Buitenlamp vertraagd uit laten gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 15:10

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
Voor onze sportvereniging ben ik op zoek naar een oplossing om de deur van de uitgang 's avonds te kunnen verlichten wanneer we het pand verlaten.

De situatie is als volgt;
De deur komt uit onder een groot afdak waarin reeds twee lichtarmaturen geplaatst zijn.
Deze armaturen worden echter bediend door een lichtschakelaar vooraan in de gang wanneer je het pand betreedt.

Het lijkt mij handig om het armatuur dichtst bij de deur vertraagd te laten uitschakelen, dus wanneer je het pand verlaat wordt alle verlichting uitgeschakeld, maar alleen die ene lamp blijft dan nog x-minuten langer aan.

Hiervoor zijn speciale relais in de handel verkrijgbaar, maar deze zijn relatief duur, en vaak specifiek gemaakt om op een rail geklikt te worden. (Hager EZN002 : 119 Euro)

Nu had ik gedacht om bij de bouwmarkt een inbouwventilator met timer aan te schaffen, hier de ventilator af te slopen en de schakeling in het armatuur bij te plaatsen. Deze zijn veel goedkoper dan bovenstaand relais, doen in principe hetzelfde, en zijn wat eenvoudiger te plaatsen.
voorbeeld: https://www.gamma.nl/assortiment/ivc-air-inbouwventilator-original-met-timer-wit-150-mm/p/B265796

Ik zal dan uiteraard moeten zorgen dat er een vierde ader naar de lamp loopt. (momenteel alleen nul, aarde en schakeldraad, maar er moet dus ook fase bij.)
Er zit een spaarlamp in het armatuur, dus nooit meer dan 15 Watt zal er geschakeld moeten worden.

Kan ik dit zomaar straffeloos doen? of zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie?

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:21

pistole

Frutter

Misschien beetje out of the box gedacht, maar waarom geen bewegingssensor?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjunnie schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:40:
...Nu had ik gedacht om bij de bouwmarkt een inbouwventilator met timer aan te schaffen, hier de ventilator af te slopen en de schakeling in het armatuur bij te plaatsen...
Kijk eens naar de Velleman kitjes; zit ook vast wel een vertraagde uitschakeling bij

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
Of een arduino :X

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 27-05-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
pistole schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:44:
Misschien beetje out of the box gedacht, maar waarom geen bewegingssensor?
Omdat ik niet wil hebben dat er voor elke scheet een extra lamp aan en uit-gaat.

Het zou misschien wel ideaal zijn als ik daarmee die lamp kan inschakelen wanneer die niet al door de schakelaar van binnen ingeschakeld zou zijn.
Dan zou die sensor dus in hetzelfde circuit moeten zitten.
Nadeel zou dan zijn dat er vanuit binnen eerst alle verlichting wordt uitgeschakeld, en de lamp dan weer aanspringt als je door de sensor loopt.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
Dat lijkt me een beetje overkill?
Die is voor 12V.
Laat ik dat nou net niet (nodig) hebben... :X

[ Voor 24% gewijzigd door sjunnie op 27-05-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swivrampage
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 18:52
https://www.conrad.nl/nl/...-va-motorlast-503089.html

€50 lijkt mij een betere oplossing als een ventilator slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

sjunnie schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:54:

Die is voor 12V.
Laat ik dat nou net niet (nodig) hebben... :X
Als je er een 12v relais of solid state relais mee aan stuurt kan je 220v schakelen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

memphis schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:32:
Als je er een 12v relais of solid state relais mee aan stuurt kan je 220v schakelen....
Ja, vooral omslachtig doen met 3 losse dingen (timer, 12V voeding en een netspanningsgeschikt relais), als er ook een alles-in-één oplossing bestaat :')
swivrampage schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:12:
https://www.conrad.nl/nl/...-va-motorlast-503089.html
€50 lijkt mij een betere oplossing als dan een ventilator slopen.
Met deze kan het ook, maar dan iets goedkoper.
En je kan het nalooprelais uit een ventilator ook los kopen

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:50:
[...]

Kijk eens naar de Velleman kitjes; zit ook vast wel een vertraagde uitschakeling bij
voor niet te veel,, ook nog eens :)
http://www.baur.nl/electr...ging-voor-ventilator.html
kELAL schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:44:
[...]

Ja, vooral omslachtig doen met 3 losse dingen (timer, 12V voeding en een netspanningsgeschikt relais), als er ook een alles-in-één oplossing bestaat :')
Precies dat... :X
kELAL schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:44:

[...]

Met deze kan het ook, maar dan iets goedkoper.
En je kan het nalooprelais uit een ventilator ook los kopen
Die laatste is niet instelbaar, maar schakelt later uit naarmate deze langer ingeschakeld (gevoed) is geweest.

Ik begin al een beetje een idee te krijgen hoe het moet worden... _/-\o_
Die Velleman kan ik eventueel ook nog eens triggeren met een (buiten geplaatste) terugverende tuimelschakelaar, dan heb ik ook licht om de deur te ontgrendelen bij aankomst, al zal dat alleen in de wintermaanden relevant zijn. Het is een optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

Wel rekening houden dat de uitgang daarvan enige lekstroom heeft, wat icm LED-lampen en sommige spaarlampen problemen kan geven. (Blijft ook in uit-stand een beetje licht geven óf het wordt een knipperlicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 06:42
sjunnie schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:54:
[...]

Dat lijkt me een beetje overkill?
Je wilt toch goedkoop en relatief eenvoudig?

Ja, het is overkill maar het is goedkoop en relatief eenvoudig. En dit is exact wat ik gebruikt heb om mn badkamerventilatie vertraagd aan te laten gaan en na te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

jbhc schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 23:21:
Ja, het is overkill maar het is goedkoop en relatief eenvoudig.
Ja, op die fiets kan je meteen voor een ESP8266 gaan. Ook goedkoop en relatief eenvoudig - om de aanwezigheid van je smartphone te detecteren en de buitenlamp volautomatisch te maken 8)7

Pagina: 1