Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 774141

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Simpelweg de de recentste games spelen in 1080p resolutie. 4K Indien de frames per second stabiel genoeg zijn. EDIT: Het is niet de bedoeling dat dit een compleet overkill systeem gaat worden, gemiddelde hardware is genoeg voor mijn behoeften.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500 EUR (Prijzen verschillen per winkel) EDIT: 2000 EUR is de maximumprijs

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI en ASUS, wegens goede ervaringen en gekende kwaliteit.

Ga je overklokken?
Ja.

Wat verwacht je van ons?
Extra advies geven omtrent deze specifieke build.

Als "eindwerk" in onze richting Informatica Beheer moesten wij een computer samenstellen die voldoet aan onze uiterste noden, een droomcomputer. Deze build is fictief en zal in de praktijk niet worden aangekocht, dus budgettips zijn niet nodig. Overkill hardware dus ook niet.

Configuratie in kwestie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Obsidian 450D€ 117,59€ 117,59
1MSI Z97 Gaming 3€ 116,50€ 116,50
1Intel Core i7 - 4790K€ 334,90€ 334,90
1Corsair Hydro H55€ 67,95€ 67,95
1Asus Strix GTX980 Ti€ 709,95€ 709,95
2Kingston HyperX Fury black€ 29,95€ 59,90
1Corsair AX860i€ 213,-€ 213,-
1Samsung 850 EVO 120GB€ 69,04€ 69,04
1Seagate Archive 6TB€ 188,51€ 188,51Totaal€ 1877,34

Nogmaals, prijs maakt niet uit maar overkill hardware is ook niet nodig. In mijn document heb ik alle prijzen van Coolblue overgenomen aangezien dit de gemakkelijkste webshop was, in deze post heb ik echter de Tweakers prijzen gebruikt.

Het gaat om de hardware, niet de prijs.

Graag zou ik feedback ontvangen over deze build.
Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 774141 op 28-05-2016 16:30 . Reden: Doel was niet duidelijk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 11:55
Een 4XXX CPU is al achterhaald: Ga OF voor een hexacore uit het X99 platform, of voor een skylake quadcore die net 10% sneller is voor een vergelijkbare prijs en meer mogelijkheden qua moederbord heeft.

Nu nog een 980TI kopen terwijl de GTX 1080 te koop is is imo ook niet heel zinnig meer.

Qua SSD zou ik eerder boor een Crucial BX van 500 gig gaan: dan kan je ook enkele games op de SSD kwijt.

All in one waterkoelers zijn leuk, maar het geld niet echt waard: een goede luchtkoeler werkt beter, maar neemt meer ruimte in: Je moet zelf ff uitvogelen of je ram een luchtkoeler toe laat. Zo ja: Ga voor een luchtkoeler variant.
Qua HDD zou ik er 2x 3TB schijven in stoppen: sneller en iets goedkoper.

860 watt platinum voeding is overkill: 550 watt is meer dan genoeg, zelfs met OC: de corsair RM 550 is een prima voeding hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Leuke opdracht. Ik mocht zelf ook zo'n opdracht doen, helaas kreeg ik maar €1200 te besteden en daar moest ik meer mee bereiken dan alleen 1080p gamen. :(

In ieder geval is €2500 wel heeeuuul veel voor een PC die alleen 1080p games hoeft te draaien. Als we toch niet naar het budget of prijs/prestatie hoeven te kijken...
Kijken naar één shop in een aankoopadvies is niet te doen. --> Tweakers prijzen hanteren en daaruit virtueel het makkelijkst bestellen.
- Waarom kiezen voor een oud platform? pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed + pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING + pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 is sneller.
- Dan kun je ook gelijk all-in gaan betreft processorkoeling: pricewatch: Corsair Hydro H115i. De regel is dat luchtkoelers stiller zijn en waterkoelers beter koelen, maar met een dikke waterkoeling als deze is stilte ook geen probleem meer.
- Videokaart kun je vervangen door de pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB, presteert veel beter en kost zowat hetzelfde als die 980 Ti.
- 6TB HDD opslag? En dan alleen een 120GB SSD? Voor alleen games? Wut? Ga dan gelijk volle bak en zet twee pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB in RAID0.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 347,-€ 347,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 139,95€ 139,95
1MSI GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB€ 799,-€ 799,-
1Corsair Obsidian 450D€ 117,59€ 117,59
1Corsair Hydro H115i€ 138,95€ 138,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Corsair AX860i€ 213,-€ 213,-
2Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 570,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.395,44

Windows? pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien had ik moeten vermelden dat deze build voldoet aan mijn noden en dat 4K helemaal geen must is. Maar bij deze ga ik hem toch al wat krachtiger maken om 4K ruim mogelijk te maken. ;)

Beiden bedankt voor de reacties.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 774141 op 28-05-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Anoniem: 774141 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:38:
Misschien had ik moeten vermelden dat deze build voldoet aan mijn noden en dat 4K helemaal geen must is. Maar bij deze ga ik hem toch al wat krachtiger maken om 4K ruim mogelijk te maken. ;)

- Processor veranderd in i7 - 6700k;
- Moederbord veranderd in Z170 Pro Gaming;
- Grafische kaart veranderd in MSI GTX 1080;
- Opslag veranderd naar Samsung 850 EVO 1 TB;

Beiden bedankt voor de reacties.
Ook belangrijk dat je het RAM mee verandert. Anders heb je een leuk systeem, maar zal hij niet werken aangezien je geen DDR3 RAM in een DDR4 moederbord kunt stoppen

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
Niet vervelend bedoelt, maar geef zelf eerst wat meer info over je build. Waarom heb je de onderdelen gekozen en waarom is deze build bedoelt voor gamers? Het voelt nu een beetje alsof je de duurste onderdelen uit andere topics gepakt hebt en nu ons je opdracht wil laten maken. Als je een beetje verdiept had in de materie dan kwam je niet met een 980ti aanzetten. Waarom kies je voor een i7 ipv i5? Waarom denk je dat de i7 beter presteerd bij games? 120 gb ssd is dat voldoende voor gamen? En waarom een 6tb schijf als je alleen gaat gamen? 16gb geheugen? Is 8gb niet voldoende?

Dit klinkt een beetje alsof wij je opdracht moeten doen. Je eerste build is absoluut geen build die ik wil hebben als gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
grote_oever,

Onthoud de term "Droompc". Het is volledig fictief en geen enkel onderdeel zal daadwerkelijk aangeschaft worden. Het doel is verder te rijken dan ons budget, stel een pc samen die je het liefst zou willen maken.

Ten eerste, de onderdelen werden gekozen om een geschikt systeem te maken voor de moderne games. Geen triple-monitor setup op 4K. Zie het als een pc voor de gewone gamer.

Mijn originele build werd geschreven toen er nog weinig sprake was van de GTX1080, hierdoor de krachtige GTX980Ti.

Een i7 om ervoor te zorgen dat deze pc nog lang genoeg kan meegaan in termen van CPU performantie. En met lang bedoel ik jaren. Een i5 is eveneens geschikt, daar ben ik me van bewust, maar keer dan nu terug naar "Droom pc".

Een 120gb SSD voor het OS, en enkele kleine games. De 6 TB HDD zou gebruikt worden voor de games.
Inderdaad, een SSD is performanter dan een HDD maar dit scheelt maar enkele frames per seconde. Het is wel een gaming pc, maar wordt uiteraard ook gebruikt voor andere zaken.

De 16 GB RAM komt vanuit mijn eigen ervaring. 8GB is genoeg voor te gamen, maar met wat extra multitasking erbij gaat dat al snel boven de 8 GB.

Zelfs samenstellen en tips vragen is een deel van de opdracht, dus denken dat jullie de opdracht maken is volledig uit den boze. Het zijn de tips die het hem doen.

En dat jij dit systeem niet wilt hebben is mijn zorg niet, ik heb geen overkill systeem nodig om games goed te laten werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 774141 op 28-05-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
Anoniem: 774141 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 16:02:
grote_oever,

Onthoud de term "Droompc". Het is volledig fictief en geen enkel onderdeel zal daadwerkelijk aangeschaft worden. Het doel is verder te rijken dan ons budget, stel een pc samen die je het liefst zou willen maken.

Ten eerste, de onderdelen werden gekozen om een geschikt systeem te maken voor de moderne games. Geen triple-monitor setup op 4K. Zie het als een pc voor de gewone gamer.

Mijn originele build werd geschreven toen er nog weinig sprake was van de GTX1080, hierdoor de krachtige GTX980Ti.

Een i7 om ervoor te zorgen dat deze pc nog lang genoeg kan meegaan in termen van CPU performantie. En met lang bedoel ik jaren. Een i5 is eveneens geschikt, daar ben ik me van bewust, maar keer dan nu terug naar "Droom pc".

Een 120gb SSD voor het OS, en enkele kleine games. De 6 TB HDD zou gebruikt worden voor de games.
Inderdaad, een SSD is performanter dan een HDD maar dit scheelt maar enkele frames per seconde. Het is wel een gaming pc, maar wordt uiteraard ook gebruikt voor andere zaken.

De 16 GB RAM komt vanuit mijn eigen ervaring. 8GB is genoeg voor te gamen, maar met wat extra multitasking erbij gaat dat al snel boven de 8 GB.

Zelfs samenstellen en tips vragen is een deel van de opdracht, dus denken dat jullie de opdracht maken is volledig uit den boze. Het zijn de tips die het hem doen.

En dat jij dit systeem niet wilt hebben is mijn zorg niet, ik heb geen overkill systeem nodig om games goed te laten werken.
toon volledige bericht
Sorry, maar je praat jezelf zo tegen. De term droom pc is wat anders dan "gooi er alle dure onderdelen in". Zorg ervoor dag je voor 2500 de meeste fps uit je pc haalt. Of het snelste boot. Als dat toch het geval is dan sla je de plank nogsteeds mis, want je kan een veel mooiere pc krijgen voor dat geld. Ene moment praat je over het kleine extra wat een droom pc maakt, maar aan de andere kant zeg je dat een ssd maar een paar frames per seconden oplevert. Heb je jezelf al eens verdiept in de materie? Een ssd staat nummer 1 op elke gamerslijst. Hoe groter, hoe beter. Sterker nog, ik vraag me sterk af waarom je er überhaupt een HD in wil hebben van 6Tb. Gooi er dan een ssd in van meer dan 1 Tb. Het budget heb je. Waar ga je de 6tb eigenlijk voor gebruiken? Tis een game pc en niet zozeer een videobewerkings pc

De nieuwe videokaarten zijn op tweakers al weken in het nieuws en de 1080 of 1070 kaarten z'n goed gehyped hier. Er overheen kijken lijkt me, met een beetje onderzoek, raar.

Tweakers is niet bedoelt om je huiswerk te laten maken. We kunnen je best helpen met het beoordelen van je systeem, maar inmiddels gaat dit topic al verder dan helpen. Thetinusnl geeft je allemaal vragen, maar hier antwoord je niet op. Je geeft aan dat je dit doet voor een ICT opleiding, meer onderbouwing is dan ook zeker gevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 28-05-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook deze gaat dicht. Het forum is geen huiswerkcentrale.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.