• SiLVaH
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 14:36
Hallo mede-tweakers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera en vraag hierbij jullie hulp. Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. Nu heb ik een Nikon D3300 maar kom hier wat functies in tekort.

Wat is mijn budget?
Mijn budget is 1500 euro. Als iemand zeg je kan beter dit of dat doen voor iets meer dan kan ik het natuurlijk overwegen. Dus wees niet bang om een iets betere optie voor te stellen die wat meer kost.

Wat moet de camera kunnen?
Prioriteiten lijst van hoog naar laag:
- avond/nachtfotografie.
- Filmen
- Timelapse
- Macro

Waar heb ik naar zitten kijken? (Body)
Ik heb zelf zitten kijken naar diverse modellen van canon.
- Canon 70D omdat deze kan filmen en je er timelapse mee kan schieten. Ook te combineren met Magic Lantern. Een collega raden deze aan.
- Canon 80D omdat deze kan filmen in 60fps.
- Canon 7D mark ii goeie verhalen over gehoord van vrienden.

Naar welke lenzen heb ik zitten kijken?
Ik ben zelf fan van Sigma lenzen. Ik weet alleen niet zo goed wat ik het beste kan nemen.

Alvast bedankt voor de feedback.

Groetjes,

SiLVaH

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
Zelf ben ik enorm fan van 60fps, maar ik film dan ook vooral sport/actie. Over de canon's kan ik verder weinig nuttigs aanraden gezien ik zelf Nikon heb. Maar dat is meer omdat ik nu eenmaal al Nikon heb. Niet omdat het per se beter is.

Voor je voorliefde voor Sigma geld hetzelfde denk ik. Je moet per doel bekijken welke lens daar het beste bij past, binnen je eisen en budget. Zo heb ik Tamron als walk-around lens, tokina als wide angle en Nikon als zoomlens voor verder weg. Kwa lenzen is het dus puur je doel bekijken, en via reviews een bijpassende lens zoeken.

Verwijderd

Vertel eens wat meer over wat je dan precies mist bij de 4 punten die je aangeeft.

Waarom gaat het nu mis met avond/nachtfotografie? De Canon's gaan dat niet beter doen. Voor dit kan je beter een deel van de €1500 gebruiken voor een goede lens.
Wat mis je met filmen bij de D3300?
Wat gaat er mis met timelapse? Er zijn volgens mij remotes te krijgen waarbij je timelapse toevoegt aan je D3300.
Wat mis je met Macro? Ook hier de Canon's zullen dat standaard niet beter doen. Je zult hier toch ook moet investeren in een lens om Macro te kunnen doen.

• SiLVaH
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:26:
Vertel eens wat meer over wat je dan precies mist bij de 4 punten die je aangeeft.

Waarom gaat het nu mis met avond/nachtfotografie? De Canon's gaan dat niet beter doen. Voor dit kan je beter een deel van de €1500 gebruiken voor een goede lens.
Wat mis je met filmen bij de D3300?
Wat gaat er mis met timelapse? Er zijn volgens mij remotes te krijgen waarbij je timelapse toevoegt aan je D3300.
Wat mis je met Macro? Ook hier de Canon's zullen dat standaard niet beter doen. Je zult hier toch ook moet investeren in een lens om Macro te kunnen doen.
Bij het filmen maakt hij erg veel geluid bij het contineu scherpstellen.
Ook het beeld verwerken bij nachtfotografie duurt erg lang.
En ik mis een aantal scherpstelpunten, hij lijkt soms niet nauwkeurig.
En de timelapse heb ik liever gelijk ingebouwd.
Alvast bedankt voor je reactie.

• SiLVaH
Waah schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:21:
Zelf ben ik enorm fan van 60fps, maar ik film dan ook vooral sport/actie. Over de canon's kan ik verder weinig nuttigs aanraden gezien ik zelf Nikon heb. Maar dat is meer omdat ik nu eenmaal al Nikon heb. Niet omdat het per se beter is.

Voor je voorliefde voor Sigma geld hetzelfde denk ik. Je moet per doel bekijken welke lens daar het beste bij past, binnen je eisen en budget. Zo heb ik Tamron als walk-around lens, tokina als wide angle en Nikon als zoomlens voor verder weg. Kwa lenzen is het dus puur je doel bekijken, en via reviews een bijpassende lens zoeken.
Welke Nikon gebruik jij zelf?

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-10 22:26
Betreffende het verwerken van nacht fotografie foto's:

Je hebt waarschijnlijk 'Long exposure noise reduction' of hoe die functie ook heet aan staan. Met deze functie maakt de camera automatisch een 2 foto met de sluiter gesloten om oa hot pixel van de eerste foto te filteren.
Dit wordt met dezelfde settings gedaan, dus je bent 2x zo lang aan het wachten als je sluitertijd tot je weer een volgende foto kan schieten.

Deze functie kan je uit zetten en dan hoef je niet meer extra te wachten. Ik geloof dat er op youtube mooie filpjes zijn waarom dit gedaan wordt, oa voor astro fotografie.

Ik weet niet hoe dit bij Canon is, maar dat zal daar vast ook wel mogelijk zijn. Voor Nikon kan je het in ieder geval aan en uit zetten.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
SiLVaH schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:37:
[...]

Welke Nikon gebruik jij zelf?
D7000.
Maar filmen met scherpstellen maakt eigenlijk altijd lawaai. Inherent aan het ontwerp namelijk. Dus dat ga je waarschijnlijk houden. Een spiegelloos ontwerp is dan beter, maar dan is je sensor weer kleiner dus slechte nachtfotos.

Voor nachtfotografie moet je OF een full frame nemen (betere foto's snachts) of een lichtsterke lens. Lang wachten op het verwerken is hier boven al uitgelegd.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Waah schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:14:
[...]
Een spiegelloos ontwerp is dan beter, maar dan is je sensor weer kleiner dus slechte nachtfotos.
Eeeuh nee. De meeste systeemcamera's zijn aps-c en daarmee is hun sensor net zo groot als de de DX spiegelreflexen van nikon. Alleen MFT en CX zijn kleiner. FE en SL zijn zelfs groter.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 28-05-2016 18:28 ]

ora et labora

• SiLVaH
matje500 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:51:
Betreffende het verwerken van nacht fotografie foto's:

Je hebt waarschijnlijk 'Long exposure noise reduction' of hoe die functie ook heet aan staan. Met deze functie maakt de camera automatisch een 2 foto met de sluiter gesloten om oa hot pixel van de eerste foto te filteren.
Dit wordt met dezelfde settings gedaan, dus je bent 2x zo lang aan het wachten als je sluitertijd tot je weer een volgende foto kan schieten.

Deze functie kan je uit zetten en dan hoef je niet meer extra te wachten. Ik geloof dat er op youtube mooie filpjes zijn waarom dit gedaan wordt, oa voor astro fotografie.

Ik weet niet hoe dit bij Canon is, maar dat zal daar vast ook wel mogelijk zijn. Voor Nikon kan je het in ieder geval aan en uit zetten.
Ik zet deze pas aan als mijn sluitertijd langer is dan 5min. Als deze uitstaat dan kan ik inderdaad gelijk weer een foto schieten

• SiLVaH
Waah schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:14:
[...]

D7000.
Maar filmen met scherpstellen maakt eigenlijk altijd lawaai. Inherent aan het ontwerp namelijk. Dus dat ga je waarschijnlijk houden. Een spiegelloos ontwerp is dan beter, maar dan is je sensor weer kleiner dus slechte nachtfotos.

Voor nachtfotografie moet je OF een full frame nemen (betere foto's snachts) of een lichtsterke lens. Lang wachten op het verwerken is hier boven al uitgelegd.
Je hebt ook stille filmlenzen of hoor je deze nogsteeds?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
SiLVaH schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:05:

[b]Wat moet de camera kunnen?[/b]
Prioriteiten lijst van hoog naar laag:
- avond/nachtfotografie.
- Filmen
- Timelapse
- Macro
Avond/nachtfotografie kan net zo goed met de D3300 als met een andere aps-c camera.
Filmen kan ook met de D3300, enkel is autofocus tijdens filmen met de D3300 niet aan te raden.
Timelapse kan met iedere camera met een afstandbediening.
Macro kan met iedere camera met de juiste lens erop.

Kortom: enkel als je autofocus wil met filmen of 1080p60/4k, zou ik overstappen op een andere camera. De rest is lenzenwerk en een uitgebreide afstandbediening.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SiLVaH
Bedankt voor alle reacties.
Stel ik zou een nieuwe camera willen met als hoofddoel avondfotografie.
Mijn vriendin en ik doen dit samen en we zouden het leuk vinden om allebij een camera te hebben.
Wat zouden jullie dan doen?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:17
SiLVaH schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:03:
Mijn vriendin en ik doen dit samen en we zouden het leuk vinden om allebij een camera te hebben.
Haha. Hier staat eigenlijk: "ik heb schijt aan jullie 'die camera die je hebt nu hebt kan het ook'-advies, ik wil gewoon een nieuwe"!

Ik zou je in ieder geval toch even goed inlezen in lenzen, want die zijn minstens zo belangrijk als de camera, en zeker voor macro/nacht misschien wel belangrijker :).

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

SiLVaH schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:03:
Persoonlijk zou ik de adviezen niet in de wind slaan staan hele goede tussen. Een nieuwe camera gaat jouw uitdagingen niet oplossen. Kennis en kunde. Dus veel oefenen en is de basis kennis en kunde op pijl dan eventueel kijken naar andere objectief voor erbij. Bv. Macro.

Start met de gene achter de camera en niet met de camera. O-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• SiLVaH
WWAS schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:09:
[...]

Haha. Hier staat eigenlijk: "ik heb schijt aan jullie 'die camera die je hebt nu hebt kan het ook'-advies, ik wil gewoon een nieuwe"!

Ik zou je in ieder geval toch even goed inlezen in lenzen, want die zijn minstens zo belangrijk als de camera, en zeker voor macro/nacht misschien wel belangrijker :).
Nee zo bedoelde ik het niet..
Ik ga mij zeker inlezen maar ben gewoon ook benieuwd naar waar andere mensen voor zouden kiezen.
Superdaantje schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:33:
[...]

Persoonlijk zou ik de adviezen niet in de wind slaan staan hele goede tussen. Een nieuwe camera gaat jouw uitdagingen niet oplossen. Kennis en kunde. Dus veel oefenen en is de basis kennis en kunde op pijl dan eventueel kijken naar andere objectief voor erbij. Bv. Macro.

Start met de gene achter de camera en niet met de camera. O-)
Ga ik ook zeker doen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Maar wat is "avondfotografie"? Want als het donker is, gebruik je een statief en valt er niets te beginnen met welke camera dan ook zonder statief. Als het gaat om sfeerfoto's binnen met wat verlichting, dan helpt een lichtsterke lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SiLVaH
Universal Creations schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:09:
Maar wat is "avondfotografie"? Want als het donker is, gebruik je een statief en valt er niets te beginnen met welke camera dan ook zonder statief. Als het gaat om sfeerfoto's binnen met wat verlichting, dan helpt een lichtsterke lens.
Een statief gebruik ik inderdaad al.
Wat zou jij aanraden als goede lens?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

SiLVaH schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:20:
[...]

Een statief gebruik ik inderdaad al.
Wat zou jij aanraden als goede lens?
Sigma art 20mm f1.4 denk ik ;)

ora et labora

Verwijderd

De Art-lijn van Sigma met f/1.4 primes is absoluut geschikt en valt (afhankelijk van je budget) redelijk in het betaalbare segment.
In het geval van een Nikon D3300 zou ik echter eerder kijken naar de 18-35/1.8.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2016 01:09 ]

• SiLVaH
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 01:07:
De Art-lijn van Sigma met f/1.4 primes is absoluut geschikt en valt (afhankelijk van je budget) redelijk in het betaalbare segment.
In het geval van een Nikon D3300 zou ik echter eerder kijken naar de 18-35/1.8.
mrc4nl schreef op zondag 29 mei 2016 @ 00:42:
[...]

Sigma art 20mm f1.4 denk ik ;)
Dankje
Ik ben vandaag bij de foto fair en ga dus zeker even kijken naar deze lenzen bij de sigma stand.
Pagina: 1