Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansluiten powerline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na heel veel info gelezen te hebben heb ik gisteren een Powerlineset besteld (TP-LINK AV500 TL-PA4020P - Ethernet Powerline ) dat vandaag wordt geleverd. Nou twijfel ik even aan de manier van aansluiten. Voor zover ik heb begrepen kan ik een adapter in een willekeurig stopcontact staeken en dan met een utp kabel verbinden met de router?

Het modem (glasvezel) hangt in de meterkast en is verbonden met een telefoon/router aansluiting die in de woonkamer zit. Daarop is mijn router en telefoon ingeplugd. Aan de andere kant van de kamer heb ik een stopcontact vrij dus als ik daar de adapter insteek en een kabel aansluit vanaf de router dan zou het moeten werken?

Met vriendelijke groet,
Sjaan Lieder

Alle reacties

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 20:18

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Ja, zo eenvoudig is het echt :)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde set, helaas vind ik het helemaal niets, ik heb 200/20 mbs bij ziggo
nu haal ik via de kabel rechtstreeks aangesloten deze snelheid maar met de powerline set maar max
50 mbs

Of iemand kan mij een tip geven :(

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:59
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:30:
Ik heb precies dezelfde set, helaas vind ik het helemaal niets, ik heb 200/20 mbs bij ziggo
nu haal ik via de kabel rechtstreeks aangesloten deze snelheid maar met de powerline set maar max
50 mbs

Of iemand kan mij een tip geven :(
Wat het ook is met PowerLine is de kwaliteit van je elektriciteitsnet in het huis.

Verwijderd

Ja dat weet ik, maar het probleem is ik woon in een nieuwbouwhuis eletra is ok.

Mischien kan de topic starter wat info geven hoe het bij hem werkt ?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:13
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:30:
50 mbs
Het gaat sowieso niet sneller worden dan iets van 90Mbps, zelfs onder ideale omstandigheden. Er zitten geen gigabit-poorten op deze adapter.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkte bij mij helemaal niet. Ik woon ook in een nieuwbouwhuis dus electra is ok. Ik heb de supportafdeling van TP Link gebeld toen het niet lukte. Na drie kwartier telefonische assistentie (door een allervriendelijkste medewerkster) waarbij allerlei kabels moesten worden aangesloten en weer afgekoppeld was er nog geen resultaat. Toen heb ik het opgegeven.... de juffrouw bedankt voor al haar moeite, de hele zooi weer ingepakt en teruggestuurd. Voor mij is het met TP Link no over omdat ik al eerde problemen had met een router van dat merk.

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 18:56
Verder hebben jullie deze rechtstreeks in de de muur gestoken? Dus niet in een stekkerdoos? Dit beinvloed namelijk ook erg de snelheid. Wat je ook had kunnen doen, eens kijken wat de snelheid is als je hem op dezelfde groep hebt aangesloten.

Meestal werkt tevens ook wel eens een firmware update (Maar ga ervan uit dat dit ook is gedaan tijdens de support van TP Link?)

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:
Ik woon ook in een nieuwbouwhuis dus electra is ok.
Dat zegt niet zoveel. Immers veroorzaken verbruikers de storing op het elektriciteitsnet, niet de bedrading zelf.
Het direct afschrijven van TP-Link als merk omdat een omgevingsafhankelijk product niet werkt is een beetje kort door de bocht, of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Nou gezien de eerdere ervaring met de router....die heb ik trouwens gekocht op aanraden van Student aan huis. De student heeft hem toen proberen te installeren en dat lukte hem niet. Volgens de student lag dat aan Windows...hij haatte windows zei hij !!!. En nu dan met de powerlink waarbij ik met behulp van de, echt heel vriendelijke en behulpzame medewerkster, het niet geinstalleerd kreeg.... en dat terwijl er wordt gezegd in twee minuten geinstalleerd????? De beide adapters zaten direct in een stopcontact en niet in een stekkerdoos ofzo. Ik kijk er echt eerst wel naar of ik zelf dingen dingen verkeerd doe voordat ik een oordeel vel over een product. Maar in dit geval vind ik niet dat het aan mezelf ligt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Begin eerst even met het installeren van de set in dezelfde stekkerdoos als het niet lukt. Zo sluit je de installatie uit. Wat heel belangrijk bij deze sets is is dat ze op dezelfde fase zitten. Alle nieuwbouwwoningen worden tegenwoordig met 3fases opgeleverd, zelf sluit ik kamers naast elkaar op een verschillende fase aan. Dit zodat niet een hele verdieping in het donker zit mocht er een aardlek of hoofdzekering afschakelen. Dus wanneer jij de ene adapter in 1 kamer op fase L1 hebt zitten en de andere adapter in kamer 2 op fase L3 hebt zitten kunnen ze niet communiceren met elkaar*. Dit heeft niks met het OS te maken die dingen werken gewoon out of the box met de standaard security key.

*Sommige sets (zoals Comtrend) maken gebruik van de aarde als geleider naast de nul. Bij deze sets hoef dus je niet perse op dezelfde fase te zitten.
Probeer door groepen in je meterkast uit te schakelen in kaart te brengen welke stopcontacten achter dezelfde automaat zitten. Zet je PLA's dan achter dezelfde groep, maar in ieder geval achter dezelfde aardlekschakelaar (waar 0,03 of 30mA op staat). Mocht dit te hoog gegrepen voor je zijn haal er iemand bij die er verstand van heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 17-06-2016 11:07 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Jim maar dit is voor mij inderdaad veel te hoog gegrepen.

• Jim423
Ik lees nu dat het alweer is ingepakt en teruggestuurd... ow. Ik zal het nog iets eenvoudiger proberen te formuleren zonder teveel techtalk mochten er nog anderen met hetzelfde probleem zitten.

-Schakel een stroomgroep af en kijk met een lamp oid welke stopcontacten zonder spanning zitten.
-Schakel de stroomgroep weer in.
-Steek beide powerline adapters dan in 1 van beide gemarkeerde stopcontacten. Nu zitten ze op dezelfde stroomgroep.

Andere optie: Steek 1 adapter bij de het modem direct in het stopcontact en sluit deze met een internetkkabel op het modem aan. Ga alle stopcontacten in huis langs met de andere adapter en een laptop om te kijken waar je de beste snelheid haalt. Ik haal bijvoorbeeld op het stopcontact aan de ene kant van de kamer 1.8 Mb/s en op de andere kant van de kamer 51 Mb/s. Fors verschil dus.

Wanneer ze dus helemaal niets doen is het verstandig om ze even op dezelfde stroomgroep te proberen of als dit niet lukt in dezelfde stekkerdoos. Zo sluit je het fase probleem uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:
Ik woon ook in een nieuwbouwhuis dus electra is ok.
En dat is misschien wel je probleem. De meterkasten van tegenwoordig zitten wat beter in elkaar dan die oude dingen van 30 jaar terug. De filtering die toegepast wordt is goed, en daar maakt je powerline juist gebruik van.
Bij mij thuis heb ik 'tzelfde, maar de mazzel dat ik nog 3Mb/s van de meterkast naar de woonkamer weet te halen (Waar m'n CAT6 kabel gewoon 1Gb/s trekt). Nu heb ik een wat ouder huis, maar wel moderne meterkast.

Dit setje op een oude installatie doet het een stuk beter. Dus dit ligt niet aan je merk, maar gewoon aan het feit dat PowerLine inherent ruk werkt. Als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon een kabeltje trekken.

• Techneut
  • Niet online
Eén kleine aanmerking op de op zich wel goede uitleg. Wat je hier noemt suggereert een bewust aangebrachte filtering. Daarvan is geen sprake, mijn vraag is wat er dan gefilterd zou moeten worden.
Wat wel een rol kan spelen, en misschien bedoel je dat ook, is een onbedoelde filtering. Namelijk, naast de al genoemde mogelijkheid van verschillende fasen, de installatieautomaten in de groepen in plaats van vroeger de smeltveiligheden. De stroomspoelen in die automaten hebben voor hoge frequenties een nogal forse impedantie, hetgeen de schijnbare afstand tussen twee punten aanmerkelijk vergroot.
Vaak speelt dat nauwelijks een rol, maar soms is het net de drempel die te hoog is. Bij het eerder genoemde advies om eerst te proberen met twee punten op dezelfde groep sluit je die hindernis uit. Mocht je dan nog problemen hebben, dan klopt er duidelijk iets anders niet, zoals toch een bedradingsfoutje, niet goed ingestelde netwerkkaart etc. Maar ik meen te begrijpen dat dat allemaal al is gecontroleerd?

Maar goed, mocht het op dezelfde groep wel werken, ik vermoed dat je daarmee nog niet geholpen bent, want je wilt verbinding hebben tussen de door jou gewenste plaatsen in huis. En als die niet op de zelfde groep zitten of erger niet op de zelfde fase, tja ...

• jeroen3
Je kunt veel powerline sets zelfs op elkaar stapelen om ze te koppelen en te testen.

• Jim423
oeps dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Jim423 op 17-06-2016 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
oooohhhh jongens heb meelij..... ik ga er steeds minder van begrijpen......misschien de leeftijd (70)?... In elk geval wel heel erg bedankt voor het meedenken hoor. :)

• Techneut
  • Niet online
Beste Sjaan1946,
Ik lees dat je dat ding inmiddels al hebt teruggestuurd, dus verder doorgaan met adviezen zal weinig zin hebben, tenzij het pakketje nog net niet definitief de deur uit is. Mocht dat laatste het geval zijn en je wilt nog een poging wagen, dan ben ik of iemand anders als die eerder reageert dan ik best bereid om in wat begrijpelijker taal wat nadere uitleg te geven, wie weet leidt het toch tot een bevredigend resultaat. Geef dat dan even aan als je wilt. Want echt moeilijk is het niet, ook niet als je 70 jaar bent, dat heeft er niets mee te maken.

Maar om te beginnen, als ik het goed lees gaat het slechts om een verbinding in dezelfde kamer. Dan moet het dus heel eenvoudig zijn om met een netwerkkabeltje tussen router en computer te controleren of dat wel werkt. En je telefoon doet het wel neem ik aan?

Oh ja nog een vraag:
Je zegt dat je modem in de meterkast staat, door een kabel (?) verbonden met een router in de woonkamer. Betekent dat, dat je meer dan één computer hebt? Want waartoe dient anders die router? De netwerkkabel vanaf de modem kan anders ook rechtstreeks op de computer worden aangesloten.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 17-06-2016 19:32 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeroen3 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:54:
Je kunt veel powerline sets zelfs op elkaar stapelen om ze te koppelen en te testen.
Nee, zeer zeker niet.

Als het goed is, zit er een enorme low pass filter tussen de stekker in en stopcontact uit op PLC apparaten met doorlusmogelijkheid. Dat filtert alles op PLC-frequenties eruit, dus ook het signaal :o

Je moet juist je meest storende apparaten in de doorlusstekker-steken, dan heb je er minste last van.

Of je gooit deze low-end PLC in de kliko en koopt fatsoenlijke moderne (2x2 MiMo AV2 of G.hn). Helaas kosten die ook wat (v.a. "1200Mbps" sets, waar je trouwens IRL max 250Mbps en waarschijnlijker 50Mbps mee haalt). Of nog beter: Ethernetkabels. Kost geen drol (EUR 15 voor 25m), is betrouwbaar, stabiel en performant. Kost je een keer moeite, daarna nooit meer omkijken. Itt PLC, waar je een keer moeite bespaart maar daarna continu met shit zit...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ja Techneut... ik heb twee desktops, twee laptops en 1 tablet die nu allemaal via wifi internetverbinding hebben. De reden dat ik de powerline aanschafte was dat ik een Kodi streamer heb gekocht en die niet op de TV kon aansluiten omdat die geen netwerkaansluiting heeft. Wel kan ik de tv op de laptop aansluiten als tweede monitor en zo via Kodi films streamen maar dat is allemaal een beetje onhandig. Iemand gaf mij de tip om het met powerline op te lossen. Ethernet kabels heb ik genoeg maar ik wil niet zo'n lange kabel door het huis. Zelf ben ik niet handig genoeg om zo'n kabel weg te werken....

• jeroen3
dion_b schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:51:
[...]

Nee, zeer zeker niet.

Als het goed is, zit er een enorme low pass filter tussen de stekker in en stopcontact uit op PLC apparaten met doorlusmogelijkheid. Dat filtert alles op PLC-frequenties eruit, dus ook het signaal :o
Heb je daar een bron van? Ik ben wel benieuwd hoe ze dat dan doen. Netfilters zijn doorgaans net zo groot (of groter) als de adapter zelf.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:35:
Ja dat weet ik, maar het probleem is ik woon in een nieuwbouwhuiseletra is okk.

Mischien kan de topic starter wat info geven hoe het bij hem werkt ?
Ja blijkbaar niet dus ;)
Powerline hangt volledig af van je stroomnet. kwaliteit ervan, storende apparaten enz. enz.
Verder is 'nieuwbouw' geen enkele garantie voor 'Zeker weten goede kwaliteit', enkel dat het nieuw is.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Dat word weer terug naar een netwerk kabeltje trekken door mijn huis. IS en blijft toch altijd het betrouwbaarste !

Bedankt voor alle input

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 00:45:
Dat word weer terug naar een netwerk kabeltje trekken door mijn huis. IS en blijft toch altijd het betrouwbaarste !

Bedankt voor alle input
Dat sowieso ;) Goedkoop, werkt ook als de buren een tiental access points hebben hangen en blijft de komende jaren gewoon werken.

TS: Je hebt de Powerline kit al terug gestuurd? Zoals hierboven; kabel heeft altijd de voorkeur, probeer anders een soort schets oid van je situatie te maken, kunnen we misschien wat beter advies geven als we weten waar je een verbinding wilt enz.
Beste advies, misschien niet het makkelijkste om te realiseren, is toch een middagje die kabel in de plinten enz. verstoppen, een klopboor lenen of bij Boels huren enz. 1 middagje even klussen en dan de komende dertig jaar geen omkijken naar :) Maar misschien ligt er een loze coax kabel of zelfs telefoonkabel in een goot ergens door het huis, kunnen we al heel wat mee :)

Fixing things to the breaking point...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:51:
Of nog beter: Ethernetkabels. Kost geen drol (EUR 15 voor 25m), is betrouwbaar, stabiel en performant. Kost je een keer moeite, daarna nooit meer omkijken. Itt PLC, waar je een keer moeite bespaart maar daarna continu met shit zit...
De kabel zelf is het probleem niet...
Hoe krijg je die netjes van de ene hoek van het appartement (woonkamer, achter TV) naar de andere uiterste hoek (voorkamer, desktop)?
Lege buizen, kruipruimtes en systeem plafonds zijn natuurlijk niet beschikbaar. ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:59:
[...]

De kabel zelf is het probleem niet...
Hoe krijg je die netjes van de ene hoek van het appartement (woonkamer, achter TV) naar de andere uiterste hoek (voorkamer, desktop)?
Lege buizen, kruipruimtes en systeem plafonds zijn natuurlijk niet beschikbaar. ;)
Waar lees je dat die niet beschikbaar zijn? Of is mijn sarcasme-detector weer eens stuk? :P

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:06:
[...]

Waar lees je dat die niet beschikbaar zijn? Of is mijn sarcasme-detector weer eens stuk? :P
Sorry, topic hijack, ik heb het even over mijn eigen situatie. ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je laminaatvloer? Dan kun je het tussen vloer en muur onder het plint leggen. Er is sowieso tegenwoordig platte UTP beschikbaar tot Cat6a die voorzover ik kan zien (heb 25m ervan gekocht om uit te proberen) prima werkt. Dat kan in je ondervloer gelegd worden zonder dat je het erboven merkt.

Verder: je hebt het over een huis zonder lege buizen etc. Dat is een vrij oud huis. Zo'n huis heeft z'n eerste coaxaansluiting vrijwel altijd aan voorzijde woning. Je TV is aan achterkant. Dan ligt er vrijwel zeker coax van voor- naar achterzijde. Hoe loopt die kabel?

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tegelvloer
De woonkamer uit lukt nog wel maar dan moet je nog door de keuken en de gang of door de slaapkamer en badkamer..
De flat is uit 1960 dacht ik, inderdaad vrij oud. Ik weet het nog niet zeker maar ik dacht dat de coax en telefonie verticaal van verdieping naar verdieping lopen en dus niet via de meterkast.

Zijn lege buizen tegenwoordig standaard? Volgens mij niet.
Heeft Mimo trouwens ook zin als je geen randaarde hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-06-2016 21:06 ]

• Jim423
Lege buizen zijn standaard in nieuwbouw sinds '95 ofzo. Of er moet serieus bespaard zijn door de aannemer. Zonder aarde gaat zo'n setje naar mijn weten terug van MIMO naar SISO.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:45:
oooohhhh jongens heb meelij..... ik ga er steeds minder van begrijpen......misschien de leeftijd (70)?... In elk geval wel heel erg bedankt voor het meedenken hoor. :)
Geen handige buurjongen die u even kan helpen? Maar zoals Techneut reeds zegt, er zal eerst een ander powerline setje moeten komen voordat we verder kunnen helpen, als het al teruggestuurd is heeft het weinig zin. Welke set zouden we hier nog over kunnen adviseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 20-06-2016 22:06 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:00:
Lege buizen zijn standaard in nieuwbouw sinds '95 ofzo.
Naar elke (slaap)kamer? Ik vind het een uitstekend idee.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Volgens mij is dat geen verplichting, dus als ze er liggen heb je geluk. Bij ons zaten de leidingen standard in de prefab muren en werden ze ook aangesloten, maar als je niet expliciet iets er voor liet aan leggen of vroeg om loze leidingen werden de dozen gewoon dicht gestucked. Natuurlijk is dat zelf zo opgelost, maar dat moet je dan dus wel weten en het is dus zeker niet standaard! Bij mijn buren waar een gemetselde muur is aangebracht zijn de leidingen bijvoorbeeld niet aanwezig. Kortom helaas nog geen standaard. Dit in tegenstelling tot een loze leiding tussen de meterkast en keuken t.b.v. electrisch koken in de toekomst voor als er wordt opgeleverd met een gas aansluiting in de keuken. Als je al elektrisch kookt, is deze leiding uiteraard al in gebruik. Deze is wel altijd aanwezig omdat dit wettelijk verplicht is (bouwbesluit).
Pagina: 1