Airco/blower start niet meteen op na dag in de zon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633859

Topicstarter
Ik heb de laatste weken een apart probleem met mijn Astra J, 2011. Nadat de auto een dag in de zon heeft gestaan start de airco (of liever gezegd: de blower) vaak niet meteen op, maar pas na een aantal kilometers. Soms na een kilometer of 5 gereden te hebben, maar soms ook pas na een kilometer of 25. Ik heb hem als regel in de automatische stand staan.

Een airco check heb ik inmiddels laten uitvoeren. Gistermiddag ook even laten zien bij de garage waar ik hem heb gekocht, maar zij kennen het probleem niet. Ze hebben beloofd bij de Opeldealer te informeren. Ik zelf heb sterk de indruk dat de warmte dus een rol speelt. De afgelopen winter had ik namelijk nooit last. Ook 's morgens vroeg geen problemen.

Is er iemand die dit probleem herkent, en weet hoe het mogelijk op te lossen is?

Beste antwoord (via Anoniem: 633859 op 21-06-2016 18:04)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Ik heb het wel eens andersom gehad. Mijn achterruitverwarming deed het niet als het erg koud was, pas na 10 tot 15 minuten rijden sloeg hij aan.

Heeft een paar garage-bezoekjes gekost (leaseauto destijds), maar uiteindelijk bleek het en kabelbreuk in de kabel naar de achterruitverwarming te zijn, in het motorcompartiment. Als de motor de kabel opwarmde, maakte hij pas contact.

Wellicht zet er het een en ander uit bij jou door de warmte waardoor en stekker/kabel geen goed contact meer maakt. Ik zou dit zeker niet als eerste reden bedenken, maar gezien het warmteprobleem wilde ik de invalshoek even delen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 21:12
Draait de fan achter de radiator wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik heb het eens gehad dat de 'Klimaanlage' willekeurig wel en niet werkte- vaker niet- en dat bleek een schakelaar met een 'Wackelkontakt' (het was in Duitsland).

Maar jij hebt het over de blower. Komt er wel koele lucht uit de uitstroomopeningen? Dan werkt je A/C. Vaak kun je ook een schokje voelen bij inschakelen van de compressor.

De blower is gewoon een fan onder je dashboard en die kan kapot zijn of dus een slechte electrische verbinding hebben.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, in eerste instantie is er dus helemaal geen luchtstroming uit de uitstroomopening.
's Morgens heb ik er dus geen last van, en ook gewoon op koele, bewolkte dagen geen problemen.
Maar op dagen dat de zon een aantal uren op de auto gestaan heeft (en het in de auto dus warm is), dan slaat de blower pas later aan. Soms na een paar honderd meter, maar soms ook (zoals vanmiddag) pas na een kilometer of 5. Aan de boardcomputer is niets te zien. Die zegt gewoon dat de airco en blower ingeschakeld zijn.
Als ie eenmaal goed werkt, dan is er verder ook geen vuiltje aan de lucht en blijft ie het goed doen. Daarom denk ik ook niet dat de airco zelf het probleem is, maar dat er inderdaad zoiets is als een verbinding waarop op een warme dag wat ruimte komt, en die na enige tijd koeling door de rijwind opgeheven wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 633859 op 27-05-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Als na een paar minuten rijden je nog geen koele lucht hebt stop dan eens en voel onder de motorkap aan de leiding van de airconditioning. Word die koud, dan werkt de airconditioning. Pas op met loshangende kleding dat die niet verstrikt raakt in draaiende delen van de motor.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal daar eens naar kijken. In ieder geval bedankt voor de tips voor zover. Donderdag a.s. gaat ie naar de garage voor een grote beurt en het zou mooi zijn als ik dan alvast wat concreter kan zijn. Want het is altijd lastig om de monteur iets te laten checken dat op dat moment wel weer goed werkt.

Wat dat aangaat heb ik soms liever dat iets helemaal niet werkt, want dat geeft dan tenminste sneller duidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 14:10
Hey,

Is dit niet gewoon om te voorkomen dat de airco eerst warme lucht naar binnen blaast?
Als de auto heeft stil gestaan in de volle zon zal de condensor( warmtewisselaar waar warmte afgegeven wordt) eerst zelf even moeten afkoelen voordat hier warmte aan de buitenlucht afgegeven kan worden. Dit word gedaan door de stromende lucht die pas ontstaat als je rijdt.

Bij mijn eigen auto, peugeot 208 duurt het ook altijd even voordat deze echt hard gaat blazen. Ik heb hier zowel in de zomer als in de winter (tijdens verwarmen via airco) last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:32
Dat is bij mijn auto inderdaad ook zo, maar dan heb je het over hooguit een minuut. De TS heeft het over 25km in sommige gevallen, dat lijkt me wat lang.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 14:10
Dat is inderdaad wat aan de lange kant. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zou kunnen dat dit een rol speelt. Ik moet eerlijk zeggen dat de eerste 3-4 km van de terugreis naar huis inderdaad niet snel verlopen. Al na een km sta ik voor het eerste stoplicht, 300 meter verderop nog een, waarna enkele minder snelle km's waar al langere tijd wegwerkzaamheden zijn. Pas rond de tijd dat ik de stad uit ben en ik sneller kan gaan rijden (en de rijwindkoeling dus sterker is) slaat hij vaak aan. Op die keer na dus dat ik bijna thuis was (rit van 27km) en hij pas na 25 km aan sloeg. Tot die tijd lukte werkte trouwens ook de blower voor de voorruit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:15
Ik zou eerder vermoeden dat je condensor nog te warm is. Is die wel helemaal goed kan die wel goed afkoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cave_Boy schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:52:
Ik zou eerder vermoeden dat je condensor nog te warm is. Is die wel helemaal goed kan die wel goed afkoelen?
Ik heb vanavond even met draaiende motor getest, en de fan erachter startte meteen toen ik de airco inschakelde. Maar goed, vanavond speelde de warmte dan ook geen rol. Ik zal eens kijken of dat ook het geval is als hij een dag in de zon gestaan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Ik snap niet zo goed waarom iedereen over die airco aan het praten is. De aanjager hoort gewoon direct te starten zelfs wanneer je radiateurventilator of aircopomp defect is. Het kan wel zijn dat hij in het begin zacht blaast en harder gaat blazen naarmate de verdamper kouder wordt. (de condensor zal alleen maar warmer worden) Echter blaast hij hier dus totaal niet. Gebeurd er nog wat als je hem op fan max zet? Zou dan harder moeten gaan. Vraag is dus even of er een code gegenereerd wordt, zoniet verwacht ik het probleem in een slechte verbinding tussen de motor en controller of tussen de zekeringkast en controller. Dit zou wel te vinden moeten zijn, ze willen nog wel eens uitfikken of vochtschade hebben. Het kan ook zijn dat de controller zelf gewoon defect is, wanneer hij warm is dat hij gewoon niks doet, de aanjagermotor gaat niet snel defect dus deze zal het niet zijn. Maar TLDR: dit kunnen wij zeer lastig op afstand bepalen, we hebben geen foutcodes, auto niet bij de hand en kleine kans dat iemand hier dit exacte probleem heeft gehad en dan nog is het vraag of de oorzaak hetzelfde is. Mooi klusje voor de dealer dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 29-05-2016 00:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Doet de blower het wel op een lagere stand of is het alleen maar vol aan of niets? In dat geval zou ik de kachelweerstand verdenken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Ben niet heel bekend met Opel maar volgens mij heeft hij geen kachelweerstand en is het vanaf 2010- PWM. Controller is van bosch dacht ik en krijgt zijn opdrachten van de BCM. Ga er wel vanuit dat je de klimatronic hebt oftewel automatisch. Maar een Opel monteur kan dit vast veel beter vertellen als mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En wat als je hem in handmatige modus mikt? Dus zelf de snelheid bepalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
real[B]art schreef op zondag 29 mei 2016 @ 00:50:
Doet de blower het wel op een lagere stand of is het alleen maar vol aan of niets? In dat geval zou ik de kachelweerstand verdenken.
Op het moment dat alles goed werkt (normaal) dan werkt ook werkelijk alles goed (blower, aanjager, automaat, de verschillende handmatige standen, etc). Op het moment dat e.e.a. nog niet is aangeslagen (auto nog te warm?) dan werkt er niets: de handmatig gestarte aanjager niet, in de automatische stand niet en ook de in de handmatige volumeregeling van de blower niets.
Slaat ie dan later aan, dan werkt alles zoals het moet. Ook in de verschillende handmatige standen.

Volgens de garage wordt bij een dergelijke storing geen code gegenereerd. De boardcomputer meldt ook niets.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 633859 op 29-05-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zit er nog genoeg gas op en als je airco vraagt word de pomp pulley dan wel ingeschakeld?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jim423 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 00:47:
Ik snap niet zo goed waarom iedereen over die airco aan het praten is. De aanjager hoort gewoon direct te starten zelfs wanneer je radiateurventilator of aircopomp defect is.
Dit dus.

Bij een klassieke airco slaat de airco overigens niet eens aan als de aanjager niet aanslaat. De aanjager slaat wel aan als de airco niet aanslaat. Dus moet het probleem eerst bij de aanjager worden gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

als je de auto nog een hele lange tijd wilt houden zou ik eerst maar eens naar een garage gaan die de airco voor je afvullen. vaak ontsnapt er na een tijd koudemiddel uit de airco. Met verschillende klachten tot gevolg.

dus voordat je hier op een computer forum, geen auto forum, met mankementen aan komt gaat er vaak ook wat meer kapot.

google op airco service (regio) en je komt hier veel verder mee. succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 97348 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:23:
als je de auto nog een hele lange tijd wilt houden zou ik eerst maar eens naar een garage gaan die de airco voor je afvullen. vaak ontsnapt er na een tijd koudemiddel uit de airco. Met verschillende klachten tot gevolg.

dus voordat je hier op een computer forum, geen auto forum, met mankementen aan komt gaat er vaak ook wat meer kapot.

1. Zoals je in mijn eerste postje kunt lezen was het uit laten voeren van de aircocheck de eerste stap die ik heb gezet.
2. Dit topic gaat over vervoer en zijn computers een belangrijk onderdeel in de hedendaagse auto.
3. Ik heb dit topic eerder geplaatst op het nationaalautoforum.nl en opelforum.nl. Op beide geen reacties. Daarom hier ook maar eens geprobeerd, en dus met meer resultaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 97348 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:23:

Tweakers is nooit een 'computerforum' only geweest.
Het profileert zich als een "community'

Ik zou op een computerforum niet gaan zoeken naar BBQ, babyfoto's of psychische / fysieke problemen, maar in de topic hier zwerven die toch echt rond.

Misschien moet jij in plaats van alleen "actieve topics" ook eens kijken in de gehele forumsetting ;)

edit :

En jouw googletip ....
Juist voor autoproblemen is Google wel de slechtste die je kan vinden, en het gemiddelde autoforum is bevolkt door (helaas) twee soorten mensen .. probleemgevallen, en 'monteurs' met communicatieve vaardigheden van een wankelmoter.
Ik heb op diverse fora "filmpjes" voorbij zien komen, over een 'geluid' wat men hoort als men achteruit inparkeerde ....
Totaal onbruikbaar, en nog nuttelozer ;)
Tweakers ( het VV gedeelte ) heeft beide, goede monteurs die OOK snappen hoe je dit moet opschrijven ..

[ Voor 29% gewijzigd door FreshMaker op 29-05-2016 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
FreshMaker schreef op zondag 29 mei 2016 @ 11:35:
[...]

Juist voor autoproblemen is Google wel de slechtste die je kan vinden, en het gemiddelde autoforum is bevolkt door (helaas) twee soorten mensen .. probleemgevallen, en 'monteurs' met communicatieve vaardigheden van een wankelmoter.
Om die reden moet je een probleem ook helder omschrijven aan de garage in een taal die de garagist kan omzetten in garagetaal.

Een voorbeeld:
Persoon één brengt een auto naar een garage en zegt "hij doet het soms niet". Het kost hem wel tien garagebezoeken voordat het probleem is opgelost.

Persoon twee brengt een auto met hetzelfde probleem naar de garage en zegt "de motor slaat pas aan na de tiende arbeidsslag als het buien warm is, maar slaat wel aan na de eerste arbeidsslag aan als je hem aanduwt". De garage kan dit probleem al direct oplossen zonder de Event Log erop na te lezen. Iedereen weet nu welke twee onderdelen in 99% van de gevallen problematisch kunnen zijn.

Communicatie tussen garage en gebruiker is namelijk net zo moeilijk als communicatie tussen end-user op de computer en helpdesk. Maar als je het probleem exact omschrijft in je gewone-mensen-taal, dan kan een garage de juiste vertaalslag maken en het probleem gewoon oplossen.

Belangrijk in deze is het aanslaan van de aanjager/blower. Daar moet eerst een diagnose op worden uitgevoerd alvorens verder te kijken naar de airco. Airco en aanjager zijn namelijk twee totaal verschillende dingen, maar de airco is wel afhankelijk van de aanjager. Ook een garagebezoek is gewoon een bedrijfsproces. Als je het moeilijkste stuk (diagnose) kunt verkorten, dan maak je jouw garagebezoekproces veel efficienter. Desnoods rijd je een tijdje met een stroommeter rond, zodat je kunt meten wat de spanningen doen van de aanjager als die het ineens gaat doen. Het past niet in het bedrijfsproces van de garage om een half uur lang te gaan rijden, dus de kans dat zij een goede diagnose uitvoeren is vrijwel nihil.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 29-05-2016 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat is ook mijn insteek.
Ik heb al regelmatig 'mijn' probleem teruggevonden in één van de topics, of soortgelijke symptomen.
Hiermee kon ik naar mijn garage, en aangeven wat het ongeveer was.

Ikzelf ben null onderlegd in automotive, voor mij zou rammelen aan de voorkant hetzelfde kunnen zijn als een lekke reserveband :+
Juist de vertaalslag die ik hier dan soms aantrof, maakte het een stuk makkelijker.

Ooit eens gezocht op een inhoudende motor van een Megane Scenic, maar google kon me niet echt helpen, behalve het vervangen van de bougies.
Dit hielp voor geen meter, totdat ik hier in het renaulttopic 'tegenkwam' dat de bobine-kabels niet heel bedrijfszeker bleven na 6 jaar.
Deze laten vervangen, en het probleem was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Trommelrem schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:42:
[...]

Om die reden moet je een probleem ook helder omschrijven aan de garage in een taal die de garagist kan omzetten in garagetaal.

Een voorbeeld:
Persoon één brengt een auto naar een garage en zegt "hij doet het soms niet". Het kost hem wel tien garagebezoeken voordat het probleem is opgelost.

Persoon twee brengt een auto met hetzelfde probleem naar de garage en zegt "de motor slaat pas aan na de tiende arbeidsslag als het buien warm is, maar slaat wel aan na de eerste arbeidsslag aan als je hem aanduwt". De garage kan dit probleem al direct oplossen zonder de Event Log erop na te lezen. Iedereen weet nu welke twee onderdelen in 99% van de gevallen problematisch kunnen zijn.

Communicatie tussen garage en gebruiker is namelijk net zo moeilijk als communicatie tussen end-user op de computer en helpdesk. Maar als je het probleem exact omschrijft in je gewone-mensen-taal, dan kan een garage de juiste vertaalslag maken en het probleem gewoon oplossen.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant is het natuurlijk beroepsmatig wel de plicht van de monteur om goed door te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bazziek schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:03:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant is het natuurlijk beroepsmatig wel de plicht van de monteur om goed door te vragen.
Klopt. Je kunt keihard zijn en op je SLA gaan staan en roepen dat userdiagnose geen ITIL onderdeel is. Maar daarmee benadeel je alleen jezelf, want uiteindelijk ben jij degene die 10x naar de garage gaat voordat het probleem is opgelost.

De monteur vindt je veel aardiger als je het probleem al aandraagt want hij kan het al direct oplossen en jij vindt jezelf veel aardiger omdat het probleem gewoon snel is opgelost. Voor beide kanten een enorme kostenbesparing en twee heel blije mensen.

Succes bereik je pas wanneer je in staat bent om buiten je ITIL huisje te treden en om toch een afwijkende doch SMART oplossing toe te passen.

Ik ben overigens zeer goed te spreken over mijn garage. Ik heb er verscheidene auto's langs gebracht met de meest onoplosbare problemen. Toch zijn ze in staat geweest om de problemen altijd op te lossen, maar dat komt mede doordat ik het probleem goed kon omschrijven zodat zij de vertaalslag naar het technische gedeelte konden maken. Vandaar dat ik niet zo geloof in garagereviews. De kwaliteit van de garage ligt namelijk deels aan jezelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 29-05-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Trommelrem schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:17:
[...]

Klopt. Je kunt keihard zijn en op je SLA gaan staan en roepen dat userdiagnose geen ITIL onderdeel is. Maar daarmee benadeel je alleen jezelf, want uiteindelijk ben jij degene die 10x naar de garage gaat voordat het probleem is opgelost.
Wederom, je hebt gelijk, maar er zijn mensen die hun best doen om het probleem uit te leggen maar dat gewoon niet goed kunnen en jammer genoeg zijn er in mijn ervaring dan ook monteurs die niet de moeite nemen om goed door te vragen. Het is natuurlijk wel zo prettig als beide kanten hun best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kort samengevat lijkt dus de meest voor de hand liggende oorzaak dat de aanjager/blower onder hogere temperaturen niet goed werkt.

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen. Ik zal t.z.t. laten weten wat er door de monteur gevonden is.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 633859 op 30-05-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag heeft de monteur de blowermotor uitgemonteerd en op de bank gecheckt, maar verder niets kunnen vinden; het apparaat werkte gewoon. Wat me niet verbaast omdat we vandaag koel weer hadden.
Dus eerst de blower maar teruggeplaatst om het nog even aan te zien. Mogelijk dat het uit- en inmonteren op zichzelf al heeft geholpen, maar dat moeten we afwachten.
Verder afgesproken dat als de storing weer optreedt ik een klap tegen het dashboard zal geven, om te kijken of hij daarna opstart. Zou dat het geval zijn, dan zou dat volgens de monteur wijzen op teveel slijtage van de koolborstels in de blowermotor.

We wachten af ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Ik heb het wel eens andersom gehad. Mijn achterruitverwarming deed het niet als het erg koud was, pas na 10 tot 15 minuten rijden sloeg hij aan.

Heeft een paar garage-bezoekjes gekost (leaseauto destijds), maar uiteindelijk bleek het en kabelbreuk in de kabel naar de achterruitverwarming te zijn, in het motorcompartiment. Als de motor de kabel opwarmde, maakte hij pas contact.

Wellicht zet er het een en ander uit bij jou door de warmte waardoor en stekker/kabel geen goed contact meer maakt. Ik zou dit zeker niet als eerste reden bedenken, maar gezien het warmteprobleem wilde ik de invalshoek even delen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel. Het is inderdaad één van de mogelijkheden waar ik rekening mee zal moeten houden. Het is ook de reden waarom de garage de blowermotor nu niet vervangen heeft, want je kunt niet uitsluiten dat de oorzaak toch ergens anders ligt. En dan blijft niks anders over dan de verschillende mogelijke oorzaken één voor één weg te kunnen strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is je accu en dynamo nog goed? Ik weet dat die generatie Opels zijn stroom verbruik verminderd als er niet voldoende voorhanden is (bijvoorbeeld ook als je je motor bijna uit laat vallen, dan gaat de blazer ook uit)

Als de batterij of dynamo te weinig spanning levert net na het starten kan het dus zijn dat die eerst boven een minimale waarde moet komen wil alles ingeschakeld worden.

[ Voor 31% gewijzigd door warhamstr op 03-06-2016 09:58 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, het heeft echt te maken met warmte. Afgelopen woensdag had de auto ook weer een paar uur in de volle zon gestaan, en is de blower de hele terugreis naar huis (27 km) niet aangeslagen. De volgende ochtend terug naar het werk weer geen problemen.
Het euvel heeft zijn uitvallen.Soms slaat de blower aan na enke km's, soms direct al, maar soms ook pas na 20 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Anoniem: 633859 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:02:
Nee, het heeft echt te maken met warmte. Afgelopen woensdag had de auto ook weer een paar uur in de volle zon gestaan, en is de blower de hele terugreis naar huis (27 km) niet aangeslagen. De volgende ochtend terug naar het werk weer geen problemen.
Het euvel heeft zijn uitvallen.Soms slaat de blower aan na enke km's, soms direct al, maar soms ook pas na 20 km.
Warmte en een accu is ook niet zo'n goede combi geloof ik.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ergens een niet goed werkende sensor misschien? Kunnen ze niet de stekker eraan doen en het systeem uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit soort storingen schijnt geen foutcode te genereren.

Over de sensor: eind vorig jaar had ik het probleem dat de parkeersensoren achter dan weer wel, en dan weer niet werkten. Ik heb toen de schakelaar laten vervangen (gelezen op een forum als dit) en het euvel was verholpen. Dus ja, zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

@ ^^ Doorgaans ziet de monteur geen klanten, dat doet de service adviseur cq coördinator.
Wat jullie vergeten, en het constant over de blower hebben in hoezeer werken de kleppen. Die de lucht stroom regelen.

Wellicht kun je door een aantal knoppen in te drukken een self test uitvoeren. Even googlen dus.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt. De baas van de garage heeft me verteld wat de monteur gedaan heeft ....
Maar dat lijkt me hier nauwelijks van belang. Waar het om gaat is wat er gecommuniceerd wordt met mij als klant. En ja,ik heb vertrouwen in die garage, dus heb ik geen reden om te twijfelen over wat ze me vertellen.

Met een flinke slag om de arm kan ik jullie vertellen dat ik vandaag mijn auto 2x gestart heb na hem enkele uren in de zon te hebben gezet. En beide keren startte de blower meteen op (afkloppen ...), iets wat ik de langere tijd niet meer gewoon was.
Het begint er dus een beetje op te lijken (afkloppen maar weer ...) dat alleen al het uit- en in-monteren (stekkers losgehaald en weer vastgezet e.d.) al tot resultaat heeft geleid. Nu maar hopen dat dat zo blijft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

In hoeverre is de zonnecollector (indien aanwezig) nog actief / belemmerd de boel?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-04 15:45
Zoek eens in de zekeringkast(en) (onder dashboard of motorkap) naar een relais voor de blower motor. Dit is vaak een vierkant blokje met 3 pootjes die in het zekeringskastje steken. Bij mijn Mazda 3 had ik exact de problemen die jij omschrijft en dit kwam door de relais van de blower motor die langzaam aan het afsterven was.

Je kunt hem eventueel (tijdelijk) wisselen met een ander gelijkwaardig relais om te testen of hij wel meteen aanslaat. Bij mij was dit de relais van de startmotor. Nieuw relais van 30 euro (lekker duur) bij de dealer loste het probleem op.

PHILIPS Motional Feedback 544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gniels schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:05:
Zoek eens in de zekeringkast(en) (onder dashboard of motorkap) naar een relais voor de blower motor. Dit is vaak een vierkant blokje met 3 pootjes die in het zekeringskastje steken. Bij mijn Mazda 3 had ik exact de problemen die jij omschrijft en dit kwam door de relais van de blower motor die langzaam aan het afsterven was.

Je kunt hem eventueel (tijdelijk) wisselen met een ander gelijkwaardig relais om te testen of hij wel meteen aanslaat. Bij mij was dit de relais van de startmotor. Nieuw relais van 30 euro (lekker duur) bij de dealer loste het probleem op.
Oké, hoewel ik het afgelopen weekend nog geen problemen weer gehad heb (hij slaat nog steeds na starten meteen aan, nadat de blower afgelopen donderdag gedemonteerd is geweest), ga ik die suggestie zeker mee nemen. Bedankt! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 633859 op 05-06-2016 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even een laatste berichtje. Al drie en een halve week geen problemen meer met de blower gehad, nadat de stekkers los zijn geweest en weer zijn vastgezet.

Het probleem was dus dat de blower onder invloed van de warmte niet opstartte. Hoogstwaarschijnlijk zaten de stekkertjes niet goed vast, waardoor ze bij de hogere temperaturen geen contact maakten. Na afkoeling was dat weer wel het geval.
Pagina: 1