Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn dochter gaat de opleiding fashion designer doen. School heeft aangegeven dat ze een computer moet hebben die goed draait op Abode photoshop en nog andere abode programma's. Nu heeft ze ook gezien dat ze ook een soort autocad voor de mode gebruiken. Ze wil graag een Mac want daar is ze aangewend. In de apple store raden ze onze de 15-inch MacBook Pro met Retina-display aan want die heeft een quad core processor en dat zou veel sneller werken dan een de dual core van de 13-inch MacBook. Wij vragen ons nu af hoe groot is dat verschil en is dat het prijsverschil van 800 euro waard.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Sascha en Jolanda

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodivanb
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2019
Ben geen expert maar als het alleen om photoshop gaat dan is die van 13 inch prima. Pas bij het monteren van filmpjes komt de processor kracht echt om de hoek kijken. Dan is de 15 inch verstandiger qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Lodivanb schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:57:
Ben geen expert maar als het alleen om photoshop gaat dan is die van 13 inch prima. Pas bij het monteren van filmpjes komt de processor kracht echt om de hoek kijken. Dan is de 15 inch verstandiger qua specs.
Voor 3d cad modelling zou een quadcore wel wat fijner zijn (een dedicated videokaart overigens ook).

Moet het per se een notebook zijn met OS X of mag een Windows laptop ook? Dit kan nogal uit maken wat betreft keuze mogelijkheden en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Pat-Juh schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:00:
Dit kan nogal uit maken wat betreft keuze mogelijkheden en prijzen.
Vooral dat laatste. Als je een Windows laptop koopt kan je denk ik dezelfde specs kopen als de 15 inch Macbook maar voor veel minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:25:
[...]

Vooral dat laatste. Als je een Windows laptop koopt kan je denk ik dezelfde specs kopen als de 15 inch Macbook maar voor veel minder geld.
Als ik letterlijk vandaag een notebook zou moeten bestellen en niet OS afhankelijk zou zijn zou ik een Dell XPS 15 bestellen denk ik, deze is momenteel €2099,- maar hier is vast wel wat studentenkorting op te krijgen als je even belt denk ik. Voordat geld heb je meer dan een 15" retina MacBook Pro (rMBP) nu kan bieden. Het enige echt grote verschil zijn de iets kleinere accu, het iets minder fijne trackpad en het OS. De eerste twee zijn makkelijk te verhelpen door iets meer rekening te houden met je energiestand, je percentage en je reistijd. Het trackpad gebruik ik minder vaak dan een goede muis (Logitech MX Master of Anywhere 2 zijn mooie en fijne muizen).

Asus heeft ook een mooie Zenbook Pro 15" (wel de laatste variant opzoeken), deze heeft ook een quadcore met GTX 960m zoals de Dell in een meer rMBP achtige casing, het scherm schijnt iets minder fijn te zijn maar verder vergelijkbaar met de Dell...

Maar mocht je kunnen wachten tot september (om het even ruim te nemen) want dan begint denk ik het nieuwe college jaar? Ergens half juni komt Apple wellicht met een upgrade van hun rMBP lijn (althans daar gaan geruchten over en er is een passend event in die tijd). Zowel nVidia als AMD komen met een nieuwe lijn mobiele GPU's op de proppen de komende tijd waarbij energie zuinigheid en prestaties flink omhoog gaan. Mocht je dit allemaal niet nodig hebben kan het tegelijkertijd betekenen dat de prijzen van huidige hardware lekker omlaag gaat in de vorm van aanbiedingen :). Uiteraard is en blijft het koffiedik kijken en geruchten blijven geruchten maar goed ik zou het meenemen in mijn beslissing.

Ik wil overigens niet zeggen dat de huidige rMBP lijn slecht is, verre van! Momenteel type ik op een 2011 model 15" en die tikt nog lekker verder 5 jaar na dato.Het zijn prachtige apparaten die flink werk kunnen verzetten zonder al te veel moeite... Echter is het wel dat de inwendige hardware minstens een jaar tot twee jaar oud is (afhankelijk van je gekozen model, de 13 of 15" respectievelijk) maar je betaalt wel een flinke premium over de andere merken en als je niet gebonden bent aan OS en je een budget hebt kan het meewegen in je keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Als je Adobe gebruikt natuurlijk een 15". Het gaat niet om het verschil in processorkracht maar om de grootte van het scherm. Ik gebruik ook veel Adobe en heb na lang wikken en wegen tussen 13" en 15" ook zelf een rMBP 15" aangeschaft. En achteraf ben ik hier dolblij mee. Het is een superfijn apparaat en vanwege alle vensters aan de zijkant ga je heel veel plezier van die extra 2" beleven.

Overigens krijg je voor die 800 euro verschil wel een grotere SSD (256 GB ipv 12*) en meer RAM (16 GB ipv 8 GB). vooral dat laatste is erg nuttig ivm latere updates van het OS en programma's om toch soepel te blijven draaien.

En verder wordt ik altijd moe van die vergelijkingen met Windows Laptops. Die macbooks zijn gewoon goed in elkaar gezette machines. Fijn scherm, super trackpad, mooi uiterlijk en slimme koeling. Je hoeft geen talloze vergelijkingssites door om te kijken of je geen slechte aankoop gaat doen. Je koopt 13" of 15" macbook pro met wat meer of minder geheugen. That's it. Maar andere merken menen dat het een goed idee is om 50 verschillende types in 20 soms totaal verschillende uitvoeringen op de markt te brengen, die zich slechts onderscheiden door kleine onduidelijke verschillen in typenummers. Succes met de keuze. En so what als een macbook wat duurder is. Bij kleding, meubels, eten of andere zaken kijk je toch ook niet alleen functioneel? Daar is het ok als iemand een mooie jas koopt van een merk. Maar als in computerland wat meer wordt uitgegeven voor mooi en goed inelkaar gezet, dan staat iedereen op zijn achterste benen alsof er een doodzonde begaan is en hij geld had kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven gezegd, moet het per se een Mac zijn? Een leuke tweedehands zakelijke HP/ Dell/ Lenovo lijkt me ook een optie. Voor zover ik weet zijn die wel te krijgen met een quadcore i7 ( hoeft niet per se de nieuwste generatie te zijn, het verschil in performance is niet enorm.) Stevige gebouwd, waarschijnlijk goedkoop te krijgen met een SSD, fijn toetsenbord. Als ze gewend kan raken aan Windows ( en volgens mij moet dat niet heel moeilijk zijn) kan je zo een mooie hoeveelheid geld besparen.
Menn_o schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:56:
En verder wordt ik altijd moe van die vergelijkingen met Windows Laptops. Die macbooks zijn gewoon goed in elkaar gezette machines.
Net zoals de zakelijke modellen van bijvoorbeeld Dell/ HP/ Lenovo.
Fijn scherm,
idem
super trackpad,
Ik neem aan dat je een muis gebruikt voor 3d modeling.
mooi uiterlijk
Subjectief
en slimme koeling.
Macs staan bekend om het feit dat ze heet worden. Niet erg slim dus.
Je hoeft geen talloze vergelijkingssites door om te kijken of je geen slechte aankoop gaat doen. Je koopt 13" of 15" macbook pro met wat meer of minder geheugen. That's it.
Tja, als je niet wil nadenken voordat je 2000 euro uitgeeft moet je inderdaad vooral een Mac kopen.
Maar andere merken menen dat het een goed idee is om 50 verschillende types in 20 soms totaal verschillende uitvoeringen op de markt te brengen, die zich slechts onderscheiden door kleine onduidelijke verschillen in typenummers.
Lig je er wakker van?
Succes met de keuze. En so what als een macbook wat duurder is.
Als je 500 euro kan besparen door verder te kijken dan dat je neus lang is is dat best leuk toch?
Bij kleding, meubels, eten of andere zaken kijk je toch ook niet alleen functioneel? Daar is het ok als iemand een mooie jas koopt van een merk.
Mwah, wanneer iemand weer zo'n veredelde vuilniszak met een bontkraag koopt voor een paar honderd euro kan ik daar toch goed om lachen.
Maar als in computerland wat meer wordt uitgegeven voor mooi en goed inelkaar gezet, dan staat iedereen op zijn achterste benen alsof er een doodzonde begaan is en hij geld had kunnen besparen.
Je zit op Tweakers. Niet op Macforums. En nogmaals, als je makkelijk 500 euro kan besparen door even verder te kijken dan dat je neus lang is is daar niks mis mee.

Suggestie: V&A aangeboden: HP EliteBook 8570w 15.6'' Full HD 3e Gen 2.9GHz i7 - 16GB - 2...

Zoiets.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 12:14:
Zoals hierboven gezegd, moet het per se een Mac zijn? Een leuke tweedehands zakelijke HP/ Dell/ Lenovo lijkt me ook een optie. Voor zover ik weet zijn die wel te krijgen met een quadcore i7 ( hoeft niet per se de nieuwste generatie te zijn, het verschil in performance is niet enorm.) Stevige gebouwd, waarschijnlijk goedkoop te krijgen met een SSD, fijn toetsenbord. Als ze gewend kan raken aan Windows ( en volgens mij moet dat niet heel moeilijk zijn) kan je zo een mooie hoeveelheid geld besparen.

[...]

Net zoals de zakelijke modellen van bijvoorbeeld Dell/ HP/ Lenovo.

[...]

idem

[...]

Ik neem aan dat je een muis gebruikt voor 3d modeling.

[...]

Subjectief

[...]

Macs staan bekend om het feit dat ze heet worden. Niet erg slim dus.

[...]

Tja, als je niet wil nadenken voordat je 2000 euro uitgeeft moet je inderdaad vooral een Mac kopen.

[...]

Lig je er wakker van?

[...]

Als je 500 euro kan besparen door verder te kijken dan dat je neus lang is is dat best leuk toch?

[...]

Mwah, wanneer iemand weer zo'n veredelde vuilniszak met een bontkraag koopt voor een paar honderd euro kan ik daar toch goed om lachen.

[...]

Je zit op Tweakers. Niet op Macforums. En nogmaals, als je makkelijk 500 euro kan besparen door even verder te kijken dan dat je neus lang is is daar niks mis mee.

Suggestie: V&A aangeboden: HP EliteBook 8570w 15.6'' Full HD 3e Gen 2.9GHz i7 - 16GB - 2...

Zoiets.
Een tweedehands HP... voor iemands dochter die een opleiding FASHION DESIGNER gaat doen. _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Menn_o schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:39:
[...]

Een tweedehands HP... voor iemands dochter die een opleiding FASHION DESIGNER gaat doen. _O- _O-
Een Mac van 2000 euro, voor iemands dochter die een opleiding FASHION DESIGNER gaat studeren. _O- _O- zo ken ik er ook nog wel een paar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 22:45
Wouter lucassen schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:58:
[...]

Een Mac van 2000 euro, voor iemands dochter die een opleiding FASHION DESIGNER gaat studeren. _O- _O- zo ken ik er ook nog wel een paar..
Of de prijs rechtvaardig is hangt van de persoon af die hem wil kopen.

Een Audi is ook duurder dan een Skoda, maar min of meer same shit different day.
( op sommige onderdelen dan )

In de wereld van designers is het nu eenmaal hip om een mac te hebben, niet dat de HP slecht is.
een HP Probook met carepack ( 3 jaar garantie ) kan inderdaad ook fantastisch zijn.

Echter helaas nog steeds met Windows :(

Persoonlijk zou ik zelf voor de 13 inch kiezen vanwege het meenemen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 28-05-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Menn_o schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:39:
[...]

Ik zie helemaal niet wat daar zo hilarisch aan is. In tegenstelling tot een Mac heeft degene die ik link een niet-krankzinnige prijs en toch zeer fatsoenlijke hardware+ uitbreidingsmogelijkheden. Het "autoCAD voor de mode" waar de TS het over heeft zal er denk ik dan ook goed op draaien. Met een beetje geluk kan het gebruikmaken van de Quadro kaart die er in die laptop zit.

Wat ik eerder hilarisch vind is dat het prijsverschil (!) tussen de 13 en de 15 inch Macbook groter is dat de totaalprijs van de laptop die ik link. Dat vind ik nou grappig.

Overigens is het misschien een idee om op een aparte partitie op die HP OSX te installeren, of het in een VM te draaien. Dan heb je het beste van beide werelden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:22:
[...]

Ik zie helemaal niet wat daar zo hilarisch aan is. In tegenstelling tot een Mac heeft degene die ik link een niet-krankzinnige prijs en toch zeer fatsoenlijke hardware+ uitbreidingsmogelijkheden. Het "autoCAD voor de mode" waar de TS het over heeft zal er denk ik dan ook goed op draaien. Met een beetje geluk kan het gebruikmaken van de Quadro kaart die er in die laptop zit.

Wat ik eerder hilarisch vind is dat het prijsverschil (!) tussen de 13 en de 15 inch Macbook groter is dat de totaalprijs van de laptop die ik link. Dat vind ik nou grappig.

Overigens is het misschien een idee om op een aparte partitie op die HP OSX te installeren, of het in een VM te draaien. Dan heb je het beste van beide werelden.
Een VM of partitie met OSX voor dagelijk gebruik door dochter op school....

Jij hebt zeker geen vriendin als referentiemateriaal :+

Nee maar serieus, dat is leuk voor een Tweaker, maar niet voor dagelijks werk van de niet IT-handige gebruiker.

Ik ben zelf vast windows en chromebookgebruiker, maar als 90% van de opleiding Mac gebruikt, dan kan je daar beter aan meedoen. Komt het leren sterk ten goede! Daar kijken we als tweaker al snel overheen om een paar euro te besparen.

Daarnaast is er ook nog wat te zeggen voor restwaarde van de mac. Probeer een 5 jaar oude windows laptop maar eens boven de 200 euro te verkopen, en kijk dan naar de prijs van een 2ehands mac.

Het is allemaal zo slecht nog niet. Leg het fanboyisme allemaal even naast je neer en bekijk het praktisch, met het beoogde doel van de Mac of Laptop. Niet je eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:34:
[...]

Moeders voldoen ook, ik ben nu al meer dan een jaar bezig met haar te leren om iets te kopiëren naar een USB-stick :+
Nee maar serieus, dat is leuk voor een Tweaker, maar niet voor dagelijks werk van de niet IT-handige gebruiker.
Een dualboot moet wel uit te leggen zijn toch? Is niet zo ingewikkeld als er bij het opstarten gewoon een prompt is.
Ik ben zelf vast windows en chromebookgebruiker, maar als 90% van de opleiding Mac gebruikt, dan kan je daar beter aan meedoen. Komt het leren sterk ten goede! Daar kijken we als tweaker al snel overheen om een paar euro te besparen.
Hoe dan? Als je gewoon dezelfde programma's kan gebruiken maakt het weinig uit toch?
Daarnaast is er ook nog wat te zeggen voor restwaarde van de mac. Probeer een 5 jaar oude windows laptop maar eens boven de 200 euro te verkopen, en kijk dan naar de prijs van een 2ehands mac.
Tja, maar je betaalt in het begin ook minstens zo veel meer dat dat niet meer dan gerechtvaardigd is. Sowieso zie ik laptops als gebruiksproducten; je koopt het niet om het te verkopen, maar om te gebruiken. Wat het daarna waard is zie je dan wel weer.
Het is allemaal zo slecht nog niet. Leg het fanboyisme allemaal even naast je neer en bekijk het praktisch, met het beoogde doel van de Mac of Laptop. Niet je eigen ervaringen.
Is geen fanboyisme :? Ik zie een TS die ( kort door de bocht) zegt "we willen graag een Mac want zo hebben we het altijd gedaan" en ik zie een gebruiksscenario wat prima te vervullen is met een veel goedkopere maar even goede Windows-laptop. Het beoogde doel valt meer dan prima te behalen met een klein deel van het beoogde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:34:
[...]

Je geeft nu wel aan dat de rest waarde van een Mac een stuk hoger is dit is natuurlijk ook zo, maar 8)7 mocht je een Windows laptop kopen dan is dat lang niet de prijs van een Mac. Dus dan zou je het prijs verschil inprincipe bij de restwaarde van de Windows op kunnen tellen en dan vergelijken met de restwaarde van de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CCJJVV schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:42:
[...]

Je geeft nu wel aan dat de rest waarde van een Mac een stuk hoger is dit is natuurlijk ook zo, maar 8)7 mocht je een Windows laptop kopen dan is dat lang niet de prijs van een Mac. Dus dan zou je het prijs verschil inprincipe bij de restwaarde van de Windows op kunnen tellen en dan vergelijken met de restwaarde van de Mac.
Dat is ook precies wat ik voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:41:
[...]

Moeders voldoen ook, ik ben nu al meer dan een jaar bezig met haar te leren om iets te kopiëren naar een USB-stick :+

[...]

Een dualboot moet wel uit te leggen zijn toch? Is niet zo ingewikkeld als er bij het opstarten gewoon een prompt is.

[...]

Hoe dan? Als je gewoon dezelfde programma's kan gebruiken maakt het weinig uit toch?

[...]

Tja, maar je betaalt in het begin ook minstens zo veel meer dat dat niet meer dan gerechtvaardigd is. Sowieso zie ik laptops als gebruiksproducten; je koopt het niet om het te verkopen, maar om te gebruiken. Wat het daarna waard is zie je dan wel weer.

[...]

Is geen fanboyisme :? Ik zie een TS die ( kort door de bocht) zegt "we willen graag een Mac want zo hebben we het altijd gedaan" en ik zie een gebruiksscenario wat prima te vervullen is met een veel goedkopere maar even goede Windows-laptop. Het beoogde doel valt meer dan prima te behalen met een klein deel van het beoogde budget.
De vraag is echter niet of er 300 windows alternatieven zijn, maar of de €800 meerprijs gerechtvaardigd is voor het doel.

P.s. aan een Hackintosh dualboot hangen een stuk meer haken en ogen. Updates waarna het niet meer werkt om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:47:
[...]

De vraag is echter niet of er 300 windows alternatieven zijn, maar of de €800 meerprijs gerechtvaardigd is voor het doel.

P.s. aan een Hackintosh dualboot hangen een stuk meer haken en ogen. Updates waarna het niet meer werkt om maar iets te noemen.
Kan zijn, maar mij leek het een goed idee om de TS een ander idee aan de hand te doen wat hem hoogstwaarschijnlijk geld kan besparen en even goed is. Je bent niet verplicht om de exacte vraag te beantwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
Nog een nuttige tip voor de topicstarter: voor studerende kinderen kun je met korting Apple producten kopen. Ongeveer 8%. http://www.apple.com/nl-edu/shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chun1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:57
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:35:
Hallo,

Mijn dochter gaat de opleiding fashion designer doen. School heeft aangegeven dat ze een computer moet hebben die goed draait op Abode photoshop en nog andere abode programma's. Nu heeft ze ook gezien dat ze ook een soort autocad voor de mode gebruiken. Ze wil graag een Mac want daar is ze aangewend. In de apple store raden ze onze de 15-inch MacBook Pro met Retina-display aan want die heeft een quad core processor en dat zou veel sneller werken dan een de dual core van de 13-inch MacBook. Wij vragen ons nu af hoe groot is dat verschil en is dat het prijsverschil van 800 euro waard.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Sascha en Jolanda
Wat voor mac heeft ze nu? Dan gaat het om de specificaties zoals processor, RAM, 13.3-/15.6inch, scherm, Opslag-type (SSD/HHD) en grote van scherm. Als je het jaartal noemt dan kan je de MAC ook al gauw vinden.

Daarnaast staat er duidelijk dat ze gewend is aan een Mac, dus waarschijnlijk hoef je dan niet meer over Windows te praten, want dat is haar voorkeur waarbij zij gemakkelijk kan werken.

Ik stel deze vraag omdat het aangeeft dat je kan kiezen tussen een pro of een air, want beide zijn in schermdiagonalen 13inch en 15inch.
Daarnaast is het waarschijnlijk zo dat een retina scherm beter is voor design. maar die is ook verkrijgbaar in 13.3inch, ze geven waarschijnlijk de duurst aan, omdat die ook in bezit is van een loss video kaart (discrete graphics), dit is handig als je veel gebruik maakt van "heel veel polygonen".

De Macbook Pro met discrete graphics kost: 2.799,00 euro (zonder enige korting)
De Macbook Air "dual core":1.349,00 (zonder enige korting)

De Macbook Pro met quad core kost: 2.249,00 (zonder enige korting)

De vragen zijn:
1. Wil je echt het maximale kopen en discrete graphics hebben (anders moet je naar Windows kijken en dan zit je ergens tussen de 1500-2000 euro)
2. Wil je 13.3 inch of een 15.6 inch macbook
3. Wil je hoge kwaliteit scherm "bv. retina "marketingterm" " (ik denk dat het handig is als je retina neemt, ik weet niet of je tijdens je opleiding je notebook aansluit op een grotere scherm bv. 17-22inch scherm.

http://www.campusshop.nl/ (geeft in ieder geval 10% korting +- 150 euro)

[ Voor 52% gewijzigd door chun1 op 13-07-2020 20:08 ]

Pagina: 1