Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi verbinding verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste medetweakers, sinds recent hebben we glasvezel en ik probeer hier het maximale uit te halen via wifi. Het betreft hier het volgende:

Abonnement: Ziggo glasvezel 150/15
Modem/router: Technicolor TC7210

Ik heb een paar tests gedaan met een laptop met een doorsnee netwerkkaart: Intel AC 3160. De snelheid die ik op de begane grond haal is al erg matig met zo'n 20-30mbit, maar op de bovenverdieping is het praktisch onmogelijk om uberhaupt verbinding te maken voor mijn laptop, smartphone (OPO) of een wi-fi printer. Ik heb het gevoel dat de router niet krachtig genoeg is om van de meterkast (die buiten staat) door een betonnen muur naar binnen en boven te komen. Ik zit een beetje te denken hoe ik er het makkelijkst voor kan zorgen dat beneden de snelheid omhoog gaat en dat boven weer goede verbinding is. De opties die ik nu overweeg zijn:

1: een access point boven direct aansluiten op de modem; er is al een UTP kabel gelegd van de modem naar de computer boven. Ik neem aan dat ik daar gewoon een AP op aan kan sluiten om boven goede verbinding te krijgen.

2: de modem geheel vervangen; ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is (nooit eerder met zulk soort dingen gewerkt) en of het doeltreffend is. Mijn idee zou zijn dat een goede manier zou zijn om de verbinding beneden (op dus maar een paar meter van de meterkast en alleen gescheiden door een betonnen muur) te verbeteren. Het is helaas niet mogelijk om een kabel van de meterkast naar de woonkamer te leggen en daar een AP aan te sluiten.

3: een deel van de oplossing waar ik nu aan werk is voor de hoofdcomputer beneden een goede netwerkkaart te installeren die ook overweg kan met 5ghz/AC. Daar staat nu zo'n simpel USB netwerkkaartje op aangesloten dat gewoon ruk is, maar mijn indruk (van de tests met mijn laptop/smartphone) is dat dit niet de volledige oplossing is.

Mijn vragen zijn dus:

Is het effectief om zoals voorgesteld gewoon een access point op te hangen boven en die dan gewoon via een UTP kabel te verbinden met het modem? In hoeverre zou dit ook de snelheid beneden kunnen verbeteren? Op dit moment denk ik aan dit om boven op te hangen.

Hoe zou ik het meest effectief de snelheid beneden kunnen verhogen? Is het mogelijk en doeltreffend om de modem te vervangen of bijvoorbeeld er een goede router naast te hangen en die in te stellen als access point?

Bij voorbaat dank! :)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je een aantal andere topics doorleest, lijkt het erop dat je het meeste resultaat boekt als je een goede router (wired & wireless) achter het modem plaatst en daarna het modem in "bridge mode" plaatst. In de meest simpele zin van het woord; modem geeft alleen nog signaal door naar de WAN-poort van je router en je router gaat dan het interne netwerk aansturen.

Het lastige is een beetje dat je aangeeft dat mogelijk de muren een probleem zijn. Je kan met verschillende apps meten hoe "sterk" het signaal boven is en mogelijk valt er al wat te winnen door de WiFi op een ander kanaal in te stellen. Neemt niet weg dat een stom huis alsnog veel signaal kan blokkeren.

In andere topics heb ik sommige mensen aangeraden om even Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7 te lezen; je kan voor weinig geld en met 30 dagen geld-terug een relatief nette oplossing bij Ziggo halen. Hiermee test je dan even netjes of je netwerk beter wordt op de plekken waar het nu slecht is. En dan kan je altijd nog bedenken (en vergelijken) of je eventueel een duurdere/sterkere router wil aanschaffen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 10:09
Alles wat MAX zegt en alsnog overwegen om de nieuwe router bekabeld in de woonkamer te plaatsen voor beste resultaat.

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-11-2024
Bedankt voor het advies, ik ga dan inderdaad bij die router van Ziggo beginnen en kijken of dat zin heeft.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Wat Max aangeeft. Haal zo'n extra accespoint
(En die is terug te tweaken naar de originele firmware)

Een aantal mediaboxen heeft trouwens ook Wifi onboard
https://www.ziggo.nl/klan...rbinden-met-thuisnetwerk/