B150 of toch Z170? €1500 budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10 01:45
Mijn vraag
Voor een vriend ben ik een computer aan het samenstellen, hij wilt graag een game pc hebben. Zoals titel al aangeeft ligt zijn totale max op €1500, maar eigenlijk wil hij hier liever onder zitten.

Hij weet zelf niet veel van computers; gamen en wat documentjes voor school blijft het bij. Geen professionele foto of videobewerking of iets dergelijks.

Het probleem waar ik mee zit: Wel of geen stock koeler gebruiken bij een I7 skylake? En met een aftermarket koeler, kan ik dan niet direct beter een z170 moederbord nemen ten opzichte van een b150?

Omdat hij naar verwachting niet gaat overclocken (tenzij ik het een keer voor hem doe) had ik in gedachte dat hij het beste een i7-6700 kon nemen. Als het toch niet overclocken wordt is een moederbord op b150 ook goed naar mijn idee. Met dat ik mijn achterhoofd kwam ik op onderstaande build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,50€ 311,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 66,95€ 66,95
1NZXT S340 Special Edition€ 82,95€ 82,95
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,79€ 7,79
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,50€ 61,50
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,54

Maarja, ik twijfel over de stock koeler van intel... Zeker in een game pc, is stock koeler dan wel genoeg?
Dus, overweging om een aftermarket koeler erop te zetten.

Maar dan, als ik er toch een aftermarket koeler op zet kan ik net zo goed voor dat kleine verschil er een i7-6700k model inzetten. En als ik toch een aftermarket koeler erop zet samen met die cpu dan maar direct een z170 moederbord erbij. Dan kom ik namelijk op onderstaande build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 347,-€ 347,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 139,95€ 139,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,79€ 7,79
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,50€ 61,50
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 878,99

Maar gaat hij het wel gebruiken? Of is dit voor hem extra geld uitgeven waar hij niets van gaat merken?
Graag jullie mening hierover :)

Daarnaast nog een vraag: Ik zie dat de processor geheugen specificatie bij beide modellen DDR4-2133 staan. Heeft DDR4-2666 dan wel nut om te nemen? Zo nee, waarom staat die zo hoog in de pricewatch? Ik als goed schaap heb de DDR4-2666 in beide builds voor het kleine verschil in geld ten opzichte van de 2133.

Overige afwegingen:
- Processor voor een i7 gekozen omdat ik las dat dit mogelijk met de nieuwe versie van directX voordelen ging geven. Daarnaast begrijp ik dat games al GTA 5 ook meer op cpu leunen. Hiervoor een i7 gekozen in plaats van een i5.

- 550 watt voeding lijkt mij genoeg. Ik heb zelf weinig kennis van PSU, als iemand een goede tip heeft of mogelijk extra informatie over een andere goede voeding hoor ik het graag!

- Ik weet dat de grafische kaart ontbreekt in de build! Maar aangezien de 1080's er nu zijn verwacht ik dat ik een 980 TI voor een mooi prijsje van een andere Tweaker kan overnemen ;). Daarvoor grafische kaart niet meegenomen in de build.

- Er staat maar 1 Be Quiet fan, maar hier wil ik er 2 van. Alleen wenslijst kon dit geloof ik niet aan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gister zat ik nog een forum thread te lezen waar mensen met veel modder aan het gooien waren over stock koelers van andere cpu's. Ik weet dat aftermarket koelers een stuk beter koeler/stiller zijn/mooier etc. etc. Maar voor iemand waarbij die punten niet erg belangrijk zijn, wel of niet doen?

Mochten jullie andere tips hebben of opmerkingen/aanvullingen hoor ik het graag!

Alle reacties

Verwijderd

Als je de pc lijst neemt waarin je WEL gaat overklokken zou ik zeker een CPU koeler nemen! Intel levert namelijk geen stok koelers meer mee, aangezien die dingen te heet worden voor de koeler! Water koeler: pricewatch: Corsair Hydro H100i v2 en anders die lucht koeler die je aangeeft! Verder als je niet gaat overklokken zou ik alsnog een CPU koeler nemen aangezien dit gewoon stiller is, echter is waterkoeling dan een beetje overdreven! pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo in dit geval is de Scythe Mugen namelijk zware overkill! Wat RAM betreft zal je waarschijnlijk totaal geen verschil gaan merken tussen 2133 en 2666, ook werkt 2666 alleen met een Z moederbord... In beide gevallen zou ik gewoon 8GB 2133 ram nemen aangezien dit voldoende is! Wil je toch nog zekerder zijn van je zaak is 16GB ram prima! 8GB: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 16GB: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 En trouwens naar mijn mening: een 1070 zou denk ik net eventjes wat beter hierin passen aangezien de 1080 naar schatting toch wel een paar honderd euro meer gaat kosten en maar 25% sneller is! Natuurlijk is dit jouw keuze uiteindelijk, maar ja...

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
als de persoon zelf niet gaat overklokken zou ik hierin niet investeren. al past het wel makkelijk in dit budget en geeft het je pc ook een wat langere levensduur.

ook al ga je niet overklokken , zou ik er nog steeds een aftermarket cpu koeler inzetten. Vooral in een build met dit budget. is toch wel flink stiller maar ziet er ook gewoon 10x beter uit dan de stock intel koeler.
koelers zoals een mugen en de hierboven coolermaster vallen mijn inziens gelijk af. ze zijn gewoon niet mooi en storen in je build. leuke suggesties zijn pricewatch: Cryorig H7 en pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 . presteren allebei uitermate goed en zien er erg gelikt uit. waterkoeling kan ook met bijvoorbeeld de pricewatch: Raijintek Triton 240mm AIO .

ook effe wat reviews over alledrie de koelers :

productreview: Cryorig H7 review door Foritain
productreview: Raijintek Triton 240mm AIO review door Foritain
productreview: be quiet! Dark Rock 3 review door Foritain

allemaal van foritain die in mijn ogen toch wel een expert is op het gebied van behuizingen en koeling. tenminste iemand die ook op het esthetische let .

de behuizing is een goeie keuze, maar ik zou de pricewatch: NZXT H440 New Special Edition Zwart/Groen ook zeker in overweging nemen.

hier een review : productreview: NZXT H440 New Edition Wit/Zwart review door Foritain
als je niet zwart groen wilt maar zwart/rood ofzo is de behuizing ineens 20 euro goedkoper. al is de s340 ook gewoon een hele solide keuze.

als je dan toch gaat voor een zwart groene behuizing dan staat wel zo mooi om een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B7 erin te gooien. compleet moederbord en staat zeker mooi in de gekozen build.

voor alleen gamen kan je met een 6500 ook goed uit de voeten alleen weet ik niet of die een 1070 gaat bottlenecken. de 1070 presteert net wat beter dan een titan dus ga ik uit van deze video : YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs i5 6600K Stock/Overclock Gaming Benchmarks en dan heeft een i7 toch wel zin. ook gaat in DX12 de cpu beter benut worden dus ik laat het er voor nu maar in.

quo voeding kan je veel beter gaan voor een wat betere kwaliteit voeding. 450 watt is genoeg maar de echt goede kwaliteit voedingen die gold plus zijn , lekker stil en volledig modulair vind je vanaf de 550 watt. dus zoiets :
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G2
beide top kwaliteit maar hangt af van merk voorkeur. zelf ga ik voor EVGA :)

als je niet gaat overklokken heeft ram sneller dan 2133 mhz geen zin omdat het gewoon niet ondersteund wordt. neem je wel een z170 chipset dan is dat 10tje voor sneller ram well te verantwoorden. misschien momenteel niet veel zin maar bij de oudere generatie zie je ook dat sneller ram wel degelijk zin heeft.

die extra case fans zijn wel een goeie in de s340 zodat je overdruk kan creëren.

dit vertaald zich dan naar het volgende lijstje :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte G1.Sniper B7€ 106,95€ 106,95
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 400,-€ 400,-
1Cryorig H7€ 43,99€ 43,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 59,-€ 59,-
1EVGA SuperNOVA 550 G2€ 93,50€ 93,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1123,34

wel is het zonde om met zon build als dit te gaan gamen op 1080p vooral met een 1070. zelf zou ik het resterende budget uitgeven aan een mooie 1440p monitor of is daar een ander budget voor?

heb de gpu trouwens op 400 euro gezet, de 1080 is niet interessant. kort samenvat 20% meer performance voor de dubbele prijs.

wel weet ik niet wat de cpu gaat doen en of die een 1070 gaat bottlenecken ja of nee. dus voeg of een i7 toe aan het bovenstaande lijstje of met overklokken. ik hoor het wel :)

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10 01:45
Nate-Senpai schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:38:
als de persoon zelf niet gaat overklokken zou ik hierin niet investeren. al past het wel makkelijk in dit budget en geeft het je pc ook een wat langere levensduur.

ook al ga je niet overklokken , zou ik er nog steeds een aftermarket cpu koeler inzetten. Vooral in een build met dit budget. is toch wel flink stiller maar ziet er ook gewoon 10x beter uit dan de stock intel koeler.
koelers zoals een mugen en de hierboven coolermaster vallen mijn inziens gelijk af. ze zijn gewoon niet mooi en storen in je build. leuke suggesties zijn pricewatch: Cryorig H7 en pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 . presteren allebei uitermate goed en zien er erg gelikt uit. waterkoeling kan ook met bijvoorbeeld de pricewatch: Raijintek Triton 240mm AIO .

ook effe wat reviews over alledrie de koelers :

productreview: Cryorig H7 review door Foritain
productreview: Raijintek Triton 240mm AIO review door Foritain
productreview: be quiet! Dark Rock 3 review door Foritain

allemaal van foritain die in mijn ogen toch wel een expert is op het gebied van behuizingen en koeling. tenminste iemand die ook op het esthetische let .

de behuizing is een goeie keuze, maar ik zou de pricewatch: NZXT H440 New Special Edition Zwart/Groen ook zeker in overweging nemen.

hier een review : productreview: NZXT H440 New Edition Wit/Zwart review door Foritain
als je niet zwart groen wilt maar zwart/rood ofzo is de behuizing ineens 20 euro goedkoper. al is de s340 ook gewoon een hele solide keuze.

als je dan toch gaat voor een zwart groene behuizing dan staat wel zo mooi om een pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B7 erin te gooien. compleet moederbord en staat zeker mooi in de gekozen build.

voor alleen gamen kan je met een 6500 ook goed uit de voeten alleen weet ik niet of die een 1070 gaat bottlenecken. de 1070 presteert net wat beter dan een titan dus ga ik uit van deze video : YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs i5 6600K Stock/Overclock Gaming Benchmarks en dan heeft een i7 toch wel zin. ook gaat in DX12 de cpu beter benut worden dus ik laat het er voor nu maar in.

quo voeding kan je veel beter gaan voor een wat betere kwaliteit voeding. 450 watt is genoeg maar de echt goede kwaliteit voedingen die gold plus zijn , lekker stil en volledig modulair vind je vanaf de 550 watt. dus zoiets :
pricewatch: Corsair RM550x
pricewatch: EVGA SuperNOVA 550 G2
beide top kwaliteit maar hangt af van merk voorkeur. zelf ga ik voor EVGA :)

als je niet gaat overklokken heeft ram sneller dan 2133 mhz geen zin omdat het gewoon niet ondersteund wordt. neem je wel een z170 chipset dan is dat 10tje voor sneller ram well te verantwoorden. misschien momenteel niet veel zin maar bij de oudere generatie zie je ook dat sneller ram wel degelijk zin heeft.

die extra case fans zijn wel een goeie in de s340 zodat je overdruk kan creëren.

dit vertaald zich dan naar het volgende lijstje :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte G1.Sniper B7€ 106,95€ 106,95
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 400,-€ 400,-
1Cryorig H7€ 43,99€ 43,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 59,-€ 59,-
1EVGA SuperNOVA 550 G2€ 93,50€ 93,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1123,34

wel is het zonde om met zon build als dit te gaan gamen op 1080p vooral met een 1070. zelf zou ik het resterende budget uitgeven aan een mooie 1440p monitor of is daar een ander budget voor?

heb de gpu trouwens op 400 euro gezet, de 1080 is niet interessant. kort samenvat 20% meer performance voor de dubbele prijs.

wel weet ik niet wat de cpu gaat doen en of die een 1070 gaat bottlenecken ja of nee. dus voeg of een i7 toe aan het bovenstaande lijstje of met overklokken. ik hoor het wel :)
Mooi lijstje en een top aanraders! _/-\o_

Hij heeft een full HD beeldscherm die hij wilt houden, dus het wordt wel max full HD gamen.
Ik denk zelf dat ik toch voor de i7 ga, net iets meer toekomst proof naar mijn idee.

Grafische kaart vind ik lastig... De 1070 is nog niet uit dus ik weet nog niet precies hoe die zich gaat verhouden tegenover een 980 TI, een 1070 gaat rond de €400 kosten en een 2e hands €980 TI zal denk ik na de release van die kaarten ook rond die prijs zitten. Hij vindt een 2e hands kaart ook helemaal best dus twijfel twijfel...

Heeft een gold plus rating veel invloed op de voeding? Volledig modulair is naar mijn idee niet zeer nuttig, de standaard stroomkabels gaan er toch altijd weer op dus semi-modulair bied naar mijn idee evenveel als een modulaire voeding ;). Maar is de meerprijs van €30 het waard voor een gold rating voeding?

Mooi moederbord! Past perfect bij de rest van de build.

Maar nu nog de overweging of ik voor een i7-6700 + aftermarket cooler met een b150 chip ga of toch maar voor i7-6700k + aftermarket cooler met een z170 chip....

Maar heeft sneller ram op een z170 wel zin als de cpu het niet ondersteund? Op een z170 moederbord, werkt 2666 ram wel met een i7 skylake, of pakt die hem door de cpu toch als 21333 door de geheugen specificatie van de cpu?

• Ergo
Op een z170 mobo kan je wel sneller geheugen gebruiken. Momenteel scheelt dit ongeveer 3fps. Is in de bios zo gedaan.

Gold voeding zou ik wel nemen, die zijn efficiënter, dus kosten minder stroom. Ook zijn die van betere kwaliteit componenten en vaak stiller.

Benchmarks van de 1070 zijn al bekend en die zijn toch wel wat sneller dan de 980ti
http://videocardz.com/602...ark-firestrike-benchmarks
Dus deze zou ik dan ook zeker nemen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nate-Senpai schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:46:
Op een z170 mobo kan je wel sneller geheugen gebruiken. Momenteel scheelt dit ongeveer 3fps. Is in de bios zo gedaan.
Sneller geheugen heb je alleen wat aan als je gaat overclocken. Voor 3 fps hoef je die meerprijs imo ook niet neer te leggen. Gezien het feit dat de eindgebruiker niet gaat overclocken, tenzij de TS dat voor hem doet, zou ik eerder kiezen voor een B150 icm een i5 6500 of i5 6400 CPU.
Gold voeding zou ik wel nemen, die zijn efficiënter, dus kosten minder stroom. Ook zijn die van betere kwaliteit componenten en vaak stiller.
Kosten minder stroom? :? 8)7 Een voeding levert gewoon wat de PC vraagt. Je kan dus nooit minder vermogen opnemen dan minimaal nodig. De onderdelen en de certificaten vertellen dus eerder wat over de algehele kwaliteit, niet het opgenomen vermogen of de hoeveelheid ampere (stroom) die een PC verstookt.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 29-05-2016 00:19 ]

• Ergo
CH40S schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:01:
[...]
Sneller geheugen heb je alleen wat aan als je gaat overclocken. Voor 3 fps hoef je die meerprijs imo ook niet neer te leggen. Gezien het feit dat de eindgebruiker niet gaat overclocken, tenzij de TS dat voor hem doet, zou ik eerder kiezen voor een B150 icm een i5 6500 of i5 6400 CPU.
[...]
Kosten minder stroom? :? 8)7 Een voeding levert gewoon wat de PC vraagt. Je kan dus nooit minder vermogen opnemen dan minimaal nodig. De onderdelen en de certificaten vertellen dus eerder wat over de algehele kwaliteit, niet het opgenomen vermogen.
Ik geef ook aan in een eerdere post dat sneller geheugen alleen zin heeft als je gaat overklokken. Ook heb ik geopperd dat een 6500 waarschijnlijk de beste keuze is maar dan moet je de post doorlezen.

En ja het systeem vraagt net zo veel stroom, maar de rating betaald de efficiency van de voeding. Misschien ff handig om door te lezen voor je op zo'n manier gaat reageren http://www.techpowerup.co...gold-power-supply.129456/

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nate-Senpai schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:30:
Ik geef ook aan in een eerdere post dat sneller geheugen alleen zin heeft als je gaat overklokken. Ook heb ik geopperd dat een 6500 waarschijnlijk de beste keuze is maar dan moet je de post doorlezen.

En ja het systeem vraagt net zo veel stroom, maar de rating betaald de efficiency van de voeding. Misschien ff handig om door te lezen voor je op zo'n manier gaat reageren http://www.techpowerup.co...gold-power-supply.129456/
De efficiency van een voeding, zegt niets over het totale gebruik, dat is wat ik ermee wilde aangeven. Ik weet ook heus wel dat de certificeringen alleen iets zeggen over de efficiency, maar dat is niet wat je zei. ;)
Ik heb mijn bericht even extra verduidelijkt. :)

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-12 06:09
sanderinozie schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:50:
[...]
...
Hij heeft een full HD beeldscherm die hij wilt houden, dus het wordt wel max full HD gamen.
Ik denk zelf dat ik toch voor de i7 ga, net iets meer toekomst proof naar mijn idee.
...
Wees dan slim voor je vriend en smeer hem geen i7 processor aan met een GTX1070 want op deze resolutie heb je dergelijke hardware niet nodig om leuk te kunnen gamen, althans ga er even vanuit dat het geen 144Hz scherm is. Zonde van z'n centen en je gaat er niets van merken in-game.

Op die resolutie kun je het ook goed af met een i5 met een GTX970 bijvoorbeeld, scheelt toch ruim tweehonderd euro ongeveer?

Specs

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-11 21:18
Ik zou gewoon de 6700k nemen. Waarom? Je koopt niet elk jaar een nieuwe pc en voor het minieme prijsverschil heb je wel betere componenten, bovendien is overklokken niet meer ingewikkeld. Sterker nog, het is inmiddels supersimpel. 4 keer met je muis klikken en je 6700k draait op 4.6ghz.

Maakt dat nu allemaal wat uit? Nee, meestal niet. Maar wie weet over twee jaar wel.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Je kunt ook een 6700k overwegen met een B150 bordje, dan heb je voor 3 tientjes meer wel een 10% hogere kloksnelheid.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gotfurrr schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:26:
Ik zou gewoon de 6700k nemen. Waarom? Je koopt niet elk jaar een nieuwe pc en voor het minieme prijsverschil heb je wel betere componenten, bovendien is overklokken niet meer ingewikkeld. Sterker nog, het is inmiddels supersimpel. 4 keer met je muis klikken en je 6700k draait op 4.6ghz.

Maakt dat nu allemaal wat uit? Nee, meestal niet. Maar wie weet over twee jaar wel.
Je moet alleen veel extra kosten maken, voor net een paar FPS meer en met 1080p gaming, zal je die whooping 5 fps boven de 100 fps totaal niet merken. ;) Het blijft een waste of money en tel daarbij op, dat hyperthreading totaal niet gebruikt wordt door games. Dat hebben ze de afgelopen 10 jaar ook niet gedaan en zullen ze nooit gaan doen ook vermoed ik.
Pagina: 1