Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCrimeZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 12:53
Momenteel heb ik nog geen vast contract, als het goed is krijg ik die wel in september. In de afgelopen jaren heb ik d.m.v. diverse tools ongeveer 16000 euro op jaarbasis bespaard, en ik vind dat daar wel iets tegenover mag staan zoals een loonsverhoging.
Is het echter verstandig om dit tijdens mijn huidige contract te doen of kan ik beter wachten tot mijn vaste contract? Mijn verstand zegt vast contract, echter mijn geduld niet. Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:39
Als de relatie goed is dan lijkt mij ieder moment een goed moment. Wanneer jij inderdaad zo waardevol bent voor de organisatie zullen ze je het toch niet kwalijk nemen als je hiervoor een hogere beloning vraagt. Ze kunnen natuurlijk wel nee zeggen.

Het aflopen van je tijdelijk contact is een mooie gelegenheid om hiervoor aan te grijpen.

Succes met de onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

AvK

Ready Set Go

Lijkt me dat je eerste 'beloning' het vaste contract is.
Snap je gevoel wel hoor. Daar niet van.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TMCrimeZ schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:19:
In de afgelopen jaren heb ik d.m.v. diverse tools ongeveer 16000 euro op jaarbasis bespaard, en ik vind dat daar wel iets tegenover mag staan zoals een loonsverhoging.
Je beloning heb je daar toch al voor gehad; je salaris? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Krijg je ook loonvermindering als je die 16k aan besparingen niet had gedaan? Nee, dat is gewoon je werk.
Het perfecte loonsverhogingsmoment is de overgang naar een vast contract. Daar kun je het balletje opgooien. Ook de jaarlijkse evaluatie gesprekken of een eventuele promotie zijn goede momenten om dit onderwerp ter tafel te brengen.
Dus ik zou lekker nog even je mond houden en je vaste contract afwachten :) . Daar kun je argumenten gebruiken als 'vertrouwen in werknemer' en 'meer werkervaring'.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:39
Hoeveel je bespaard hebt lijkt mij inderdaad niet zo relevant voor de hoogte van je salaris. Deze moet gewoon marktconform zijn.

Desalniettemin kun je het altijd vragen. Je mond houden en wachten tot je een vast contract hebt is toch een beetje raar. Als je loonsverhoging vraagt dan ga je er op z'n minst vanuit dat het bedrijf je heel graag wilt behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eerlijk gezegd raak ik niet opgewonden van 16K aan besparingen gezien wat een medewerker jaarlijks kost. Ik zou vaardigheden (en inzet) belangrijker vinden. Hebben jouw collega's ook de skills om te doen wat jij hebt gedaan? Zo ja, dan heb je een onderhandelingspositie, en anders ben je nog altijd uitwisselbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Gewoon tijdig een gesprek aangaan en je meerwaarde aangeven. Dan heeft je werkgever ook tijd om een eventuele loonsverhoging mee te nemen bij het opstellen van het vaste contract. Zo'n gesprek hoeft niet zwaarbeladen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 14:38
Het zou ook mooi zijn om te weten wat je nu als functie hebt en een indicatie van je huidige loonschaal.

En besparen is toch wat zowat elke IT'er doet? Als ik uit ga tellen hoeveel ik heb uitgespaard door in de afgelopen 3 jaar te automatiseren bij mijn huidige werkgever, dan mag mijn loon alvast wel verdubbelen gok ik zo :-)

Zo werkt het natuurlijk niet, als je gewoon een marktconform salaris heb doe je gewoon je job. Als je naar jouw gevoel te laag geschaald bent, kan je dit aangeven tijdens je evaluatiemomenten of eender welk moment wanneer je je leidinggevende even apart kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
Ik moest zeggen dat ik het ook best lastig vind om een goed moment te kiezen om te praten over salaris. Bij mijn vorige werkgever was het bij een functioneringsgesprek al te laat, want dan hadden ze je nieuwe contract al klaarliggen. Nu zit ik pas een half jaar bij een nieuwe werkgever, maar ik vind het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

vinom schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:12:
Bij mijn vorige werkgever was het bij een functioneringsgesprek al te laat, want dan hadden ze je nieuwe contract al klaarliggen.
Zolang je 't niet ondertekend hebt maakt dat natuurlijk geen ene moer uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
True that, maar krom is het wel. Voelt als een manier om je onder druk te zetten dat ze je écht niet meer kunnen geven dan dat. Dat was ook een van de redenen dat ik heb afgezwaaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 16:00
NickG schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:08:
Het zou ook mooi zijn om te weten wat je nu als functie hebt en een indicatie van je huidige loonschaal.

En besparen is toch wat zowat elke IT'er doet? Als ik uit ga tellen hoeveel ik heb uitgespaard door in de afgelopen 3 jaar te automatiseren bij mijn huidige werkgever, dan mag mijn loon alvast wel verdubbelen gok ik zo :-)

Zo werkt het natuurlijk niet, als je gewoon een marktconform salaris heb doe je gewoon je job. Als je naar jouw gevoel te laag geschaald bent, kan je dit aangeven tijdens je evaluatiemomenten of eender welk moment wanneer je je leidinggevende even apart kan spreken.
Dit ^^

Het is verleidelijk om zo te denken. Ik zelf werk als SAP consultant in vaste dienst en als ik bijvoorbeeld ga berekenen hoeveel een klant voor mij betaald en dat tegenover mijn uurloon zet kom ik ook behoorlijk scheef uit. Dit is gewoon je werk. Als je denkt dat je het beter kan of zelfstandig, ga het dan maar doen,

Belangrijker is inderdaad wat je functie is, wat je salarisindicatie is en dat bijvoorbeeld tegenover collega's zet die hetzelfde werk doen.

Verder denk ik dat het bijna nooit een goed moment is om een salarisgesprek aan te gaan, dus pak je kans, maar kom met goeie argumenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb 2 miljoen (gulden, het is al weer even geleden) bespaard (in een project) door een slimmere aanpak voor te stellen, en daar niets verder aan over gehouden. Dat was onderdeel van mijn werk, niet zo zeer de slimmere oplossing, maar wel het financieel uitwerken van het project. Daarbij hoort slimme vragen stellen. Het was wel fijn geweest dat er een kleine beloning was geweest, misschien dan had ik er langer gebleven.....

De vraag is is het onderdeel van je werk, had je opdracht om die tools te installeren etc etc.
Als het je eigen idee was, dan kan het nog steeds onderdeel van je werk zijn....

Maar stel dat je idd iets extra's hebt gedaan.
De vraag is, onder de aanname dat je een vast contract krijgt, kan je daar nog over onderhandelen of staan de voorwaarden al vast. Zo niet, dan kan je beter wachten en in de onderhandeling gebruiken om een hoger salaris te krijgen (en als dat niet lukt, opleiding of eenmalige gratificatie etc.). Indien het al wel vast staat, dan zou kan je van te voren aankaarten dat je een goede (extra) bijdrage geeft aan het bedrijfsresultaat.
Ook een tussentijdse beoordeling kan een moment zijn om te melden welke succesen je hebt behaald.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
TMCrimeZ schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:19:
Momenteel heb ik nog geen vast contract, als het goed is krijg ik die wel in september. In de afgelopen jaren heb ik d.m.v. diverse tools ongeveer 16000 euro op jaarbasis bespaard, en ik vind dat daar wel iets tegenover mag staan zoals een loonsverhoging.
Is het echter verstandig om dit tijdens mijn huidige contract te doen of kan ik beter wachten tot mijn vaste contract? Mijn verstand zegt vast contract, echter mijn geduld niet. Wat zou jij doen?
Je beloning hiervoor gaat een vast contract zijn. Wellicht direct met een kleine loonsverhoging.

Wij weten niet heel veel over jouw werkzaamheden, maar "geld besparen" voor een bedrijf is eigenlijk niet zo heel veel zeggend;

Wat is jouw functie en hoe lang werk je er al?
Wat is de jaaromzet van het bedrijf?
Hoe heb je de besparing voor elkaar gekregen?

Ik denk dat dit best belangrijke pijlers zijn voordat wij hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen :>

EDIT

Spuit 11 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeanj schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:10:
Ik heb 2 miljoen (gulden, het is al weer even geleden) bespaard (in een project) door een slimmere aanpak voor te stellen, en daar niets verder aan over gehouden. Dat was onderdeel van mijn werk, niet zo zeer de slimmere oplossing, maar wel het financieel uitwerken van het project. Daarbij hoort slimme vragen stellen. Het was wel fijn geweest dat er een kleine beloning was geweest, misschien dan had ik er langer gebleven.....
Ook niet onderzocht of een nevenbedrijfje opzetten (desnoods op een partner's naam o.i.d.) naast je vaste job een mogelijke optie was? En dan via de bestaande contacten een beter plan voorstellen bijv.?

Klinkt een beetje listig wellicht, maar als je ergens in uitblinkt, mag je ook wel kansen pakken en een beetje opportuun zijn, imo.

Dit is hoe de meeste miljonairs beginnen...door net iets slimmer/innovatiever te zijn en meer lef te hebben dan de logge meuk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien klopt het wel dat de meeste miljonairs beginnen door fraude (of iig soortgelijk aan) te plegen, maar of je daar bij wil horen? Hij heeft dat gewoon in de tijd van de baas tijdens zijn werk gedaan, en dan wil je dat hij het geheim houdt voor zijn baas en via een constructie met derden weer voorsteld aan zijn baas voor veel meer geld? 'Listig' is niet het woord wat ik daaraan zou verbinden, en de rechtzaken die je baas dan kan aanspannen zullen je nog een hoop meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:54:
Dit is hoe de meeste miljonairs beginnen...door net iets slimmer/innovatiever te zijn en meer lef te hebben dan de logge meuk. ;)
De meeste miljonairs beginnen als miljonair. Ofwel: Om rijk te worden helpt het om met rijke ouders (en rijke vrienden) te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

StealthyPeanut schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:13:
[...]

Je beloning hiervoor gaat een vast contract zijn.
Wat interessant dat er mensen zijn die denken dat een vast contract een soort beloning is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik ben blij dat ik per jaar meer oplever dan die 16k.. ;)
Kortom: vergeet dat getal en noem het vooral niet in de onderhandelingen.. het zegt namelijk niets en heeft ook niets met jouw beloning te maken.

Om terug te keren naar de vraag: het ideale moment is een (tussentijdse) beoordeling. Als deze voor september niet meer gegeven gaat worden, dan is het beste moment de gesprekken die je gaat voeren om in vaste dienst te komen. Als ze je graag willen hebben, willen ze daar ook wel wat voor betalen.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:52

3DDude

I void warranty's

CyBeR schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 16:03:
[...]

Wat interessant dat er mensen zijn die denken dat een vast contract een soort beloning is.
Inderdaad 8)7
Een vast contract als beloning :X

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
[...]

Daarom zeg ik; Het ligt eraan wat zijn functie is. Als ik inkoper ben en ik bespaar met slimme inkopen zo € 16.000,-, dan is het inderdaad

Presteer je goed genoeg? Dan krijg je een vast contract. Als dit bedrag dus aangeeft dat hij goed presteert, dan kom je in aanmerking voor een vast contract.

Zeker in deze moeilijke en voorzichtige tijd voor werkgevers, denk ik echt wel dat je een vast contract als resultaat mag zien van jouw werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ _o- Jij dankt je werkgever elke dag op zijn blote knietjes dat je bij hem mag werken? Nofi maar de mensen die ik ken en zo onderdanig zijn schoppen het niet erg ver.

Moeilijke & voorzichtige tijd :D Je bedoeld dat de geest uit de fles is en 'ondernemend Nederland' collectief werkgeversrisico's bij werknemers aan het neerleggen is. Echt, word wakker!
[...]

Inderdaad _o- Als iemand dat tegen me zou zeggen zou ik 'm smakelijk in zijn gezicht uitlachen en vragen of hij nog in de middeleeuwen leeft met horigen en lijfeigenen.

Ontopic: hangt er maar helemaal vanaf, als het bij je functie hoort tja dan is het niet meer dan normaal. Al hoort het helemaal niet bij je functie (schrob je de wc's en vind je een manier uit om 16k op de postzegels te besparen bij wijze van spreken) maar heb je op dit extra gedaan dan zeg ik: valide punt, kaart aan dat je van meer waarden bent dan enkel de functie die op papier staat.

Echter kan ik daar met deze info niet over oordelen.

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 27-05-2016 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

GoldenSample schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:22:
@^ _o- Jij dankt je werkgever elke dag op zijn blote knietjes dat je bij hem mag werken? Nofi maar de mensen die ik ken en zo onderdanig zijn schoppen het niet erg ver.

Moeilijke & voorzichtige tijd :D Je bedoeld dat de geest uit de fles is en 'ondernemend Nederland' collectief werkgeversrisico's bij werknemers aan het neerleggen is. Echt, word wakker!

[...]

Inderdaad _o- Als iemand dat tegen me zou zeggen zou ik 'm smakelijk in zijn gezicht uitlachen en vragen of hij nog in de middeleeuwen leeft met horigen en lijfeigenen.

Ontopic: hangt er maar helemaal vanaf, als het bij je functie hoort tja dan is het niet meer dan normaal. Al hoort het helemaal niet bij je functie (schrob je de wc's en vind je een manier uit om 16k op de postzegels te besparen bij wijze van spreken) maar heb je op dit extra gedaan dan zeg ik: valide punt, kaart aan dat je van meer waarden bent dan enkel de functie die op papier staat.

Zo ben ik blij dat ik jouw collega niet ben.. kolere.

Maar leuk valide punt, wat als een elk willekeurig persoon die 16k ook kon besparen en wel voor zijn huidig salaris zou willen werken? Maar TS, neem vooral dit advies en lach je baas in z'n gezicht uit, zien we het topic 'krijg geen vastcontract ondanks goed werk' wel verschijnen.
En dit is dan nog de leukste opmerking, want je kan blijkbaar wel oordelen over hoe de werkgever/werknemer situatie NIET hoort te zijn, laat staan die van de TS te kennen? Grappig.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 27-05-2016 18:38 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SinergyX schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:36:
[...]

Zo ben ik blij dat ik jouw collega niet ben.. kolere.
Ik ben inderdaad niet onderdanig nee, als ik wel zo behandeld wordt dan bedank ik voor die 'eer'. En ja been there done that.
Maar leuk valide punt, wat als een elk willekeurig persoon die 16k ook kon besparen en wel voor zijn huidig salaris zou willen werken? Maar TS, neem vooral dit advies en lach je baas in z'n gezicht uit, zien we het topic 'krijg geen vastcontract ondanks goed werk' wel verschijnen.
Eh wat snap je niet aan het verhaal of het wel of niet bij de functie hoort? (lees of het wel of niet 'normaal' is dat je dit doet/als resultaat oplevert aan je werkgever). Dit is juist het punt dat ik maak: Het hangt er vanaf: is het normaal/standaard dat je dit soort dingen doet of niet?
En dit is dan nog de leukste opmerking, want je kan blijkbaar wel oordelen over hoe de werkgever/werknemer situatie NIET hoort te zijn, laat staan die van de TS te kennen? Grappig.
Ik denk inderdaad dat een werkgever/werknemer relatie nooit zo onderdanig hoort te zijn nee. Helaas zijn er mensen die door bepaalde omstandigheden veel te veel moeten slikken maar dat is iets heel anders dan er blij en dankbaar voor zijn.

Voor de rest een quote uit zijn verband trekken en slecht (begrijpend) lezen lijkt me ook niet echt goed voor je functioneren; weet je wel zeker dat je zelf nog een baan hebt straks? :D (ja zo lust ik hem ook wel ja).

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 27-05-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kan je misschien dan uitleggen hoe precies een vast contract betekend dat je een onderdanige horige / lijfeigene bent? En waarom het zo verschrikkelijk is om een vast contract te krijgen?

Ik krijg toevallig net een vast contract, en ik begrijp nog niet helemaal waarom ik nu 'onderdanig' bent. Het betekend gewoon vanuit je werkgever dat ze door met je willen en ze geven je daarbij wat extra zekerheid. En nee een vast contract is niet een garantie dat je nog 30 jaar werk hebt, maar het is wel meer zekerheid en vastigheid dan met een jaarcontract/payrolling constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
GoldenSample schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:22:

[...]

Iets met begrijpend lezen? Onderdanig zijn? _O-.

Succes en gefeliciteerd met jouw instelling in deze wereld. Ik hoop dat je bereikt wat je wilt en dat je tonnen per jaar mag gaan verdienen *O*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:58:
Kan je misschien dan uitleggen hoe precies een vast contract betekend dat je een onderdanige horige / lijfeigene bent? En waarom het zo verschrikkelijk is om een vast contract te krijgen?

Ik krijg toevallig net een vast contract, en ik begrijp nog niet helemaal waarom ik nu 'onderdanig' bent. Het betekend gewoon vanuit je werkgever dat ze door met je willen en ze geven je daarbij wat extra zekerheid. En nee een vast contract is niet een garantie dat je nog 30 jaar werk hebt, maar het is wel meer zekerheid en vastigheid dan met een jaarcontract/payrolling constructie.
Dat je iets harder roept wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt.

Ik heb het over het 'vaste contract als een beloning'. Ik vind het niet meer dan normaal om 'normaal' (of gewoon, je zegt t zelf al) te presteren op je werk, dan is het ook niet meer dan 'normaal' dat je contract verlengd wordt en dan is het ook 'normaal' om een vast contract te krijgen na 1, 2 of tot voor kort 3 tijdelijke contracten.
StealthyPeanut schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:08:
[...]

Iets met begrijpend lezen? Onderdanig zijn? _O-.

Succes en gefeliciteerd met jouw instelling in deze wereld. Ik hoop dat je bereikt wat je wilt en dat je tonnen per jaar mag gaan verdienen *O*.
8)7 Als je het zo wilt lezen, prima, ieder wat ie wil. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

JaQ

Maar een vast contract is absoluut een beloning! Het betekent dat je als werknemer met een maand mag vertrekken ipv dat je je contract volledig moet uitdienen. Uiteraard heeft de werkgever vergelijkbare vrijheiden, de restanten van de kantonrechtersformule hoef je geen werknemersbescherming meer te noemen.

Op de gegeven info door TS kan je niet bekijken of 16k besparen daadwerkelijk iets betekent. Zonder context (wat doet TS dan?) is dit nutteloze info.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Modbreak:En hier stopt de onderlinge verbale oorlogsvoering. Met flamen en trollen is de discussie niet geholpen.

Hieronder dus verder met een constructieve discussie over de vraag in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Is het echter verstandig om dit tijdens mijn huidige contract te doen of kan ik beter wachten tot mijn vaste contract? Mijn verstand zegt vast contract, echter mijn geduld niet.
Het logische moment lijkt mij bij ingang van dat "vast contract". En om dat voor elkaar te krijgen moet je de onderhandeling al voor dat moment openen maar ook weer niet te vroeg. Omdat het natuurlijk nog steeds wat aanzien heeft, zo'n "vast contract", is het wel een beetje precair om daar een forse salarisverhoging bij te eisen, sommige werkgevers zullen het "vaste contract" op zichzelf al als beloning zien.
Ik zou overigens niet van een "vast contract" spreken, maar van een contract voor onbepaalde tijd. Dat is wat het is (zowel jij als je werkgever zitten er beiden niet meer of minder door "vast") maar jij hebt minder onzekerheid en de werkgever heeft er minder administratief gedoe door. Bovendien klinkt dat neutraler en neemt het op die manier het beloningsaspect dat in het "vaste" zou zitten wat weg.
Het argument van de behaalde besparing is overigens geen reden voor een salarisverhoging. Het is veel meer te zien als een teken van goed functioneren. Goed functioneren is juist wel een plausibele reden voor een salarisverhoging. In jouw voordeel is dat "goed functioneren" een stuk algemener is dan een specifieke besparing. Goed functioneren kun je op veel meer manieren doen dan het behalen van een besparing, dat is weer handig voor toekomstige salarisverhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:14
GoldenSample schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:37:
[...]

Ik heb het over het 'vaste contract als een beloning'. Ik vind het niet meer dan normaal om 'normaal' (of gewoon, je zegt t zelf al) te presteren op je werk, dan is het ook niet meer dan 'normaal' dat je contract verlengd wordt en dan is het ook 'normaal' om een vast contract te krijgen na 1, 2 of tot voor kort 3 tijdelijke contracten.
[...]
Grappig, dus eigenlijk zeg je hetzelfde als AVK: Zo bijzonder is het nou ook weer niet dat TS geld voor zijn werkgever verdient. En omdat TS "normaal" zijn werk doet, krijgt hij "normaal" een vast contract.

@TS: sorry, maar €16.000 extra verdienen voor je werkgever is in mijn optiek geen bijzondere prestatie. Is misschien een half jaarsalaris? Het zal natuurlijk bijdragen aan het totaalplaatje, van dat je je werk serieus neemt, en goed doet. Dus als je de rest van je werk ook goed doet, kan je best om een loonsverhoging vragen bij contractverlenging.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JaQ schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:28:
Maar een vast contract is absoluut een beloning! Het betekent dat je als werknemer met een maand mag vertrekken ipv dat je je contract volledig moet uitdienen.
Je moet niks. Je hoeft een halfjaarcontract niet uit te dienen. Ook met een halfjaarcontract kun je gewoon tussentijds ontslag nemen en jouw baas kan je ook gewoon ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om eerlijk te zijn vind ik dit geen salarisverhoging waard, dit is nu typisch een argument voor een hogere bonus. Kostenbesparingen doorvoeren is eenmalig en de eventuele beloning dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37
downtime schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:02:
[...]

Je moet niks. Je hoeft een halfjaarcontract niet uit te dienen. Ook met een halfjaarcontract kun je gewoon tussentijds ontslag nemen en jouw baas kan je ook gewoon ontslaan.
Zo 'gewoon' is dat niet hoor. Bij ontbreken van opzegbeding in een contract van bepaalde tijd kan je alleen vertrekken bij wederzijds goedvinden. Er gelden andere regels dan bij contracten voor onbepaalde tijd.
(http://www.mkbservicedesk...er-tijdelijk-contract.htm)

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 28-05-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

JaQ

Wat sverzijl zegt, over contracten voor bepaalde tijd bestaan veel misverstanden.

Het is dus niet zo dat je met een contract voor onbepaalde tijd in alle gevallen beter af bent.

Uiteraard kan ik speculeren over de arbeidsvreugde van TS; zijn topic start suggereert onvrede over de hoogte van zijn primaire beloning. Vrijheid om dan op relatief korte termijn (1 maand) te kunnen vertrekken naar een andere baan is dan best prettig.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 21:47
Wat ik nog mis in de discussie is het managen van de verwachtingen. Ga een keer een informeel gesprek aan met je baas om je verwachten te toetsen.
Dan kun je ook jouw verwachtingen (onderbouwd) op tafel leggen.

Als het goed is heeft je baas al wel een idee en dan weet je een beetje wat je kunt gaan verwachten. Heeft hij geen idee dan kun je mooi het zaadje planten dat je flink gegroeid bent, altijd bereid bent dingen naast je werk op te pakken en collega's te helpen. 16k besparen voor de meeste bedrijven is kruimelwerk en zou ik niet noemen.

Mocht eruit komen dat hij niet van plan is een salarisverhoging te geven, vraag dan wat je moet doen om dat wel voor elkaar te krijgen. Dan kun je of dat gaan doen of alvast gaan zoeken naar die andere baan met meer vergoeding.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:20
De 16k moet natuurlijk in perspectief gezien worden. Is het een kleine website-bouwer waar een gemiddelde site 5k kost, dan heeft TS daarmee 3 opdrachten (misschien wel 4 of meer als je de marges etc gaat berekenen) bespaard. Da's aardig wat. Is het een multinational met een gemiddelde projectomvang van 3 miljoen euro, tja...

Ik zou het gewoon zien als een van de argumenten dat je goed bezig bent en dit samen met andere argumenten (altijd bereid bij te springen en bereid tot overwerk indien nodig, goede kwaliteit werk, etc) bundelen om te argumenteren voor een loonsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
koksie schreef op zondag 29 mei 2016 @ 08:02:

Ik zou het gewoon zien als een van de argumenten dat je goed bezig bent en dit samen met andere argumenten (altijd bereid bij te springen en bereid tot overwerk indien nodig, goede kwaliteit werk, etc) bundelen om te argumenteren voor een loonsverhoging.
inderdaad. En dan de prestatie die tot de kostenbesparing heeft geleid benoemen en niet de kostenbesparing (en het bedrag) an sich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De brutalen hebben de halve wereld, dus gewoon het gesprek aan gaan :)

De besparing zou ik dan eerder inzetten als voorbeeld dat je het goed doet (anders zouden zij ook geen 'vast' contract voorstellen), dan als ultieme argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien heel koud, maar heb je nog meer van waarde gedaan voor je werkgever naast die 16K besparing? Anders ben je namelijk wel erg duur en je geld eigenlijk niet waard. Geen idee wat je kost, maar ik verwacht al snel een veelvoud van die besparing.

En zoals anderen ook al opmerkten, het is onderdeel van je werk. Voor bedrijven is 16k ook niet echt veel geld. Als het eigen initiatief is naast je gewone werk dan zul je er zeker punten mee scoren. Is het het uitwerken van een idee van je leidinggevende dan al een stuk minder.

Kortom, verwacht sec van die besparing niet te veel. Als het structureel voorbeeld van boven norm presteren is dan zul je er wel sneller door gaan groeien dan je collega's. Wil je echter meteen cashen dan kan dat verkeerd vallen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
*knip* dit was klaar.

[ Voor 89% gewijzigd door Krisp op 10-06-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:14
Leuk dat TS ook af en toe wat van zich laat horen in de discussie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCrimeZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 12:53
Naar aanleiding van reacties ga ik het volgende doen.

Ik zal over een paar maanden een gesprek aanvragen, waarbij ik ga aankaarten dat ik goed functioneer mede door alle extra taken en besparingen die ik bovenop mijn functie uitvoer.

Wat ik precies doe is niet echt van belang, behalve dat ik buiten de oevers treed van de functie, vandaar dat ik de besparing wel als een prestatie zie, ik zal het echter tijdens het gesprek niet de nadruk geven zoals de meeste aankaarten.
De loonsverhoging heb ik nodig omdat ik de vaste lasten bijna niet meer kan opbrengen wegens diverse ontwikkelingen, echter denk ik niet dat ik veel sympathie van de werkgever voor dit argument zou krijgen.

Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1