Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-07 17:11
hallo mensen,
mijn setup maakt redelijk veel lawaai tijdens idle, ik vraag me af waarvan dit komt, en hoe ik dit kan oplossen

hier mijn setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 170,50€ 170,50
1ASRock B85M Pro4€ 60,-€ 60,-
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 44,95€ 44,95
1NZXT Source Elite 210€ 47,-€ 47,-
1be quiet! Pure Wings 2, 120mm€ 7,79€ 7,79
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 29,95€ 29,95
1Sharkoon WPM600 Bronze€ 54,-€ 54,-
1Crucial BX100 250GB€ 74,22€ 74,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,91

ik heb al geprobeerd om in de bios de fans zachter te zetten van mijn case en cpu, ook heb ik in afterburner mijn GPU fans wat zachter gezet wanneer de temperatuur onder de 40*C zit.

hopelijk weet iemand hoe ik dit kan oplossen :)

[ Voor 3% gewijzigd door WybrenPC op 27-05-2016 09:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Wat voor geluid? Draaiende ventilators, tikkende harde schijf, rammelen?
Helpt het als je bijvoorbeeld de GPU even eruit haalt en de onboard GPU gebruikt?

Op die Asus zitten natuurlijk 2 fans, maar ik weet niet of die veel herrie maken. ;)
Die Pure wings zit volgens de specs onder de 20db, dus kan me niet voorstellen dat je daar heel veel last van hebt.

Maar als een draaiend onderdeel een beetje los zit kan het je kast laten resoneren wat ook erg vervelend is.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 15:03
Om je hier mee te kunnen helpen is er toch echt wat meer informatie nodig. Heb je de kast al eens geopend om te kijken en luisteren waar het geluid vandaan komt? Is het je CPU koeler? Je GPU? Je voeding? Casefans? Verder: wat is luid? Hoor je de airflow of is het coilwhine? etc

Ik gok dat het je GPU is. De oplossing: De airflow in je kast verbeteren of een GTX 970 kopen. Zonder meer informatie kan ik niet echt meer advies geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
kgd92 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:59:
Om je hier mee te kunnen helpen is er toch echt wat meer informatie nodig. Heb je de kast al eens geopend om te kijken en luisteren waar het geluid vandaan komt? Is het je CPU koeler? Je GPU? Je voeding? Casefans? Verder: wat is luid? Hoor je de airflow of is het coilwhine? etc

Ik gok dat het je GPU is. De oplossing: De airflow in je kast verbeteren of een GTX 970 kopen. Zonder meer informatie kan ik niet echt meer advies geven ;)
Afvalzak schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:58:
Wat voor geluid? Draaiende ventilators, tikkende harde schijf, rammelen?
Helpt het als je bijvoorbeeld de GPU even eruit haalt en de onboard GPU gebruikt?

Op die Asus zitten natuurlijk 2 fans, maar ik weet niet of die veel herrie maken. ;)
Die Pure wings zit volgens de specs onder de 20db, dus kan me niet voorstellen dat je daar heel veel last van hebt.

Maar als een draaiend onderdeel een beetje los zit kan het je kast laten resoneren wat ook erg vervelend is.
het is airflow geluid.

ik kwam er achter dat het niet mijn gpu is, nadat ik hem even had losgemaakt, maakte de setup nog even veel lawaai. het is zelfs zo dat ik alleen mijn gpu hoor wanneer hij op 100% load zit (had ik niet verwacht van zo'n heethoofd :)).

het grootste probleem bij mij is dat je niet goed kan horen of de voeding veel lawaai maakt, de casefans of de CPU fan (is de stock intel fan). zelf denk ik dat het aan de voeding ligt, maar ik weet het niet zeker :/

nog enig advies?

edit: hier de geluidsniveau's van de PSU fan,

Noise Level at 20% Load:24 dB(A)
Noise Level at 50% Load: 24 dB(A)
Noise Level at 100% Load: 44 dB(A)

[ Voor 4% gewijzigd door WybrenPC op 29-05-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
Je kunt, wel met beleid natuurlijk, de fans één voor één even tegenhouden. Dan weet je zo welke het is.
Geen metaal gebruiken natuurlijk, en het beste is om niet iets tussen de draaiende bladen te steken, maar on wat druk uit te oefenen op het middenstuk, of tegenhouden terwijl je opstart.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WybrenPC
Tens schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:13:
Je kunt, wel met beleid natuurlijk, de fans één voor één even tegenhouden. Dan weet je zo welke het is.
Geen metaal gebruiken natuurlijk, en het beste is om niet iets tussen de draaiende bladen te steken, maar on wat druk uit te oefenen op het middenstuk, of tegenhouden terwijl je opstart.
helaas gaat dat niet lukken bij mijn case fans en PSU, die hebben zo'n metalen gaas ervoor (en wat ruimte ertussen), dus drukken op het middenstuk gaat niet lukken. om iets ertussen te steken lijkt me ook niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:09
Yep, dat is ook zoals ik het doe. Kan je hooguit hebben dat een fan stil blijft staan nadat je 'm losgelaten hebt. Een zetje in de juiste richting geven brengt hem dan weer aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
WybrenPC schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:16:
[...]

helaas gaat dat niet lukken bij mijn case fans en PSU, die hebben zo'n metalen gaas ervoor (en wat ruimte ertussen), dus drukken op het middenstuk gaat niet lukken. om iets ertussen te steken lijkt me ook niet zo handig.
Satéprikker?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Precies. En ik gok op de boxed cpu koeler. Koop voor 3-5 tientjes een goede koeler met 1 of 2 grote 120mm fans, stiller en koeler.

Ook kan je de casefans als deze aardig wat lucht verzetten en op 12v werken op 7v of 5v zetten. Hiervoor kan je een fancontroller gebruiken of draadjes combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Nee, niks ertussen steken. Even met een vinger op het midden van de fan drukken.
Pagina: 1