Allround pc in compacte kast +/- € 700,-

Pagina: 1
Acties:

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 08:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hobbymatig Lightroom en Photoshop en af en toe een game bijv. Skyrim en The Witcher.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ongeveer 700 euro incl. Windows
Ik ga hem zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig (incl. IIyama Prolite XB2483HSU scherm).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
belangrijkste eisen zijn: compact en stil.
Waarbij 'stil' tijdens het gamen geen noodzaak is, aangezien je dan veel van je systeem vraagt (en het een kwestie is van je geluid harder zetten ;)). Het zou wel zeer prettig zijn als hij stil is bij taken als office en internetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee.

Ga je overklokken?
nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Jullie mening of dit een goede configuratie is. Zijn er tips voor verbetering.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1ASRock H170M Pro4S€ 81,95€ 81,95
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 163,95€ 163,95
1Cooler Master Silencio 352€ 57,95€ 57,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 39,90€ 39,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 35,50€ 35,50
1Seasonic G-series 450 watt€ 72,95€ 72,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,37

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

[ Voor 4% gewijzigd door toman op 29-05-2016 09:55 . Reden: Andere voeding en schijf ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

toman schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:17:
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles aanwezig (incl. IIyama Prolite XB2483HSU scherm)
Raar verhaal; je hebt alles dus al aan componenten (CPU, RAM, SSD, PSU, etc) maar wil wel een nieuw systeem bouwen? Beetje tegenstrijdig?

Vergeet je even niet wat een Windows-licentie aanzienlijk goedkoper kan; Windows 10 Pro NL OEM is grofweg 40% goedkoper te krijgen dan in je lijstje. Hierdoor hou je extra geld over of kan je elders in het lijstje een extra investering doen.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 28-05-2016 16:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• toman
Sorry, ik bedoel alle randapparatuur. In het lijstje staan alle onderdelen die ik nog moet aanschaffen. Ik heb het aangepast.

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:02

JesseMacaw

Electronicafanaat

Je moederbord zou nog wat goedkoper kunnen met een B150M bordje, maar dat verschil is heel klein met het moederbord dat je nu hebt gekozen als je een DDR4 bordje wil, dus je kunt net zo goed deze nemen. Het gaat helaas nog even duren voordat de goedkopere Polaris en Pascal videokaarten uit gaan komen, maar wat je wel zou kunnen doen is om in de V&A te kijken naar een R9 280(X) of zelfs wel een R9 290 als je wat geluk hebt. Dan moet je wel tweedehands willen kopen, maar als je van een betrouwbare verkoper koopt kan er bijna niks mis gaan ;).
Deze bijvoorbeeld, of deze, of deze al kost deze wel wat meer en zal deze door het type koeler wel wat meer geluid maken tijdens gamen.

• toman
@JesseMacaw: De kaarten presteren inderdaad een stuk beter, maar ik ben toch wat huiverig om tweedehands onderdelen te kopen. Gezien gamen voor mij niet het belangrijkste is, kies ik liever voor traag, maar nieuw 😉.

Verwijderd

Stil verkrijg je vooral d.m.v. een mooie kast (mooi in de zin van geluidsarm). Als formaat geen probleem is: Groter betekend grotere fans die rustiger kunnen draaien en meer ruimte voor warmteafvoer. En meer ruimte voor een bakbeest van een koeler die rustig kan draaien. Een beetje massa helpt ook mee.

Ik had zelf vroeger een Antec, hier was ik erg tevree mee. Had een mooi schuimrubberen plaatje tegen de beplating aan geplakt wat ook helpt. Dit zie je nu veel vaker. Die Antec was ook helemaal geen speciaal dure kast (krap 130-150 incl. voeding als ik het me goed herinner. Nu zag ik in een ander topic bv een Fractal Design, die op het oog wat weg heeft van die Antec. En heeft bv. een 140mm fan lees ik zo gauw.

Voedingen zijn ondertussen te koop dat ze pas bij een bepaalde temp de fan inschakelen. En wat betreft je videokaart: Ik weet niet hoe het met de GTX950 zit, maar ik meen te herinneren dat de fans van de 970/980 ook pas bij 60 graden inschakelen? Correct me if i'm wrong. Geen idee hoe dat met die nvidia's zit maar mijn AMD zit zelden tot nooit aan de 60 graden.

Zelf heb ik als laatst weer eens een bigtower gekocht, met kabel management zoals ik zelf nog niet gewend was. Vrij breed, dus veel ruimte om warmte kwijt te kunnen. Dat scheelt allemaal heel veel.

Zomaar een koeler, de Alpenföhn "Brocken 2 PCGH" (alternate link, weet niet of dat wel of niet mag?) draait maar max 700rpm. Dat ga je echt niet (luid) horen.

Als je een beetje uitzoekt kun je dus een high-end, semi-passief systeem maken.

Goed, je zoekt helemaal niet naar een kast, of cpu-koeler :+ ... (goed lezen is niet mijn sterkste punt) Maar dat zijn een beetje de tips die ik je 123 geven kan qua geluidsarm achter de computer hangen. Met bv een programma als HW monitor Pro of dergelijks kun je je fans van de kast langzamer laten draaien. En de temp in de gaten krijgen. Soms kan het ook via de BIOS. Soms zit er een knop of schakelaar bij (een) kast of fan die de snelheid van je case-fans regelen.

EDIT: Zelf als laatst om dezelfde reden als jouw, een nieuwe, maar goedkope videokaart gekocht. Maar daarvoor, had ik naar volle tevredenheid 2 videokaarten (SLI) via marktplaats gekocht. Het kan dus wel. (Let wel, gewoon afgehaald natuurlijk. Dan kun je wel een idee krijgen van wat voor een verkoper en wat voor spul je koopt).

Zeker videokaarten tweedehands zijn geniaal. Mijn reden toen was dat ik allemaal figuren om me heen had die elke keer nieuwste van het nieuwste kochten omdat ze dachten dat dat heel veel verschil uitmaakt! Ik mooi 2 GT8800's gescoord voor 180 euro, incl een losse LCD monitor! (in 2008!). Nu heb die een jaar geleden ongeveer vervangen door een nieuwe AMD R9 270. Niks bijzonders maar draai er eigenlijk alles wat ik wil behoorlijk mooi en vlot op.

EDIT II: En met de komst van de 1080/1070 denk ik dat als je even geduldig goed zoekt je best een mooie deal kan vinden op marktplaats nu ongeveer.

EDIT III: Dus als ik vluchtig de door jou genoemde Coolermaster kast vergelijk met de door mij genoemde Fractal. Dan zie ik bijvoorbeeld dat de Fractal bijna 3 keer zo zwaar is. En ruim 10 liter meer inhoud heeft. Dus dat zijn verschillen waar ik op doel . Daarom (zie ik nu ook) is het ook micro-ATX kast, die coolermaster. Tja, daar zou ik dus vanaf zien i.v.m. geluidsarm.
De Fractal is gewoon een MIDI tower, dus "normaal" formaat. Zie niet terug in je post waarom je voor micro ATX zou gaan. Genoemde Fractal is gewoon een voorbeeld, vind ze zelf best mooi. En zie ze vaak voorbij schuiven in de zin van goed aangeschreven. Staar je niet blind op type namen als die van de Coolermaster (Silencio).

"Geluidsarme (computer) kast" of "silent pc" in google kunnen je wellicht ook weer verder helpen.

EDIT IV: Dat lezen van mij.... Compact en stil gaat naar mijn mening niet goed samen. Toch denk ik dat er voldoende tips in mijn post staan die je misschien kunt gebruiken. Zie het voordeel van je kast zelf niet helemaal, heel veel groter is de genoemde Fractal niet. En voor een compacte kast zou ik persoonlijk voor een totaal ander model gaan. Stel dat je 'm op de vloer zou zetten dan is een wat hogere kast eventueel juist makkelijk i.v.m. kabels naar je monitor, speakers, toetsenbord en muis.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2016 19:50 ]

• toman
@dr00p: Een compact systeem vind ik inderdaad belangrijk (10 liter meer is mij inderdaad teveel :D) . In eerste instantie was mijn idee om een nog kleiner systeem te bouwen, maar dan heb je toch snel een probleem met de airflow en is het inbouwen een hoop gepriegel (voor mij althans). Vandaar deze tussenoplossing.

Mijn keuze van de videokaart is mede vanwege een uitstekende review van medetweaker Foritain, waarbij hij aangeeft dat de kaart vanwege de specifieke ventilatoren fluisterstil is. Tweedehands zou ik hooguit van een bekende overnemen (soms krijgen kaarten pas kuren na enige tijd belasten... en dat risico loop ik liever niet (niet echt tweaker waardig :+).

Verwijderd

Duidelijk. Dan neem ik dus aan dat je zelf ook al een alternatieve kast voor de coolermaster op het oog had.

Niet dat er iets mis is met de Coolermaster hoor! :P

Wat betreft airflow lijkt mij zo'n waterkoeling voor de processor me misschien nog een idee? In zo'n kast. Je kent ze misschien wel van o.a. Corsair. Maar Thermaltake heeft er ook één voor een heel schappelijke prijs van ongeveer 50 euro. Aardig in de richting van een luchtgekoelde koeler.

Heb het idee dat dat wat meer ruimte geeft bovenin de kast voor warmte, van de videokaart, voor het de kast uit vliegt. Maar of dat werkelijk zo is kan iemand anders misschien beter beantwoorden.

Anderzijds is het allemaal wel gemaakt voor die temperaturen, dus luchtkoeling mag geen probleem zijn. Maar wellicht dat zo'n waterkoel ding je kan helpen, toch voor dat kleinere systeem te kiezen.

En je hebt opzich helemaal gelijk wat betreft die videokaart, vind ik. Een mooie review van de GTX950 ook van diegene. En zoals gezegd de laatste keer heb ik niet anders gedaan. Net zo tweakers onwaardig dus. ;)

• toman
@dr00p: ik denk dat waterkoeling niet echt van meerwaarde is voor dit systeem, aangezien de stock cooler van acceptabele kwaliteit schijnt te zijn. Mogelijk dat de stock cooling bij zwaardere belasting meer geluid maakt dan de waterkoeling, maar dat zal met name bij het gamen zijn (en dan heb ik niet zo'n problemen met wat extra geluid). Maar bij office en wat surfen zal het verschil nihil zijn, schat ik in.
Wat de kast betreft... Er zijn nog wel wat andere opties, maar voorlopig blijf ik bij de Silencio 352.

• toman
Ik zag net dat mijn voeding nog aan het systeem ontbrak. Ik heb gekozen voor de Seasonic G-360 (na enig onderzoek) vanwege: de kwaliteit, hij is relatief stil en de ondersteuning van C6/C7. Ik besef dat het geen modulaire voeding is, maar met wat tyraps moet ik een eind komen t.a.v. de kabelmanagement. Ik verwacht dat 360watt (met deze kwaliteitsvoeding) voldoende moet zijn voor dit systeem.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je een modulaire PSU wil zou je kunnen kijken naar de 450W versie van de G-series, die is semi-modulair waarbij de noodzakelijke kabels vast zitten en de rest optioneel is ;)

Verder, de Samsung 750 Evo is ruwweg even snel maar goedkoper:
pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 250GB
Misschien interessant :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• toman
@MK1998NL: Inderdaad een interessant advies! Ik heb de 850 EVO vervangen door de 750 (snelheidsverschil zal inderdaad niet te merken zijn), waardoor de duurdere, maar semi modulaire, voeding die je adviseert (de 450W versie van de G-series), mooi binnen het budget valt! _/-\o_
Pagina: 1