vragen over citrix xenapp voor scriptie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik ben een student TEW en moet een scriptie schrijven voor het vak beleidsinformatica. Ik heb gekozen om dit over een ziekenhuis te doen maar begrijp niet goed hoe alles in zijn werking gaat.

Dokters kunnen via citrix xenapp toegang krijgen tot oa c2m, een "resultatenserver" waar alle info over patiënten te vinden is en enkele andere applicaties zoals medicatiebeheer (via een browser).

Wat ik niet goed begrijp is het volgende:
1) In de les hebben we gezien dat wanneer je een meerlagen-architectuur met web clients hebt, dat je dan simpelweg de benodigde applicaties kan openen via een browser. Waarom is de citrix xenapp dan nodig?
2) Wat is die resultatenserver juist? Is dat een zogenaamde database server die in verbinding staat met de grote database?

Ik hoop dat iemand dit een beetje kan verduidelijken voor me want ik zie de bomen door het bos niet meer.

David

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

www.citrix.com -> succes met lezen...

Maar, aangezien je over een ziekenhuis gaat schrijven; wat zegt een IRL ziekenhuis in de buurt over hoe zij werken en of je eventueel kan langskomen voor een introductie/rondleiding op de IT-afdeling?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ik heb al heel wat gelezen op de citrix website, je vind daar wel veel info maar een antwoord op mijn vragen is daar zeker niet te vinden.

Ik heb ook al meermaals contact gehad met de IT-afdeling van het ziekenhuis, ze kunnen veel info geven over hoe het er praktisch aan toe gaat maar over architecturen weten ze bijzonder weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Ik ga het heeeeel kort uitleggen; ik wil je wel verzoeken om de overige info zelf bij Citrix vandaan te plukken.

PC verbindt via Citrix Receiver of Citrix Web Interface naar Portal-URL. Daar "hangt" de configuratie waar het Citrix-farm te vinden is. Het Citrix-farm kan een stapel servers zijn met Windows / Terminal Server / XenApp. XenApp wordt gebruikt om Published Apps (op Windows) te ontsluiten aan bepaalde users. Of, en dat kan ook, om bepaalde users in te laten loggen op de Published Desktop van een server (dus met startmenu, shortcuts etc).

Uiteindelijk zal elk App "gewoon" communiceren met de rest van de omgeving zoals je gewend bent. Outlook zal onder water verbinden naar een mail-server, SQL Management Studio naar een SQL Server, en jouw "c2m" is een front-end applicatie om data uit, bijvoorbeeld, Oracle te trekken.

Maar bij gebrek aan inzicht/info in wat er in de les is verteld, zal je toch echt even heeel goed zelf inzichtelijk moeten krijgen hoe, bijvoorbeeld, de OSI-lagen werken, hoe dit zich vertaalt naar "jouw PC", "een connectie" en "een centrale omgeving" en welke componenten van, bijvoorbeeld, Citrix, nodig zijn op de centrale omgeving.

Zie bijvoorbeeld https://www.citrix.com/products/xenapp-xendesktop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:32:

1) In de les hebben we gezien dat wanneer je een meerlagen-architectuur met web clients hebt, dat je dan simpelweg de benodigde applicaties kan openen via een browser. Waarom is de citrix xenapp dan nodig?
Wat bedoel je met een meerlagen-architectuur met webclients? Data- / applicatie- / webservers? Als ALLE applicaties webbased zijn (dus niet de meeste, alle) dan zou je inderdaad met alleen een browser toe kunnen. Dan nog wil je wellicht een en ander afdwingen: beveiliging, etc.
2) Wat is die resultatenserver juist? Is dat een zogenaamde database server die in verbinding staat met de grote database?
Geen idee, die term heb ik nog nooit in deze context gehoord. Moet je vragen aan de opdrachtgever. [google=c2m ziekenhuis] resulteert in een leverancier en dat resulteert in documentatie. Check dat :) (Volgens mij lees ik dat het 'gewoon' een EPD is. Maar dat zegt niets over gebruikte technieken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje zoeken levert https://www.uza.be/sites/...ing_toegang_studenten.pdf
Pragraaf 3.2 handelt over C2M. Staat dus voor Cegeka Medical Management en is dus gewoon een ziekenhuisapplicatie.
Die dingen via Citrix centraal ontsluiten is wel een handige zet. Veel zkh applicaties draaien client server en das een kriem qua onderhoud op de diverse afdelingen, laat staan in een operatiekamer. Je wantdelt niet zomaar binnen voor een update om maar eens iets te noemen :P
Zorgt er ook voor dat je het spul intern hebt draaien en indien nodig of gewenst ook extern beschikbaar kunt maken., voor pak em beet een satelietvestiging ofzo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:06:

Wat bedoel je met een meerlagen-architectuur met webclients? Data- / applicatie- / webservers?
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Een lan netwerk waarin applicatie- ,database- en webservers verbonden zijn. Via standalone clients kan je dan intern toegang krijgen tot de applicaties en extern via web clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:30:
Beetje zoeken levert https://www.uza.be/sites/...ing_toegang_studenten.pdf
Pragraaf 3.2 handelt over C2M. Staat dus voor Cegeka Medical Management en is dus gewoon een ziekenhuisapplicatie.
Die dingen via Citrix centraal ontsluiten is wel een handige zet. Veel zkh applicaties draaien client server en das een kriem qua onderhoud op de diverse afdelingen, laat staan in een operatiekamer. Je wantdelt niet zomaar binnen voor een update om maar eens iets te noemen :P
Zorgt er ook voor dat je het spul intern hebt draaien en indien nodig of gewenst ook extern beschikbaar kunt maken., voor pak em beet een satelietvestiging ofzo :)
Dat kan ik idd wel begrijpen :). Kan je toevallig ook verklaren waarom die C2M de enige applicatie is waarbij je geen url ziet staan bovenaan? Het lijkt alsof dit een afzonderlijk programma is maar het is niet geïnstalleerd op de pc? Is dit dan een voorbeeld van virtualisatie ofzo?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:44:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Een lan netwerk waarin applicatie- ,database- en webservers verbonden zijn. Via standalone clients kan je dan intern toegang krijgen tot de applicaties en extern via web clients.
Het zijn nog steeds maximaal 7 lagen. Maar ik denk dat je je alleen zorgen hoeft te maken over 4 t/m 7 en niet over 1 t/m 3. Het ligt eraan hoe machine A en B elkaar "zien" en hoe dan bepaalde data van A naar B gaat en vice versa.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:44:
[...]

Op basis van deze twee zinnen heb je "iets" gezien maar doe je nog steeds heel veel aannames die mogelijk gelden voor wat je hebt gezien maar die zeker niet van toepassing zijn op elk ziekenhuis en/of elke applicatie.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:48:
[...]

Dat kan ik idd wel begrijpen :). Kan je toevallig ook verklaren waarom die C2M de enige applicatie is waarbij je geen url ziet staan bovenaan? Het lijkt alsof dit een afzonderlijk programma is maar het is niet geïnstalleerd op de pc? Is dit dan een voorbeeld van virtualisatie ofzo?

Alvast bedankt!
Waarom URL? Ik snap er echt de ballen van (sorry) terwijl ik toch dagelijks tot wel 1500 gebruikers moet ondersteunen/ontsluiten met bijna alle technologieeen die Microsoft en Citrix (en anderen) hiervoor kunnen leveren.

Je applicatie kan "geen URL" hebben omdat 'ie
- lokaal geinstalleerd is
- via Citrix ontsloten wordt
- via App-V of Horizon of anderszins wordt aangeboden
- via URL-rewriting of content injection "veranderd" is

In de PDF in The Eagle in "vragen over citrix xenapp voor scriptie" staan toch echt contactgegevens van de IT'ers en de begeleiders; waarom is het dan zo dat wij moeten "raden" wat je ziet of denkt te zien of waarom je bepaalde termen door elkaar gooit als je echt 0 info geeft over, bijvoorbeeld, functioneel & technisch design, de daadwerkelijke software (want Citrix is niet stand-alone) etc?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 28-05-2016 19:10 ]

Pagina: 1