SSD aangeschaft, maar ik heb ook SSD cache

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DanielNL
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb een ADATA SSD schijf van 120gb gekocht.
Hier wil ik een schone installatie van Windows 10 op zetten.
Heb de SSD zonet in mijn pc gebouwd, en bij schijfbeheer ff de partitie klaar gemaakt zodat ik windows er op kan installeren.

Nu kom ik er achter (was me nooit opgevallen) dat er op de sticker op mijn pc staat:
24GB SSD Cache

Mijn vraag:
Wat is SSD Cache? Zit dit bij mijn harde schijf ingebouwd ofzo..
Ik post wel een foto van mijn schijfbeheer.
Wat is nu wijsheid? kan windows 10 bijv op die ssd cache of is het daar te wijnig voor?
Dan zou ik mijn nieuwe SSD voor games kunnen gebruiken.

Geen idee.. wat zouden jullie doen als je schijfbeheer er nu zo uit zag?
Hier een foto:
Afbeeldingslocatie: http://i24.photobucket.com/albums/c31/Talio88/2222_zps2rs3urvi.png

[ Voor 10% gewijzigd door DanielNL op 27-05-2016 20:51 ]

Beste antwoord (via DanielNL op 28-05-2016 15:10)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ontkoppel je schijven die je tijdens de installatie niet gaat gebruiken. Zelf formatteren is nergens voor nodig zoals al gemeld was, bovendien werkt windows niet zomaar zonder systeempartitie.

Een lege schijf (je SSD dus) aansluiten en daarna vanaf je installatie media opstarten. De installer lekker het werk laten doen, en daarna als alles klaar is pas je andere schijven weer aansluiten. In je BIOS/UEFI wel even instellen dat je vanaf je nieuwe SSD wil opstarten en niet vanaf een andere schijf. Ik zou ook de instellingen even nalopen, zet SSD cache in je BIOS/UEFI uit, net als CSM (als je een nieuwe install gaat doen kan je net zo goed meteen een goede UEFI install doen), zet AHCI aan als dat nog niet aan stond, dingen als rapid start/fastboot<insert merk> enz. ook maar uit. "Gewone" fast boot wel aan laten staan. Ik zou ook meteen eventuele grafische schermen uit zetten tijdens het opstarten, het is nagenoeg altijd sneller om in text-mode te starten, en dan kan je ook meteen zien wat je BIOS/UEFI uitspookt wat eventuele details en foutmeldingen wat inzichtelijker maken, maar da's uiteraard voornamelijk een persoonlijke voorkeur.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 28-05-2016 01:06 ]

Alle reacties

Verwijderd

https://www.google.nl/search?q=Wat+is+SSD+Cache

Foto doet het niet.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2016 21:11 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
een cache ssd wordt gebruikt als hybride versie tussen "trage maar goedkope" harde schijf opslag en "snelle maar dure" ssd opslag.

Het is een kleine ssd die als buffer dient voor de HDD. Alle bestanden die je vaak aanspreekt (zoals belangrijke windows bestanden) worden ook op de cache ssd opgeslagen zodat ze snel opgeroepen kunnen worden. Dit zorgt voor minder vertraging dan de hdd zou doen. Maar is niet zo snel als een "volledige" ssd.

Maar uit kostenoverweging zie je vaak cache ssd's in (met name) mid-end laptops.

Voor nu:
windows installeren op de 120gb ssd. Die kleine is vaak niet mega snel en te klein (denk ik)

• DanielNL
Foto zou het nu moeten doen.
Goed ik zet windows op de SSD schijf, moet ik nu nog iets met die ssd cache doen?
leeg gooien bijvoorbeeld, of kan ik hier iets anders mee.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je windows op je ssd zet, zal de cache ssd wellicht zijn "verdwenen".

Als een side note, je kan ook je nieuwe ssd terugbrengen. Het zou me niet verbazen als je er iets of wat op achteruit gaat. Je hebt namelijk een erg kleine en een niet al te snelle ssd gekocht. Daar past niet veel op, en alleen wat op de ssd staat zal snel starten. Maar alles op de HDD zal nu langzamer gaan, omdat deze niet meer kan profiteren van de ssd cache.

• DanielNL
Ja oke maar ik wil in ieder geval upgraden naar Windows 10, zal de ssd cache daar genoeg voor zijn?
De nieuwe SSD heb ik bewust klein gekocht, alleen windows moet er op en 1 spel dat ik regelmatig speel.
Dat alles op de harde schijf langzamer gaat kan me verder niet schelen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet hoe die cache ssd is geconfigureerd, maar daarop staat dus alleen gecached materiaal. Dat heeft verder niets te maken met of die groot genoeg is. Je windows staat op C (je huidige HDD) die gecached wordt.
Als je er een SSD insteekt (hdd even afkoppelen) en daar windows op zet, zal deze schijf C heten. Koppel je de HDD weer aan, zal deze een andere letter hebben gekregen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou Windows gewoon op je nieuwe SSD zetten en die cache SSD niet meer gebruiken omdat je er weinig meer mee kan.

• DanielNL
Thnx allemaal

• DanielNL
Heb nog een vraagje, want het lukt me natuurlijk weer niet om er windows 10 op te installeren.
Ik boot mijn externe schijf, dan ga in windows 10 installeren, en ik selecteer de SSD partitie.

Dan krijg ik de error:
We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden.

Wat is dit nou weer? heb hem gewoon geformatteerd en NTFS

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DanielNL schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:31:
Heb nog een vraagje, want het lukt me natuurlijk weer niet om er windows 10 op te installeren.
Ik boot mijn externe schijf, dan ga in windows 10 installeren, en ik selecteer de SSD partitie.

Dan krijg ik de error:
We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden.

Wat is dit nou weer? heb hem gewoon geformatteerd en NTFS
Formatteren voordat je gaat installeren is nergens voor nodig en kan alleen maar problemen geven. Ik zou sowieso gaan installeren met alleen de SSD aangesloten, dan kan je ook niet perongeluk iets fout doen. Bij de installatie waar je kiest waar je Windows gaat installeren even de SSD helemaal leeg maken, dus alle partities die er zijn verwijderen en daarna op volgende klikken. Windows maakt dan gewoon zelf een partitie aan en formatteerd deze netjes.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik weet niet precies hoe het cache systeem is opgebouwd. Maar misschien kun je het zo instellen dat de cache ssd nog steeds werkt icm de hdd.

Dan heb je een snelle ssd voor Windows enzo en een hdd met cache voor overig.

Maar ik weet niet of dit kan, is enkel een hersenspinsel

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:48

MsG

Forumzwerver

Ik zou de cache SSD inzetten voor de pagefile en de hibernate-files. Dat scheelt toch weer op je niet al te grote 120GB SSD. Daarnaast zou ik bij installatie "geavanceerde installatie" doen, en dan alle partities die je ziet weggooien en het Windows zelf laten indelen. Want als je er 1 grote partitie van hebt gemaakt heeft hij daarbinnen geen ruimte meer voor de 300MB systeempartitie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ontkoppel je schijven die je tijdens de installatie niet gaat gebruiken. Zelf formatteren is nergens voor nodig zoals al gemeld was, bovendien werkt windows niet zomaar zonder systeempartitie.

Een lege schijf (je SSD dus) aansluiten en daarna vanaf je installatie media opstarten. De installer lekker het werk laten doen, en daarna als alles klaar is pas je andere schijven weer aansluiten. In je BIOS/UEFI wel even instellen dat je vanaf je nieuwe SSD wil opstarten en niet vanaf een andere schijf. Ik zou ook de instellingen even nalopen, zet SSD cache in je BIOS/UEFI uit, net als CSM (als je een nieuwe install gaat doen kan je net zo goed meteen een goede UEFI install doen), zet AHCI aan als dat nog niet aan stond, dingen als rapid start/fastboot<insert merk> enz. ook maar uit. "Gewone" fast boot wel aan laten staan. Ik zou ook meteen eventuele grafische schermen uit zetten tijdens het opstarten, het is nagenoeg altijd sneller om in text-mode te starten, en dan kan je ook meteen zien wat je BIOS/UEFI uitspookt wat eventuele details en foutmeldingen wat inzichtelijker maken, maar da's uiteraard voornamelijk een persoonlijke voorkeur.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 28-05-2016 01:06 ]

• DanielNL
Bedankt voor de reacties het is gelukt.
De oplossing was om de partitie weer er af te halen en dit aan te laten maken door de windows 10 installatie.
SSD werkt prima en Windows 10 start super snel op.

Mijn HDD heb ik geformatteerd, windows 8.1 en wat games stonden er op, dat is nu weg.
Wie weet hoe ik de ingebouwde SSD van 24gb weer kan instellen voor SSD Cache?
Dat zou misschien helpen voor enkele games die ik op de schijf ga zetten.

Foto's
Afbeeldingslocatie: http://i24.photobucket.com/albums/c31/Talio88/1_zpsehq34psz.png

Schijfbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://i24.photobucket.com/albums/c31/Talio88/2_zpszioboneu.png

Zie dat die 24gb ssd cache nu niet gebruikt word...

[ Voor 64% gewijzigd door DanielNL op 28-05-2016 15:19 ]

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:02
Je ssd heeft geen voordeel aan flashcache aangezien dit al een flashdrive is. Je kan wel misschien de windows swapfile op de flashcache zetten om ruimte te besparen op je ssd.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
partitie maken op de 24GB SSD en daar je pagefile heen sturen lijkt mij een prima oplossing :?
eventueel ook je hibernate file er naar toe.. jagen..

404 Signature not found

Pagina: 1