2 weg luidspreker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 774689

Topicstarter
Ik wil twee zuil luidsprekers aanschaffen en aansluiten op me versterker om me geluid te verbeteren. Ik heb nu standaard pioneer speakers die bij het pakket zat, met een pioneer htp-071 versterker.

De twee zuilen zijn alleen beide 2 weg, kan ik deze aan sluiten op me versterker?

Alvast bedankt voor de moeite!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 00:27
Dit voegt aan het topic niets toe.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 27-05-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je niks bij te dragen hebt, zeg dan niks :X

Tweeweg slaat alleen op het filter en de drivers (hoog, midden/laag) van de speaker.
Aansluiten kan sowieso, de vraag is echter of het nut heeft.
Vraag 1: welke speakers had je op het oog?
Vraag 2) wat verwacht je van nieuwe speakers? Wat voor geluid mis je nu naar je idee?

Als ik kijk dan zie ik dat je subwooferuitgang passief is. Dat wil zeggen dat de receiver zelf het laag verstjt en naar de sub stuurt. Dat betekent ook dat het laag in de receiver zelf al afgeregeld wordt om niet naar de frontspeakers te gaan. Gevolg is dan dat alleen het midden en hoog naar je nieuwe speakers zal gaan. En dat zal denk ik al vrij redelijk zijn (al zal het met iets anders dan melkpakjes allicht verbeteren).
Maar een echt goed stereo gekuid ga je met vloerstaande fronts niet krijgen. Je kunt simpelweg je laag namelijk niet afregelen en dus geen gebruik maken van de mogelijkheden die een vloerstaander voor laag geluid biedt.

TL;DR: ik zou mijn geld niet in nieuwe speakers steken. Ik zou eerder proberen de boel met de ingebouwde equlizer beter af te regelen. Of een uitgebreidere receiver kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:38

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 774689 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:55:
De twee zuilen zijn alleen beide 2 weg, kan ik deze aan sluiten op me versterker?
Zoals gezegd heeft 2-weg alleen te maken met het ontwerp (en dan niet in de vorm van design) van de speaker. In principe kan je vrijwel elke speaker op een receiver aansluiten. Er zijn uitzonderingen, maar in die richting van de markt ben je waarschijnlijk toch niet aan het kijken.

Controleer van te voren wel even of je de crossover in de receiver in kan stellen/aan kan passen. Grote kans dat deze nu op een 150 - 200 Hz staat aangezien de subwoofer het mid-laag overneemt van de speakers doordat het om kleine speakers gaat die niet ver doorlopen in het laag. Als je dat niet aan kan passen kan je nog steeds anders speakers koppelen, maar het hoeft het geluid niet ten goede gekomen. Als de crossover vast op 150 - 200 Hz staat zal de nieuwe speaker niet onder die waarde spelen wat zonde is aangezien je daar ook winst kan behalen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

en dit is ook niet goed voor de sfeer
FeaR schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 23:18:
Controleer van te voren wel even of je de crossover in de receiver in kan stellen/aan kan passen.
Volgens pagina 25 van de gebruiksaanwijzing kan dat.

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 29-05-2016 10:32 ]

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!