuur schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:40:
[...]

Ik heb de firmware geupdatet en allerlei randzaken uitgezet, het lijkt hierna in ieder geval een stuk beter te gaan. Verder ben ik erachter gekomen dat het vooral ligt aan de apparaten zelf en de hoeveelheid beton in het huis welke snelheid er wordt gehaald.

Zo heb ik vanmorgen mijn eigen laptop meegenomen en na de firmware upgrade haal ik op de 2.4Ghz gewoon ~72/72 en op de 5Ghz haal ik de maximale snelheid. Hetzelfde geldt voor de laptop van mijn zwager, deze haalt ook de maximale snelheid via 5Ghz. Daarnaast haal ik met de kabel vanaf de router naar mijn laptop ook de maximale snelheid (zelfs nog iets meer 80/80). Bij mijn zwager zijn laptop lijkt dit te blijken steken op 50Mbit (ongeacht de duplex), waarschijnlijk is hier bespaard op LAN en geïnvesteerd in de draadloze netwerkkaart.
Zeer onwaarschijnlijk. 75Mbps haal je zelfs met gemak als de Ethernetadapter over USB loopt. Denk eerder dat je hebt zitten testen met een apparaat met brakke software erop. Exact welke is een tweede, maar dat mag hij vrolijk gaan uitzoeken.

Overigens, je zegt nog steeds niet hoe je meet. Erg relevant om aan te kunnen wijzen waar je moet kijken :o
Wat ik wel frapant vind is dat sommige apparaten dan maar een maximale snelheid van 15 download halen (waaronder vrijwel alle smartphones en bijv. de PS4), maar hier moeten mijn zus en zwager maar mee leven.

Bij deze in ieder geval bedankt voor alle inzichten en antwoorden, ik ben zelf weer wat wijzer geworden.
Sowieso, we hebben nu al meermaals geroepen: hou op met ook maar enige conclusie over de internetverbinding via WiFi te trekken...

Je enige constatering over de internetverbinding hier is dat je met je eigen laptop bedraad op de router de volle internetsnelheid haalt, waar die andere laptop max 50Mbps haalt. Verder is het ruis waar je twee verschillende draadloze interfaces en een bedrade door elkaar haalt.

Neem bijv die PS4. Dat ding kan bedraad of draadloos aangesloten worden. Hoe is het aangesloten als je die 15Mbps eenheden zijn geen overbodige luxe, als je ze niet noteert haal je geheid vroeg of laat bits en Bytes door elkaar. Misschien doe je dat zelfs al.? Bedraad of draadloos? Ook hier: hoe meetje? En indien draadloos: wat gebeurt er als je het wel bedraad probeert?

Het is beetje frustrerend om je te proberen te helpen maar geen antwoorden te krijgen op meerendeel van de vragen op basis waarvan we iets zinnigs kunnen roepen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robzuur
dion_b schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:04:
[...]

Zeer onwaarschijnlijk. 75Mbps haal je zelfs met gemak als de Ethernetadapter over USB loopt. Denk eerder dat je hebt zitten testen met een apparaat met brakke software erop. Exact welke is een tweede, maar dat mag hij vrolijk gaan uitzoeken.

Overigens, je zegt nog steeds niet hoe je meet. Erg relevant om aan te kunnen wijzen waar je moet kijken :o
Het zou best kunnen dat die laptop brakke software had.
Ik heb gemeten via de speedtest van ziggo, caiway en via speedtest.net.
Dit heb ik voor zowel de kabel gedaan als wi-fi.

Met de kabel heb ik de volgende dingen getest:
Modem > Router > Laptop
Modem > Laptop

Allebei 75Mbit/sec download en upload bij mijn eigen laptop.
[...]

Sowieso, we hebben nu al meermaals geroepen: hou op met ook maar enige conclusie over de internetverbinding via WiFi te trekken...

Je enige constatering over de internetverbinding hier is dat je met je eigen laptop bedraad op de router de volle internetsnelheid haalt, waar die andere laptop max 50Mbps haalt. Verder is het ruis waar je twee verschillende draadloze interfaces en een bedrade door elkaar haalt.

Neem bijv die PS4. Dat ding kan bedraad of draadloos aangesloten worden. Hoe is het aangesloten als je die 15Mbps eenheden zijn geen overbodige luxe, als je ze niet noteert haal je geheid vroeg of laat bits en Bytes door elkaar. Misschien doe je dat zelfs al.? Bedraad of draadloos? Ook hier: hoe meetje? En indien draadloos: wat gebeurt er als je het wel bedraad probeert?
De PS4 is draadloos aangesloten, bedraad haalt deze wel 75Mbit/sec download en upload. De snelheid wordt gemeten door de PS4 zelf (geen idee hoe betrouwbaar).

Ik snap dat het verwarring kan veroorzaken als ik de Wi-Fi er steeds bij haal, maar ik vind dit zelf gewoon raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Robzuur schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:15:
[...]maar ik vind dit zelf gewoon raar.
Het is niet raar. WiFi op 5 GHz gaat nauwelijks door muren heen; een gipswandje is al voldoende om een fors signaalverlies te veroorzaken. WiFi op 2,4 GHz heeft daar minder last van, maar helaas heeft 80% van de nederlandse huishoudens een 2,4 GHz netwerk en er zijn maar 13 kanalen. Dus op 2,4 GHz heb je erg veel interferentie.

Als je ongestoord van WiFi wilt genieten moet je in elk vertrek een 5 GHz accesspoint hebben staan én moeten al je apparaten 5 GHz ondersteunen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robzuur schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:15:
[...]

Het zou best kunnen dat die laptop brakke software had.
Ik heb gemeten via de speedtest van ziggo, caiway en via speedtest.net.
Dit heb ik voor zowel de kabel gedaan als wi-fi.

Met de kabel heb ik de volgende dingen getest:
Modem > Router > Laptop
Modem > Laptop

Allebei 75Mbit/sec download en upload bij mijn eigen laptop.

[...]

De PS4 is draadloos aangesloten, bedraad haalt deze wel 75Mbit/sec download en upload. De snelheid wordt gemeten door de PS4 zelf (geen idee hoe betrouwbaar).

Ik snap dat het verwarring kan veroorzaken als ik de Wi-Fi er steeds bij haal, maar ik vind dit zelf gewoon raar.
Ondertussen heb je die verwarring weggenomen door alles wat kan bedraad te testen. Mag duidelijk zijn dat je internetverbinding prima werkt en dat de router ook bedraad alles doet naar behoren. Alleen die ene gare laptop gooide roet in het eten.

Dan (nu eindelijk wel) draadloos...

Het is inderdaad merkwaardig dat de prestatie overal en altijd even laag is. Klinkt bijna alsof de router in de downstream altijd een (lage) MCS pakt, dus zelfs waar het mogelijk is om hogere modulatie toe te passen dat niet doet.

Welke link rate lees je uit met je goede laptop een paar meter van de router vandaan? (Dus wat in je OS getoond wordt als 'snelheid', niet wat je meet met een speedtest oid). Als de link rate ongeveer anderhalf keer de gemeten snelheid (van 13Mbps) is, dan zit het probleem inderdaad in onnodig lage link rate. Als de link rate veel hoger is (bijv 144Mbps), dan is dat het alvast niet.

Wat je ook zou kunnen doen is even een andere AP (maakt niet uit welke, alles > WiFI-g is goed genoeg) te pakken en naast de EA6100 te plaatsen en kijken welke snelheid je daarover haalt in de downstream.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1