Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 09:59
Dag mensen,

Ik wil graag een eigen huis gaan huren maar ik kom d'r niet helemaal uit.
Momenteel ben ik 20 jaar met een inkomen van 24k per jaar, maar met dit jaar salaris is dus geen enkel passend huur huis te vinden onder de 600 euro..
Zodra ik binnen de website mijn jaar salaris verander naar 21k dan vind ik wel een hoop leuke huisjes.

Mensen in mijn omgeving zeggen dat ik nog té jong ben met een te hoog salaris en dat ze die niet willen in een huis? Ik snap dit niet helemaal...

Iemand die mij meer helderheid kan scheppen? Overigens ben ik wel bekend met de huursubsidie regels.

Note; dit topic gaat over huurprijzen, niet mijn leeftijd of de rede waarom ik op mijzelf wil gaan wonen.

Thanks!

Luuk

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Luukwa schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:57:
Iemand die mij meer helderheid kan scheppen?
De verhuurder?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bij max 21K salaris krijg je huurtoeslag, misschien dat dat er iets mee te maken heeft ?

Afbeeldingslocatie: http://www.woonwijze.nl/wp-content/uploads/2015/12/Passend-toewijzen-schema-afbeelding.png

Een soort zelfbescherming die in veel gevallen zeer onhandig uitkomt

Maar als je nu zij welke website je bedoelde, zou dat handig zijn :)
En als dat de website van een lokale woninco-op dan idd bel hun even.
Die kunnen dat vast beter uitleggen dan wij

[ Voor 45% gewijzigd door heuveltje op 27-05-2016 15:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
heuveltje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:02:
Bij max 21K salaris krijg je huurtoeslag, misschien dat dat er iets mee te maken heeft ?

[afbeelding]

Een soort zelfbescherming die in veel gevallen zeer onhandig uitkomt
Dus dat betekend voor mij dat ik nu dus nog 3 jaar moet wachten tot ik een huis kan huren?

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Luukwa schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:04:
[...]

Dus dat betekend voor mij dat ik nu dus nog 3 jaar moet wachten tot ik een huis kan huren?
Zie :
Maar als je nu zij welke website je bedoelde, zou dat handig zijn :)
En als dat de website van een lokale woninco-op dan idd bel hun even.
Die kunnen dat vast beter uitleggen dan wij
Overigens ben maar blij als het 3 jaar is.
Hier sta je daar al minstens 6 jaar voor op een wachtrij :P

Persoonlijk zou ik overigens met 24k inkomen (uitgaande dat dat bruto is) ook niet op huizen van 600E gaan zitten, dat is bepaald geen vetpot !

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 27-05-2016 15:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Het huren van een huis als alleenstaande is écht een hel. M'n vriendin en ik hadden al moeite met het vinden van een huis (woonden in Groningen, thuis. Nu samen in Utrecht). Maar je valt tussen wal en schip. Nu zitten we in een huurhuis van bijna 1000 euro (excl gwl). Huizen van 400 euro ga je gewoonweg niet vinden. Het is allemaal zo asociaal duur... ik wens je veel sterkte en succes!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
NeFoRcE schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:30:
Maar je valt tussen wal en schip. Nu zitten we in een huurhuis van bijna 1000 euro (excl gwl). Huizen van 400 euro ga je gewoonweg niet vinden. Het is allemaal zo asociaal duur... ik wens je veel sterkte en succes!
Nee, wanneer je tussen wal en schip valt is als je teveel verdiend voor sociale huur, maar niet genoeg voor de vrij stevige vrije sector prijzen.

De TS zit geloof ik nog onder de grens voor sociale huur. Daar zal een huur van 1000 EUR per maand niet voorkomen. Enige nadeel is bepaalde regio's de wachttijd. In de gebieden rond de grote steden kan die wachttijd al 20+ jaar zijn door krapte in het aantal huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:39:
[...]

Nee, wanneer je tussen wal en schip valt is als je teveel verdiend voor sociale huur, maar niet genoeg voor de vrij stevige vrije sector prijzen.

De TS zit geloof ik nog onder de grens voor sociale huur. Daar zal een huur van 1000 EUR per maand niet voorkomen. Enige nadeel is bepaalde regio's de wachttijd. In de gebieden rond de grote steden kan die wachttijd al 20+ jaar zijn door krapte in het aantal huurwoningen.
Precies, dat is zo ja. En wat betreft dat laatste. Dit is inderdaad gewoon idioot. Je mag tegenwoordig bij het opstellen van de geboorteakte ook wel gelijk inschrijven voor een woning zo'n beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
NeFoRcE schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:41:
Je mag tegenwoordig bij het opstellen van de geboorteakte ook wel gelijk inschrijven voor een woning zo'n beetje...
Het probleem is te weinig woningen, maar ook de vele voorrangsgevallen. Deze verdringen de overige mensen in de markt voor sociale huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:45:
[...]

Het probleem is te weinig woningen, maar ook de vele voorrangsgevallen. Deze verdringen de overige mensen in de markt voor sociale huurwoningen.
Klopt ja, na de oorlog zijn er gewoon structureel te weinig woningen gebouwd. Zowel huur als koop. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

NeFoRcE schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:30:
Het huren van een huis als alleenstaande is écht een hel. M'n vriendin en ik hadden al moeite met het vinden van een huis (woonden in Groningen, thuis. Nu samen in Utrecht). Maar je valt tussen wal en schip. Nu zitten we in een huurhuis van bijna 1000 euro (excl gwl). Huizen van 400 euro ga je gewoonweg niet vinden. Het is allemaal zo asociaal duur... ik wens je veel sterkte en succes!
mwah ik woon nu als alleenstaande nu Eindhoven voor +- 450 per maand. Dus het kan wel, maar zoals gezegd daar zit een wachtrij van (toen) 8 jaar op. Dus als het daar kan, kan ik me niet voorstellen dat je dat in hengelo niet zou kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Ik woon en zoek een huis in hengelo (o) t/m 22k zijn er hele leuke huisjes beschikbaar voor rond de 420-500 euro, kom je daar boven is er gewoonweg niets meer...

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

heuveltje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:48:
[...]

mwah ik woon nu als alleenstaande nu Eindhoven voor +- 450 per maand. Dus het kan wel, maar zoals gezegd daar zit een wachtrij van (toen) 8 jaar op. Dus als het daar kan, kan ik me niet voorstellen dat je dat in hengelo niet zou kunnen :P
Dat zal dan wel een oude, kleine arbeiderswoning zijn of zo? Ik heb flink gezocht in Eindhoven en omgeving en ben uiteindelijk maar uitgeweken naar Lieshout waar ik 800 euro betaal voor een appartement dat in Eindhoven al snel 1000 euro of meer kost.

Sociale huur heb ik allang opgegeven, veel te lange wachttijden of achterlijke lotingen en puntensystemen.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 27-05-2016 15:56 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:31
Zijn die 'wachtrijen' voor sociale huurwoningen van 20 jaar ook niet helemaal vertekend omdat veel van de mensen die boven aan die lijst staan regelmatig een aanbod afslaan en daardoor toch bovenaan blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

NeFoRcE schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:47:
[...]

Klopt ja, na de oorlog zijn er gewoon structureel te weinig woningen gebouwd. Zowel huur als koop. :(
Eigenlijk ging het na de oorlog best goed. Ergens in de jaren 50 hadden ze toen wat plannen opgepakt de huurachterstand op te lossen. Als je nu in BV eindhoven kijkt dan kan goed 70% van alle <500E huur gebouwd zijn in de jaren 50 en 60. Pas in de jaren 80 heb ik het idee dat het een beetje ophield met hurhuizen.
TommyGun schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:55:
[...]

Dat zal dan wel een oude, kleine arbeiderswoning zijn of zo? Ik heb flink gezocht in Eindhoven en omgeving en ben uiteindelijk maar uitgeweken naar Lieshout waar ik 800 euro betaal voor een appartement dat in Eindhoven al snel 1000 euro of meer kost.

Sociale huur heb ik allang opgegeven, veel te lange wachttijden of achterlijke lotingen en puntensystemen.
Beggers can't be choosers :P
Oud ? boeie , En defineer klein. woonkamer van 22m2en 3 slaapkamer(tjes) Groot genoeg voor 1 persoon iig :P

Maar ik zou dan ook geen 800E aan huur uitgeven, dan koop ik wel iets.

[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 27-05-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Ik verlang niet naar een groot huis, woon en een slaapkamer is genoeg.
Ik werk toch 40 uur per week, zou niet weten waarom ik in mijn eentje een grote flat moet hebben.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Moraal van het verhaal. schrijf je iig ZSM in bij elke woningbouw vereniging die je kunt verzinnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Luukwa schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:04:
[...]

heuveltje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 16:33:
Moraal van het verhaal. schrijf je iig ZSM in bij elke woningbouw vereniging die je kunt verzinnen :P
Dat + 'welkom in de echte wereld' waar woningnood heerst. In de sociale woningbouw is er überhaupt nog een mogelijkheid, je moet wel 200 jaar op een wachtlijst hebben gestaan (of 300 jaar als je in de verkeerde regio zit). De categorie daarboven (modaal + een stukje er boven, vooral singles) hebben überhaupt geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Arrne schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:56:
Zijn die 'wachtrijen' voor sociale huurwoningen van 20 jaar ook niet helemaal vertekend omdat veel van de mensen die boven aan die lijst staan regelmatig een aanbod afslaan en daardoor toch bovenaan blijven staan?
Nee, veel woningbouwverenigingen hebben daar regels over. Je mag niet onbeperkt afwijzen. Dat is gelimiteerd.

Als je in een urgentiegroep zit mag je helemaal niet weigeren, je urgentie komt dan meteen te vervallen.

Het probleem is dat het aanbod aan sociale huurwoningen geslonken is door de verkoop van veel van de oudere huurwoningen. Er wordt weinig bijgebouwd. Daarbij komt het probleem dat er veel mensen zijn die voorrang krijgen bij het verkrijgen van een sociale huurwoning, denk bijvoorbeeld aan asielzoekers met verblijfstatus. Bij deze groep is een gemeente zelfs verplicht een bepaald aantal te huisvesten. Dat samen met de overige mensen die een urgentieverklaring hebben zorgt ervoor dat je zonder zo'n verklaring heel moeilijk aan de beurt komt voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:55:
[...]

Hengelo / Enschede is geen Eindhoven. Eindhoven is een heel stuk duurder dan daarzo, en ook de wachtrijen vallen mee. Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Domijn, dan hebben die een uitleg waarom je waarschijnlijk minder onder de 600 euro vindt: https://www.domijn.nl/klantenservice/passend-toewijzen. In principe mag je bij hun alle woningen nemen (als je door de loting komt), maar mensen onder de 22k salaris mogen enkel onder de 600 euro per maand huren. Dus het zou wel kunnen dat andere organisaties jouw niet laten concurreren met degene die onder de 22k verdienen.

Domijn heeft ook wel een paar onder de €500 momenteel er staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Zou je mogelijk tijdelijk 10% minder kunnen gaan werken? Als je nu 40 uur werkt, bijvoorbeeld naar 36 uur gaan? Dan zit je weer onder de grens. Het gaat de huurmaatschappijen er typisch om dat je een loonstrook (vaak max 2 maanden oud) kan overleggen waarop het juiste bedrag staat. Wat je de maanden daarvoor/daarna gedaan hebt is bij mij nooit naar gevraagd.

Krom? Ja, maar de regeling ga je niet veranderen en zo los je het probleem wel op. Zit je eenmaal in het huis, dan kun je gerust weer 40 uur gaan werken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:20
Heb zelf 3 jaar gehuurd, maar gewoon meteen in de private sector. Zelfs hier in Zuid Limburg stond ik al 2 jaar op een wachtlijst zonder succes

Vervolgens 2 van die 3 jaar veel te veel betaald (elk jaar 6,5% verhoging, vanwege salaris).

Asap besloten iets te kopen. Kost me netto 100 euro meer in de maand maar heb wel een eigen huis.

Is een flat kopen geen optie voor je? Normaal ben ik daar niet zo'n voorstander van, maar kan me indenken dat je een flat in de drukkere gebieden ook zo weer kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 13:51
Waarom wil je per sé huurtoeslag én sociale huur?
Sociale huur is bijna niet te doen tenzij je 4-15 jaar ingeschreven staat, afhankelijk van je regio.

Sowieso ga je ongeacht de sector voor dat geld nóóit een huis vinden. Hoezo kijk je niet naar appartementen? Ook dat zal je niet echt voor dat geld gaan vinden, maar wel in de buurt.

(Ik zit met een appartement van 60m2 al op 700 euro)

Ik geef je nog wel een tip mee om goed de kosten te inventariseren voordat je iets gaat huren. Kale huur is maar het begin.. Vergeet niet

*Servicekosten
*Voorschot stookkosten
*Gas/Water/Electriciteit
*Internet+TV
*Gemeentelijke belastingen
*Andere vaste lasten (Sportschool, telefoon abonnement)
*Wegenbelasting auto
*Verzekering auto
*Benzine/Diesel Auto
*Schadepotje onderhoud auto
*Boodschappen
*Buffer/sparen

[ Voor 37% gewijzigd door Valandin op 01-06-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

EMP schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:00:
Zou je mogelijk tijdelijk 10% minder kunnen gaan werken? Als je nu 40 uur werkt, bijvoorbeeld naar 36 uur gaan? Dan zit je weer onder de grens. Het gaat de huurmaatschappijen er typisch om dat je een loonstrook (vaak max 2 maanden oud) kan overleggen waarop het juiste bedrag staat. Wat je de maanden daarvoor/daarna gedaan hebt is bij mij nooit naar gevraagd.

Krom? Ja, maar de regeling ga je niet veranderen en zo los je het probleem wel op. Zit je eenmaal in het huis, dan kun je gerust weer 40 uur gaan werken.
Zo ging dat een paar jaar geleden, nu moet je een IB60 formulier /inkomensverklaring inleveren.

http://www.belastingdiens...omensverklaring_aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Valandin schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:56:
Waarom wil je per sé huurtoeslag én sociale huur?
Sociale huur is bijna niet te doen tenzij je 4-15 jaar ingeschreven staat, afhankelijk van je regio.

Sowieso ga je ongeacht de sector voor dat geld nóóit een huis vinden. Hoezo kijk je niet naar appartementen? Ook dat zal je niet echt voor dat geld gaan vinden, maar wel in de buurt.
Het zal een beetje afhankelijk zijn van welke regio. Maar hier in EHV als je de servicekosten meerekent , zijn huizen meestal goedkoper dan flats om te huren. Go figure :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 23:29
Ik zit/zat in exact dezelfde situatie.

Mijn inkomsten zijn ongeveer gelijk aan die van jou: geen huurtoeslag dus.

Als 21 jarige (ik dan) heb je dus 3 opties: Eeuwen wachten op de woningbouw , via een makelaar gaan huren (inkomsten eis: huur x 4 = bruto maandsalaris. Voor een appartement van €650 moet je dus €2600 buto per maand verdienen!!!!) of particulier gaan huren (en vind dat maar eens)

De andere optie is kopen, en dan is precies wat ik gedaan heb.

Met dit salaris kun je ongeveer een hypotheek krijgen van zo'n 98k , tel daar nog eens max 30k of 20% van de koopprijs (althans, hier in Venlo werkt de starterslening op die manier, kan verschilling in jou gemeente) bij en je hebt opzicht een leuke starterswoning / appartement.
Hier in Venlo zijn de huizenprijzen gelukkig erg laag, dus ik heb een leuke tussenwoning kunnen kopen voor 102k.

Kortom: Is kopen geen optie voor je? Want de overheid wilt mensen van onze leeftijd niet in een huurwoning, schijnbaar....

[ Voor 5% gewijzigd door Vinny1994 op 01-06-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:18
Vinny1994 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:40:
Ik zit/zat in exact dezelfde situatie.

De andere optie is kopen, en dan is precies wat ik gedaan heb.

Met dit salaris kun je ongeveer een hypotheek krijgen van zo'n 98k , tel daar nog eens max 30k of 20% van de koopprijs (althans, hier in Venlo werkt de starterslening op die manier, kan verschilling in jou gemeente) bij en je hebt opzicht een leuke starterswoning / appartement.
Hier in Venlo zijn de huizenprijzen gelukkig erg laag, dus ik heb een leuke tussenwoning kunnen kopen voor 102k.

Kortom: Is kopen geen optie voor je? Want de overheid wilt mensen van onze leeftijd niet in een huurwoning, schijnbaar....
Ikzelf ben aan het kijken voor een koopwoning in Hengelo (OV), zelfde als de OP/TS dus.
Er is geen starterslening dit jaar in de gemeente, bijna zeker ook niet voor volgend jaar.

Nadeel ook van een hypotheek sinds 1 januari 2016: je moet redelijk wat eigen geld zelf meebrengen (zelfs al blijf je qua koopsom ruim onder je budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 23:29
Ryur schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:56:
[...]

Ikzelf ben aan het kijken voor een koopwoning in Hengelo (OV), zelfde als de OP/TS dus.
Er is geen starterslening dit jaar in de gemeente, bijna zeker ook niet voor volgend jaar.

Nadeel ook van een hypotheek sinds 1 januari 2016: je moet redelijk wat eigen geld zelf meebrengen (zelfs al blijf je qua koopsom ruim onder je budget).
Dat is wel balen wat betreft de startershypotheek.

De hogere eigen inbreng (door de nieuwe 102% koopsom) is inderdaad jammer , echter kun je , als je net als ik een armoedzaaier bent :+ en geen eigen vermogen hebt, deze wel meefinancieren.

Je zou dan moeten gaan kijken welke hypotheek verstrekker je een hypotheek kan geven over de taxatiewaarde i.p.v. de verkoopwaarde.
Als je bijvoorbeeld een woning koopt van 100k en de woning op 110k getaxeerd wordt, kunnen sommige je de hypotheek van 110k verstrekken.
Hiervan besteed je vervolgens 100k aan de woning en 10k aan kosten koper.

Voordeel hiervan is dat je je eigen spaargeld niet op hoeft te hoesten. En uiteraard, geld lenen kost geld, maar als je het geld gewoonweg niet hebt is dit wel een heuse oplossing.

Zo heb ik de koop van mijn woning rond gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:16
Een optie welke jouw individueel probleem kan oplossen, maar niets oplost aan het woningtekort etc.

Wijk even van de gebaande paden af. Om huursubsidie te krijgen hoef je niet persee bij een woningbouwvereniging terecht. De wereld is groter dan het aanbod en je zult er je best voor moeten doen.

Bij mijn eerste huurhuisje was ik net zo oud als jouw en niet bekend in de stad. Ik had op kamernet een leuk appartementje gezien via wat google werk achter zijn naam gekomen en het tweede telefoonnummer was raak.

De beste man had binnen 2 dagen 57 berichtjes (waar je per berichtje betaald) ik was de enige die had gebeld. Dus ik kreeg het huisje, zonder makelaarskosten, zonder jaren wachtlijst en zonder dat ik bekend was in de stad. En je kon er gewoon huursubsidie op krijgen.

Daarna wilde ik groter wonen, nu woonde ik wel in de stad, via via kreeg ik te horen dat er een mooi appartement leeg kwam. Geen sociale huur meer. Dit appartement stond op zo'n makelaarssite. Maar uiteraard bel ik direct de verhuurder op (nummer via via gekregen). Ik heb aangegeven het liefste niet via de makelaar te werken aangezien de extra (kostbare) schakel geen waarde toevoegt.

Ik voldeed niet aan de inkomenseis maar omdat ik een bekende van de vorige (fatsoenlijke) inwoner was accepteerden ze het. Het is namelijk vooral een filtermogelijkheid om zo'n goed mogelijke huurder te krijgen dan dat het echt een harde eis is. Dus nogmaals zonder bemiddelings/makelaars etc kosten een appartement kunnen huren voor een mooie prijs.

Inmiddels heb ik een huis gekocht.

Wat ik ermee wil zeggen is dat de huurmarkt inderdaad verrot is. Maar door net een stapje harder te lopen dan de andere potentiële huurders kun je hier wel doorheen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om in aanmerking te komen voor sociale huur moet je ingeschreven staan en dan sta je op de lijst en kan het nog jaren duren voordat je in aanmerking komt voor een woonruimte. Je hebt een redelijk inkomen dus zou een studiootje kunnen overwegen? Of een huis waar jongere werkenden wonen zal toch ook niet zo duur zijn in Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Vinny1994 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:13:
[...]

Dat is wel balen wat betreft de startershypotheek.

De hogere eigen inbreng (door de nieuwe 102% koopsom) is inderdaad jammer , echter kun je , als je net als ik een armoedzaaier bent :+ en geen eigen vermogen hebt, deze wel meefinancieren.

Je zou dan moeten gaan kijken welke hypotheek verstrekker je een hypotheek kan geven over de taxatiewaarde i.p.v. de verkoopwaarde.
Dat is fraude. Een hypotheekverstrekker zal altijd de laagste prijs moeten nemen als de taxatiewaarde boven de verkoopsom uit komt. Je kan namelijk maximaal 100% van je koopsom óf van je woningwaarde dekken met de hypotheek. De kosten koper zijn in principe altijd kosten zonder onderpand.

Voor een bouwdepot is het anders omdat dat geld is wat je in de onroerende zaak steekt.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 01-06-2016 14:43 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 23:05
Bisti schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:22:
Een optie welke jouw individueel probleem kan oplossen, maar niets oplost aan het woningtekort etc.

Wijk even van de gebaande paden af. Om huursubsidie te krijgen hoef je niet persee bij een woningbouwvereniging terecht. De wereld is groter dan het aanbod en je zult er je best voor moeten doen.
Dit onderschrijf ik volledig. Ik moest eind vorig jaar (noodgedwongen) uit mijn vorige huurhuis (leegstandswet, helaas verkocht).

Zie dan maar eens, als ondernemer met net 1 jaarrekening op zak, een huurhuis te vinden. Hypotheek sowieso geen optie. En wilde graag in mijn leuke (en daardoor duur en geen betaalbaar aanbod) wijk blijven wonen. Helaas is bij veel verhuurders aantoonbaar inkomen uit vast dienstverband ook vereist.

Kwam toen toevallig wat tegen op Funda (waar het huuraanbod helemaal nihil is), wat qua ligging ideaal was en qua prijs prima te doen. Ben de verhuurder gaan bellen, die was wat sceptisch en moest erover denken. Vervolgens heb ik 'm eigenlijk elke dag gebeld, zelf initiatief genomen door mijn afschriften, inkomensgegevens etc door te sturen, en daarmee heb ik na 5 dagen de woning mogen bezichtigen en vervolgens gekregen.

Ik kijk nog zo nu en dan op Pararius en Funda, puur om te vergelijken, en prijs mezelf elke keer weer gelukkig. Neem dus, zeker in de particuliere sector, zelf initiatief. Ook als er niet om gevraagd wordt. Op die manier is er vast wat te vinden. Nu zit ik boven de sociale huurgrens, maar voor daaronder geldt precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 23:39
EMP schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:00:

Het woord typisch hier is een anglicisme, zou je dat in het vervolg wellicht niet meer kunnen doen, dankjewel :$ .

That being said, een huurvereniging kijkt niet naar je maandinkomen, maar naar je loonsverklaring van het voorgaande jaar (bron). Het heeft dus helemaal geen zin om minder te gaan werken.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoC op 01-06-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaise
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:28
Ik sta 4 jaar ingeschreven bij de woningbouw vereniging. (Dorpje in midden Nederland.) Al die jaren niks gevonden. Nu heb ik samen met mijn vriendin via een makelaar een appartement van 55 m2 gevonden. Met overdekte parkeergarage en berging. Dit kost dan 700 exclusief G/W/L. Veel geld maar voor minder kon je niks krijgen.

Blijkbaar moet je veel mazzel hebben. Maar als je op de woningbouw moet wachten kun je nog wel 10 jaar er voor uit trekken blijkbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:16
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:35:
Om in aanmerking te komen voor sociale huur moet je ingeschreven staan en dan sta je op de lijst en kan het nog jaren duren voordat je in aanmerking komt voor een woonruimte. Je hebt een redelijk inkomen dus zou een studiootje kunnen overwegen? Of een huis waar jongere werkenden wonen zal toch ook niet zo duur zijn in Eindhoven?
Dit is niet waar, of iets een sociale huurwoning is wordt bepaald door de huurliberatiegrens https://www.rijksoverheid...rd/huurliberalisatiegrens

Ik kan prima een woning kopen (als ik het geld had) en die als sociale huur verhuren. Maar omdat het mijn woning is mag ik gewoon zelf bepalen wie daar in komt. Om in aanmerking te komen voor een woning via de woningbouw moet je staan ingeschreven (of jaren, of via loting en voorrang etc.). Maar dat wil niet zeggen dat de woning van een particuliere verhuurder geen sociale huurwoning kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Stoney3K schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:42:
[...]

Dat is fraude. Een hypotheekverstrekker zal altijd de laagste prijs moeten nemen als de taxatiewaarde boven de verkoopsom uit komt. Je kan namelijk maximaal 100% van je koopsom óf van je woningwaarde dekken met de hypotheek. De kosten koper zijn in principe altijd kosten zonder onderpand.

Voor een bouwdepot is het anders omdat dat geld is wat je in de onroerende zaak steekt.
Hoezo is dit fraude? Mijn hypotheekverstrekker werkte ook gewoon met de taxatiewaarde, niet met de prijs die ik toevallig had onderhandeld (hoewel die wat lager uitkwam dan de taxatiewaarde). Dit zijn gewoon de regels die de hypotheekverstrekker zelf hanteert. Sommige hypotheekverstrekkers doen dit wel, andere niet.

Mijn hypotheekadviseur (van die toko met die schreeuwerige TV-reclames) kwam zelf met het idee om een nieuwe offerte op te vragen bij een partij die de taxatiewaarde als uitgangspunt nam, toen de taxatie hoger bleek uit te komen dan de verkoopprijs. Het geeft je wel net iets meer ruimte als huizenkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Ik dacht zelf dat dat vastgelegd was in de normen van de AFM. Het kan ook goed zo zijn dat dat in de afgelopen paar jaar pas is gewijzigd.

In het verleden waren er namelijk wel taxateurs die 'creatief' wisten te taxeren zodat je al je gemaakte kosten in het hypotheekbedrag kon houden, en je effectief boven de 106% uit kwam.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Zoals Rmg in "Huis huren" schrijft, gaat de loonstrook vlieger gaat helaas dus niet meer op.

Kopen is inderdaad een optie, maar als je daar (nog) niet aan wilt...

Wat vrienden van mij hebben een paar jaar geleden, met z'n drieën een huis gehuurd. Toen ging na een paar jaar studie nummer 1 weg, en een jaar later nummer twee. De eerste zit nu nog in het huis, zes jaar later, en kan hij de huur wel betalen in zijn eentje, waar dit eerder alleen niet mogelijk was.

Zou zoiets voor jou uitkomst kunnen bieden?

[ Voor 70% gewijzigd door EMP op 02-06-2016 02:31 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MarcoC schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:55:
[...]

Het woord typisch hier is een anglicisme, zou je dat in het vervolg wellicht niet meer kunnen doen, dankjewel :$ .

That being said, een huurvereniging kijkt niet naar je maandinkomen, maar naar je loonsverklaring van het voorgaande jaar (bron). Het heeft dus helemaal geen zin om minder te gaan werken.
Lol, vallen over een anglicisme en dan zelf 2 talen in 1 zin gebruiken _O-

Hoe zit het dan als je stevig in inkomen achteruit bent gegaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 02-06-2016 10:39 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ardana schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:37:
[...]

Lol, vallen over een anglicisme en dan zelf 2 talen in 1 zin gebruiken _O-
Wat is daar gek aan? Kan toch gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MarcoC schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:05:
[...]
Wat is daar gek aan? Kan toch gewoon.
Dat ik het een beetje hypocriet vind, maar goed, da's mijn mening :) Het kan, maar de logica ontgaat me.

Maarruh, weet je dan wel hoe het zit als je inkomen stevig gedaald is? Want dan heeft zo'n inkomensverklaring van de belastingdienst ook weinig zin...

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 02-06-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ardana schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Dat ik het een beetje hypocriet vind, maar goed, da's mijn mening :) Het kan, maar de logica ontgaat me.

Maarruh, weet je dan wel hoe het zit als je inkomen stevig gedaald is? Want dan heeft zo'n inkomensverklaring van de belastingdienst ook weinig zin...
Volgens mij heb je dan pech. De enige wetmatige eis voor een woningbouwvereniging is de inkomensverklaring, daar mogen ze in principe niet vanaf wijken. Het bedrag wat daarop staat mag niet boven de inkomensgrens voor sociale huurwoningen komen. Ik ben verder zelf niet in deze situatie terechtgekomen, dus ik weet niet hoe het zit.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 02-06-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenRawr
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-08 13:34
Ardana schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Toevallig heb ik laatst contact gehad met de woningbouw omdat ik pas sinds kort werk en mijn inkomen van 2014, waar ze nog naar moeten kijken, te laag is voor de meeste woningen waar ik kans op maak.

In de mail die ik na telefonisch contact ontvangen heb stond onder andere het volgende:
"Het inkomen waarop wordt toegewezen is het laatst vastgestelde inkomen door de Belastingdienst. Op dit moment is dat nog 2014. Alleen wanneer een inkomen is gedaald mogen we naar het huidige inkomen kijken. Uw inkomen uit 2014 is niet passend bij de huurprijs van de woning. In de bijlage kunt u zien welk inkomen bij welke huurprijs hoort.

Wanneer u reageert op een woning, vraagt u indirect een huisvestingsvergunning aan. Deze vergunning kunnen we niet afgeven omdat de woning niet passend is en u daarom niet voldoet aan de voorwaarden voor afgeven van de vergunning."

Overigens noemde mevrouw tijdens het telefoongesprek wel een wetswijziging die het vanaf 1 juli mogelijk zou moeten maken voor de woningbouw om in situaties als die van mij wel te kijken naar mijn huidige inkomen, om eindelijk écht passend toe te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
[...]

Ben zelf ook opzoek in Hengelo (OV).. welke wijken kijk jij naar?

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Luukwa schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:54:
[...]

Ben zelf ook opzoek in Hengelo (OV).. welke wijken kijk jij naar?
Beetje late reactie, zie hem nu pas :)
Ik zit eigenlijk naar zo'n beetje elke wijk te kijken behalve Hesseler Es (vind ik net te ver van het centrum vandaan). Dan kan ik net zo goed in een van de plaatsen om Hengelo wonen Delden, Goor bijv.

Jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Ryur schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 08:48:
[...]

Beetje late reactie, zie hem nu pas :)
Ik zit eigenlijk naar zo'n beetje elke wijk te kijken behalve Hesseler Es (vind ik net te ver van het centrum vandaan). Dan kan ik net zo goed in een van de plaatsen om Hengelo wonen Delden, Goor bijv.

Jij dan?
Overal in hengelo eigenlijk, maakt me niet zoveel uit.

Maar ik zit er nu over na te denken om gewoon te wachten op een jaar contract om vervolgens een hypotheek aan te vragen.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-08 22:00
Luukwa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:52:
[...]

Maar ik zit er nu over na te denken om gewoon te wachten op een jaar contract om vervolgens een hypotheek aan te vragen.
blijft het lastig hoor met een jaar contract. Heb zelf 3 werkgevers gehad met elke keer een jaar. Ze kijken naar je inkomsten van de afgelpen 3 jaar en nemen daar het gemiddelde van. Flex contract kan maar zal niet zonder slag of stoot gaan

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Sylver84 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:00:
[...]

blijft het lastig hoor met een jaar contract. Heb zelf 3 werkgevers gehad met elke keer een jaar. Ze kijken naar je inkomsten van de afgelpen 3 jaar en nemen daar het gemiddelde van. Flex contract kan maar zal niet zonder slag of stoot gaan
Werk in het onderwijs, gaat allemaal een stuk makkelijker :9

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Luukwa schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:52:
[...]

Zoals ik al eerder zei: een jaarcontract is niet voldoende; je moet (genoeg) eigen geld meebrengen. Sowieso 4k, mogelijk meer (afhankelijk van de prijs van je woning, en/of creditcard, BKR, studieschuld enz).

Eens slim om met een bank te praten, heb zelf hele goede ervaringen met ABN Amro hier in Hengelo :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ryur op 14-06-2016 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukwa
Ryur schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Zoals ik al eerder zei: een jaarcontract is niet voldoende; je moet (genoeg) eigen geld meebrengen. Sowieso 4k, mogelijk meer (afhankelijk van de prijs van je woning, en/of creditcard, BKR, studieschuld enz).

Eens slim om met een bank te praten, heb zelf hele goede ervaringen met ABN Amro hier in Hengelo :)
Klopt, heb al positief advies gekregen van meedere mensen, heb geen credit card, geen studie schuld, woon nog thuis en kan meer dan genoeg eigen vermogen opbouwen in de tussen tijd.\

Ga ook nu nog geen huis kopen, maar tegen de tijd dat ik dat wel wil gaan doen ben ik er financieel prima aan toe, dus daar hoef ik me niet druk om te maken.

Soundcloud!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luukwa
Update:

Ondertussen een ontzettend leuk huis gehuurd in regio Overijsel, leuke/goede buurt.
265 euro huur, 1 slaapkamer totaal 31 vierkante meter.

Ik had hier echt ongelofelijk veel geluk mee :) :) :) :)

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:32
Mooi, enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 09:12

Collaborator

You! Cake or Death?

Arrne schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:56:
Klopt. Wij hebben ooit op een huurwoning gereageerd. Bleken we nr 15 (of zelfs 20 ofzo) te zijn. Helaas pindakaas. Alleen de eerste 5 mogen komen kijken geloof ik. 2 maanden later werden we gebeld: of we nog interesse hadden want we waren de volgende op de lijst. Reageren op huurwoningen is vaak heel vrijblijvend allemaal. Even online klikken dat je geinteresseerd bent op een paar woningen..

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

heuveltje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 16:06:
[...]

Beggers can't be choosers :P
Oud ? boeie , En defineer klein. woonkamer van 22m2en 3 slaapkamer(tjes) Groot genoeg voor 1 persoon iig :P

Maar ik zou dan ook geen 800E aan huur uitgeven, dan koop ik wel iets.
50m2 woonoppervlakte vind ik toch wel minimaal voor 1 pers.
Nu een kleine 100m2 voor 2 personen, en zelfs dan weet je soms niet waar je spullen laten moet.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
[...]

De starterslening is bedoeld om jou meer te laten lenen dan je kunt om overpriced onroerend goed te kunnen verkopen aan hen die dat eigenlijk niet kunnen betalen. Het is nooit in jouw voordeel. En dat eigen geld meebrengen is een voordeel, geen nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Misschien een foute vraag hier maar weet iemand waar ik standaard huurcontracten kan vinden? Heb weinig zin om via een makelaar te verhuren dat kost me ook weer extra geld en dan geef ik dat liever in korting of extra luxe terug aan de huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, die is echt té simpel: https://www.rijksoverheid...in-een-huurcontract-staan en http://www.huurcontractvo...uimte-Onbepaalde-Tijd.pdf

Minder dan 2 seconden zoeken in google op "huurcontract voorbeeld".

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 13-08-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 25-09 15:21
Luukwa schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:43:
Update:

Ondertussen een ontzettend leuk huis gehuurd in regio Overijsel, leuke/goede buurt.
265 euro huur, 1 slaapkamer totaal 31 vierkante meter.

Ik had hier echt ongelofelijk veel geluk mee :) :) :) :)
265 euro huur? HOE DAN! wat is je geheim? alleen geluk geloof ik niet O-) hoe heb je de locatie gevonden? via via? of heb je een site die je aanraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
mugenmarco schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:21:
[...]

265 euro huur? HOE DAN! wat is je geheim? alleen geluk geloof ik niet O-) hoe heb je de locatie gevonden? via via? of heb je een site die je aanraad?
Nope.. gewoon via de woningbouw vereniging, het is zelfs een hoekhuis met nieuwe CV, elke ruimte een radiator, het is niet super groot, maar groot zat voor mij alleen.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 25-09 15:21
Luukwa schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:21:
[...]

Nope.. gewoon via de woningbouw vereniging, het is zelfs een hoekhuis met nieuwe CV, elke ruimte een radiator, het is niet super groot, maar groot zat voor mij alleen.
Heb je wel enige tijd ingeschreven gestaan bij het dorp/de stad waar je inmiddels woont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukwa
mugenmarco schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:22:
[...]

Heb je wel enige tijd ingeschreven gestaan bij het dorp/de stad waar je inmiddels woont?
Ja ruim 2 jaar

Soundcloud!

Pagina: 1