Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 11:04
Een hele goede vrijdagmiddag,

Vanwege verhuisplannen volg ik het forum al ruim een maand intensief. Op deze manier heb ik geprobeerd mijn kennis inzake audio en tv te verrijken. Dit is op onderdelen gelukt maar ik zit toch nog met wat vragen en behoefte aan tips en tricks. Ik hoop dat ik hieronder duidelijk genoeg ben.

Situatiebeschrijving:
Ik ga verhuizen in september en zoek zowel een nieuwe TV als een audioset.
Ik kijk veel series op Netflix en voetbal. Ik heb nu een "niet smart" tv (LG42sl9000) waardoor ik mijn ps3 gebruik voor Netflix. Gamen doe ik nog zelden. Daarnaast heb ik nu een instapsetje van Onkyo met melkpakjes en de Ht-r380 receiver. Ik zou zeggen dat het audioverbruik nu op 75% tv kijken ligt, 23% muziek en 2% gamen.

Budget
3500-4000 voor alles. Tv, receiver en luidsprekers.

Vorm kamer
Het huis wat ik gekocht heb betreft een drive-in woning. De keuken en woonkamer zijn op de 1e etage. De laatste 1-2 meter van de woonkamer is een soort vide met een trap naar de begane grond waar nog een tuinkamer is. Dit gaan wij als eetkamer gebruiker. Over deze 2 verdiepingen loopt 1 kozijn met veel glas. De tuin is op het zuidwesten dus veel zon. Ik kan mij voorstellen dat dit het één en ander met de akoestiek doet. De woonkamer is 5,5 meter breed, ik verwacht de bank op 3 meter van de televisie te plaatsen.

Plattegrondje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xkydRh8XdXIXzy3KprJGWL6X/thumb.png

Televisie
Na veel lezen en een paar vluchtige blikken in winkels denk ik op dit moment aan de 55ef950 van LG. Deze keuze maak ik op basis van de Oled 4K technologie icm een plat scherm.
Momenteel kan ik deze televisie kopen voor ca 2750 euro, ik hoop dat de prijs de komende maanden nog verder zal dalen wat wellicht meer budget geeft voor de overige aankopen.

Zelf gevonden: LG 55ef950

Luidsprekers
Dit vind ik een hele lastige. Ook gezien de akoestiek van de woning.
Als voorspeakers wil ik minimaal zuilen kopen met het liefst een centerspeaker (en sub als de speakers niet diep genoeg gaan, ik hoef niet te trillen op de bank),een 3.1 of 3.0 set dus. Omdat de bank halverwege de kamer staat zou ik kunnen uitbreiden naar een 5.1 of 5.0. De achterspeakers zouden dan dus wel 2 meter achter de bank staan. Is dit voor jullie gevoel te ver? Daarbij merk ik ook dat de setjes die ik hieronder noem ongeveer net zo duur of goedkoper zijn dan als je ze in 3.1 zelf zou samenstellen.

Zelf gevonden:
Nieuw
Teufel ultima 40 5.1
pricewatch: Jamo S 628 HCS Black Ash

Tweedehands:
Ik sta er zeker niet onwelwillend tegenover om 2e hands te kopen. Ik vind het alleen heel moeilijk om iets geschikts te vinden.. Zelf heb ik weinig ervaring met speakers. Ik weet uit andere topics dat ik daarvoor echt moet gaan luisteren om een voorkeur te bepalen. Het is alleen echt een doolhof, zoveel merken met zoveel uitvoeringen door alle jaren heen.

Receiver
Zoals gezegd gebruik ik weinig randapparatuur. Netflix zal ik gebruiken vanuit de televisie. Mijn Ps3 draait prima op de huidige receiver. Vanuit de horizon box hoeft hij ook geen 4k signaal door te geven dus de argumentatie voor een nieuwe receiver richt zich voornamelijk op 2 zaken:

1. Ga ik verschil merken met een nieuwe receiver als ik bovenstaande speakers wil aansturen?
2. Helpt bijvoorbeeld audessy van denon mij met het beter afstellen in de akoestiek uitdagende kamer?

Bovenstaande vragen moeten dan in het licht gezien worden als ik een instapmodel denon/pioneer/onkyo aan zou schaffen. (gezien budget max 400 euro).

Als de afwegingen uiteindelijk leiden tot een nieuwe receiver is het mss ook wel erg prettig om om een receiver met verschillende zones te hebben zodat ik 2 speakers in de tuin/eetkamer zou kunnen plaatsen.

Ik begrijp dat het een heleboel vragen zijn en wil daarom je in ieder geval alvast bedanken voor het doorlezen. Mocht je tips voor mij hebben dan hoor ik het graag.

Fijn weekend!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Uitgebreide topicstart! nice.

Om maar meteen antwoord te geven op je vragen:
1. Ga ik verschil merken met een nieuwe receiver als ik bovenstaande speakers wil aansturen?
- Dat hangt er vanaf of die onkyo receiver Audyssey heeft en welke versie dat is. Het staat wel benoemd achterop de receiver, maar in de handleiding kan ik het zo niet vinden (online opgezocht). Als er zo'n microfoon bij zit, dan heeft het audyssey. Kun je max 3 posities gebruiken, dan heb je de meest simpele versie, die is volgens mij niet geschikt voor subwoofers. Bij 6 of meer in te stellen posities zit je goed.
- Kom ik meteen bij het tweede nadeel van deze receiver, er is een aansluiting voor een passieve subwoofer, dat zie je vaak bij dergelijke kant-en-klaar setjes, maar als je voor een losse sub gaat, komt het maar zelden voor. Dus wil je de optie voor een subwoofer benutten of open houden, dan moet je wel voor een andere receiver kiezen.
2. Helpt bijvoorbeeld audessy van denon mij met het beter afstellen in de akoestiek uitdagende kamer?
- Als het niet op de Onkyo zit, dan is het antwoord ja. Als het er wel op zit, hangt het af van de versie. Bij het huidige instapmodel van Denon zit al Audyssey Multeq XT. Ik weet niet hoe dat bij de oudere modellen zit. Hier een overzicht van de versies van Audyssey.

Ik ben nog niet zo thuis in akoestiek, maar ik denk dat de grote raampartij aan de achterkant je kan helpen met de akoestiek. Ik heb begrepen dat je een raam mag zien als een open wand. In elk geval voor de lage (meestal meest storende) frequenties. Ik kan me echter ook voorstellen dat de kamer als klankkast kan gaan werken, waardoor je in de eetkamer snel last hebt van het geluid uit de kamer. Maar dat is slechts speculatie van mijn kant.

Een goed afgestelde subwoofer is een verlengstuk van je front speakers. Veel mensen denken dat een goede subwoofer gelijk staat aan de bekende bioscoopervaring waarbij je het in heel je lichaam voelt. In de huiskamer zal je maar zelden dit effect krijgen, tenzij de subwoofer veel te luid wordt afgesteld, waarbij het vooral een storende factor wordt. Een goed afgestelde subwoofer hoor je in eerste instantie niet, alleen wanneer je de subwoofer uit zet en je een deel van het spectrum mist.

Wat luidsprekers betreft kan iedereen alleen zijn eigen voorkeur benoemen (of eigenlijk hetgeen wat ie zelf heeft staan). Niemand kan objectief een bepaalde speaker aanraden, omdat niemand alle speakers heeft beluisterd en omdat het geluidsbeeld een persoonlijk iets is. Verschillende speakers klinken nu eenmaal anders en wat de één perfect vindt, zal de ander niet mooi vinden. Zelf gaan luisteren is dus het enige zinvolle advies. Dit geldt natuurlijk ook voor tweedehands speakers.

Wat tv betreft, persoonlijk denk ik dat het nog te vroeg is om voor een oled 4k tv te gaan. Ten eerste zal het 4k aanbod nog maar mondjesmaat beschikbaar zijn. Ten tweede is oled nog maar net aan het doorbreken, wat deze techniek nog erg prijzig maakt. Je zou dan beter voor een tweedehands plasma tv kunnen gaan (als je die überhaupt kunt vinden, want wie doet er nu een goed werkend plasma-scherm weg? :+ ). Over een paar jaar verwacht ik dat oled óf volledig doorgebroken is en prijstechnisch een stuk gunstiger is, of dat oled is overgewaaid. Ik dacht laatst namelijk iets te lezen over een grote fabrikant die wilde stoppen met oled-tv's, omdat de techniek nog niet gevorderd genoeg was.

Als je een tweedehands plasma-scherm vind, zou je ook een aanzienlijk groter budget overhouden voor de speakers/receiver, waarmee je dus meer kwaliteit en/of meer speakers in huis kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
anie schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:04:
Televisie
Na veel lezen en een paar vluchtige blikken in winkels denk ik op dit moment aan de 55ef950 van LG. Deze keuze maak ik op basis van de Oled 4K technologie icm een plat scherm.
Momenteel kan ik deze televisie kopen voor ca 2750 euro, ik hoop dat de prijs de komende maanden nog verder zal dalen wat wellicht meer budget geeft voor de overige aankopen.

Zelf gevonden: LG 55ef950
Ik denk niet dat je een miskoop zult doen met deze televisie. Wacht alleen niet te lang met de aankoop, want het is al een wat ouder toestel en de voorraad kan dus zo op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
LA-384 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:03:
Uitgebreide topicstart! nice.
Dank je, ik begon mij al een beetje zorgen te maken met het uitblijven van reacties :)
Omdat ik zag dat iemand zonder voorwerk 5 pagina's aan reacties krijgt begon ik een beetje te twijfelen aan mijn opzet.

Ik zal jouw punten volgens dezelfde nummering beantwoorden om het overzichtelijk te houden.

Vragen over receiver:

1.1 Mijn huidige receiver heeft geen Audyssey met microfoon of vergelijkbaar. Ik kan alleen de afstand van de speakers tot de luisterpositie handmatig instellen. Ik begrijp hieruit dus dat ik hier een duidelijk voordeel kan halen.
1.2 Dit is een heel goed punt dank je.
2. Duidelijk, ik zal dus naar een nieuwe receiver gaan kijken.

Nieuwe receiver:
vragen:
3. Vanwege de Audyssey techniek van Denon heb ik mij daar even op gefocust in de pricewatch.
Zie onderstaande vergelijking.
http://tweakers.net/price...420;395134;464801;405390/
Als leek zou ik zeggen dat de duurste van deze (2200) dan ook de beste / meest toekomstgerichte is vanwege Atmos en HDCP 2.2? Alleen geen Bi-wiring... Heeft iemand eerder deze afwegingen gemaakt? ik hoor het graag!
4. moet ik me wel blindstaren op Denon? Ik zie dat andere merken (Yamaha, Onkyo enz) vergelijkbare specs aanbieden voor lagere prijzen. Is de Audyssey de meerwaarde waard?

Televisie:
Oprecht bedankt voor jouw feedback hierop! Ik wil jouw expertise niet in twijfel trekken maar uhhmm.. ik ben verliefd :9~ . Ik heb de televisie nu een aantal keer in de winkels en (naar mijn mening) niet te vergelijken met de andere schermen (in dezelfe prijsklasse). De vlinders in mijn buik gaan er voor zorgen dat ik mijn pinpas door het sleufje ga trekken voor dit scherm. Daarnaast gebruik ik mijn televisie vooral voor Netflix, ik hoop hierdoor toch iets meer rendement uit de 4k optie te halen dan de gemiddelde gebruiker.

Een tweedehands plasma scherm heb ik ook over nagedacht. Ik te maken met een WAF budget, die ik naar mijn mening nu ruim heb ingeregeld. De vraag is maar of mij dit over een jaar of 4 weer lukt. :9
Dimens schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:21:
[...]

Ik denk niet dat je een miskoop zult doen met deze televisie. Wacht alleen niet te lang met de aankoop, want het is al een wat ouder toestel en de voorraad kan dus zo op zijn.
Bedankt voor jouw reactie! ik heb in 2 winkels nagevraagd wat zij verwachten over hoelang zij nog leverbaar zijn. Beide gaven aan dat dit model nog tot eind van het jaar leverbaar zou zijn (voor wat dat waard is uiteraard). Ik denk dat als ze nu nog een keer een prijsdipje maken dat ik er dan 1 aanschaf.

Speakers
LA-384 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:03:
Een goed afgestelde subwoofer is een verlengstuk van je front speakers. Veel mensen denken dat een goede subwoofer gelijk staat aan de bekende bioscoopervaring waarbij je het in heel je lichaam voelt. In de huiskamer zal je maar zelden dit effect krijgen, tenzij de subwoofer veel te luid wordt afgesteld, waarbij het vooral een storende factor wordt. Een goed afgestelde subwoofer hoor je in eerste instantie niet, alleen wanneer je de subwoofer uit zet en je een deel van het spectrum mist.
Ok, dan zal ik mbt de prijs eerder kiezen voor de Teufel, die kan ik op proef nemen natuurlijk.. Om nog even inhoudelijk terug te komen op jouw beargumentatie. Dat de sub van de Teufel net zo laag gaat (volgens de specs) als de frontspeakers van de Jamo zou dus geen reden zijn om voor de Jamo te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Mijn eigen mening, zonder het gehoord te hebben; atmos (en dts-x) is een nieuwe hype. Het geeft een extra ruimtelijk effect door de toevoeging van 2 (of 4) extra speakers welke het geluid van boven laten komen. Dat betekent dus 2 (of 4) extra speakers die je ook nog eens aan je plafond mag hangen. Die speakers die je omhoogricht en die geluid via het plafond laten weerkaatsen is helemaal een lachertje. Dat is hetzelfde als die soundbars die surround geluid claimen weer te geven. Ga je doe speakers dus niet ophangen? Dan hoef je ook niet extra te investeren in een receiver met atmos. Als ik het goed heb bestaat de basis van dolby, altijd uit een dolby digital 5.1 signaal. True-hd voegt daar hogere resolutie geluid aan toe, en atmos voegt op in zijn beurt weer extra kanalen toe. Het geluid wordt altijd weergegeven in het formaat wat mogelijk is. Een receiver zonder atmos, zou dus terugschakelen naar true-hd.

Hdcp is een nieuwe beveiligingstechniek van de auteursrechten bende. Ik dacht dat wanneer je een Blu-ray speler hebt met deze techniek, je ook een tv of receiver moet hebben met deze techniek. Maak je altijd rips van jouw Blu-ray collectie, dan heb je het volgen mij niet nodig. Dus ook hier geldt dan: als je er extra voor betaald, niet doen. Pin me er niet op vast.

Bi-wiring, weet je wat het is en denk je het te gaan gebruiken?

Onkyo heeft ook audyssey, yamaha een soortgelijke techniek dacht ik. Staar je niet blind op specs (watt) meestal zijn die getallen gemeten op niet vergelijkwaardige manieren. De meest betrouwbare waarde is die van 20-20.000hz, op alle kanalen bij max 0,05 of 0,07% vervorming. Vaak wordt de waarde genoemd, gemeten bij 1000hz, 1 kanaal, 1% vervorming. Dat geeft een hoger getal. Dan nog zegt vermogen niet zoveel. In de praktijk zit je bij 1watt al op een aardig luid volume.

Wat sub betreft. Een sub presteert altijd beter in het laag dan een speaker van gelijke waarde. De sub heeft meer vermogen en kan de lage tonen daarom harder weergeven. Dit betekent dat een sub doorgaans wat lager gaat op een beter hoorbaar volume. Daar komt bij dat de speakers de veeleisende lage tonen niet hoeven weer te geven, zodat er meer vermogen en kwaliteit overblijft voor de midden en hoge tonen.

Meer info over subs staat in de link uit m'n sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
LA-384 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:39:
Mijn eigen mening, zonder het gehoord te hebben; atmos (en dts-x) is een nieuwe hype. Het geeft een extra ruimtelijk effect door de toevoeging van 2 (of 4) extra speakers welke het geluid van boven laten komen. Dat betekent dus 2 (of 4) extra speakers die je ook nog eens aan je plafond mag hangen. Die speakers die je omhoogricht en die geluid via het plafond laten weerkaatsen is helemaal een lachertje. Dat is hetzelfde als die soundbars die surround geluid claimen weer te geven. Ga je doe speakers dus niet ophangen? Dan hoef je ook niet extra te investeren in een receiver met atmos. Als ik het goed heb bestaat de basis van dolby, altijd uit een dolby digital 5.1 signaal. True-hd voegt daar hogere resolutie geluid aan toe, en atmos voegt op in zijn beurt weer extra kanalen toe. Het geluid wordt altijd weergegeven in het formaat wat mogelijk is. Een receiver zonder atmos, zou dus terugschakelen naar true-hd.
Hmmzz.. heb je wel een punt.. zeker met de WAF rekening houdend.. Dus een receiver met true HD zou voldoende moeten zijn.
Hdcp is een nieuwe beveiligingstechniek van de auteursrechten bende. Ik dacht dat wanneer je een Blu-ray speler hebt met deze techniek, je ook een tv of receiver moet hebben met deze techniek. Maak je altijd rips van jouw Blu-ray collectie, dan heb je het volgen mij niet nodig. Dus ook hier geldt dan: als je er extra voor betaald, niet doen. Pin me er niet op vast.
Op dit moment gebruik ik dit sowieso niet. Ik ben ook niet voornemens een Blu-ray speler te kopen. Wat ik wel wil is 'future proof' zijn. Nu is dat in deze branche natuurlijk altijd koffiedik kijken.. Overmorgen kan er weer een nieuwe standaard zijn.

Bi-wiring, weet je wat het is en denk je het te gaan gebruiken?
Tja... ik weet wat het is, uit andere topics en van informatieve sites over home cinema.. De meningen zijn er nogal over verdeeld. En om eerlijk te zijn, ik heb zelf nooit het verschil in real life mogen ervaren. Omdat de speakers die ik op het oog hebben het faciliteren dacht ik dat het mooi aan zou sluiten om daar een versterker bij te kiezen die het ook ondersteund omdat het volgens mij in ieder geval geen kwaad kan. Maar ergens heb je wel een punt.. is het de extra investering waard.. net zoals bij HDCP, mocht ik het in de toekomst wel willen dan weet ik in ieder geval dat de mogelijkheid er is. Als het verschil in de aanschafprijs niet te groot is dan vind ik het niet erg om er iets extra voor te betalen.

Wat sub betreft. Een sub presteert altijd beter in het laag dan een speaker van gelijke waarde. De sub heeft meer vermogen en kan de lage tonen daarom harder weergeven. Dit betekent dat een sub doorgaans wat lager gaat op een beter hoorbaar volume. Daar komt bij dat de speakers de veeleisende lage tonen niet hoeven weer te geven, zodat er meer vermogen en kwaliteit overblijft voor de midden en hoge tonen.

Meer info over subs staat in de link uit m'n sig.
Dank je, volledig duidelijk. Ik ga op zoek naar een opstelling met een subwoofer.

Onkyo heeft ook audyssey, yamaha een soortgelijke techniek dacht ik. Staar je niet blind op specs (watt) meestal zijn die getallen gemeten op niet vergelijkwaardige manieren. De meest betrouwbare waarde is die van 20-20.000hz, op alle kanalen bij max 0,05 of 0,07% vervorming. Vaak wordt de waarde genoemd, gemeten bij 1000hz, 1 kanaal, 1% vervorming. Dat geeft een hoger getal. Dan nog zegt vermogen niet zoveel. In de praktijk zit je bij 1watt al op een aardig luid volume.
Duidelijk verhaal over het wattage, dank je wel. Naar aanleiding van jouw opmerking over audyssey ga ik nog even verder zoeken naar alternatieven. De 2 zones spreken mij overigens wel erg aan bij de Denon 2200, dan kan ik het geluid apart regelen in de 'tuinkamer'. Als iemand tips heeft voor een versterker die aan mijn eisen voldoet en binnen dezelfde prijscategorie of lager valt dan hoor ik het uiteraard graag, ondertussen zoek ik zelf uiteraard verder.

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met de surround speaker op 2 meter afstand. Als ik artikelen lees over de ideale opstelling zie ik telkens dat ze vlak achter de luisterpositie aan de zijkanten zouden moeten staan. Dit is voor mij helaas geen optie.

@LA-384 nogmaals enorm bedankt voor jouw hulp zover! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGroninger
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 20:34
In december 2014 een soortgelijk topic gehad, voor aanschaf speakers en receiver

Ik heb toen een Marantz NR1605 gekocht, heeft ook Audyssey MultEQ en twee zones, geschikt voor 4K (ook niet onbelangrijk bij een 4k tv), en is een compact model. Receivers zijn vaak nogal groot, Ik had er i.e.g. één nodig die in mijn tv-meubel past, daarom had ik een compact model nodig, dat is eventueel ook nog iets om over na te denken.
Als je in de toekomst nog meer apparaten gaat gebruiken (wat ik wel heb), dan heeft deze i.e.g. genoeg HDMI poorten en kan uitgebreid worden tot 7.1, gebruik hem zelf voor 5.1. Wat ik zelf zeer handig vond is dat er ook een HDMI poort aan de voorkant zit.
http://www.marantz.nl/nl/...receiver&productid=nr1605
is nu voor 499 te krijgen.

Qua speakerset toen eerst wezen luisteren in een paar winkels, bij hifi corner in groningen hadden ze een mooi opstelling staan van 20 verschillende speakers, het is goed om vantevoren een afspraak maken, want winkels hebben vaak maar één ruimte waar je in alle rust speakers kan testen, dus als er andere mensen aan het testen zijn, dan kan er een behoorlijke wachttijd zijn.
Later me nog eens laten adviseren bij hifi-klubben in Utrecht, je moet echt zelf gaan luisteren, zelf uiteindelijk voor deze set gegaan (kopen in set is vaak voordeliger dan los samenstellen): https://www.hifiklubben.n...-5---5.1-luidspreker-set/
Hoewel ik de grotere speakers mooier vond klinken, zouden die veel te groot zijn geweest voor m'n woonkamer.

Las hierboven het advies om niet te lang te wachten met de aankoop van je gewenste tv, daar ben ik het niet mee eens Ik ben de ontwikkeling van Oled al 2 jaar aan het volgen en heb er nog niet één aangeschaft, in de loop van dit jaar wil ik zelf ook een 4k oled gaan aanschaffen, ik zie de prijs nog wel verder dalen. In het Oled topic las ik dat het aanbod nog ruim is waardoor de prijzen nog verder zullen gaan dalen. Ter vergelijking, het 2014 model Full HD LG 55EC930V is nu nog steeds te krijgen, en deze is behoorlijk in prijs gedaald. Als je nog even kan wachten tot eind van het jaar dan verwacht ik dat de prijs van de LG 55ef950 dit jaar nog wel daalt tot 2000euro, dan zou je nog 2000 euro overhouden voor een mooie speakerset en een degelijke receiver. In de prijs van de receiver en speakersset die ik heb is weinig veranderd in 1,5 jaar tijd, dus daarvoor hoef je niet te wachten op forse prijsdalingen.

[edit] heb m'n eigen topic er nog even bijgezocht, daar staan wellicht nog wat nuttige zaken in:
Nieuwe Home Cinema Set 5.1, max budget tussen 1600-2000 euro

[edit] de 950v is uitgerust met hdmi2.0a, als je daar ooit iets mee wil gaan doen (bijv 4K HDR content afspelen vanaf Blu-ray of externe mediaplayer), dan blijven er 16 receivers over die ook hdmi2.0a hebben:
http://tweakers.net/categ...bRZYk5SlbRSpaG5gZKsbW1tQA

[ Voor 9% gewijzigd door DaGroninger op 03-06-2016 15:08 . Reden: hdmi2.0a receivers uitgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
Inmiddels wat maandjes verder en de dag is daar. Mijn Teufel Ultima 40 set staat aardig op zijn plek, kabels zijn grotendeels getrokken. Vandaag komt de 55b6v binnen en de x2200w. Nu even een praktische vraag... Ik neem aan dat ik eerst de tv moet installeren zonder receiver en daarna pas de receiver en daarna evt instellingen aan moet passen op de tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Wat bedoel je precies?
Je kunt de receiver het beste als "Hub" gebruiken. Hier sluit je alles op aan. Via de HDMI-out gaat het beeld dan naar de tv. 1x kalibreren en klaar is Kees. Ik moet zeggen dat ik het zelf nooit gecheckt heb, maar misschien kun je het beeld zelfs onbewerkt (passthrough?) naar de tv sturen.

Vervolgens zorg je met Audyssey dat de speakers netjes op elkaar worden afgestemd. Zorg ervoor dat het echt zo stil mogelijk is als je dit gaat doen. Als de luisterposities niet ver uit elkaar liggen, zorg er dan voor dat je de meetposities van de microfoon dan ook compact houdt. Die eventuele ene stoel helemaal links van de kamer waar je toch bijna niet zit, neem je niet mee als meetpositie. Gebruik alle (8?) meetposities.

Als je tijd hebt, lees dan ook dit eens door:
http://www.hometheatersha...lteq-faq-setup-guide.html

Na Audyssey ga je alles nog even finetunen. Zet de crossovers op een juiste waarde (ook al heb je zuilspeakers, ze horen niet op "large" te staan) voor de speakers zal 80-110 goed zijn. Zorg dat alle bronnen ongeveer op gelijk volume worden weergegeven (kan op gehoor of met een simpele decibel app). Kijk even hoe je de "geluidsverbeteringen" vindt klinken (dynamic volume, etc). Zet het volume van de center evt 1db hoger. Verder is het gewoon even een kwestie van trial-and-error. Daar kun je best enkele weken mee zoet zijn. Is een goed excuus om er veel gebruik van te maken ;)
Pagina: 1