Waterkoeling of luchtkoeling.... Where to start?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe cpu koeler, omdat deze veel te veel lawaai maakt en aangezien ik toch wil upgraden wil ik het direct goed doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
mobo : msi z77a-g45
case: CM Storm Scout 2
processor: i7 3770 3,4ghz
ram: hx318c10frk2/16
processor koeler: e97378-001 (cnsh4423l4)
144hz scherm aoc 27 L G2770PF waar ik dvi-d van gebruik voor 144hz.

Wat is mijn doel?

Binnenkort ga ik een gtx1080 kopen, ik speel namelijk best wel fanatiek call of duty. Nu zat ik te denken, is het het waard om waterkoeling te kopen, of is een luchtkoeler voldoende? Momenteel heb ik nog een goede processor, maar omdat ik niet van plan ben deze te upgraden, ga ik die misschien in een later stadium overclocken om bij te blijven.

Nu de vraag, wat heb ik nodig, en moet je dat zelf in elkaar flansen? Daar ben ik namelijk niet goed in...

Het nadeel van een luchtkoeler is dat hij erg groot is vaak, en dus over sommige componenten valt.

[ Voor 5% gewijzigd door stefan212 op 28-05-2016 16:33 ]

Beste antwoord (via stefan212 op 29-05-2016 19:46)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Het nadeel van een luchtkoeler is dat hij erg groot is vaak, en dus over sommige componenten valt.
What?
Over sommige componenten valt? Bedoel je dat je geen plek hebt voor je RAM, of dat hij fysiek op je GPU valt?

Over dat eerste: Er zijn genoeg koelers die niet over je RAM heen vallen. Je moet ook je koelblok installeren voordat je het moederbord in de kast plaatst, dat scheelt enorm met installatie.
Over dat tweede: bullshit :p

En voor praktische doeleinden: Lucht > water.
Een luchtkoeler is beter voor je prijs en het koelt net zo goed, al dan niet beter, dan een all in one waterkoeler. Als je een custom waterloop wilt, moet dat echt je hobby zijn. Er gaat veel geld in, moet je onderhouden, is veel werk om in te bouwen, etc.
Een luchtkoeler is ook beter dan een all-in-one waterkoel set, want hij heeft geen pomp die kapot kan en doordat er geen pomp in zit, heb je ook minder geluidsproductie.
Ook zijn luchtkoelers goedkoper. Alleen zien waterkoelers er beter uit volgens sommige mensen. Maar als je het mij vraagt is een blok metaal toch een stuk leiper dan 2 rubberen slangetjes
(Voordat iemand denkt dat ik biased ben: Ik heb custom watercooling.)

Dus het wordt een luchtkoeler. Wat is je budget? Wat heb je zelf al gevonden?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

What?
Over sommige componenten valt? Bedoel je dat je geen plek hebt voor je RAM, of dat hij fysiek op je GPU valt?

Over dat eerste: Er zijn genoeg koelers die niet over je RAM heen vallen. Je moet ook je koelblok installeren voordat je het moederbord in de kast plaatst, dat scheelt enorm met installatie.
Over dat tweede: bullshit :p

En voor praktische doeleinden: Lucht > water.
Een luchtkoeler is beter voor je prijs en het koelt net zo goed, al dan niet beter, dan een all in one waterkoeler. Als je een custom waterloop wilt, moet dat echt je hobby zijn. Er gaat veel geld in, moet je onderhouden, is veel werk om in te bouwen, etc.
Een luchtkoeler is ook beter dan een all-in-one waterkoel set, want hij heeft geen pomp die kapot kan en doordat er geen pomp in zit, heb je ook minder geluidsproductie.
Ook zijn luchtkoelers goedkoper. Alleen zien waterkoelers er beter uit volgens sommige mensen. Maar als je het mij vraagt is een blok metaal toch een stuk leiper dan 2 rubberen slangetjes
(Voordat iemand denkt dat ik biased ben: Ik heb custom watercooling.)

Dus het wordt een luchtkoeler. Wat is je budget? Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je CPU loopt stock op 3.4GHz met Turbo naar 3.9GHz. Snelle Google-opdracht levert op dat je deze op lucht naar ongeveer 4.3GHz kan krijgen en dan houdt het ook op.

Aangezien je een non-K CPU hebt, denk ik dat je niet teveel moet gaan verwachten van overclock en kan je met een goede setup op lucht nog wel even vooruit. Misschien je CPU eens mooi lappen, goede koelpasta erop, mooie gladde nieuwe cooler en klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Budget ligt aan de kwaliteit. als ik een goede en stille koeler heb voor 30 euro vind ik het prima, de nadruk ligt veel op de toekomst.... moet ik over 2 jaar weer een nieuwe koeler hebben?

Oké, dus geen waterkoeler :P

Ik kreeg een aanbod voor een Scythe Mugen 4 voor 35 euro. Maar die valt vermoed ik over mijn ram modules heen.

[ Voor 20% gewijzigd door stefan212 op 28-05-2016 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Nu de vraag, wat heb ik nodig, en moet je dat zelf in elkaar flansen? Daar ben ik namelijk niet goed in...
Misschien je CPU eens mooi lappen
Dat is geen goed idee denk ik :p

En waarom zou je een non-K cpu lappen? Een simpele koeler om zn systeem wat minder geluidsproducerend te maken is ruim voldoende (want dat is zijn doel uiteindelijk). Dan hoeft ie het risico nog niet te lopen om zn cpu te lappen :')
Budget ligt aan de kwaliteit. als ik een goede en stille koeler heb voor 30 euro vind ik het prima, de nadruk ligt veel op de toekomst.... moet ik over 2 jaar weer een nieuwe koeler hebben?

Oké, dus geen waterkoeler :P
Voor 30 euro kun je prima uit. Dit is momenteel een populaire koeler: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Deze doet precies wat je wilt :) Koelers gaan eigenlijk permanent mee. Alleen je ventilator moet je eens in de 6 jaar vervangen oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 28-05-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Fordox schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:11:
[...]

[...]

Dat is geen goed idee denk ik :p

En waarom zou je een non-K cpu lappen? Een simpele koeler om zn systeem wat minder geluidsproducerend te maken is ruim voldoende (want dat is zijn doel uiteindelijk). Dan hoeft ie het risico nog niet te lopen om zn cpu te lappen :')

[...]

Voor 30 euro kun je prima uit. Dit is momenteel een populaire koeler: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Deze doet precies wat je wilt :) Koelers gaan eigenlijk permanent mee. Alleen je ventilator moet je eens in de 6 jaar vervangen oid.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212X Heeft betere fan geloof ik.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Welke mounting holes AMd/Intel gaan gebruiken in hun nieuwe CPU's Weet niemand. Maar verwacht weinig verandering daar in. hooguit moet je een mounting bracket setje "kopen" of wachten tot de fabrikant hem opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

De afgelopen 3 generaties hebben allemaal dezelfde mounting en AMD heeft dat al sinds socket AM. Dus daar zou ik me niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Heb mijn cpu een delid en Lap beurtje gegeven, custom fan profiel via speedfan en pwm gecontroleerde cpu cooler van cryorig. Tijdens surfen, filmpjes en andere lichte dingen draait geen enkele fan en komt de cpu niet boven de 45 graden. Compleet stil vanaf waar ik zit... Fan slaat aan bij 50 graden.

Waterkoeling is idd voor de hobby, qua gamen moet je dan met name de gpu zwaar gaan overclocken om er voordeel uit te halen... Met een 1080 zal dit voorlopig niet nodig zijn, behalve als je 4k wilt gaan gamen op ultra wellicht...

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Mr-E schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:46:
Heb mijn cpu een delid en Lap beurtje gegeven, custom fan profiel via speedfan en pwm gecontroleerde cpu cooler van cryorig. Tijdens surfen, filmpjes en andere lichte dingen draait geen enkele fan en komt de cpu niet boven de 45 graden. Compleet stil vanaf waar ik zit... Fan slaat aan bij 50 graden.

Waterkoeling is idd voor de hobby, qua gamen moet je dan met name de gpu zwaar gaan overclocken om er voordeel uit te halen... Met een 1080 zal dit voorlopig niet nodig zijn, behalve als je 4k wilt gaan gamen op ultra wellicht...
Sorry als ik het zeg, maar dit is een zwaar niks-toevoegende reactie op dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Hij wil een stil systeem, ik vertel hoe ik mijn systeem stil heb gemaakt... dacht iets bij te dragen, blijkbaar had ik het fout.

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb een skyte mugen 4 gekocht, wat is dat ding groot zeg :) het werkt goed, bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1