Vraag

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 16:47

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe processor aangeschaft voor mijn al bestaande build (zelfde socket, van i5 naar i7 en wil graag advies voor het installeren hiervan.

-Ik heb begrepen dat ik na het er uit halen van de koeler ik de termalpaste er eerst grotendeels af haal met keukenpapier en daarna wat alcohol (ik heb bij de kruidvat ketonatus alcohol gezien met 70 of 94%).

-De nieuwe processor plaats ik met daarop een erwt koelpasta, koeler er weer op en een beetje wiebelen, daarna kruislings vastzetten.

-Klopt dit?

Kan ik vervolgens mijn pc weer opstarten en verder gaan of moet ik rekening houden met een herinstallatie van windows of problemen met opstarten/ het moederbord?

Overigens heb ik geen esd armbandje in huis, helpt het als ik de kraan eerst aanraak en vervolgens mijn pc behuizing? Ik las ook iets van de stekker in de voeding en de knop ervan uitzetten maar ik neem aan dat ik dan wel alle kabels uit de voeding moet halen of kan ik het beste alles uit de kast halen dus moederbord en al? Het liefst laat ik alles in de kast zitten namelijk.

Graag hoor ik jullie advies.

Beste antwoord (via Tweakriez op 28-05-2016 00:18)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Doe even normaal, hier heeft de TS niks aan.

@TS. Je kan alles in de pc laten evenals de kabelaansluitingen intern. Gewoon stroomkabel uit de voeding en even 5min wachten. Je hebt goed uitgezocht hoe je het wisselen hoort te doen en zo zou ik het ook doen. Kijk wel uit dat je niet echt teveel wiebelt, ik zou eerder gewoon aanduwen vanuit het midden en dan met die lichte druk vasthoudend vastschroeven. In feite hoef je niks aan te raken wat schade kan veroorzaken, maar een radiator aanraken heb ik ook wel eens van gehoord.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 28-05-2016 10:03 ]

Alle reacties

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:11
*weg*

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 28-05-2016 10:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast

@TS. Je kan alles in de pc laten evenals de kabelaansluitingen intern. Gewoon stroomkabel uit de voeding en even 5min wachten. Je hebt goed uitgezocht hoe je het wisselen hoort te doen en zo zou ik het ook doen. Kijk wel uit dat je niet echt teveel wiebelt, ik zou eerder gewoon aanduwen vanuit het midden en dan met die lichte druk vasthoudend vastschroeven. In feite hoef je niks aan te raken wat schade kan veroorzaken, maar een radiator aanraken heb ik ook wel eens van gehoord.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 28-05-2016 10:03 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
ToFast schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:01:
[...]

- Ok, thanks alvast :) en schroef ik dan eerst half, volgende kruislings half, schroef ernaast, schroef schuin daarvan half en weer opnieuw?

En weet je toevallig ook hoe het zit met mijn vraag betreffende het opstarten van Windows hierna?
Kan ik verwachten dat het plug & play zal zijn of moet ik iets voorbereiden in mijn bios oid (heb reeds de laatste versie van mijn Maximus Hero er op geflashed staan)? Kan ik er van uitgaan dat wanneer ik mijn kast opstart ik weer gewoon windows in zal gaan als tevoren of moet ik Windows weer opnieuw installeren?

Ik heb namelijk een OEM disk gekocht bij mijn eerste assemblage van Windows 8.1 Pro en die later geupgrade naar 10 en ben bang dat ik straks door een wissel in mijn hardware ik een probleem zal hebben oid.

• ToFast
Tweakriez schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:07:
[...]

- Ok, thanks alvast :) en schroef ik dan eerst half, volgende kruislings half, schroef ernaast, schroef schuin daarvan half en weer opnieuw?

En weet je toevallig ook hoe het zit met mijn vraag betreffende het opstarten van Windows hierna?
Kan ik verwachten dat het plug & play zal zijn of moet ik iets voorbereiden in mijn bios oid (heb reeds de laatste versie van mijn Maximus Hero er op geflashed staan)? Kan ik er van uitgaan dat wanneer ik mijn kast opstart ik weer gewoon windows in zal gaan als tevoren of moet ik Windows weer opnieuw installeren?

Ik heb namelijk een OEM disk gekocht bij mijn eerste assemblage van Windows 8.1 Pro en die later geupgrade naar 10 en ben bang dat ik straks door een wissel in mijn hardware ik een probleem zal hebben oid.
Plug and play booten naar windows. Schroeven komt niet zo nauw, gewoon kruislings, niet te moeilijk maken het zijn geen kopbouten van een automotorblok;).

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ok, super.

Ik heb twee jaar geleden mijn eerste systeem gebouwd en nu dus de upgrade van processor maar het is toch wel weer spannend, zeker nu alles er al in zit zeg maar en ik niks wil beschadigen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Windows 10 blijft gewoon geactiveerd op je 8.1 licentie totdat je het moederbord wisselt. Elk ander component mag worden vervangen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
misschien alleen je specs hier nog even neerzetten zodat we kunnen kijken of het inderdaad compatible is met elkaar. mobo met cpu.
En je moet voor de zekerheid nog even kijken of je mobo niet een bios update nodig heeft voor je nieuwe cpu.
Of voor de zekerheid alvast updaten met je huidige cpu en dan pas de nieuwe erin.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Het gaat om de volgende set-up:

- Fractal Design Define R4 black window
- Asus Maximus vii Hero Z97 moederbord ---> laatste Bios update: 3103 datum: 09-03-2016
- 2 x 8 gb Crucial Ballistics low profile
- Seasonic G550 PCGH edition
- i5-4690K ----> nieuwe processor i7-4790k
- Op dit moment geen videokaart (wacht nog even met moeite op de 1070)
- Cooler master hyper 212 evo met push-pull config fractal design 120 mm
- 2 x intake front fans Fractal Design 140 mm
- 1 x outtake fan achter fractal design 140 mm
- 1 x outtake fan boven-achterop 140 mm
- dvd drive
- Samsung 830 MLC SSD 240 GB
- Western Digital Black 1 TB

Al met al best een deftige set-up dacht ik zelf :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 28-05-2016 13:28 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik las ook iets over de voeding in het stopcontact laten met de switch uit maar is dat wel handig met alle componenten er al in en moet ik dan alle stekkertjes uit mn voeding halen die op componenten aangesloten zitten?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:08

Speedmaster

Make my day...

Klein kansje dat je tijdens het booten de melding krijgt over gewijzigde hardware, even F1 voor bevestigen en gewoon doorgaan

• ToFast
Tweakriez schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:33:
Ik las ook iets over de voeding in het stopcontact laten met de switch uit maar is dat wel handig met alle componenten er al in en moet ik dan alle stekkertjes uit mn voeding halen die op componenten aangesloten zitten?
Kan ook, maar ik haal altijd ook even de stekker uit de achterkant van de voeding (voor de zekerheid, straks werkt die knop heel toevallig niet), hoe veel werk is dat 2 seconden?

Hup gauw vervangen die CPU, geen 'hodor' vragen meer stellen en veel plezier met de nieuwe CPU :d

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ok, je hebt gelijk, ik wil gewoon niet een paar honder euro in rook zien opgaan :p

thx allemaal

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Zo de processor is geïnstalleerd en ik kreeg iid bij het opstarten de melding dat er een nieuwe processor was aangetroffen en moest ff de bios in en uit.

Ik heb de 5-optimiser van Asus laten lopen om de fans in te stellen en alles lijkt te werken. Ik had wel het idee dat de fans iets harder draaiden nu maar de temperatuur van de cpu zat tussen de 28 en 40 graden toen ik bezig was en nog even Civilazation 5 opstartte. Is dit goed met de hyper 212?

Is het ook niet zo dat de thermal paste nog even moet harden ofzo en het nog iets beter zal worden?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
De koelpasta zal binnen enkele dagen zijn uitgevloeid over het oppervlak. Dan kunnen de temperaturen nog iets beter worden.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
https://onedrive.live.com...Vo&v=3&ithint=photo%2cpng

https://onedrive.live.com...go&v=3&ithint=photo%2cjpg

Zo ziet het er nu uit, nu nog een videokaart en we kunnen weer leuk bezig zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door Tweakriez op 28-05-2016 18:20 ]

Pagina: 1