Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
Goedendag,

Ik woon nu reeds 8 jaar in een 2 kamerflat en ik wil graag verhuizen naar iets groters.
Nou heb ik me ingeschreven bij een nieuwbouwproject maar heb daar te horen gekregen dat
ik voor de middenmoot woning. Dus voor 1 a 2 personen te veel verdien. En voor de iets duurdere woning (netto 24 euro per maand) verdien ik weer te weinig en mag ik ook geen huurtoeslag op aanvragen.
Hoe moet je in godsnaam een huurwoning krijgen als je precies in de middenmoot zit?
Ik heb op het moment door omstandigheden een uitzendbaan dus kopen zit er jammer genoeg niet in.
En in de huidige economie en bedrijfstak waar ik in werk (pharmaceutica) zit een vast contract er ook niet in.
Bedrijven nemen liever iemand voor 2 jaar en doen hem dan 6 maanden weg en nemen hem weer aan voor 2 jaar of nemen niemand anders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

mike30 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:05:
Hoe moet je in godsnaam een huurwoning krijgen als je precies in de middenmoot zit?
Niet. Welkom in Nederland. Eigen schuld, dikke bult, had je maar niet moeten gaan werken.

Ik zat een paar jaar geleden in exact hetzelfde schuitje. Succesvolle stappen gemaakt in mijn carrière, en ineens kan je nergens meer betaalbaar wonen. Uiteindelijk maar een redelijk goedkoop nieuwbouwappartement gekocht. En ja, dat gaat prima zonder vast contract mits je werkgever je gewoon een werkgeversverklaring wilt afgeven. Ik zou toch eens kijken wat er mogelijk is met je huidige baan. Zeker met de rente van vandaag de dag kan het mega interessant zijn namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is dit enkel een rant of wil je echt serieus informatie en/of ideeën hebben? Als het een rant is: Voel je je nu beter?

Als je informatie en ideeën wil hebben, begin eens met wat relevante informatie neer te zetten. Hoeveel verdien je en welke regio bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Realistisch gezien heb je geen woningnood of urgentie, je wilt alleen iets mooiers en daar kom je niet voor in aanmerking. Dan kun je dat negatief zien en zeggen dat het oneerlijk is, of je realiseren dat er geen probleem is en je dus eerst moet zorgen voor meer vastigheid en een hoger salaris zodat je keuzes hebt en je die kunt veroorloven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ga eens langs een hypotheekadviseur en dan zal je tot de ontdekking kopen dat het een fabeltje is dat je een vast contract nodig hebt om een huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:19:
[...]

Niet. Welkom in Nederland. Eigen schuld, dikke bult, had je maar niet moeten gaan werken.

Ik zat een paar jaar geleden in exact hetzelfde schuitje. Succesvolle stappen gemaakt in mijn carrière, en ineens kan je nergens meer betaalbaar wonen. Uiteindelijk maar een redelijk goedkoop nieuwbouwappartement gekocht. En ja, dat gaat prima zonder vast contract mits je werkgever je gewoon een werkgeversverklaring wilt afgeven. Ik zou toch eens kijken wat er mogelijk is met je huidige baan. Zeker met de rente van vandaag de dag kan het mega interessant zijn namelijk.
Dat; en nee dat is geen rand, het 'houd gewoon op'. Of niet verhuizen, wachten/hopen op een one in a million of kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vind het een moeilijk onderwerp om op te reageren zonder te ontaarden in een rant over hoe onrechtvaardig het allemaal is, maar ik ga toch een poging doen vanuit mijn eigen ervaring.

Ik heb in dit zelfde schuitje gezeten, en heb toen uiteindelijk binnen een paar weken tijd een supermooi apartement kunnen huren onder de voor mij juiste voorwaarden (dat was een combinatie van rondvragen, rondbellen en natuurlijk vooral ook geluk hebben).

De woningbouwvereniging waar ik uiteindelijk particulier huurde was bereid enige creativiteit toe te passen bij het toetsen van het inkomen. Denk hierbij aan de periode waarover wordt gemeten, wat wel en niet mee wordt genomen (bonus wel of niet), en wat je verder nog maar aan kunt voeren. Daar zit dus al een beetje ruimte.

Verder kun je kijken of er clubjes zijn waar je lid van kunt worden die onderhands woningen verhuren. Hierbij kun je denken aan vormen van antikraak of het bewoond maken van speciale objecten. Daarbij is het zaak om een goede relatie met de beheerders op te bouwen en zorgen dat ze aan jou denken als er iets beschikbaar komt.

Wat voor de hand ligt; via via aan iets komen. Veel mensen verhuren een woning of apartement alleen aan iemand die ze via via kennen omdat ze een idee willen hebben van wie er komt te wonen. Op dat moment speelt je inkomen niet zo'n grote rol.

Er zijn natuurlijk de (meer of minder louche) bemiddelaars voor particulier wonen. Over het algemeen kost dat veel te veel geld en gedoe en krijg je er vervelende voorwaarden bij, maar er kan natuurlijk altijd net toch iets geschikts in hun aanbod voorbij komen.

Ook nog een optie; samen met iemand anders huren. Dat is natuurlijk altijd een risico en je moet er maar net zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Je kan altijd kijken of je particulier kan huren natuurlijk.
Afhankelijk van het aanbod kan dat best te doen zijn aangezien die niet aan zoveel regeltjes vast zitten.

Hoewel die meestal boven de liberalisatiegrens moeten zitten om te voorkomen dat ze door zowel overheid als huurders keihard genaaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
Sissors schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:03:
Is dit enkel een rant of wil je echt serieus informatie en/of ideeën hebben? Als het een rant is: Voel je je nu beter?

Als je informatie en ideeën wil hebben, begin eens met wat relevante informatie neer te zetten. Hoeveel verdien je en welke regio bijvoorbeeld.
Is niet puur een rant...ja een beetje maar wil ook ideeën hebben. Woon in zuid-holland bij Leiden en hoewel ik
me eigenlijk m'n salaris niet neer ga zetten geef ik een indicatie. Dat is rond de 2k netto per maand.

Ben dus gaan kijken bij een nieuwbouwproject en daar hoorde ik dat voor mij dus eerst mensen voor gaan die een eensgezinswoning achterlaten (lees senioren).
Ik dacht dat we daar seniorenwoningen voor hadden en die hebben we hier ook zat maar ze vragen rond de 750 euro per maand voor een 42 vierkante meter seniorenwoning en dus staat de helft leeg.
De max grens voor de flat is trouwens 22100 bruto dit komt neer op 1700 per maand bruto. Dat is dus minder dan wat m'n uitkering was.
Dus mogen er of alleen mensen met een uitkering + toeslagen komen te wonen of mensen met een belachelijk laag maandsalaris

[ Voor 34% gewijzigd door mike30 op 30-05-2016 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
mike30 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 03:23:
[...]

Is niet puur een rant...ja een beetje maar wil ook ideeën hebben. Woon in zuid-holland bij Leiden en hoewel ik
me eigenlijk m'n salaris niet neer ga zetten geef ik een indicatie. Dat is rond de 2k netto per maand.
Dan kan je prima een huisje voor vinden lijkt me? 150k lenen moet toch wel lukken denk ik?

Maar zoals al is gezegd: ga eens langs een hypotheekadviseur en daarna een makelaar. Het hoeft geen nieuwbouw zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Megamind schreef op maandag 30 mei 2016 @ 03:27:
[...]

Dan kan je prima een huisje voor vinden lijkt me? 150k lenen moet toch wel lukken denk ik?
Een huisje voor dat geld in/nabij Leiden? Een appartementje misschien. Bovendien is geen vast contract én geen tweede inkomen van een partner wel veel risico voor een hypotheekverstrekker.

Voor de TS: stichting huisvesting werkende jongeren kan wellicht helpen? En verder inderdaad ook Delft, Den Haag, Zoetermeer en Alphen accepteren als plekken waar je zou willen wonen. En samenwonen idd.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

arnovos schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:41:
[...]

Voor de TS: stichting huisvesting werkende jongeren kan wellicht helpen? En verder inderdaad ook Delft, Den Haag, Zoetermeer en Alphen accepteren als plekken waar je zou willen wonen. En samenwonen idd.
Volgens zijn T.net profiel is de TS 35 jaar oud; geen idee wat de acceptatie-criteria zijn voor "werkende jongeren" maar het lijkt me wat oud. ;)

Er zijn in verschillende gemeenten ook starters-hypotheken te vinden; je kan dan tegen een zeer lage rente en met garantie van de gemeente/project-ontwikkelaar toch een huis kopen tot bedrag X zonder daar direct enorme eigen garanties voor te hebben (vaste baan, etc). Helaas lijkt het erop dat niet elke gemeente hier voldoende over adverteert of wil begeleiden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 20:08
arnovos schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:41:
[...]

Een huisje voor dat geld in/nabij Leiden? Een appartementje misschien. Bovendien is geen vast contract én geen tweede inkomen van een partner wel veel risico voor een hypotheekverstrekker.

Ik kon als 23 jarige zonder vast contract (wel intentie verklaring van werkgever) zonder problemen een hypotheek krijgen een ~1.5 jaar geleden qua salaris komt het redelijk overeen en iets kopen van 150k kon met de hypotheek.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Welkom in Nederland waar je ondanks weinig inkomen toch een dak boven je hoofd hebt. In menig ander land, ook in Europa, had je alleen keuze tussen inwonen bij je familie of een kartonnen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 16:27
Was het niet zo dat als je meer dan 6 maanden in een duurdere huurwoning woont de woning automatisch passend voor je is en je alsnog huurtoeslag kreeg. Daar zat wel iets van een grens aan geloof ik. Ooit naar gekeken. Maar weet niet of dat nu nog zo geldt. Kan het zo snel niet vinden.

EDIT: https://radar.avrotros.nl...iewtopic.php?f=18&t=43579 dit is wat ik bedoel, maar wat het exact uiteindelijk dus is en hoe de details in elkaar zitten weet ik dus niet. Even uitzoeken zou kunnen lonen.

[ Voor 27% gewijzigd door dangerpaki op 30-05-2016 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 11:36

hmr

[...]

Weet nou niet precies wat de TS met een dergelijke opmerking moet? Het feit dat je 7 +jes krijgt is misschien nog wel wat erger...

Mensen in Nederland hebben zo de behoefte om in de calimero-modus te schieten... Ik lees in je comment dat je kennelijk een huis kon kopen en dat het een prima huis is...? Wat is "betaalbaar" in jouw definitie? Er zal wel een reden zijn dat je niet meer sociaal kon huren...

Enfin.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mattie112 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Ik kon als 23 jarige zonder vast contract (wel intentie verklaring van werkgever) zonder problemen een hypotheek krijgen een ~1.5 jaar geleden qua salaris komt het redelijk overeen en iets kopen van 150k kon met de hypotheek.
Jah, als je 23 bent en datzelfde bedrag verdient dan ziet de bank meer perspectief. TS is 35, heeft dus 12 jaar minder om aflossingen te doen. Bovendien had ik het over een huis. Een appartement is met 150k net aan te doen, maar dat heeft TS al.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een bank tikt het over het algemeen ook gewoon in hun systeem in, haalt de standaard regels eroverheen, en bepaald op basis daarvan. Leeftijd is niet relevant daarbij zover ik weet tenzij je tegen pensioen aan zit, en dat zit hij duidelijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:47:
Een bank tikt het over het algemeen ook gewoon in hun systeem in, haalt de standaard regels eroverheen, en bepaald op basis daarvan. Leeftijd is niet relevant daarbij zover ik weet tenzij je tegen pensioen aan zit, en dat zit hij duidelijk nog niet.
Iemand die 35+ is zit na 30 jaar (de looptijd van de hypotheek) vaak toch aan de pensioenleeftijd, dus hij zal een deel van zijn hypotheek met zijn pensioen moeten betalen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hij is 35, niet 35+. Dus hij zal niks met zijn pensioen hoeven te betalen. (Dan zou hij overigens waarschijnlijker 41+ moeten zijn, maar sowieso 37+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
Ik herken het probleem wel; de huurmarkt is vies. Veel verhuurders hier (in Leeuwarden, waar huren relatief goedkoop is) 4x de huur als minimum bruto inkomen. Voor iets van €700, wat toch wel het minimum is voor een beetje appartement, moet je dus 2800 per maand verdienen. Voor veel starters zit dat er niet in. Flauwe is dat je <700 binnen de huursubsidie grens valt en iedereen die woningen wilt hebben, ongeacht €0 of €2000 inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 11:36

hmr

Hier in Amsterdam kan in je in eentje binnen de ring niet iets fatsoenslijks huren voor onder de 1200 euro...

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Voor sommigen een tip: je kunt bij sommige woningbouwverenigingen een oudere verklaring van de belastingdienst gebruiken (tot 2 jaar terug meen ik, die kun je dan wel nu opvragen). Mocht je recent stappen hebben gezet dan kan dit in je voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 20:08
arnovos schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:26:
[...]

Jah, als je 23 bent en datzelfde bedrag verdient dan ziet de bank meer perspectief. TS is 35, heeft dus 12 jaar minder om aflossingen te doen. Bovendien had ik het over een huis. Een appartement is met 150k net aan te doen, maar dat heeft TS al.
Ik heb het ook over een huis (in Noordwijk) maar inderdaad, scheelt wel wat in leeftijd ja.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Pagina: 1