Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bawske
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 17:01
Hoi tweakers,

Allereerst al bedankt voor alle moeite die jullie in de BBG steken!
Die heeft mij voor mijn vorig systeem en nu serieus geholpen.

Ik wil na goed 7 jaar mijn oude game-systeem vervangen (AMD Phenom II X4 955, 8GB ram, gesneuvelde gtx275 dus nu op onboard graka, samsung 830 120GB SSD).
Ik kan meenemen: 2xHDD, voeding (Antex corsair TX650), DVD-writer, eventueel SSD maar ik zie de meerwaarde niet.
Ik kan voorlopig een GTX770 lenen van een vriend en zou later op het jaar een polaris/pascal kaart kopen, hopende op max 400 euro voor een goede kaart, liever iets lager.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral nog eens wat gamen.
Verder af en toe wat coden, virtualbox, video encoden (handbrake) etc maar dat heeft niet echt prioriteit.
Ik wil niet (veel) meer moeten opletten op wat ik op mn ssd zet. Uiteraard niet mn volledige steam library.

Ik kijk vooral naar prijs/kwaliteit en ben niet van plan om mijn pc dikwijls open te doen.
De pc moet er ook helemaal niet flashy uit zien, maar vooral niet te veel stof pakken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
max €600 incl verzendkosten (liefst 1 winkel) zonder assemblage

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2xHDD
voeding: Antex corsair TX650
graka: GTX770 tot ik een polaris/pascal kaart koop
windows 7, geupgrade naar 10 maar dat zou moeten overzetbaar zijn afaik (ik heb een windows 7 install dvd met key)

alle randapparatuur voldoet nog, dus die houd ik

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
moederbord: goeie prijs/kwaliteit
cpu: goeie prijs/kwaliteit
ram: 16GB. Ik gebruik veel voor chrome en het is goedkoop genoeg om zoveel te nemen.
relatief grote SSD (500GB is betaalbaar en ok in €/GB)
basic strakke case die niet teveel stof vangt

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
max hoogte van de case: 44cm anders past hij niet mooi in de bureau
Liefst wat stiller dan mijn pc nu, maar ik had de stock AMD koeler en die is nogal luid :P
Gewoon niet te luid dus.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Kijk eens snel of het systeem dat ik in elkaar gepuzzeld heb op basis van de laatste BBG er goed uitziet en dat mijn uitleg erbij wat steek houdt.
Double check eens of alles zeker past en graag wat extra feedback op de case & moederbord.
Meer uitleg onder de lijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 177,-€ 177,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 54,90€ 54,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,75

moederbord:
Gewoon die uit de BBG mainstream.
Eventueel toch €30 besparen door voor de H110 te gaan?
Dan zouden al mijn SATA poorten al vol zitten (SSD, 2xHDD, DVD) en mis ik USB3.1 + type C, M2 poort, optie om geheugen uit te breiden...
Ik denk eerder van niet, maar graag jullie mening

cpu:
ook gewoon die uit BBG mainstream systeem.
Ik lees dat de 6500 zo'n 8% beter presteert. Veel sites raden die aan als betere prijs/kwaliteit, maar dat gaat dan om US prijzen denk ik (5% duurder) want hier is hij zo'n 11% duurder.
Ik denk dat het niet nodig is om hier voor de 6500 te gaan.

case:
Basic strakke case die toch een redelijke review krijgt hier. Een venster is helemaal geen meerwaarde voor mij.
Ik twijfelde nog voor de Cooler master Force 500, die 15 euro goedkoper is.
Maar de case en voeding is zowat het enige wat ik verwacht later te kunnen hergebruiken, dus misschien toch liever dat klein beetje extra uitgeven om wat stiller te zijn?

ram:
basic 2x8GB curcial DDR4

SSD:
uit de BBG. Heb ik eerlijk gezegd niet veel verder vergeleken. Ik betrouw hier op jullie en de goeie reviews op het eerste zicht.

Als ik alles bij Afuture bestel, komt dat momenteel op 530,3.
Er is dus nog ruimte voor upgrades als dat nuttig zou zijn, maar het is zeker ook mooi als er wat af kan.
Dan heb ik meer budget voor een nieuwe gsm :)

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Bawske op 28-05-2016 11:05 . Reden: Corsair ipv Antex ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 22:17
ik zou zelf dit moederbord eerder aanraden MSI Z170A TOMAHAWK.
dit komt omdat een z170 chipset wat krachtiger is en kwa prijs scheelt het niet veel. vooral als je Vbox gaat gebruiken wil je deze kracht misschien wel hebben. is maar 50 euro meer maar ook wat extra functies voor de toekomst. misschien is dat dus wel iets interessanter

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04
Als de voeding 7 jaar oud is, kun je die maar beter ook vervangen. De Corsair CX450M of Be Quiet! Straight Power 10 400Watt zijn goede keuzes. Als je een andere voeding wilt, let er dan op dat de stroomkabels voor in het moederbord zo'n 60cm zijn. In ieder geval wil je geen kabels korter dan 50cm want dan heb je de kans dat ze niet lang genoeg zijn in die behuizing.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:43
gamerboy schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:10:
ik zou zelf dit moederbord eerder aanraden MSI Z170A TOMAHAWK.
dit komt omdat een z170 chipset wat krachtiger is en kwa prijs scheelt het niet veel. vooral als je Vbox gaat gebruiken wil je deze kracht misschien wel hebben. is maar 50 euro meer maar ook wat extra functies voor de toekomst. misschien is dat dus wel iets interessanter
Wat is er krachtiger aan een duurder moederbord? Je krijgt er echt geen betere prestaties van ofzo hoor. Voor de extra functies zou ik het niet doen want in die gigabyte zit alles wat de gemiddelde persoon nodig heeft en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding is geen Antex (je zal Antec bedoelen) maar een Corsair. De TX650 is er in meerdere uitvoeringen afhankelijk van bouwjaar en OEM. De kwaliteit is van matig tot slecht waardoor die voedingen niet langer dan 5 jaar betrouwbaar mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Na bovenstaande tips zou ik een Crucial bx200 480gb nemen voor 111 euro en met die 28 euro die je bespaard toch voor de 6500 gaan .
Resterende budget inderdaad voor een nieuwe voeding gebruiken.
Zo weet je zeker dat je een stabiele pc gaat krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:11:
De voeding is geen Antex (je zal Antec bedoelen) maar een Corsair. De TX650 is er in meerdere uitvoeringen afhankelijk van bouwjaar en OEM. De kwaliteit is van matig tot slecht waardoor die voedingen niet langer dan 5 jaar betrouwbaar mee gaan.
Er zijn idd meerdere TX650 voedingen, maar geen één is matig of slecht en allemaal moeten ze gemakkelijk meer dan 5 jaar mee kunnen.

Wel ben ik benieuwd welke voeding nu aanwezig is. Een foto van het label en de achterkant van de voeding moet dit echter wel duidelijk maken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bawske
NitroX infinity schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 00:45:
Als de voeding 7 jaar oud is, kun je die maar beter ook vervangen. De Corsair CX450M of Be Quiet! Straight Power 10 400Watt zijn goede keuzes. Als je een andere voeding wilt, let er dan op dat de stroomkabels voor in het moederbord zo'n 60cm zijn. In ieder geval wil je geen kabels korter dan 50cm want dan heb je de kans dat ze niet lang genoeg zijn in die behuizing.
Ah, ik dacht eigenlijk dat mijn voeding nog wel bruikbaar ging zijn.
Gaat dat echt maar zo lang mee?
Als het beter is om een nieuwe voeding te kopen, heb ik natuurlijk wel het voordeel dat mijn oude pc nog kan gebruikt worden in noodgevallen.

Gaat 450W wel zeker genoeg zijn voor een polaris kaart?
Ik ben niet van plan om te overclocken of er 2 graka's in te steken, maar wil ook niet achteraf met een voeding zitten die te kort komt.
Als ik eens snel google op "graphics card power usage chart", kom ik hierop: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page362.htm
Daar staat toch bij "recommended psu wattage" voor veel kaarten 500/520 (gtx 1080, 980, 970) en bij AMD is het nog hoger.
Dit is de site waarnaar verwezen wordt voor voedingen in het onderdelen kiezen topic, dus ik veronderstel dat het wel juist zal zijn.
Of zijn dat de recommended specs van de graka fabrikant en gewoon dik overdreven?
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:11:
Inderdaad, bedankt voor de correctie. Het was gisterenavond al laat toen ik mn post afwerkte :$
Hierbij aangepast in de 1ste post ook.
De case is een Antec 900 two, vandaar waarschijnlijk mijn verwarring.
Fantasma7988 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:18:
Na bovenstaande tips zou ik een Crucial bx200 480gb nemen voor 111 euro en met die 28 euro die je bespaard toch voor de 6500 gaan .
Resterende budget inderdaad voor een nieuwe voeding gebruiken.
Zo weet je zeker dat je een stabiele pc gaat krijgen!
Ik lees toch op veel plaatsen dat de bx200 minder presteert dan de samsung?
Ik dacht oa in het BBG topic van mei.
Of is dat de meerprijs niet waard?
Het scheelt hem 26 euro bij Afuture, die voor beide bij de goedkoopste winkel is.
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:41:
[...]

Er zijn idd meerdere TX650 voedingen, maar geen één is matig of slecht en allemaal moeten ze gemakkelijk meer dan 5 jaar mee kunnen.

Wel ben ik benieuwd welke voeding nu aanwezig is. Een foto van het label en de achterkant van de voeding moet dit echter wel duidelijk maken.
Ik ben er redelijk zeker van dat het de corsair TX650W is. Niet de TX650W-C want die is blijkbaar uit 2012 en ik heb mijn pc al sinds 2009.
Dit is een foto van de tekst op de achterkant (gedraaid om te kunnen lezen):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XIAVGdr.png?2

Allemaal bedankt voor de input!

[ Voor 9% gewijzigd door Bawske op 28-05-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat nog niet aan de orde is geweest, je win10 kan je niet meenemen naar je nieuwe systeem. Maar wie weet activeert windows wel, maar hou er dus rekening mee van niet.
Als je een retail win7 hebt, vergeet dan bovenstaande, dan kan je deze wel op je nieuwe systeem zetten en dan weer upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bawske schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:55:
[...]
Ik ben er redelijk zeker van dat het de corsair TX650W is. Niet de TX650W-C want die is blijkbaar uit 2012 en ik heb mijn pc al sinds 2009.
Dit is een foto van de achterkant (gedraaid om te kunnen lezen):
[afbeelding]
De afbeelding werkt niet, maar als het de eerste TX650 is zonder -C toevoegsel dan is het een oude Seasonic M12 voeding. Goede voeding uit die tijd. Double forward design met independent voltage regulation, condensators van Nippon Chemi-con en een double ball bearing fan.

Vervangen van de voeding is geen slechte keuze, maar nodig is het niet. Al moet je ook niet verwachten dat die nog eens 7 jaar mee zal gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 15:37

JesseMacaw

Electronicafanaat

En wat het benodigde vermogen betreft, mijn computer is een praktijkvoorbeeldje: ik draai een HD7950 (die toch niet bekend staat als de meest zuinige kaart :+) op een 400W voeding en dat gaat prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een standaard HD7950 is juist wel relatief zuinig, als je kijkt naar de leeftijd en prestaties. Zo'n 125W gemiddeld bij een zware game, 150W maximaal bij games en 175W tijdens Furmark.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bawske
Reepje schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 13:15:
Wat nog niet aan de orde is geweest, je win10 kan je niet meenemen naar je nieuwe systeem. Maar wie weet activeert windows wel, maar hou er dus rekening mee van niet.
Als je een retail win7 hebt, vergeet dan bovenstaande, dan kan je deze wel op je nieuwe systeem zetten en dan weer upgraden.
Het is idd retail. Ik heb toch een install disc + key dus ik ga er van uit dat ik die wel zou moeten kunnen installeren.
Waarschijnlijk wordt de versie op mijn oude pc dan wel niet meer genuine eens ik de key op mijn nieuwe pc activeer.
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:19:
[...]

De afbeelding werkt niet, maar als het de eerste TX650 is zonder -C toevoegsel dan is het een oude Seasonic M12 voeding. Goede voeding uit die tijd. Double forward design met independent voltage regulation, condensators van Nippon Chemi-con en een double ball bearing fan.

Vervangen van de voeding is geen slechte keuze, maar nodig is het niet. Al moet je ook niet verwachten dat die nog eens 7 jaar mee zal gaan.
Ik heb de link naar de afbeelding aangepast naar een imgur rehost en wat geknipt naar het nuttige gedeelte.

Je kent er duidelijk meer van dan mij :+ (maar als ik naar je signature & posts kijk is dat geen verrassing)
Ik dacht eerst om ze dan toch maar te vervangen, maar ik bedenk nu dat ik misschien beter wacht en ze samen met de nieuwe graka vervang?
Dan ben ik 100% zeker dat ik toekom met de power die de voeding aankan, want daar twijfel ik nog wat aan.
Als ik outervision mag geloven, dan kom ik met 450W maar nipt toe voor de beschreven setup met een GTX770.
Ik weet niet hoe accuraat die site is, maar voor een relatieve leek als mijzelf is het een gemakkelijke houvast :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bawske schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:44:

Ik heb de link naar de afbeelding aangepast naar een imgur rehost en wat geknipt naar het nuttige gedeelte.
Het ging mij om de luchtuitlaat, zodat je naar binnen kan kijken wat erin zit. :p
Je kent er duidelijk meer van dan mij :+ (maar als ik naar je signature & posts kijk is dat geen verrassing)
Ik dacht eerst om ze dan toch maar te vervangen, maar ik bedenk nu dat ik misschien beter wacht en ze samen met de nieuwe graka vervang?
Prima optie idd. Voeding moet nog prima te gebruiken zijn met de nieuwe CPU, geheugen, mobo, behuizing en SSD.
Als ik outervision mag geloven, dan kom ik met 450W maar nipt toe voor de beschreven setup met een GTX770.
Nee kan gemakkelijk.
Ik weet niet hoe accuraat die site is, maar voor een relatieve leek als mijzelf is het een gemakkelijke houvast :9
Je kunt het beter zelf uitrekenen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bawske
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:01:
Het ging mij om de luchtuitlaat, zodat je naar binnen kan kijken wat erin zit. :p
oeps :+
Ben je hier dan iets mee?
Voeding
Prima optie idd. Voeding moet nog prima te gebruiken zijn met de nieuwe CPU, geheugen, mobo, behuizing en SSD.

[...]

Nee kan gemakkelijk.

[...]

Je kunt het beter zelf uitrekenen.
Dan doe ik het voorlopig zo en wacht ik de reviews van de mainstream polaris/pascal kaarten af om samen met de kaart een nieuwe voeding te kopen.

Nog eens bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bawske schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:18:
[...]

oeps :+
Ben je hier dan iets mee?
[afbeelding]
Ja dat is idd een Seasonic M12 voeding, maar blaas die stof er eens uit. Je kan de voeding eerst wel openen door de vier schroefjes bovenop los te draaien, dan kun je goed alle stof eruit blazen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bawske
-The_Mask- schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:09:
[...]

Ja dat is idd een Seasonic M12 voeding, maar blaas die stof er eens uit. Je kan de voeding eerst wel openen door de vier schroefjes bovenop los te draaien, dan kun je goed alle stof eruit blazen.
Ja dat was ik al van plan bij het versteken naar de nieuwe case :)

Ik bestel dus binnenkort de lijst uit mijn eerste post.
Eens het stof over de polaris/pascal kaarten gevallen is, koop ik nog een nieuwe voeding en mainstream gpu bij.

Allemaal nog eens bedankt voor de hulp!
Pagina: 1