Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-05 11:09
Aangezien hier veel mensen sleutelen met elektronica (van het bouwen van en pc tot het uit elkaar halen van een smartphone), vroeg ik mij af wat voor gereedschap jullie gebruiken? Zo biedt bv iFixit een aantal toolkits aan, maar als newbie op het vlak van gereedschap, heb ik geen idee of dit kwalitatief goed materiaal is en of al wat ze aanbieden ook interessant is om te hebben (heb ik echt 64 bits voor mijn schroevendraaier nodig?). Ik heb er reviews van proberen opzoeken, maar afgezien van het feit dat Linus van LTT zijn toolkit vaak boven haalt, vind ik er jammer genoeg niet veel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
ik heb destijds een goedkoop bitsetje bij de lidl gekocht voor een tientje, nog nooit iets open moeten maken wat daar niet mee kon, en die prying tools kun je ook gewoon oude pasjes voor gebruiken.

Tuurlijk zal zo'n ifixit kit wat meer profi zijn, en misschien ook wel beter werken (doelende op die prying tools) maar tot nog toe nooit serieuze problemen gehad met mijn werkwijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Hangt er van af wat je doet. De iFixit tools werken prima, maar zijn niet perse top kwaliteit ofzo, ze zijn wel beter dan wat je bij de groenteboer haalt, maar da's ook niet zo moeilijk. Qua prijs kan je het ook wel merken, voor 80 euro een complete kit kopen in plaats van voor 80 euro 1x een goede tang kopen zou al moeten aangeven wat er mogelijk is en wat er normaal is voor bepaalde vakgebieden :p

Zo kan je prima met een multi-meter van de Aldi wat dingen meten voor 9 euro, maar ze zijn niet bepaald accuraat, betrouwbaar of voorzien van de functies die je daadwerkelijk nodig hebt. Je kan ook een Fluke kopen van 500 euro, die heeft dat allemaal wel en gaat ook wel prima 30 jaar mee.

Kortom: hangt er van af wat je er mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:02

Felyrion

goodgoan!

Ik heb zo'n setje van iFixit gehaald en ben er erg tevreden over. Lijkt prima kwaliteit te zijn, en het bevat veel van de bits die je nodig hebt wanneer je bijvoorbeeld met telefoons aan het sleutelen gaat (dit was ook de aanleiding voor mij om dit setje aan te schaffen).

Met name security torx en wat andere exotische bits zijn wat dat betreft handig. Daarnaast bevat het setje wat ik heb aangeschaft ook handige prying tools.

Ik heb overigens de classic pro tech kit:
https://nl.ifixit.com/Sto...Tech-Toolkit-/IF145-072-1

Wat mij betreft wel een aanrader om te hebben slingeren.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-05 15:27
Adam Savage zegt over gereedschap: als je begint, koop dan de goedkoopste versie. Als je weet wat je wilt hebben koop dan het beste wat binnen je budget te krijgen is.

Grotendeels ben ik het daar mee eens, maar liever sla ik de eerste stap over, want minder goed gereedschap geeft soms minder goede resultaten, maar om (als ik iets al heb) het nou weg te gooien en wat goeds te kopen, dat doe ik dan ook niet.

Neem bijvoorbeeld schroevendraaiers: een slechte schroevendraaier beschadigt zelf sneller en de kans is groter dat je minder grip hebt op een lastige schroef. Dan pak ik liever mijn kwaliteitsset met gelaserde groefjes in de punten zodat ik zeker weten de best mogelijke grip heb en de grootste kans dat een schroef er goed uit komt in plaats van doldraait.

Ik ben bijvoorbeeld ook blijer met mijn knipex automatische striptang dan met de 2,95 euro automatische tang die ik daarvoor had of een stanleymes als het gaat om draden strippen. Maar het blijft een afweging. Die automatische tang van knipex kost tientallen euros. Dat moet je er maar net voor over hebben en als je scholier/student/hobbyist bent dan kun vast een betere besteding voor datzelfde geld verzinnen.

Dus: het is maar net wat je wilt. Als die iFixit set de tools bevat die je nodig hebt is het waarschijnlijk een mooie keuze voor een compleet assortiment bits en dergelijke. Als je alleen een kruiskop en platte schroevendraaier voor wat grover werk nodig heb kun je beter even bij de bouwmarkt/lidl/toolstation kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:24

muhda

Time & Space traveler

Hun nieuwe Pro Tech Toolkit ziet er goed uit, Alleen geen idee of je met iDeal kan betalen in hun EU webshop.
(ps: De kortingscode van linus werkt nog. Dus als je LINUS typt krijg je 5 euro korting)

[ Voor 32% gewijzigd door muhda op 27-05-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:24

Dutch_Celt

Jollygood

Op het werk hier hebben we de classic set, thuis heb ik de nieuwe Pro set, destijds met black friday korting geregeld.

Hoewel beide sets prima zijn, prefereer ik zelf de nieuwere versie :) .
Voornaamste reden, voor mij, de bit houder (?) geeft net wat meer grip.
Die van de classic set vindt ik net te smal en glipt toch iets te makkelijk.

Edit:
Overigens gebruik ik beide sets afwisselend op het werk, voor diverse systemen.
Heb toch al best een flink aantal van de bits gebruikt zo :) .

[ Voor 24% gewijzigd door Dutch_Celt op 27-05-2016 17:23 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 16:46
Toelly schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:29:
(heb ik echt 64 bits voor mijn schroevendraaier nodig?).
Zou ik wel doen. Met een 32-bits schroevendraaier loop je al snel tegen een 4 GB grens aan
vwb. adresseerbaar geheugen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:03

Pierre

Van nature lui!

ReneK schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:11:
[...]

Zou ik wel doen. Met een 32-bits schroevendraaier loop je al snel tegen een 4 GB grens aan
vwb. adresseerbaar geheugen. :)
_/-\o_

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-05 11:09
Eerst en vooral allemaal bedankt voor de reacties!
Momenteel zou ik het vooral gebruiken voor de bouw en onderhoud van pcs, dus niet meteen het meest fijne/precieze werk. Mijn vader had vroeger eens een simpele set bits gekocht, maar die waren vrij snel afgesleten. Afgaande op de verschillende positieve reacties, ga ik de ifixit set zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Qua multimeter zou ik deze aanraden:
http://www.ebay.nl/itm/11...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Is de goedkoopste die ik heb kunnen vinden die niet-troep is.
Zoeen van de aldi of gamma is leuk om te kijken of een batterij leeg is, maar voor veel gebruik zijn het ondingen.
Voor 12 euro kan je in mijn ogen niks beters krijgen, kan zich prima meten met een 60 euro meter van conrad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Felyrion schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:27:
Ik heb zo'n setje van iFixit gehaald en ben er erg tevreden over. Lijkt prima kwaliteit te zijn, en het bevat veel van de bits die je nodig hebt wanneer je bijvoorbeeld met telefoons aan het sleutelen gaat (dit was ook de aanleiding voor mij om dit setje aan te schaffen).

Met name security torx en wat andere exotische bits zijn wat dat betreft handig. Daarnaast bevat het setje wat ik heb aangeschaft ook handige prying tools.

Ik heb overigens de classic pro tech kit:
https://nl.ifixit.com/Sto...Tech-Toolkit-/IF145-072-1

Wat mij betreft wel een aanrader om te hebben slingeren.
Ik had nog nooit van iFixit gehoord, maar dat setje in de link van Felyrion doet me erg aan DealExtreme spul denken. Die bitset bijvoorbeeld: http://www.dx.com/nl/p/ja...color-368870#.V0nJxX2FY-U

Ik had nog meer dingen gezocht, zoals dit setje plastic vormpjes zodat je misschien voor goedkoper zoiets bijelkaar kon zoeken, maar nvm ik kom net dit tegen: http://www.dx.com/nl/p/ja...ilver-306082#.V0nKXX2FY-U ziet er een tikje hetzelfde uit imho ;)

Ik zou dus even bij DX kijken :) Ik heb zelf deze Jakemy set: http://www.dx.com/nl/p/ja...black-368782#.V0nH2X2FY-U (maar dan met extra lang verleng stuk ipv pincet) Het is een prima setje voor die prijs. Ik weet niet precies wat die rooie coating is, maar heb er nog geen gestripped. Er staat her en der Cr-V (chroom vanadium) bij die producten, maar weet niet hoeveel waarde je daar aan moet hechten. (Ik heb een Chinese hoogtemeter (plastic schuifmaat achtig ding op blokje) waar stainless & hardened op staat :P)

Belangrijk is de bithouder. Je wil zeker een meedraaiende achterkant, en het formaat moet ook goed bij de bitjes passen als ik een beetje plaatjes bekijk zie ik: Te dun, Te dik, Beter Ik heb alleen ervaring met die van mij (verdikking iets verder naar onder) en die voelt goed.

Die dop-bitjes heb ik niet, maar die kunnen dan weer handig zijn want met een beetje geluk zit de maat voor standaard pc schroefjes er tussen.

edit:
Belangrijk is het juiste type formaat bitje gebruiken, zodat je de schroeven of je bitjes niet kapot draait.

En dit model striptang is denk ik het best om te beginnen: https://www.conrad.nl/nl/...g-7-11-01-160-822042.html Maar dat is dan weer een Knipex (=A merk) dus duurder. Ik heb er eentje van de gamma die hetzelfde doet. Handig Instelbaar en goed voor alles tussen electra en electronica

[ Voor 7% gewijzigd door Anthor op 28-05-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

Ik heb zelf de "pro tech toolkit" van iFixit, ben er zeer tevreden mee. Voor smartphones, tablets en laptops heb je eigenlijk niets anders meer nodig.

Er zitten veel bijzondere bitjes bij, zoals voor schroefjes met alleen twee gaatjes, en voor die driehoekjes/vierkantjes die je wel eens ziet op speelgoed. De bithouder ligt fijn in de hand, precies de goede maat.

Het overige gereedschap is ook van goede kwaliteit, vooral de plastic tools zijn handig om behuizingen open te peuteren zonder ze te beschadigen.

Tip: Gebruik kortingscode "linus" als je iets koopt bij iFixit, dan krijg je soms wat korting.

Over multimeters: het is afhankelijk van je gebruiksdoel of je een meter van €15, €150 of €1500 nodig hebt. Je betaald voor functies, accuraatheid, bouwkwaliteit en veiligheid.

Als je voltages van onder de 15v (met lage vermogens) gaat meten kun je zo'n Shenzhen market eBay special overwegen. Maar persoonlijk zou ik een paar tientjes extra uitgeven en iets beters aanschaffen.

Voor het meten van vermogenscircuits (bijv. audioversterkers) of 230v vertrouw ik zo'n $14 meter gewoon niet, dat doe ik toch echt met mijn Brymen of Extech.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Koop als je je meter zeker 1x per maand of meer gaat gebruiken maar niet te veel uit wil geven een Brymen of Extech inderdaad, het verschilt maar een paar tientjes met de aldi/gamma/blokker meters, maar in tegenstelling tot die troep zijn ze Brymen & Extech meters daadwerkelijk goede apparaten (en al helemaal voor hun geld). Ik weet niet hoe goed de Brymen tegenwoordig te krijgen is, maar ik heb vorig jaar de EX330 van Extech gekocht, en dat is toch wel een erg fijn metertje voor de 5 tientjes die ie kostte.
Pagina: 1